اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازخوانی پرونده ترور 16شخصیت‌ مطرح جهان + عکس



 

در این نوشتار به بازخوانی پرونده ترور 16 شخصیت مطرح جهان از دویست سال گذشته تا به حال پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل مشرق، در این نوشتار به بازخوانی پرونده ترور 16 شخصیت مطرح جهان از دو سده گذشته تا به حال پرداخته ایم و در بخشهای آینده پرونده های دیگر افراد سرشناس را بررسی خواهیم کرد.

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

آبراهام لینكلن

147 سال پیش در شب 14 آوریل سال 1865 میلادی و درست پنج روز پس از پایان جنگ‌های انفصال آمریكا، آبراهام لینكلن رئیس جمهوری ایالات متحده در لژ تئاتر فورد در شهر واشنگتن هدف گلوله قرار گرفت و ساعاتی بعد جان سپرد.

قاتل وی، یك بازیگر 26 ساله تئاتر به نام جان ویلكس بوث از فاصله بسیار نزدیك و از پشت سر فقط یك گلوله به جمجمه لینكلن شلیك كرد؛ او پس از تیراندازی به سوی آبراهام لینكلن كه در كنار همسرش نشسته و نمایش را تماشا می كرد، فریاد زد: جنوب انتقامش را گرفت.

پس از كشته شدن آبراهام لینكلن كه دومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز كرده بود، معاون ریاست جمهوری آندرو جانسون جانشین او شد؛ به این ترتیب در شب 14 آوریل سال 1865 میلادی آبراهام لینكلن، شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده در حالی كه همراه همسرش در لژ تئاتر فورد شهر واشنگتن یك نمایش را تماشا می‌كرد، هدف گلوله یكی از طرفداران كنفدراسیون جنوبقرار گرفت و ساعاتی بعد جان سپرد.

آبراهام لینكلن در دوره نخست ریاست جمهوری اش فرمان لغو بردگی كه در ایالت های جنوبی رایج بود را صادر كرد و این مساله موجب آغاز جنگ‌های 4 ساله انفصال آمریكا شد. این جنگ داخلی سرانجام با شكست و اضمحلال كنفدراسیون جنوب خاتمه یافت[1].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

ویلیام مک‌کینلی

سال ۱۸۹۶، در کنوانسیون جمهوری‌خواهان و در دوران رکود بزرگ اقتصادی، مارکوس آلونزوهانا، یک بازرگان ثروتمند اهل کلیولند، با حمایت از دوستش ویلیام مک‌کینلی، کمک کرد تا او به عنوان نامزد جمهوری خواهان درانتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. هانا، مک‌کینلی را به عنوان"عامل شکوفایی اقتصادی" معرفی کرد.

ویلیام مک کینلی در سن ۳۴ سالگی به کنگره راه یافت. شخصیت جذاب، خصوصیات بی نظیر، زیرکی وسرعت انتقال ویلیام سبب شد تا به سرعت پله‌های ترقی را طی کند. طی ۱۴ سال خدمت در کنگره، یکی از بزرگترین کارشناسان تعرفه گمرکی شد. قانونی که سال ۱۸۹۰ در این زمینه به اجرا درآمد به نام مک کینلی نامگذاری شد.

آنچه بیشتر در دولت مک‌کینلی مورد توجه بود مساله سیاست خارجی بود و نه مساله شکوفایی و رونق اقتصادی ؛در آن زمان کوبا مستعمره اسپانیا بود، بن‌بست میان نیروهای اسپانیایی و انقلابیون کوبا، سبب شد تا روزنامه‌های آمریکایی بشدت از اوضاع کوبا انتقاد کنند.

رییس جمهوری ناتوان از مهار کنگره و مردم آمریکا، سال ۱۸۹۸ طی پیامی اعلام بی طرفی کرد، اما در واکنش به این کار رییس جمهوری کنگره سه قطعنامه صادر کرد که معادل با اعلام جنگ برای آزادی و استقلال کوبا بود.

