اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازداشت ۱۵ کارمند منابع طبیعی استان تهران


معاون اول قوه قضائیه گفت: در هفته های گذشته پرونده‌ای در دستگاه قضای در حال رسیدگی است که در این پرونده ۲۰ نفر از کارکنان منابع طبیعی استان تهران اعم از مدیر و کارمند تحت تعقیب قرار گرفتند و تا امروز ۱۵ نفر از آنها بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در برنامه تلویزنی «تیتر امشب» که از شبکه خبر سینما پخش شد درباره اقدامات دستگاه قضایی به منظور جلوگیری از تعدی به منابع طبیعی و اراضی ملی گفت: تا پایان سال 92 با اقداماتی که توسط دستگاه قضایی انجام شد 2216 میلیون متر مربع از اراضی ملی رفع تصرف شد.

وی اضافه کرد: در سال 88 دستگاه قضایی 240 میلیون متر مربع از زمین‌هایی که به صورت غیرمجاز تصرف شده بود به بیت‌المال برگرداند که ارزش ریالی آن بیش از 10 هزار میلیارد ریال بود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: همچنین در سال 89، 90 و 91 به ترتیب 564 میلیون متر مربع، 376 متر مربع و 306 میلیون متر مربع از زمین‌هایی که بهصورت غیرمجاز تصرف شده بود با اقدامات دستگاه قضایی به بیت‌المال بازگردانده شد.

وی با بیان اینکه در سال 92، 730 میلیون متر مربع از اراضی تصرف شده به ارزش ریال 63 هزار میلیارد ریال به بیت‌المال بازگشت گفت: در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای بازگشت اراضی تصرف شده به بیت‌المال در سال 93 در حال جمعبندی هستیم و اوایل سال آینده میزان دقیق اراضی بازگردانده شده به بیت‌المال مشخص می‌شود.

* تخریب بیش از 400 اماکن غیرمجاز در تهران

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به اقدامات صورت گرفته در استان تهران اشاره کرد و گفت: در سال 93 فقط در استان تهران بیش از 400 مورد تخریب اماکن غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها کوهپایه‌ها، شهرها و جاهای مختلف داشتیم و در همین ارتباط 30 نفر اعم از کارکنان متخلف برخی دستگاه‌ها و کسانی که زمینخواری کرده بودند محکوم شدند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حریم شهرها باید مشخص شود، و طرح این پرسش که چه دستگاهی می‌تواند در خصوص حفاظت و صیانت از محیط زیست اقدام و طرح دعوی کند گفت: مناطق حفاظت شده ازاهمیت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار هستند. اسناد این مناطق به نام سازمان منابع طبیعی و یا وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان محیط زیست نیز حفاظت و صیانت از این مناطق را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: زمانی که در این مناطق تجاوزی پیش می‌آید اگر سازمان محیط زیست بخاهد دادخواست بدهد سند به نامش نیست تا پایان کار را انجام دهد و اگر هم سازمان جنگل‌ها بخواهد دادخواست بدهد می‌گوید حفاظت بر عهده من نیست.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه موارد متعددی از این نوع اختلافا ت وجود دارد گفت: به عنون مثال در برخی موارد شهرداری مجوز ساخت صادر می‌کند اما سازمان منابع طبیعی مجوز صادر شده برای ساخت را خارج از محدوده می‌داند. در موارد دیگر امکان دارد شورای شهر یا دهیاری مجوزی صادر کند و تغییر کاربری صورت گیرد اما سازمان ذیربط که وزارت جهاد کشاورزی یا منابع طبیعی است اجازه ساخت ندهد و زمین را خارج از محدوده بداند. بنابراین بسیاری از مواردی که اتفاق می‌افتد، از این بابت است.

وی در ادامه سخنان خود به مطالعه دقیق پروژه‌‌هایی که به افراد واگذار می‌‌شود اشاره کرد و گفت: اگر مطالعات لازم برای انجام یک پروژه به درستی انجام نشود امکان دارد یک دستگاهی زمین مورد نیاز برای انجام آن پروژه را دو هکتار و دستگاه دیگر 10 هکتار نیازسنجی کند. بسیاری از افراد برای انجام پروژه‌ای در  زمین دو هکتاری، تقاضای 20 هکتار را می‌کنند و اگر سازمان ذیربط یا دولت دقت لازم را در واگذاری زمین و مطالعه پروژه را نداشته باشد بعد از مدتی فرد آن پروژه را تغییر کاربری می‌دهد.

وی افزود: در اینگونه موارد چندین اشکال وجود دارد نخست اینکه سنجش لازم برای واگذاری زمین مورد نیاز صورت نمی‌گیرد و دوم اینکه در روند اجرای پروژه نظارت کافی وجود ندارد. معتقدم در بحث جلوگیری از تعدی به منابع و اراضی ملی خلاء قانونی نداریم و بسیاری از موارد مربوط به بخش اجرا و پیگیری نشدن امور است.


