اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت ابر سیاه تابستانی ِمگس های سفید



 اخبارر اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, ِمگس های سفید

 تابستان سال 93 برای اولین بار تهران پس از موش‌های سرگردان که در جوبهایش به جستجوهای کنجکاوانه می‌پرداختند، با پدیده ای با نام «مگس سفید» آشنا شد. پدیده ای که در ابتدا به آن عسلک می‌گفتند و پس از مزاحمت‌های بی شمار این عسلک! از شیرینی‌اش کاسته شد و نام مگس روی آن گذاشته شد.

شورای شهر تهران گفت: با فصل سرما مگس ها می‌روند. شهردار تهران گفت: نباید انتظار داشت مسئولیت همه وزارتخانه ها را شهرداری به عهده بگیرد.

 

معاون سازمان محیط زیست به روزنامه «ابتکار» می‌گوید: سم زدن درختان توسط شهرداری یک «شو» است و به ضرر مردم تمام می‌شود. در سال 95 هستیم و هنوز خبری از مگس های سفید در تهران نیست اما همه می‌دانند «پیشگیری بهتر از درمان است.»


علت حضور مگس های سفید پایتخت ایران آن هم به شکل میلیونی از جمله بحران های مدیریت شهری لقب گرفت و تمام ارگان ها برآن شدند تا علت هجوم این مگس ها را دریابند. در ابتدا مسئولان مگس های سفید را آفت درجه 2 دانستند و تصمیم گرفتند با شیوه «آب شویه» به مبارزه با آن بپردازند؛ روشی که موفق نبود. در ادامه مسئولان از جمله مجتبی عبدالهی که معاونت خدمات شهری شهرداری تهران را به عهده دارد گفته بود: افزایش رطوبت و گرمای هوا علت تکثیر سفید بالک است، به دلیل پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا و تغییرات شرایط آب و هوایی و رطوبت، جمعیت اینگونه حشرات افزایش پیدا کرده که میزبان اصلی آنها محصولات کشاورزی و باقیمانده انواع سیفی جات و محصولات گلخانه ای در گلخانه های اطراف شهر تهران است. این اتفاق در دومین هفته شهریور ماه سال 93 رخ داد. آزمون و خطاها بر سر خروج مگس های سفید که معروف به بالک ها شدند همچنان ادامه داشت.


با شروع فصل سرما از تعداد بالک ها کاسته شد، به گونه ای که دیگر خبری از این حشرات موذی سفید دیده نشد. این حشرات که بیشتر به حضور روی شاخ و برگ های درختان علاقه نشان می دهد در 6 ماه دوم سال 93 به کمترین میزان خود رسیدند. اما با شروع فصل بهار وعده مسئولان مبنی بر حضور دوباره عسلک ها عملی شد. عسلک های غیر دوست داشتنی هر نسلشان حدود 15 روز عمر می‌کند و در سال 15 نسل از خود را تجربه می‌کنند.

 

به گزارش مهر، در اردیبهشت ماه 94، قاسم علی اکبر، پژوهشگر مبارزه با موجودات مهاجم درباره دلیل افزایش این حشرات، گفت: دلیل افزایش این حشرات، یا تغییر غذایی آنهاست یا دستکاری و دخالت‌های غیرکارشناسی بشر در زندگی یا شیوه‌های نابودی آنها یا تغییرات ناگهانی آب و هوایی و اقلیمی است که درمورد قزوین این عوامل در حال بررسی است. وی این حشرات را حشراتی مهاجم نام نهاد و افزود: این حشرات به دلیل آنکه نمی‌توانند مسافت زیادی را پرواز کنند با بادها همراه می‌شوند و کوچ کرده به محل بعدی هجوم می‌برند. هجوم این حشرات در حد هزار و میلیون نیست بلکه در حدی میلیاردی و حتی تریلیاردی است.


آزمون و خطا در روش ها تا رسیدن به روشی صحیح
حشراتی که نیم قرن در ایران سکونت دارند با افزایش دوره گرما به تکثیر بی سابقه ای دست می زنند و بر اساس نوع آب و هوای کشور طغیان می کنند. سال 93 بهترین و تنها گزینه های مقابله با مگس های سفید آب شویه و نصب نوارهای زرد به دور درختان بود.