سال ۱۹۰۰ ویلیام مک‌کینلی برای دومین بار و به عنوان بیست‌ و پنجمین رئیس جمهور آمریكا انتخاب شد، اما دور دوم ریاست جمهوری مک‌کینلی در سپتامبر سال ۱۹۰۱ با قتل وی به پایان رسید؛ ویلیام مک کینلی در صف ورود به نمایشگاه پان آمریکن درشهر بوفالو در ایالت نیویورک ایستاده بود، که یك فرد دو بار به او شلیک کرد. مک کینلی ۸ روز بعد درگذشت.[2]

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

فرانتس فردیناند

در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ حول و حوش ساعت ۱۱ صبح فردیناند و همسرش در سارایوو به دست گاوریلو پرینسیپ از اعضای گروه "دست سیاه" به قتل رسیدند. این واقعه که به واقعه ترور سارایوو مشهور است از جرقه‌های آغاز جنگ جهانی اول بود و از همین رو از مهم‌ترین واقعه‌های تاریخ جهان است.

فرانتس فردیناند کارل لودویگ ژوزف آرشیدوک اتریش و دارای لقب استه در ۱۸ دسامبر ۱۸۶۳ به دنیا آمد و از مقام‌های سلطنتی اتریش بود و از ۱۸۹۶ تا روز مرگش وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش-مجارستان بود.

فرانتس فردیناند در بسیاری از امور سیاسی اتریش- مجارستان دخالت می‌کرد؛ ناسیونالیست‌های مجارستان مخالف طرفداری او از حق رای عمومی بودند زیرا نفوذ مجارها در امپراتوری مجارستان را زیر سوال می‌برد. بعضی از غیرکاتولیک‌ها و ضدروحانیون با او بر سر همکاری‌اش با انجمن مدارس کاتولیک و پذیرفتن قیمومیت آن در ۲۲ آوریل ۱۹۰۰ نیز مخالف بودند.

بعضی می‌گویند که سفر او به سارایوو که از امنیت کافی برخوردار نبود توسط بعضی هسته‌ها در حکومت اتریش-مجارستان صورت گرفت تا در معرض خطر ترور قرار گیرد و از شر او خلاص شوند[3].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

لئون تروتسکی

انقلابی بلشویک و متفکر مارکسیست اهل روسیه بود. لئون داویدوویچ تروتسکی در سال ۱۸۷۹ در روستایی در اکراین متولد شد. در ۱۷ سالگی با نوشته‌های سازمان‌های مخفی و با مارکسیسم آشنا شد.

در ۱۹۲۲ استالین که تا آن زمان کمتر شناخته شده بود دبیرکل حزب کمونیست می‌شود. و این زمانی است که لنین هرچه بیشتر خطر بروکراتیزه شدن دولت شوروی را احساس می‌کند؛ او در ۱۹۲۲ در کنگره حزب می‌گوید: زمانی که به ماشین بوروکراتیک می‌نگریم باید از خود بپرسیم که چه کسی حکومت می‌کند و چه کسی حکومت می‌شود؟ من بشدت شک دارم که این کمونیست‌ها هستند که حکومت می‌کنند.

در همین سال لنین بیمار می‌شود و از گود خارج می‌شود. تروتسکی در ابتدا بارها ضرورت بازگشت دموکراسی در حزب را هشدار می‌دهد که نتیجه‌ای جز خشم استالین و همدستانش ندارد؛ عده‌ای که نماینده منافع قشر جدید سوسیال بوروکرات‌ها هستند.

لنین در ۱۹۲۴ از دنیا می‌رود و در وصیت نامه خود از اعضای دیگر رهبری حزب می‌خواهد که استالین را از مقام دبیرکلی حزب خلع کند؛ تروتسکی تلاش می‌كند تا مبارزه لنین را ادامه دهد اما این در زمانی است که توده‌ها در انفعال و خستگیِ بعد از انقلاب بسر می‌برند. در نتیجه بروکرات‌های حکومتی او را از نظر سیاسی محاصره می‌کنند و در ۱۹۲۵ او را به مقام کمیسر ناوگان دریایی تنزل می‌دهند. تروتسکی در ۱۹۲۶ و ۱۹۲۷ گروهی متشکل از ۸۰۰۰ عضو حزب کمونیست را گرد می‌آورد؛ اپوزیسیون ِ چپی که در محلات شهرهای بزرگ بصورت مخفی گرد هم می‌آیند.

