اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت دلار به کانال 3400 تومان


شاخص بازار ارز هفته جدید را با افت قیمت آغاز کرد تا با ثبت قیمت 3495 تومان، پای دلار دوباره به کانال 3400 تومان باز شده باشد. به این ترتیب روز شنبه روز بازگشت دلار به کانال پایین‌تر پس از 18 روز بود.

روزنامه دنیای اقتصاد: شاخص بازار ارز هفته جدید را با افت قیمت آغاز کرد تا با ثبت قیمت 3495 تومان، پای دلار دوباره به کانال 3400 تومان باز شده باشد. به این ترتیب روز شنبه روز بازگشت دلار به کانال پایین‌تر پس از 18 روز بود.

گروهی از فعالان بازار ارز «اعلام خبر توافق مقدماتی هسته‌ای ایران با آمریکا»، «عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها»، « تعطیلات ژانویه و آثار آن در بازارداخلی» و «روند کاهشی قیمت» را از جمله عوامل کاهش بهای دلار در نخستین روز هفته عنوان کردند، اما روز شنبه برخلاف افت قیمتی دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات افزایش یافت و به 2720 تومان رسید.

شنبه بازگشت

دلار هفته گذشته در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه رو به کاهش گذاشت و پنج‌شنبه ثابت ماند تا شنبه ادامه روند کاهشی آن روزها باشد. دلار روز شنبه معاملات خود را با قیمت 3505 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به بهای پنج‌شنبه گذشته داشت. دلار در ادامه روز به افت قیمتی ادامه داد و تا ساعت 12 ظهر به 3500 تومان رسید.

در نهایت حدود ساعت یک بعدازظهر بود که نرخ فروش اکثر بازیگران رسمی تا زیر 3500 تومان پایین آمد. قیمت دلار از تاریخ 26 آذر بالای مرز 3500 تومان قرار داشت. دلار در 25 آذر قیمت 3485 را برای خود رقم زده بود. درهرحال شنبه در ساعت 3 بعدازظهر و در ادامه نزول قیمتی بهای دلار تا 3490 تومان پایین آمد، گرچه بیشتر معامله‌گران دلار را با قیمت 3495 تومان معامله می‌کردند. این به معنای کاهش 15 تومانی دلار در نخستین روز هفته جدید است.

عوامل افت قیمت

در حالی که عوامل افت هفته گذشته بیشتر «عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها»، «برخی آثار تعطیلات ژانویه بر بازار داخلی» و «روند کاهشی قیمت» عنوان می‌شد، روز شنبه با ادامه تاثیر این عوامل، عامل « اعلام خبر توافق مقدماتی هسته‌ای ایران با آمریکا» هم به بازار افزوده شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه خبری را منتشر کرد که بازتاب آن در رسانه‌های داخلی و خارجی بر بازار شنبه اثرگذار بود.

براساس خبر آسوشیتدپرس، ایران و آمریکا در دور آخر مذاکرات هسته‌ای به توافقی مبنی‌بر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به روسیه دست یافته‌اند. این خبر البته روز شنبه از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد. مرضیه افخم روز گذشته گفت: «هنوز هیچ‌گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره انجام نشده است»؛ اما به گفته برخی از فعالان بازار، خبر آسوشیتدپرس در بازار شنبه به‌عنوان عامل کاهشی عمل کرد.

ولی گروهی دیگر از فعالان بازار اعتقاد دارند عامل اصلی افت دلار همان تعطیلات ژانویه است. به گفته آنها تعطیلات ژانویه از دو جهت بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. در این ایام برخی بازارهای خارجی مانند بازار دبی نیمه تعطیل است و تقاضای شرکت‌های متقاضی ارز برای انجام معاملات پایین می‌آید.

 از سوی دیگر این تعطیلات موجب افزایش سفرهای ورودی به کشور و تقویت سمت عرضه بازار می‌شود. در واقع در این دوره زمانی، درحالی‌که بخشی از تقاضای بازار به‌طور نسبی کم شده، سمت عرضه ارز بازار با افزایش روبه رو بوده و همین دو موضوع عامل اصلی افت دلار از دوشنبه هفته قبل بوده است.

