اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازداشت یک تروریست در نجف شرف



در کربلا نیز برای تامین امنیت زائران حسینی 25 هزار نیروی نظامی و انتظامی به حال اماده باش کاملدرامده اند.

 

یک تروریست که قصد داشت در شهر نجف اشرف عملیات انتحاری انجام دهد بدست نیروهای امنیتی عراق دستگیر شد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر از نجف اشرف برخی منابع خبری اعلام کردند این فرد که در نزدیکی منزل ایت الله سیستانی دستگیر شد قصد داشت کمربند انفجاری خود را در منزل ایشان منفجر کند.

 

در این حال منابع نزدیک به دفتر ایت الله سیستانی با اشاره به تدابیر شدید امنیتی اجرا شده برای حفظ جان ایشان ، هرگونه اقدام تروریستی در نزدیکی منزل ایت الله سیستانی را تکذیب و اعلام کردند ایشان در سلامت کامل به سر می برند.

 

نوری مالکی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با اغاز ماه محرم و برای حفظ جان زائران عتبات عالیات همه نیروهای امنیتی ، نظامی و انتظامی این کشور را به حال اماده باش دراورده است.

 

در کربلا نیز برای تامین امنیت زائران حسینی 25 هزار نیروی نظامی و انتظامی به حال اماده باش کامل درامده اند.

 

بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری عراق این اماده باش تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

 

در نخستین روزهای اجرای طرح امنیتی ویژه در عراق بیش از سی نفر که قصد عملیات تروریستی داشتند با مقادیر زیادی سلاح ، مهمات و مواد منفجره دستگیر شدند./عصریران


ویدیو مرتبط :
مستند بازداشت تروریست سلفی عبدالمالک ریگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 شهید و 3 مجروح «ناجا» در «سراوان» / 14 تروریست بازداشت شدند



اخبارحادثه تروریستی سراوان


4 شهید و 3 مجروح «ناجا» در «سراوان»
14 تروریست بازداشت شدند

«سراوان» بار دیگر، هدف حملات تروریستی قرار گرفت. باز هم نیروهای انتظامی مستقر در منطقه، ظرف 12ساعت (هفت شب چهارشنبه و هفت صبح پنجشنبه) مورد هجوم اشرار قرار گرفتند. در این دو حمله، چهار مامور «ناجا»، شهید و سه‌نفر هم مجروح شدند.

در همین رابطه شامگاه جمعه فرمانده انتظامی «سراوان» به خبرگزاری «تسنیم» خبر داد که «۱۴نفر که به‌نوعی با این جنایت تروریستی «سراوان» مرتبط بودند، دستگیر شده‌ا‌‌ند.» وی تاکید کرد: «انتقام خون پاک ماموران انتظامی را که به شهادت رسیدند خواهیم گرفت.»

 

درباره اصل وقوع این دو حادثه تروریستی دو روایت وجود دارد. نماینده «سراوان» تعداد مجروحان در حادثه روز پنجشنبه را سه‌نفر اعلام کرده در حالی‌که فرمانده انتظامی استان، تعداد مجروحان را یک‌نفر اعلام کرده ‌است.

 

به‌گفته سردار حسین رحیمی، حمله ساعت هفت صبح در واکنش به دستگیری تعدادی از تروریست‌ها بعد از حمله چهارشنبه شب «سراوان» بوده ‌است. این در حالی است که طبق روایت نماینده «سراوان» حمله صبح جمعه انتحاری بوده است. اینگونه‌ که یک ماشین حامل مواد منفجره وارد پاسگاه و منفجر شده است.

 

نماینده «سراوان» درباره حادثه چهارشنبه‌شب در «سراوان» به «تسنیم» گفته است: «حدود ساعت هفت چهارشنبه خبر یک درگیری به پلیس 110 گزارش شد که بلافاصله سه مامور نیروی انتظامی به محل درگیری اعزام شدند، اما این یک حادثه دروغین بود و ماموران گرفتار کمین دشمنان می‌شوند.» هدایت‌الله میرمرادزهی افزود: «متاسفانه این سه مامور مورد اصابت گلوله دشمنان قرار گرفتند و هر سه‌نفر به شهادت رسیدند.»