تمامی اعضای شناخته شده اپوزیسیون در سال ۱۹۲۷ از حزب اخراج و تبعید یا زندانی بودند. تروتسکی و ناتالیا تبعید می‌شوند؛ در سفری دریایی و طولانی آنها را از ترکیه به فرانسه و نروژ و از آنجا به مکزیک می‌برند.

در مقابل تروتسکی دست از فعالیت سیاسی اش بر‌نمی‌دارد. در همین حال در بسیاری از احزاب کمونیست دنیا جریان‌های اپوزیسیون سربرمی‌آورند. اما مسکو اطاعت می‌خواهد و در هرکجا تروتسکیستی پیدا کند از حزب کمونیست اخراج می‌کند.

در ۲۰ اوت ۱۹۴۰ مردی جوان به نام مستعار آقای جکسون در مکزیک به دیدار لئون تروتسکی می‌آید که آخرین مهمان او نیز بوده است. او باتروتسکی مشغول گپ زدن بود که ناگهان صدای فریاد تروتسکی بلند شد. وقتی محافظان به اتاق رفتند دیدند یخ‌شکنی یا به روایتی تبر در گردن تروتسکی بود و در دست جکسون چاقویی دیده می‌شد. تروتسکی پیش از مرگ می‌گوید: «او را نکشید، باید همه چیز را اعتراف کند.» او یک تبعه اسپانیا به نام اصلی رامون مرکادر بود که به ۲۰ سال حبس محکوم شد؛ ژوزف استالین گفته بود: "من در ترور تروتسکی هیچ نقشی ندارم" اما بعد از ۲۰ سال مرکادر به شوروی رفت و نشان لنین که بالاترین نشان شوروی بود را از دست استالین دریافت کرد.[4]

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

ماهاتما گاندی

رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگیش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می‌کرد. فلسفه بی‌خشونتی گاندی که خود نام "ساتیاگراها" (در سانسکریت به معنای تلاش و کوشش برای رسیدن به حقیقت؛ تحت‌اللفظی: محکم گرفتن حقیقت) روی بسیاری از جنبش‌های مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان و تا امروز تأثیر گذارده است.

گاندی مجدانه براین باور پافشاری می‌کرد که فردی که به جامعه خدمت می‌کند باید زندگی ساده‌ای داشته باشد؛ او با رد زندگی به شیوه غربی، روند ساده زیستی را در پیش گرفت و از آن بعنوان تلاش برای رسیدن به نقطه صفر یاد می‌کرد و بدین ترتیب هم درهزینه‌های غیر ضروری صرفه جویی می‌نمود و هم ساده زیستی را دنبال می‌نمود.

گاندی برای وحدت میان مسلمانان و هندوهای کشورش یک ماه روزه گرفت و در راه پیمایی نمک از 12 مارس تا 6 آوریل 1930 به همراه چند صد هزار نفر هندی 400 کیلومتر از احمد آباد تا ساحل داندی راه پیمود تا از آب دریا نمک بگیرد و با این عمل قانون مالیات نمک را بی‌اعتبار کرد. این مبارزه با دعوت هندی‌ها برای تحریم کالاهای انگلیسی بود و با بازتاب جهانی روبرو شد و نهایتا" انگلیسی‌ها مجبور به مذاکره شدند.

گاندی چندین بار هدف سو قصد قرار گرفت که آخرین مورد آن موفق بود. در ۹ بهمن ۱۳۲۶ ناتورام قادسی وی را، که در سن 79 سالگی و میان جمعیت عازم محل عبادت بود، هدف گلوله قرار داد و از پای درآورد. قاتل از ناسیونالیست‌های افراطی هندو بود که معتقد بود روابط گسترده با پاکستان به اقتدار هندوستان لطمه زده است.[5]

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

پاتریس لومومبا

وی رهبر استقلال کنگو از استعمار بلژیک است. لومومبا با مبارزاتی که از جوانی آغاز کرد، راه را برای استقلال کنگو از بلژیک فراهم کرد و دست بلژیک‌ها را از منابع و بانک‌های کنگو کوتاه نمود ولی پس از مدتی(ده هفته حکومت به عنوان نخست وزیر) در اثر توطئه سازمان اطلاعاتی