گروه دیگری از بازیگران بازار نیز کاهش بهای دلار را ناشی از روند قیمتی این ارز در روزهای گذشته می‌دانند. افت 60 تومانی دلار در هفته گذشته، باعث تردید برخی معامله‌گران در مورد روند آینده شده است. دلار از سومین روز هفته پیش تا روز گذشته 80 تومان از ارزش خود را از دست داده و از 3575 تومان روز یکشنبه به 3495 تومان رسیده است. با این وجود، گروهی دیگر از فعالان اعتقاد دارند که با شروع کامل فعالیت برخی بازارهای جهانی از روز دوشنبه، سمت تقاضای دلار بالا خواهد رفت و این ارز با افزایش قیمتی مواجه خواهد شد.

 از آن سو برخی دیگر از فعالان کاهش قیمت دلار را ناشی از عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها ارزیابی می‌کنند، هرچند که مشاهدات میدانی بیانگر این است که در روزهای اخیر دامنه فعالیت برخی از صرافی‌های بانک‌ها و عرضه ارز توسط این گروه نسبت به روزهای ابتدایی زمستان کم‌تر شده است.

هماهنگی نرخ آتی با نرخ نقدی


دیروز در نزدیکی پاساژ افشار- مکانی که محل تجمع بازیگران غیررسمی بازار است- نرخ فروش آتی دلار با نرخ فروش نقدی این ارز یکسان شد. این اتفاق در حالی رخ داد که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای و در 40 روز گذشته، نرخ فروش نقدی دلار از نرخ فروش آتی این ارز کمتر بود.

 برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که یکی از عوامل افزایش نرخ ارز در آذرماه فاصله گرفتن نرخ آتی از نرخ فروش نقدی بود. به گفته آنها فاصله گرفتن نرخ آتی از نرخ فروش نقدی تا حدودی به‌عنوان جهت‌دهنده سمت انتظارات بازار عمل ‌کرد و بیشتر بودن آن انتظار افزایش بیشتر نرخ ارز در بازار را تقویت کرد. حتی در مقاطعی انجام معاملات صوری در این بازار به‌طور هیجانی نرخ فروش نقدی ارز را تحت‌تاثیر قرار داد، البته کاهش بهای ارز در این مرکز فعالیت، گاهی برای شکل دادن قیمت پایین در بازار است که می‌تواند به سودگیری برخی نوسان‌گیران بینجامد. روز شنبه در حالی‌که نرخ فروش نقدی دلار بین بازیگران غیررسمی 3480 تومان بود، نرخ آتی دلار با یک تومان اختلاف 3481 تومان بود.

حرکت معکوس مرکز مبادلات

اما چنان که اشاره شد، در حالی که نرخ دلار در بازار غیررسمی در روزهای اخیر در مسیر کاهشی قرار داشته، مرکز مبادلات ارزی روز شنبه نرخ رسمی دلار را بالا برد. بانک مرکزی روز گذشته نرخ رسمی دلار را 2720 تومان و 2 ریال اعلام کرد که افزایشی 28 ریالی نسبت به آخرین روز هفته قبل داشت.

حباب منفی سکه

بهای سکه هفته گذشته دو کانال قیمتی پایین آمد و از کانال 990 هزارتومان وارد کانال 970 هزار تومان شد. در ادامه این روند کاهشی بهای سکه روز شنبه با 2 هزار تومان افت به 977 هزار تومان رسید. عامل اصلی افت سکه، کاهش قیمت دلار در بازار داخلی بود. این در حالی است که اونس روز جمعه با افزایش قیمت رو به رو شده بود. قیمت سکه در روز شنبه نشان‌دهنده وجود حباب منفی در این کالا است. ارزش ذاتی سکه روز گذشته 981 هزار تومان بود.


ویدیو مرتبط :
نرخ دلار در مرز 3600 تومان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت دلار به زیر 3400 تومان


در روزی که سکه بهار آزادی 10 هزار تومان سقوط کرد، شاخص بازار ارز پس از 93 روز وارد کانال 3300 تومان شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در روزی که سکه بهار آزادی 10 هزار تومان سقوط کرد، شاخص بازار ارز پس از 93 روز وارد کانال 3300 تومان شد.