 

او همچنین درباره حادثه تروریستی صبح روز پنجشنبه گفت: «صبح دیروز اشرار با یک دستگاه خودرو که در آن موادمنفجره جاسازی شده بود، وارد پاسگاه شدند و بلافاصله این ماشین منفجر شد. متاسفانه در این حادثه یک‌نفر به شهادت رسید و دست‌کم سه‌نفر مجروح شدند.» او همچنین درخصوص بیانیه گروهک تروریستی جیش‌العدل مبنی بر بر‌عهده‌گرفتن مسوولیت این حادثه تروریستی گفت: «تاکنون هیچ خبر رسمی‌ای در این‌باره به ما نرسیده است.» 

این در حالی است که سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان به همین خبرگزاری درباره حوادث تروریستی چهارشنبه‌شب و صبح پنجشنبه گفته است: «صبح پنجشنبه به‌دنبال حمله چهارشنبه‌شب گروهک‌های معاند و تروریستی، ماموران نیروی انتظامی با حضور در منطقه تعدادی از عوامل این گروهک را دستگیر کردند.»

 

او ادامه داد: «پس از دستگیری‌های انجام‌شده این گروهک‌ها اقدام به حمله خمپاره‌ای به یک پاسگاه مرزی در منطقه «سراوان» کردند که متاسفانه یک درجه‌دار نیروی انتظامی به شهادت رسید و یک سرباز نیز مجروح شد.»

 

سردار رحیمی با بیان اینکه فرماندهی عملیات دیروز نیروی انتظامی برعهده خود او بوده و از نزدیک این عملیات را فرماندهی می‌کرده است، گفت: «شب چهارشنبه نیز پس از حادثه شهادت سه‌نفر از ماموران نیروی انتظامی در منطقه «سراوان»، حمله‌ای به یکی از پاسگاه‌های نیروی انتظامی انجام شد که با هوشیاری ماموران و دقت عمل آنها این حمله دفع شد.»

 

او با بیان اینکه موضوع این حملات از سوی نیروی انتظامی پیگیری می‌شود، گفت: «نیروی انتظامی به‌شدت در برابر این حمله واکنش نشان خواهد داد و در آینده نزدیک ضربات مهلکی را به این گروهک‌های معاند وارد خواهد کرد.»

 

بعد از وقوع این دو حادثه تروریستی، اما تعدادی از نمایندگان و البته فرمانده «ناجا» یعنی اسماعیل احمدی‌مقدم به این حادثه واکنش نشان دادند؛ از لزوم پاسخگویی وزیر کشور گرفته تا درخواست از وزارت‌خارجه برای ایفای نقش فعال‌تر دیپلماتیک برای دفع حملات تروریستی.

 

احمدی‌مقدم خواستار ورود دستگاه دیپلماسی به این موضوع شد و گفت: «این قابل‌قبول نیست که خاک پاکستان به محل امنی برای تروریست‌ها تبدیل شود.» اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگو با «تسنیم»، با بیان اینکه «دولت پاکستان کنترل کاملی بر مرزهای خود ندارد» گفت: «مقامات وزارت کشور بارها با طرف‌های پاکستانی صحبت کرده‌اند اما ظاهرا این گفت‌وگوها تاثیری نداشته و دولت پاکستان عملا حاکمیتی بر مناطق مرزی ندارد و اگر واقعا آنها نمی‌توانند نظارتی داشته باشند، به ما اعلام کنند تا خودمان دست‌به‌کار شویم.»

 

او همچنین ادامه داد: «از وزارت کشور درخصوص حوادث «سراوان» نیز توضیح خواهیم خواست، ظاهرا قرار است هرچندوقت‌یکبار چنین حوادثی در کشور و بخصوص در «سراوان» رخ دهد بنابراین باید تصمیم جدی و مهمی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی گرفته شود.»