آمریکا سیا و استعمارگر سابق کنگو، بلژیک، در طی توطئه‌ای توسط رئیس جمهور وقت کنگو عزل شده و پس از آن متواری گشت، اما سرانجام به دست سرهنگ موبوتو سه‌سه‌سه‌کو به قتل رسید و جسدش در اسید سوزانده شد.[6]

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

 

جان اف کندی

او از ۱۹۶۱ تا زمان به قتل رسیدنش در ۱۹۶۳ ریاست جمهوری را به عهده داشت. او که عضوی از خانواده سیاسی و مشهور کندی بود به عنوان نمادی از لیبرالیسم آمریکایی مشهور است. در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام ناوبان بود و به خاطر شجاعت در نجات جان سربازانش مدال گرفت. کندی هنگام آغاز ریاست جمهوری ۴۳ سال داشت و از این رو جوان‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست.

کندی در ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱، به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. او در سخنرانی افتتاحیه معروفش از آمریکایی‌ها خواست که شهروندانی فعال باشد. او گفت: "نپرسید کشورتان چه می‌تواند برای شما بکند، بلکه بپرسید شما چه می‌توانید برای کشورتان بکنید" او همچنین از ملل دنیا خواست که به هم بپیوندند تا با دشمنان مشترک انسان: استبداد، فقر، بیماری و خود جنگ بجنگند.

از اتفاقات مهمی که در دوران ریاست جمهوری او افتاد می‌توان به تهاجم ناموفق به خلیج خوک‌ها، بحران موشکی کوبا، ساخته شدن دیوار برلین، آغاز مسابقه فضایی، اولین اتفاقات جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی آمریکا اشاره کرد.

کندی در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در سن ۴۶ سالگی به قتل رسید. این جوان‌ترین سن مرگ برای یک رئیس جمهور آمریکاست. قتل وی یکی از اتفاقات مهم تاریخ آمریکا است، زیرا این قتل باعث مطرح شدن و به نوعی محبوبیت بیشتر او در آمریکا شد و باعث شد او الهام بخش نسل‌های متعددی باشد.

ترور وی تا امروز نیز از زوایای پنهانی برخوردار است و بر اساس بعضی نقل‌ها، موساد در ترور وی نقش داشته است[7].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

مالکوم ایکس

مالکوم ایکس، مبارز سیاهپوستی بود که سال ۱۹۲۵ در شهر اوهاما در ایالت نبراسکای آمریکا به دنیا آمد. او هفتمین فرزند خانواده بود. پدرش کشیش مذهبی و از جمله افرادی بود که برای حقوق مدنی سیاهپوستان فعالیت می کرد.

مالکوم چهار سال بیشتر نداشت که با چشمان خود دید فرقه‌ای از سفیدپوستان آمریکا خانه او را آتش زدند. به شش سالگی که رسید، پدری در خانه ندید. دو سال از ربوده شدن کشیش لیتل، پدرش می‌گذشت که یک روز جسد مثله شده او را کنار ریل راه آهن پیدا کردند. مادر مالکوم در بیمارستان روانی بستری شد.

مالکوم در کتاب خاطراتش درباره وضعیت زندگی خود بعد از مرگ پدرش، می نویسد: "کانون خانوادگی ما از هم گسست. یک قاضی سفیدپوست وکیل خانوادگی ما شد و بردگی در لباس محبت را به یکایک ما آموخت. هر یک از خواهران و برادرانم تحت سرپرستی خانواده ای قرار گرفتند و ما کاملاً از هم جدا شدیم."

وی در سال ۱۹۵۲ رهبر جامعه مسلمان آمریکا شد.او در سال ۱۹۶۴ بخاطر تنش با رئیس سازمان مسلمانان آمریکایی از این سازمان اخراج شد. پس از ترک جامعه اسلام به حج و کشورهای خاورمیانه و آفریقایی سفر کرد؛ مالکوم همچنین پس از بازگشت از حج، نام حاج ملک شبّاز را برای خود برگزید.

