اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازنشستگی اساتید با هر بهانه‌ای



 

 

 

 

بازنشستگی اساتید با هر بهانه‌ای

 

عضو كمیسیون آموزش مجلس در واكنش به بازنشستگی اساتید:

بازنشستگی اساتید با هر بهانه‌ای از دیدگاه علمی قابل‌تائید نیست

به هر عنوان بازنشستگی زودتر از موعد اساتید دانشگاه ظلم به طبقه علمی و دانشگاهی كشور است/ بی‌شك پس از بازنشستگی اساتید آنها دریافتی بیشتری خواهند داشت.

 یك عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است كه نباید به اساتید دانشگاه كه نیروی فكری هستند به عنوان یك نیروی یدی نگاه كرد.

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برخی خبرها مبنی بر آغاز روند بازنشستگی اساتید دانشگاه تاكید كرد: یكی از قشرهایی كه با افزایش سن، میزان تجربه و مهارت آنان زیاد می‌شود اساتید دانشگاه هستند.

به گفته وی در همه كشورهای دنیا به اساتید با سابقه‌تر امتیازات بیشتری ارائه می‌دهند و حتی به عنوان مشاور از آنان استفاده می‌شود.

این نماینده مجلس معتقد است كه داشتن نگاه یدی به نیروی فكری نادرست است و بازنشستگی به هر عنوان و هر بهانه‌ای از دیدگاه علمی قابل تایید نیست چراكه علم و تجربه اندوخته در میان اساتید دانشگاه در میان هیچ قشر دیگری پیدا نمی‌شود.

اختیاری در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با به خطر افتادن امنیت شغلی اساتید دانشگاه‌ها در صورت بازنشستگی زودتر از موعد،تصریح كرد: بی‌شك پس از بازنشستگی اساتید آنها دریافتی بیشتری خواهند داشت چراكه پس از بازنشستگی می‌توانند در دانشگاه‌های غیر دولتی و یا حتی دانشگاه‌های خارج از كشور مشغول به كار خواهند شد، اما به هر عنوان بازنشستگی زودتر از موعد اساتید دانشگاه ظلم به طبقه علمی و دانشگاهی كشور است..../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
بهانه بـی بهانه - وین دایر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سن بازنشستگی اساتید را افزایش دادیم/اگر به مردم مرگ موش هم بدهیم، صف می کشند!



واکنش وزیرعلوم به کاندیداها,افزایش سن بازنشستگی اساتید

وزیر علوم در واکنش به برخی کاندیداها:

سن بازنشستگی اساتید را افزایش دادیم/ ابراز تأسف از اطلاعات نادرست در زمینه آموزش عالی

وزیر علوم در دانشگاه رازی کرمانشاه در واکنش به اظهارات برخی کاندیداها در نقد دانشگاهها از نحوه ارائه اطلاعات در زمینه آموزش عالی در رسانه ملی به مردم ابراز تأسف کرد و گفت: سن بازنشستگی اساتید را ما افزایش دادیم.

به گزارش مهر، کامران دانشجو امروز در حاشیه رونمایی از 3 دارو در دانشگاه رازی کرمانشاه، با اشاره به مناظره نامزد های ریاست جمهوری در رسانه ملی خواستار صداقت و عدالت در اظهاراتشان در زمینه آموزش عالی کشور شد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم، گفت: از جمله سیاست های موفق این وزارتخانه، فعال سازی شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری است که با تلاش و کوشش معاونت پژوهش و فناوری اقدامات بسیار خوبی در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و حوزه کاربرد انجام شد که شاهد این ادعا تصویب 40 طرح کلان ملی پژوهش و فناوری کشور است و با بودجه اولیه 60 میلیارد تومانی وزارت علوم طرح ها را شروع کردیم و زمینه  اعتماد حوزه کاربرد فراهم شد، پس از آن شاهد عقد قراردادی با وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت دفاع و محیط زیست و .... بودیم.

وزیر علوم با تاکید بر انجام امور پژوهشی کاربردی در دانشگاهها، افزود: ما باید در راستای بیانات مقام معظم رهبری در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و کمک به کاربردی کردن علم در فضای جامعه و انجام پژوهش های  کاربردی و تقاضا محور برای  حل معضلات کشور حرکت کنیم.