ویدیو مرتبط :
گفتگو در خصوص نخستین همایش ملی جهاد اقتصادی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی در استان قم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متهمان پرونده زمین‌خواری استان تهران بازداشت شدند/ صدور حکم جلب برای متهمان دیگر



اخبار,اخباراجتماعی, پرونده زمین‌خواری استان تهران

اخبار اجتماعی - پورمختار :
متهمان پرونده زمین‌خواری استان تهران بازداشت شدند/ صدور حکم جلب برای متهمان دیگر

رئیس کمیسیون اصل ۹۰، با بیان اینکه برخی متهمان پرونده زمین‌خواری دستگیر شده‌اند، گفت:‌ دستگیری‌‌ها فقط در زمین‌خواری‌های استان تهران صورت گرفته است.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل 90 خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت پرونده زمین‌خواری گفت: تیمی از سوی کمیسیون به 2 استان شمالی کشور به منظور بررسی زمین‌خواری‌های رخ داده در این 2 استان رفتند.

وی اضافه کرد: این تیم کارشناسی پس از اخبار و اطلاعات واصله به کمیسیون اصل 90 به این منطقه اعزام شد تا ضمن بازدید از محل، سطح و حجم کار را ارزیابی کرده و سپس به کمیسیون گزارش دهد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، مازندران و گیلان را 2 استانی نام برد که تیم‌‌های این کمیسیون برای بررسی ابعاد زمین‌خواری به آنها سفر کرده است و در همین زمینه خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر پرونده دیگری نیز درباره زمین‌خواری استان تهران در کمیسیون در حال بررسی است.

پورمختار با بیان اینکه در بررسی پرونده زمین‌خواری استان تهران تیم‌های کارشناسی کمیسیون اصل 90 از نزدیک از محل‌ها بازدید کردند، گفت: خودم نیز در این بازدیدها حضور داشته و مراحل مربوط به این پرونده را پیگیری کرده‌ام.

نماینده مردم کبودرآهنگ با اعلام اینکه در حال حاضر پنج پرونده زمین‌خواری در کمیسیون اصل 90 در حال رسیدگی است، اظهار داشت: به جز استان‌های تهران، مازندران و گیلان در 2 استان‌ دیگر در بررسی اولیه هستیم.

وی در بیان جزئیات زمین‌خواری‌های صورت گرفته، با اشاره اینکه این زمین‌ها غالباً اراضی ملی و زمین‌های مربوط به منابع طبیعی هستند، گفت: در برخی مواقع مسئولان محلی و منطقه‌ای با نگاه درآمدزایی به این زمین‌ها نگریسته می‌شود؛ به طور مثال یک سازمان ارتفاعات بالا و حتی بالای کوه مدنظر قرار داده و آن را به کمیسیون ماده 100 برده و در آنجا با پرداخت جریمه یک یا دو میلیونی قضیه تمام می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمین‌‌خواران زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده و سپس آنها را می‌فروشند، گفت: این افراد در ثبت اسناد نیز افرادی دارند که برای آنها سند می‌زنند که برای برخورد با این افراد نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه زمین‌خواری‌های صورت گرفته در این پرونده‌ها متوقف شده است، خاطرنشان کرد: در پرونده‌هایی که کمیسیون اصل 90 به آنها ورود کرده زمین‌خواری‌ها متوقف شده است.

وی با بیان اینکه برخی متهمان پرونده زمین‌خواری دستگیر شده‌اند، اظهار داشت:‌ در جمع دستگیر شده‌ها بعضا افراد منتسب به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی هم هستند. در روزهای اخیر برای تعدادی از زمین‌خواران نیز حکم جلب صادر شده است؛ البته دستگیری‌‌ها فقط در زمین‌خواری‌های استان تهران صورت گرفته است.

پورمختار در پاسخ به این سوال که آیا در بین دستگیرشدگان شخصیت دولتی هم وجود دارد، گفت: خیر، اما در آینده نزدیک ممکن است، دستگیر شوند.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی درباره احکامی که قرار است برای زمین‌خواران صادر شود، گفت: این احکام براساس جرم آنها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تخریب شده است، خاطرنشان کرد: برای برخی از ساخت‌وسازها نیز پرونده تشکیل شده است که باید آنها نیز تخریب شود.

«اکنون وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هم در جریان پرونده زمین‌خواری با کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همکاری می‌کنند»

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: زمین‌خواری‌های مربوط به استان تهران در لواسانات و‌ رودهن بوده است؛ اکنون زمین‌خواری‌ها در حال پیشرفت است و حتی شاهد زمین‌خواری در حوالی امامزاده هاشم (جاده هراز) هستیم.

پورمختار با بیان اینکه این زمین‌خواری‌ها به وسیله گزارشات مردمی به کمیسیون اطلاع داده می‌شود، تصریح کرد: خواست مقام معظم رهبری برای برخورد با زمین‌خواری نیز یک پشتوانه محکم برای ما محسوب می‌شود.

اخبار اجتماعی - فارس