مالکوم در آستانه راه بود که خانه‌اش را به آتش کشیدند و از این واقعه جان سالم به در برد، یک هفته بعد در ۳۹ سالگی هنگام سخنرانی در سالن بالروم مانهاتان، با شلیک چند گلوله کشته شد[8].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

مارتین‌لوتر کینگ جونیور

لوتر کینگ در ۱۵ ژانویه ۱۹۲۹ در یك خانواده متوسط در آتلانتا جورجیا به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ وی از رهبران فرقه باپتیست (تعمیدگرا) بودند و همین تمایلات مذهبی موجب ادامه تحصیل وی در رشته علوم دینی شد.

درپی بازداشت "رزا پارکس"، زن سیاهپوستی که با بلند نشدن از روی صندلی یک اتوبوس عمومی برای یک سفیدپوست زندانی شد، کینگ جوان رهبری جنبش تحریم سیاهپوستان را برعهده گرفت و به‏‏ عنوان یک فعال مبارزه با تبعیض نژادی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا شهرت یافت. در سال ۱۹۵۷ به‌همراه ۶۰ رهبر سیاهپوست دیگر سازمانی را بنیان گذاشت که بعدها به کنفرانس رهبران مسیحی جنوب شناخته شد. وی در مبارزه علیه نژادپرستی از تعالیم مسیح و مهاتما گاندی پیروی می‌کرد و بألاخره در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در شهر ممفیس ایالت تنسی ترور شد.[9]

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

رابرت اف كندی

رابرت كندی داستان پیشین آمریكا ، سناتور و نامزد انتخابات مقدماتی حزب دمكرات برای ریاست جمهوری كه پنجم ژوئن 1968 در راهرو هتل امباسادور شهر لس آنجلس هدف دو گلوله قرار گرفته بود 25 ساعت بعد در ششم ژوئن درگذشت و باعث گسترش شایعاتی شد كه هنوز پس از گذشت چند دهه به قوت خود باقی هستند.

ترور رابرت كندی دو ماه پس ار قتل دكتر مارتین لوتر كینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان صورت گرفته بود. پس از جان اف كندی، سناتور رابرت دومین عضو خانواده لیبرال كندی بود كه كشته می شد؛ در پی انصراف لیندن جانسون كه به سبب ادامه جنگ ویتنام زیر انتقاد شدید قرار داشت از شركت در انتخابات، رابرت كندی خود را نامزد حزب حاكم دمكرات كرده بود و برای ایراد نطق انتخاباتی به لس‌آنجلس رفته بود.

بنابر اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های دولتی آمریكا و ادعاهای موجود، "سرهان بشاره سرهان" قاتل سناتور رابرت كه هنوز در زندان بسر می برد توسط حاضران در هتل دستگیر شده بود؛ مدتی بعد از دستگیری این جوان 24 ساله، رسانه‌ها ادعا كردند كه وی مسئولیت قتل را برعهده گرفته و اعلام كرده است به دلیل حمایت كندی از رژیم صهیونیستی او را كشته است، در حالی كه مدتی پیش سرهان می‌گوید به یاد ندارد که در سال ۱۹۶۸ کندی را در روزی که برنده انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها در ایالت کالیفرنیا شد، در هتلی در لس آنجلس به قتل رسانده است[10] !!!

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

انور سادات

وی سومین رئیس جمهور مصر بود و این سمت را از تاریخ ۱۵ اکتبر ۱۹۷۰ تا روز ترورش توسط جهاد اسلامی مصر در تاریخ ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به عهده داشت؛ در سالگرد جنگ رمضان 1973، سادات در جایگاه ویژه خود و میان دولتمردان مصری نشسته و به نمایش قدرت ارتش مصر می‌نگریست و تسلیحات روسی، توپ های 130 میلیمتری، هواپیماهای میراژ، بالگردهای شنوک و ... از مقابلش می‌گذشتند كه در ساعت 12:40 شهید خالد اسلامبولی و یارانش اقدام به ترور وی كردند.

وی اولین حاکم یک کشور عرب بود که پیمان سازش را با رژیم صهیونیستی امضاء نمود و آن را بی چون و چرا به رسمیت شناخت. هرچند این پیمان در افکار عمومی غرب و رژیم صهیونیستی یک موفقیت جدی محسوب می‌شد و انورسادات نیز بعنوان فردی صلح طلب معرفی شد لكن افکار عمومی مسلمانان جهان با اعطای لقب "فرعون مصر" از وی ابراز انزجار می‌کردند.