واکنش وزیر علوم به مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری

دانشجو با اشاره به سخنان برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات تلویزیونی، گفت: در این مناظره ها برخی کاندیداها تمام عملکرد دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از سیاست خارجی، سیاست داخلی و برنامه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را صفر جلوه دادند و این بی انصافی نسبت به کل نظام است.

وی افزود: اگر همه این موارد که برخی کاندیدا ها گفته اند درست باشد که نیست، سوال این است که این همه منزلت و عزت کشور از کجا آمده است؟

خدماتی که در جاهای مختلف و روستاها ارائه شده است از کجا آمده است؟ جایگاه والا و مقتدرانه ایران در جهان از چیست؟

دانشجو ضمن اشاره به پیشرفت های علمی کشور در دولت های نهم و دهم بار دیگر به ارائه گزارشی از موفقیتهای علمی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آمار موجود در پایگاه ISI از سال 1357 تاکنون مجموعا 175 هزار و 398 سند و مقاله علمی از پژوهشگران ایرانی در این پایگاه ثبت شده است که بالغ بر 150 هزار سند و مقاله علمی آن مربوط به سال های 1384 لغایت 1392 است که بیشتر از 85 درصد کل تولیدات علمی ایران پس از انقلاب اسلامی است.

وی افزود: از این تعداد مقالات بیش از 103 هزار سند و مقاله علمی یعنی بالغ بر 65 درصد کل تولیدات ملی ایران پس از انقلاب اسلامی در پایگاه ISI مربوط به سال های 1388 تا 1392 است.

وزیر علوم با اشاره به رشد و ثبت تولیدات علمی ایران در پایگاه علمی اسکوپوس، گفت: در سال های بعد از انقلاب اسلامی تاکنون 216 هزار و 108 سند و مقاله علمی از پژوهشگران ایرانی ثبت شده است که از این تعداد 88 درصد آن یعنی 192 هزار و 96 سند و مقاله علمی مربوط به سال های 1384 تا 1392 است و فقط 12درصد تولیدات علمی مربوط به سال های 1357 تا 1384 است. آیا در یک فضای بسته و خفقان می شود چنین تولیدات علمی داشت یا این رشد تولیدات علمی گویای نشاط و پویایی در دانشگاه است که برخی آقایان به سیاه نمایی در همه زمینه ها می پردازند.

افزایش سن بازنشستگی استادان

دانشجو ضمن تاكید بر افزایش سن بازنشستگی در دانشگاه ها بر خلاف اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری، اظهار داشت: مقررات بازنشستگی اعضای هیات علمی منبسط تر از دوران اصلاحات است. در دولت دهم ما توانسته ایم سن بازنشستگی اعضای هیات علمی را بین 6 تا 11 سال در دانشگاه ها افزایش بدهیم که اعضای هیات علمی با رتبه استادی تا 11 سال، دانشیاران تا 6 سال یعنی به ترتیب تا سن 76 و 71 سالگی ادامه خدمت دهند، با این كار توانسته ایم از اعضای هیات علمی بیشترین استفاده علمی را ببریم.

وزیر علوم ضمن ابراز تاسف به نحوه ارائه اطلاعات در زمینه آموزش عالی در رسانه ملی به مردم، گفت: یكی از اساسی ترین كارها این است كه نقد را صادقانه و به عدالت مطرح کنیم، اگر مطالبی عنوان می شود  باید صداقت و عدالت در سخنان باشد. اینكه بیاییم با اطلاعات نادرست سیستم آموزش عالی كشور كه زحمات 34 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی است را زیر سوال ببریم كار شایسته ای در فضای آموزش عالی نیست.

پاسخ وزیر علوم به اظهارات برخی کاندیداها درباره دانشجوی ستاره دار

وزیر علوم با اشاره به اظهارات یکی از نامزد های ریاست جمهوری در مورد دانشجویان ستاره دار که گفته بود این موضوع در دولت نهم و دهم ایجاد شده، گفت: چرا برخی خود را به بیراهه می زنند؟ بحث دانشجویان ستاره دار که مربوط به دولت اصلاحات است که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب کردند تا کمیته انضباطی چنین اختیاری داشته باشد و ما این مصوبه را اصلاح کردیم تا دانشجویان حق داشته باشند حقوق خود را در مرحله  تجدید نظر کمیته انضباطی و همچنین محاکم قضایی پیگیری کنند و اکنون نیز چنین موضوعی مطرح نیست.

