اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگرداندن حافظه با ایمپلنتهای مغزی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,بازگرداندن حافظه

گروهی از دانشمندان عالی رتبه در آمریکا بازگرداندن حافظه با استفاده از ایمپلنتهای مغزی کار می کنند.

به گزارش مهر، دانشمندان آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به «دارپا» که زیر نظر مستقیم وزارت دفاع این کشور فعالیت دارد در حال ساخت ایمپلنتهای مغزی هستند که شاید کلید معمای بازگرداندن حافظه میلیونها تن در سراسر جهان باشد.

هم اکنون میلیونها تن در سراسر جهان از ترومای مغزی یا مشکل از دست دادن حافظه رنج می برند و این نوآوری می تواند کمک شایانی به بازگشت دوباره آنها به زندگی عادی تلقی شود.

دکتر جاستین سانچز مدیر اداره فناوری های زیستی دارپا می گوید: ما در حال گشودن درهای تازه ای به سوی بیماران مغزی هستیم. ما تلاش می کنیم که به درک روشنی از این واقعیت برسیم که ایجاد تعامل با سیستم عصبی دقیقا به چه شکلی صورت می گیرد.

اگرچه این پروژه هنوز در مراحل بسیار اولیه خود قرار دارد اما دانشمندان دارپا تلاش می کنند تا با استفاده از این نوع ایمپلنتها و گامهای نخستینی نظیر استفاده از فهرست کلمات یا مرور خاطرات ساده به بیماران مغزی کمک کنند که حافظه از دست داده خود را بار دیگر بازیابند.

هنوز جزئیات زیادی از این پروژه منتشر نشده اما گفته می شود به ایجاد تحولی بنیادین در پزشکی مدرن منجر خواهد شد.

 


ویدیو مرتبط :
باز يابی حافظه بعد از سکته مغزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه تمرکز مغزی و حافظه را به طور طبیعی تقویت کنیم؟



ارتقا تمرکز مغزی و حافظه

مغز سیستم اطلاعاتی مرکزی بدن است

 

مغز انسان نیازمند به چالش کشیده شدن و تحریک برای افزایش قدرت ذهنی و تمرکز است. اگر این کار را انجام ندهید، زوال مغز آغاز می شود. انجام بازی های فکری یا فراگیری مهارتی جدید می تواند به مغز شما کمک کند.

مغز سیستم اطلاعاتی مرکزی بدن است. این اندام فوق العاده در پس زمینه به فعالیت مشغول است تا سیستم و پردازش اطلاعات را تنظیم کرده، و عملکردهای پیجیده بدن انسان را تکمیل کند. مغز تمامی این کارها را از لحظه شکل گیری حیات و تولد انسان انجام می دهد.

همان گونه که سن انسان افزایش می یابد، مغز نیز پیر می شود. افزایش سن تحلیل سلول های مغزی را به همراه دارد و این مساله بر فرآیند تفکر ما تاثیرگذار است. خبر خوب این است که روش های مختلفی برای جوان نگه داشتن مغز وجود دارند. در این مطلب چند روش برای ارتقا تمرکز مغزی و حافظه بدون استفاده از داروها و مکمل ها را ارائه می کنیم.

وعده های غذایی متعادل
تغذیه نقشی کلیدی در قدرت حافظه و تمرکز انسان ایفا می کند. سبزیجات تازه، میوه ها، غلات سبوس دار، و پروتئین بدون چربی همگی مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت و عملکرد بالای مغز به آنها نیاز است. افزایش مصرف اسید چرب امگا-3 حیوانی نیز به جوان نگه داشتن مغز کمک می کند.

اگرچه تحلیل سلول های مغزی بخشی عادی از روند پیری است، اما رادیکال های آزاد انحطاط سلولی را شتاب می دهند. هنگامی که سلول های سالم آسیب می بینند، مغز دیگر به محرک ها همانند گذشته واکنش نمی دهد. اسید چرب امگا-3 به حفاظت سلول ها از یون های خطرناک که شکست سلولی را موجب می شوند، کمک می کند. اسید چرب امگا-3 به محافظت از مغز در برابر التهاب نیز کمک می کند. بهترین منبع اسیدهای چرب مفید امگا-3 ماهی آزاد (سالمون)، شاه ماهی، ماهی تن و دیگر گونه های ماهی روغنی است.

ورزش منظم
ورزش منظم به حفظ هرچه بهتر تمرکز کمک می کند زیرا فعالیت بدنی بازسازی سلول های عصبی را تحریک می کند. این سلول های عصبی به تقویت ارتباطات سلول های مغز کمک کرده و همچنین از آنها در برابر آسیب محافظت می کنند.

هنگامی که ورزش می کنید سلول های عصبی انواع ویژه ای از پروتئین به نام فاکتورهای نوروتروفیک تولید می کنند. یکی از مواد شیمیایی موجود در این پروتئین ها به نام فاکتور نوروتروفیک یا BDNF زمینه ساز انتشار دیگر مواد شیمیایی می شود که بهبود سلامت مغز را در پی دارد. به همراه دیگر مواد شیمیایی مغز، فاکتور نوروتروفیک عملکردهای شناختی را تقویت می کند و افول حافظه را به تاخیر می اندازد.

خواب خوب و کافی شبانه
هنگامی که بحث سلامت مغز مطرح است، هیچ چیز نمی تواند به اندازه خواب خوب و کافی شبانه موثر باشد. خواب خوب شبانه موجب می شود تا فرد در انجام وظایف روزانه خود عملکرد بهتری داشته باشد. مطالعات نشان داده اند خواب باکیفیت شبانه می تواند توانایی فرد برای تفکر بهتر در روز بعد را افزایش دهد.

هنگام خواب شبانه مغز در فعال‌ترین حالت خود قرار دارد. مغز در این زمان سیگنال های ترمیم بدن را ارسال می کند و پردازش تفکرات و ایده ها صورت می گیرد. سلول های مغزی قدیمی برای باز کردن فضا برای رشد سلول های جدید می میرند. تمامی این فرآیندهای پیچیده به توانایی تمرکز انسان منجر می شوند. بدون خواب خوب شبانه، قدرت ذهنی شما به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد.

تحریک مغز
مغز انسان نیازمند به چالش کشیده شدن و تحریک برای افزایش قدرت ذهنی و تمرکز است. اگر این کار را انجام ندهید، زوال مغز آغاز می شود. انجام بازی های فکری یا فراگیری مهارتی جدید می تواند به مغز شما کمک کند. فراگیری مهارتی جدید به طور موثر مغز را تحریک می کند. هنگامی که بر فراگیری مهارتی جدید متمرکز شده اید مغز استرس کمتری دارد. مطالعات مختلف نشان داده اند فراگیری مهارت های مختلف خطر زوال عقل و دیگر اختلالات روانی را کاهش می دهد.

منبع: سلامت نیوز