شهید خالد اسلامبولی یكی از افرادی بود كه در ترور فرعون مصر شركت داشت و بعد از اصابت گلوله به سادات موفق به قرار گرفتن مقابل جایگاه ویژه شد و با فریاد «مرگ بر فرعون» اقدام به بستن رگبار به سوی جسد انور سادات نمود.[11]

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

جان لنون

جان وینستون لنون متولد 9 اکتبر خواننده، ترانه‌سرا، موسیقیدان، آهنگساز، شاعر و از معروف‌ترین، شناخته‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های دنیای موسیقی راک، است؛ او به‌عنوان یکی از اعضای موسس گروه بیتلز و یكی از افراد در افزایش بافت تاریخی موسیقی عامه‌پسند، در سراسر جهان شناخته شد؛ آلبوم "جان لنون پلاستیک باند" یكی از معروف‌ترین اثرهای وی به شمار می‌رود كه سبب انتقادات و تحسین‌های فراونی شده است.

در روز هشتم دسامبر سال ۱۹۸۰، وی در حالیکه همراه با همسرش یوکو اونو به آپارتمان خود در ساختمان داکوتا در شهر نیویورک باز می‌گشت به دست یکی از طرفداران سابقش به نام مارک دیوید چَپمَن به ضرب چهار گلوله کشته شد. چپمن پس از دستگیری گفته بود برای این‌که مشهور شود، تصمیم به قتل جان لنون گرفت[12].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

اولاف پالمه

اولاف پالمه " Olof Palme" رهبر حزب سوسیال دموكرات و نخست وزیر پیشین سوئد ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه روز ۲۸ فوریه سال ۱۹۸۶ زمانی كه به همراه همسر خود و بدون هر گونه محافظ از سینمایی در مركز استكهلم خارج می‌شد، مورد اصابت گلوله فرد یا افراد ناشناسی قرار گرفت و در سن ۵۹ سالگی به قتل رسید.

بسیاری از سوئدی‌ها همچنان پس از گذشت 26 سال معتقدند كه پالمه توسط خارجی‌ها و با انگیزه‌ای غیرسوئدی به قتل رسیده است. یكی از نظرسنجی‌ها در این مورد نشان می‌دهد كه حدود ۸۶ درصد از مردم این كشور ضمن آن كه معتقدند نخست وزیر پیشین كشورشان به دلایل بین المللی به قتل رسیده، فكر می‌كنند كه عوامل این جنایت هرگز به دام نخواهند افتاد؛ بر اساس شواهد به نظر می‌رسد نیروهای پ.پ.ك متعلق به كردهای جدایی طلب تركیه و همچنین رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در ترور وی نقش داشته‌اند[13].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

احمدشاه مسعود

شهید احمدشاه مسعود ملقب به شیر دره پنجشیر، شهریور ۱۳۳۲ در پنجشیر به دنیا آمد. وی یكی از فرماندهان و مجاهدین افغانستان بود که سال‌ها با ارتش شوروی سابق که افغانستان را اشغال کرده بود جنگید و پس از آن هم در درگیری‌های داخلی افغانستان نقش عمده‌ای داشت.

وی روز ۱۸ شهریورماه ۱۳۸۰ برابر نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد؛ زمان ترور احمدشاه مسعود، که فقط ۲ روز پیش از حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر به نیویورک بود، سوالاتی را در مورد ارتباط این ترور با حوادث نیویورک و متعاقب آن حمله به افغانستان برانگیخت. ابتدا این ترور به گروه طالبان نسبت داده شد اما طالبان هیچگاه مسئولیت آنرا نپذیرفت.

این موضوع باعث شد گمانه‌زنی‌هایی در مورد دست داشتن سازمان سیا در ترور احمدشاه مسعود در آستانه حملات ۱۱ سپتامبر و طرح‌های آمریکا برای اشغال افغانستان مطرح شود؛ از طرفی رابطه احمدشاه مسعود پیش از مرگش با مقامات آمریکایی به تیرگی گرویده بود؛ در آخرین ملاقات بین شهید احمدشاه مسعود و رابین رافائل، معاونت امور خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا در سال 1998، رافائل به مسعود پیشنهاد کرده بود که اسلحه را زمین گذارده، تسلیم نیروهای طالبان شود که در آن سال‌ها بیش از ۹۰ درصد خاک افغانستان را در کنترل خود داشتند.

