اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازندگان توافق هسته ای چه کسانی هستند؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک

 

این روزها از یک نفر بیش از همه عنوان بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که از آن نام «توافق بزرگ قرن» یاد شده، نام برده می‌شود و آن شخص کسی جز «نتانیاهو»، نخست‌وزیر جنایتکار و جنگ‌افروز رژیم صهیونیستی نیست، زیرا وی در دو سال گذشته و سال‌های پیش از آن، همه تلاش خود را مصروف آنچه آن را «تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» می‌خواند، کرده بود.

 

نتانیاهو برای عدم توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آنقدر هزینه کرده بود که طبعاً هرگونه توافق نهایی هسته‌ای به ویژه توافق «برد - برد» به منزله ضربه‌ای جدی و حیثیتی به او محسوب شود. از همین روست که یکی از رهبران احزاب مخالف وی در کنست به او پیشنهاد کرد در پی انجام توافق نهایی هسته‌ای جهان با ایران، نتانیاهو باید از سمت خود استعفا دهد. نگرانی دیگر نتانیاهو از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران و بازسازی اقتصاد ایران است که قدرت و قابلیت‌های ایران را در منطقه و جهان به شدت افزایش داده و باعث می‌شود ایران با پشتوانه اقتصادی و توان بیشتری از محور مقاومت حمایت کند.

همچنین «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای، آغاز دوران جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران را به معنای شکست بزرگ اسرائیل و عربستان خوانده و از ریاض و تل آویو به عنوان بازندگان بزرگ این توافق یاد کرد. به اعتقاد وی علاوه بر اسرائیل، کشورهای عربی که با محوریت عربستان تحت نام ائتلاف عربی جنگ علیه یمن را براه انداختند و به حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق ادامه دادند تا به گمان خود ضربه‌ای کاری به ایران و محور مقاومت بزنند، اکنون در مقابل توافقی قرار گرفته‌اند که هم توان هسته‌ای ایران را حفظ کرده و هم باعث تقویت قدرت اقتصادی و دیپلماتیک تهران شده است.

این اظهارنظرها به همین جا ختم نشده بلکه روزنامه اماراتی الخلیج نیز با اشاره به دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق، تاکید کرد که این توافق به ایجاد تغییرات جدی در اوضاع جغرافیای سیاسی در منطقه به نفع ایران منجر خواهد شد. همچنین توماس فریدمن، نویسنده مشهور آمریکایی در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد تصریح کرد دستیابی به توافق هسته‌ای به مثابه زلزله سیاسی در خاورمیانه خواهد بود و تاثیر آن از وقوع انقلاب اسلامی ایران نیز فراتر می‌رود بلکه اوضاع منطقه را به شکل دیگری ترسیم خواهد کرد.

در یک ارزیابی جامع می‌توان گفت: کسانی که با جدیت، مانع ادامه مسیر گفت وگوها و رسیدن به توافق هسته‌ای قرار داشتند و در راس آنها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و شاه عربستان بزرگترین بازندگان این توافق محسوب می‌شوند.


 اخبار سیاست  خارجی  -   روزنامه جمهوری اسلامی


ویدیو مرتبط :
توافق هسته ای توافق ترکمنچای بود یا توافق قرن؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برندگان و بازندگان توافق اولیه هسته ای


توافق هسته ای ایران و 1+5 در عین حفظ دستاوردهای هسته ای کشورمان موفقیتی تاریخی برای جامعه جهانی و ایران به حساب می اید.

عصر ایران: توافق هسته ای ایران و 1+5 در عین حفظ دستاوردهای هسته ای کشورمان موفقیتی تاریخی برای جامعه جهانی و ایران به حساب می اید.

 هر چند هنوز به طور مشخص و دقیق ابعاد این توافق معلوم نیست ولی از محتوای اظهار نظرهای اولیه و مواضع قبلی 7 کشور شرکت کننده در مذاکرات می توان این برآورد را داشت که کشورهای گروه 1+5 در نهایت به پذیرش حق غنی سازی در خاک ایران و حفظ تاسیسات و دستاوردهای هسته ای ایران تن داده اند و در مقابل کشورمان نیز متعهد شده به مدت 6 ماه غنی سازی بالای 20 درصد را متوقف کرده و در توسعه بخش هایی از برنامه هسته ای خود از جمله سایت اراک قدمی به جلو نگذارد.

این گام نخست از توافق آن گونه که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است نه یک دستاوردی نهایی بلکه " تعهدی جدی و قوی برای مذاکره بر سر یک توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 " محسوب می شود و از این جهت دستاوردی جدی و تاریخی برای دیپلماسی خواهان و مخالفان جنگ و میانه رویان به حساب می آید.

نخستین دستاورد این توافق هسته ای بزرگ برای کشورمان تداوم و افزایش جو امید در افکار عمومی ، عدم تشدید فشارهای ظالمانه و تحریم ها، حفظ دستاوردهای هسته ای و اذعان قدرت های جهانی به حق غنی سازی ایران و نیز حفظ دستاوردها و تاسیسات هسته ای کشورمان و نیز کاهش برخی تحریم هاعلیه کشورمان است.

 رضایت دو طرف معامله از این توافق اولیه به این دلیل است که هر دو طرف احساس می کنند برای نخستین بار در یک دهه گذشته طرف مقابل را به پذیرش یک خواسته خود متعهد کرده اند : قدرت های جهانی آن گونه که باراک اوباما در نخستین واکنش خود به این توافق اولیه  اذعان داشت از این امر رضایت دارند که: برای نخستین بار در یک دهه گذشته از سرعت برنامه های هسته ای ایران در ماه های آینده خواهند کاست و ایران نیز این امتیاز بزرگ را به دست آورده که برای نخستین بار در یک دهه گذشته قدرت های جهانی به حق غنی سازی ایران و حفظ دستاوردهای و تاسیسات هسته ای ایران اذعان و اعتراف کرده اند و این حقوق ایران را به رسمیت شناخته اند و علاوه بر این تحریم ها تشدید نخواهد شد و در بخش هایی نیز برداشته خواهد شد.

در واقع به نظر می رسد توافق اولیه صورت گرفته معامله بین" سرعت و شفافیت" روند برنامه هسته ای ایران در مقابل" پذیرش غنی سازی و کاهش تحریم ها" است که دستاورد نخست از آن قدرت های جهانی و دستاورد دوم از آن ایران است و این همان خواسته "برد- برد" است که مورد تاکید عقلای دو طرف بود.

فارغ از نگاه تقابل جویانه به این توافق اولیه و با در نظر داشتن واقعیات و این مساله که این توافق گام نخست رسیدن به یک توافق نهایی و حل کامل مساله هسته ای کشورمان است، باید به این نکته اذعان داشت که این توافق اولیه یک بازی "برد - برد" برای ایران و گروه 1+5 است که طی آن هم دغدغه های قدرت های جهانی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران رفع می شود و هم ایران بدون عقب نشینی از خطوط قرمز و اصول خود می تواند به برنامه هسته ای خود  در چارچوب مقررات بین المللی ادامه دهد.

شکست خوردگان این توافق بزرگ اولیه نیز نیاز به تشریح ندارند و همگان می دانند و دیدند که در جریان این مذاکرات نفسگیر چه کسانی سنگ اندازی کردند و چه اظهاراتی داشتند؛ باید در این مرحله به جای هر واکنشی ،آرزو کرد منافع این گروه ها نیز روزی به منافع منطقی جامعه جهانی نزدیک شود و اینان نیز در رسیدن به خواست هایشان مسیر خرد و تدبیر و صلح و سازش با جامعه جهانی را در پیش بگیرند.