 

همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی هم در گفت‌وگو با تسنیم، از اعزام هیاتی از این کمیسیون به شهرستان «سراوان» خبر داده است. با این حال تاکید فرمانده «ناجا» و نیز برخی از نمایندگان برای اتخاذ تدابیر ویژه برای «سراوان» و نیز جلوگیری از اینگونه حملات تروریستی در حالی است که بعد از ماجرای گروگانگیری پنج مرزبان در شهر «سراوان» توسط گروه جیش‌العدل در اواخر سال 92، برخی از خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرده بودند که به‌منظور تداوم اقدامات موثر در مقابله با تهدیدات مرزی، ماموریت تامین امنیت مرزی 300کیلومتر از منطقه «سراوان» به قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه واگذار شد.

 

همچنین دوروز بعد از اعلام ربوده‌شدن پنج سرباز هنگ مرزی ایران توسط گروه تروریستی «جیش‌العدل»، سایت «تدبیر» هم خبر داده بود که توییتر سپاه پاسداران اعلام کرده که برای مقابله با این گروه تروریستی «یگان ویژه صابرین» را به منطقه اعزام کرده است.

هجدهم بهمن سال 92 پنج مرزبان از سوی گروهک تروریستی «جیش‌العدل» به گروگان گرفته شدند. این گروهک سوم فروردین در بیانیه‌ای در «وبلاگ» خود مدعی شد که جمشید دانایی‌فر، یکی از مرزبانان گروگان گرفته‌شده را به شهادت رسانده است. اگرچه این خبر تکذیب شد، اما هنوز خبر جدید و موثقی از وضعیت دانایی‌فر منتشر نشده است.

 

چهار سرباز هنگ مرزی که در منطقه جکیگور شهرستان سرباز در جنوب سیستان‌وبلوچستان ربوده شده و به داخل خاک پاکستان انتقال یافته بودند، روز هفدهم فروردین سال‌جاری آزاد شدند. این در حالی بود که علاوه‌بر مذاکرات گروهی از سوی دولت با گروگانگیران، مولوی عبدالحمید هم وارد میانجیگری شده و در نهایت عبدالرئوف ریگی، مسوول روابط‌عمومی گروهک جیش‌العدل در گفت‌وگو با العربیه مدعی شد که «سربازان به احترام علمای اهل‌سنت و به‌منظور نشان‌دادن حسن‌نیت این گروهک آزاد شدند تا ایران نیز همانند آنچه را که آنها انجام دادند انجام داده و زندانیانشان را آزاد کند.» این تنها حادثه در نزدیکی «سراوان» نبود. سوم آبان سال 92 هم در پی حمله افرادی مسلح به سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین در نقطه صفر مرزی به مرزبانان ایرانی، ۱۴نفر کشته و هفت‌نفر هم مجروح شدند.

 

در پی این اقدام، محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از اعدام ۱۶نفر در پاسخ به درگیری مسلحانه جمعه سوم آبان در منطقه مرزی شهرستان «سراوان» در جنوب‌شرقی استان سیستان‌وبلوچستان خبر داده و گفته بود که «این تعداد از افراد شرور که پیش از این حکم اعدام آنها در مراجع عالی قضایی به تایید رسیده بود بنا بر دلایلی اجرای حکم آنها به تعویق افتاده بود که صبح چهارم آبان به مرحله اجرا گذاشته شد.» به گفته دادستان عمومی و انقلاب زاهدان «این افراد وابسته به گروهک جیش‌العدل، انصار و سایر گروه‌های شرارت بودند.»

 

همزمان مقامات ایران، کاردار پاکستان را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده بودند. چرا که به گفته مقامات ایرانی، تروریست‌ها با عبور از مرز پاکستان وارد ایران شده و دوباره متواری شده بودند. اعتراض به عدم کنترل مرزها از سوی پاکستان بعد از هر حمله تروریستی در استان سیستان‌وبلوچستان مطرح می‌شود اما تاکنون هیچ اقدام موثری صورت نگرفته و در همین راستا هم بار دیگر «سراوان» هدف حملات تروریستی قرار گرفته است.
 اخبار سیاسی - شرق