دانشجو تصریح کرد: اگر منظور برخی افراد این است که سازمان سنجش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استعلاماتی از مراجع چهارگانه می گیرد که این موضوع هم مربوط به مصوبه سال 1363 شورایعالی انقلاب فرهنگی است که در همه دولت ها طبق قانون انجام شده و الان هم طبق مقررات صورت می گیرد.

اما آمارها نشان می دهد که در این زمینه هم افزایش نداشته ایم چرا که پاسخ های دریافتی برای دانشجویان ذیربط ارسال می شود و این افراد عموما با پیگیری مسائل خود را حل و فصل می کنند.

وی ادامه داد: لذا اعلام اینکه وزارت علوم باعث محرومیت از تحصیل برخی دانشجویان شده است، کذب محض است چرا که ما علاقه مند به ادامه تحصیل همه افراد هستیم و حتی در این زمینه اعلام کرده ایم کسانی که در سال های گذشته به دلایلی انصراف از تحصیل داشته اند می توانند با ثبت نام در سایت سازمان امور دانشجویان به ادامه تحصیل بپردازند.

آمار تشکلهای سیاسی در کشور

وزیر علوم با اشاره به برخی انتقادات در خصوص فعالیت های تشکل های دانشجوئی، گفت: از ابتدای انقلاب تا سال 1384 مجموعا 162 تشکل سیاسی دانشجوئی فعالیت می کردند که این تعداد اکنون به 234 تشکل سیاسی دانشجوئی افزایش یافته و از این تعداد بیش از 40 مورد آن در دولت دهم مجوز فعالیت گرفته اند. ضمن آنکه در کنار افزایش تشکل های سیاسی دانشجوئی تعداد کانون های فرهنگی و علمی و همچنین نشریات دانشجوئی افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته وی، تعداد کانون های دانشجوئی فرهنگی از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 1384 تنها 495 کانون بوده که این تعداد به 3215 کانون افزایش یافته و انجمن های علمی دانشجوئی نیز  از 800 انجمن به 6324 انجمن رسیده است. همچنین تعداد نشریات دانشجوئی از 2500 نشریه به 5366 نشریه افزایش یافته که همه این موارد در کنار رشد علمی 11 تا 13 برابری تولیدات علمی ایران نسبت به متوسط رشد علمی جهان بیانگر پویایی و شادابی در دانشگاه ها است.

اگر به مردم مرگ موش هم بدهیم، صف می کشند

وزیر علوم با اشاره به سخنان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر فضای امنیتی و بسته دانشگاهها، گفت: همین نامزد محترم اعلام کردند از سال 1391 در نشست های متعدد دانشجوئی در دانشگاهها حضور یافته و در خبر ها هم دیدیم که به راحتی به نقد سیاستهای دولت پرداخته اند واقعا اگر فضای دانشگاه بسته بوده چگونه چنین حضوری داشته اند و کسی هم مانع نشست ها نشده است آیا جهت گیری سیاسی او روشن نبوده است؟

وی در بخش دیگر سخنان خود، اظهار داشت: همین افرادی که دم از ارتقای معیشت مردم می زنند هشت سال پیش می گفتند که " ما اگر مرگ موش هم به مردم بدهیم مردیم برای خرید آن صف می کشند" که توهین بززگی به ملت ایران بود و این افراد می خواهند با این شعارها مردم را به سمت خود بکشند. 

آمار وزیر علوم از برگزاری نشستهای انتخاباتی

دانشجو با اشاره به برگزاری 1800 نشست انتخاباتی در دانشگاهها در طی چند ماه گذشته، گفت: از این تعداد نشست انتخاباتی بیش از 1000 مورد آن در دانشگاه های دولتی برگزار شده است که این نشست ها با رعایت عقلانیت، منطق و اخلاق اسلامی و در واقع با حفظ شان دانشگاه صورت گرفته است در حالی که عده ای گویا انتظار دارند نشست های نقد و نظر در دانشگاه ها همانند دوران خاصی همراه با جنجال و هیجان کاذب و توهین همراه باشد.

وزیر علوم، گفت: یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سخنانی درباره جلوگیری از فرصتهای مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشجویان خارج از کشور و نیز حضور دانشگاهیان در همایش های علمی خارج از کشور مطرح کرده است که با واقعیت همخوانی ندارد و برخلاف انصاف و عدالت است./مهر