 

سال 94 نیز مسئولان همین روش ها را به کار بردند اما نتایج این روش ها به زودی روی درختان پایتخت با حضور دوباره این مگس ها به نمایش در می آید. این در حالی است که در سال 94 کارگروهایی نیز برای مقابله با مگس های سفید تشکیل شد. وجود بیش از 10 تا 15 نسل در سال و تخم گذاری 100 تخم در هر دوره نتیجه ای جز افزایش تصاعدی مگس ها ندارد. پس از هجوم دوباره مگس های بالک به تهران در فصل تابستان، محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مرداد ماه 94، تنها راه مقابله با مگس های سفید را برچسب های نصب شده روی درختان می دانسته و گفته بود: «این مگس ها تاثیری بر سبزینه درختان ندارند و تنها برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کنند که با آبشویی و سم پاشی نیز این مشکل حل می شود.»


به گزارش مهر، در شهریور ماه 94، رحمت الله حافظی، عضور شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا جمعیت مگس‌های سفید نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: «کارشناسان این حوزه معتقدند تخم‌گذاری این حشرات بسیار بالا و قدرت تکثیر زیادی دارند.» این بدان معنی است که آب شویه و نصب برچسب ها نتوانست از پس حشرات سفید برآید. اما این پایان ماجرا نبود بلکه حافظی خبری مبنی بر کشف روشی جدید برای مقابله بالک ها داد، حافظی با بیان اینکه به صورت پایلوت در منطقه 9 تهران سمپاشی‌هایی برای مقابله با مگس سفید انجام شده است، گفت: «این سموم ارگانیک است و لطمه‌ای به محیط‌زیست نخواهد زد. اگر نتیجه این سمپاشی رضایت‌بخش باشد، در سایر مناطق نیز از این روش استفاده، تا مشکل وجود مگس‌های سفید در پایتخت حل شود اما باز هم ممکن است سال آینده با این پدیده مواجه باشیم.»


افزایش مشکلات تنفسی در میان افراد حساس
در حالی که مسئولان و مخصوصا اعضای شورای شهر تاکید بر تهدید نبودن این حشرات دارند و فقط آن ها را مزاحم می دانند در آخرین روزهای شهریور ماه سال 94 خبرهایی مبنی بر آسیب تنفسی به برخی شهروندان تهرانی به گوش رسید. این آسیب ها که در جنوب شهر تهران نیز بیشتر احساس می شد مردم را به ستوه آورده بود. به پست اینستاگرامی مرتضی طلایی(24 شهریور) توجه کنید: «در سطح شهر و درفضاى مجازى شهروندان گلایه هاى زیادى داشتند ، هفته پیش یکى از راننده تاکسى هاى شهر که سر درد دلش باز شده و از مزاحمت این حشرات کوچک به ستوه آمده بود میگفت این حشرات ریز و کوچک علاقه خاصى به رنگ زرد دارند! و هرروز براى این عزیز ایجاد مزاحمت میکنند! »


با اینکه وعده مسئولان این بود که مگس ها با شروع فصل سرما از تهران رخت می بندند اما گویا مگس ها در برابر سرما مقاوم و تا اوایل آبان نیز برای تهرانی ها مزاحمت ایجاد می‌کردند. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در واکنشی به موضوع مگس های سفید در شهری که مدیریت می کند، در هشتمین روز از مهر ماه 94 (به گزارش مهر) بابیان اینکه مبارزه بامگس سفید برعهده محیط زیست است گفت: «شهرداری درحوزه مسئولیت خود همکاری های لازم را انجام می دهد اما نباید انتظار داشت مسئولیت همه وزارتخانه ها را شهرداری به عهده بگیرد.»

 

به گزارش مهر، 12 مهر ماه 94، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: سازمان محیط زیست طی دو سال گذشته هیچ راهکار علمی برای مبارزه با سفید بالکها ارائه نداده است. رحمت الله حافظی در پاسخ به این پرسش که مشاور سازمان محیط زیست روش های مدیریت شهری برای مقابله با سفید بالکها راه و روش مناسبی ندانسته است، گفت: «ایشان که کارشناس و خبره این کار هستند طی دو سال گذشته چه پیشنهاد علمی و راهکار عملی برای مقابله با سفیدبالکها داده اند که ما آن را برای مبارزه دنبال کنیم.» این واکنش ها از آنجا آغاز شد که اسماعیل کهرم مشاور سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده بود که مبارزه با سفیدبالکها به سبک مدیریت شهری بیش از آنکه سبب کاهش جمعیت سفید بالکها شود برای شهروندان ضرر دارد.