روز سه‌شنبه بهای دلار با 15 تومان کاهش از کانال 3400 تومان خارج شد و روی قیمت 3395 تومان قرار گرفت. ریزش دلار به کانال پایین‌تر در حالی رخ داد که شاخص بازار ارز از تاریخ 16 آذر معاملات خود را در کانال‌های بالاتر انجام داده بود.

به گفته فعالان عامل اصلی این ریزش کانالی افزایش حجم ارز موجود در بازار بود، موضوعی که از سوی آنها بیشتر به فروش ارز شماری از شرکت‌های تجاری نسبت داده می‌شود.  در کنار دلار، سکه بهار آزادی نیز روز گذشته به قیمت 957 هزار تومان رسید. کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر  و همچنین افت دلار در بازار ارز، دو نیرویی بودند که قیمت سکه را تحت‌فشار قرار دادند.

عامل عرضه شرکت‌ها

روز سه‌شنبه قیمت دلار پس از دو روز بی‌نوسان، راه کاهشی را در پیش گرفت. دلار روز شنبه با 10 تومان کاهش به قیمت 3410 تومان رسید، در حالی که در روزهای‌ یکشنبه و دوشنبه نوسانی را تجربه نکرده و  روی نرخ روز شنبه ایستاده بود.

فعالان بازار ارز عامل اصلی افت قیمت در روز سه‌شنبه را افزایش عرضه ارز دانسته‌اند. به گفته آنها در این روز تعداد فروشندگان بیشتر از متقاضیان بود و این عامل دلار را در مسیر کاهشی قرار داد. به اعتقاد آنها علت اصلی افزایش حجم ارز موجود در بازار، فروش ارز شماری از شرکت‌های تجاری است که سعی دارند بخشی از دارایی‌های ارزی خود را به فروش برسانند.

 آنچه به باور این گروه  تمایل این شرکت‌ها به فروش ارز را بالا می‌برد، نزدیک شدن به پایان سال و تصفیه حساب‌های سالانه  است. البته مساله دیگری که روند قیمتی دلار در نیمه دوم اسفندماه را تحت‌تاثیر قرار داده است، خوش‌بینی معامله‌گران به نتایج مذاکرات هسته‌ای است، موضوعی که جهت انتظارات بازار ارز را کاهشی کرده است.

 عامل دیگری که زمینه کاهش نرخ ارز را فراهم کرده، افزایش محدود تقاضا برای ارز مسافرت است. به اعتقاد یکی از فعالان، تقاضا برای ارز مسافرتی در اوایل اسفندماه بالا رفت، اما در ادامه آخرین ماه سال تقاضای این گروه کاهش یافت تا از این سمت فشار زیادی به نرخ ارز وارد نشود.

اما یورو که روز دوشنبه پس از 14 روز رنگ رشد را به خود دیده بود، در چهارمین روز هفته باز هم با کاهش روبه‌رو شد. روز سه‌شنبه قیمت یورو با 55 تومان کاهش به نرخ 3700 تومان رسید. بهای این ارز از تاریخ 5 اسفند در مسیر نزولی قرار گرفته و تا روز گذشته 2/ 6 درصد افت را به ثبت رسانده است.

افت دو عاملی سکه

روز سه‌شنبه قیمت سکه تمام بهار آزادی تحت کاهش دو نیروی اونس و دلار قرار گرفت، امری که بهای این کالای گرانبها را یک کانال پایین برد و سکه را وارد کانال 950 هزار تومان کرد. روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 957 هزار تومان معامله شد که کاهشی 10 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت.

 روز سه‌شنبه ریزش اونس در کنار افت دلار زمینه‌ساز حضور سکه در کانال پایین‌تر را فراهم کرد. سکه روز سه‌شنبه یک درصد افت کرد. البته در ساعات پایانی روز که قیمت دلار با افت بیشتر به نرخ 3395 تومان رسید، افزایش جزئی اونس اثر این کاهش را روی سکه خنثی کرد.