خوش آمد گویی به مگس ها در 1395!
همانند دو سال اخیر با پایان یافتن فصل سرما، مگس های سفید، بالک ها، عسلک ها و همین حشرات موذی دوباره به شهر برگشتند. کوچی دسته جمعی که به درستی پیش بینی می‌شد؛ هرچند در حال حاضر خبری از حضور میلیونی مگس های سفید در شهر تهران نیست و بارش ها فروردین ماه نیز در این امر تاثیر گذار بوده است. تا اینجا و گذشت دو ساله از هجوم مگس های سفید به پایتخت روش هایی مانند «آب شویه»، «نصب برچسب زرد» و «سمپاشی» مورد آزمایش قرار گرفت.

 

روش هایی که گویا پاسخ مورد نظر در حذف حشرات سفید نبوده است. بازگشت به این سه روش به این معنی است که راه جدیدی کشف نشده و همکاری شهرداری تهران با دانشگاه ها امروز به جوابی نرسیده است. روز یکشنبه (22 فروردین ماه 95) مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران گفت: «در برخی از مناطق برای پیشگیری از ورود دوباره مگس سفید و برخی از آفات گیاهی از نوارهای زردرنگ استفاده شده است. از هم‌اکنون برای مبارزه با مگس‌های سفید که در سال‌های گذشته مزاحمت‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرده بودند، آمادگی لازم ایجاد شده و ابزارها و تجهیزات مبارزه با آنها فراهم شده است که شهرداری‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به خرید این تجهیزات و استفاده به موقع از آنها برای مدیریت مگس‌های سفید اقدام کنند.»


اسماعیل کهرم: سم زدن درختان از طرف شهرداری یک «شو» است
اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می گوید: این مگس ها فقط در نواحی خاصی از تهران مشاهده می‌شوند. با توجه به اینکه تهدیدی برای مردم محسوب نمی‌شوند و آسیب به آن ها نمی‌رسانند می توان گفت شهرداری هیچ اقدامی انجام ندهد بهتر است. زدن برچسب و سمپاشی نه تنها مگس ها را از بین نمی‌برد بلکه این سموم فقط برای مردم ضرر دارد. کهرم با اشاره به اینکه هزینه های زیادی برای تهیه سموم از طرف شهرداری می‌شود، می‌افزاید: در جنوب تهران چون هوا گرم‌تر است و همچنین فاضلاب ها به سمت پایین حرکت می‌کنند چنین مکان هایی برای زاد و ولد چنین مگس هایی بسیار مناسب است.


کهرم با بیان اینکه معضلات مشابه ای در کشور های دیگر هم وجود دارد، مانند پشه در استرالیا، می‌گوید: برای مبارزه به نوعی پشه در استرالیا از کلاه هایی استفاده می شود که بر روی آن چوب پنبه هایی آویزان است. چنین کارهایی برای کسی ضرر ندارد و بهتر از پخش سموم در فضای شهر است. اگر می‌بینید 200 نفر با لباس سبز می آیند در خیابان و سم می‌زنند این ها فقط یک شو (نمایش) شهرداری است و به ضرر مردم تمام می‌شود. وی می‌افزاید: حیات وحش شهر ها در حال تغییر است و شاهد حضور پرندگانی در تهران هستیم که در 40 سال پیش نبودیم؛ این مگس ها هم ناشی از تغییرات حیات هستند.


زندگی مسالمت آمیز
به نظر می رسد مگس های سفید دیگر میهمانان تابستانی پایتخت باشند و راهی برای ریشه کن کردن آنها وجود نداشته باشد و باید شهروندان تهران مانند موش ها زندگی مسالمت آمیز با مگس های سفید را هم بیاموزند. شاید سحر وجادو وجود نداشتنه باشد اما به قدرت از همین تریبون به تهرانی ها قول می دهیم که سال دیگر نیز در همین روز مگس های سفید به مهمانی شما خواهند آمد.

 

 اخبار اجتماعی  -  ابتکار   


ویدیو مرتبط :
‫آموزش سیاه سفید کردن عکس.عکاسی سیاه سفید.پلاگین سیاه سفید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس های سیاه و سفید بسیار زیبا از طبیعت


عکاس اندونزیایی Hengki Koentjoro عکس هایی بسیار زیبا و سیاه و سفیدی که خود از مناظری دلنشین گرفته است را به نمایش گذاشته است.