شهید احمدشاه مسعود با سرسنگینی برای رافائل روشن کرده بود که نه تنها تسلیم طالبان نخواهد شد، بلکه از دولت‌های خارجی دستور نخواهد گرفت و اجازه احداث پایگاه نظامی در افغانستان را به هیچ نیروی خارجی نخواهد داد[14].

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

پیم فورتاین

پیم فورتاین سیاست‌مدار و جامعه شناس هلندی بود که در سال ۲۰۰۲ ترور شد؛ وی در همان سال حزب خود را پایه گذاری کرده بود و خود را آماده انتخابات پارلمانی می‌کرد.

وی طرفدار جامعه همجنس‌گراها و مخالف تندروی مسلمانان در هلند بوده است، بعد از مرگ فروتاین، بر اساس گزارش سرویس اطلاعاتی، فروتاین خود همجنس‌گرا بوده و حتی بر خلاف قوانین هلند با یك جوان 16 ساله ارتباط داشته است.[15]

 

 

ترورافراد معروف جهان, ترور 16 شخصیت مطرح جهان , افراد سرشناس

 

بی‌نظیر بوتو

بی‌نظیر بوتو متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۵۳- بانوی سیاست‌مدار پاکستانی بود؛ وی طی دو دوره از سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان از حزب مردم بود؛ وی اولین زن مسلمان در تاریخ جهان اسلام بود که به مقام نخست‌وزیری در یک کشور اسلامی رسید. وی در طول دوران فعالیت سیاسی خود بارها به اتهام فساد مالی مواجه شده بود و به همین دلیل از مقام نخست‌وزیری برکنار شد.

او را نیز همچون پدرش ذوالفقار علی‌بوتو دارای گرایش‌های سوسیالیستی و پوپولیستی می‌دانند؛ بی‌نظیر بوتو و شوهرش بارها توسط دادگاه‌ها و دولت‌های پاکستان و کشورهای مختلف به فساد مالی متهم، و با حکم دادگستری پاکستان به زندان محکوم شدند. اثبات این اتهامات باعث شد که بی‌نظیر بوتو در سال ۱۹۹۶ از مقام خود برکنار شود. آصف‌علی زرداری همسر بوتو، پیش‌تر مقام وزارت سرمایه‌گذاری پاکستان را عهده‌دار بوده است.

سرانجام پس از چندین رشته ترور ناموفق، بی‌نظیر بوتو در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ میلادی در یک حمله تروریستی-انتحاری در شهر راولپندی در استان پنجاب به قتل رسید. پرویز مشرف نخست وزیر وقت پاکستان این ترور را به گروه‌های تروریستی نسبت داد، در این اقدام تروریستی بی نظیر بوتو از ناحیه سر گردن و سینه هدف شلیک گلوله قرار گرفت و نهایتا دقایقی پس از ساعت شش به وقت محلی در بیمارستان جان سپرد.

تیرانداز سپس در اقدامی انتحاری با انفجار بمبی خود را کشت. در اثر این انفجار بمب ۱۵ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. این ترور باعث ایجاد شورش‌های فراوانی در سرتاسر پاکستان شد. در پی مرگ وی ۳ روز عزای عمومی در پاکستان اعلام شد[16].../مشرق



ویدیو مرتبط :
بازخوانی یک پرونده | کودتای 28 مرداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

100 برند مطرح جهان در سال 2015 +عکس


موسسه تحقیقاتی Millward Brown که دومین شرکت بزرگ تحقیقات بازار جهان به شمار می‌رود، اخیراً فهرست 100 برند مطرح جهان را در زمینه های مختلف منتشر کرده است که اپل، با 246 میلیارد دلار، در صدر قرار دارد.





صبح بخیر: فهرست یکصد برند مشهور دنیا توسط موسسه میلوارد براون منتشر شد. این لیست که برای دهمین سال پیاپی توسط دومین شرکت مطرح تحقیقات بازار جهان MARKET RESEARCH ارائه می‌شود، لیست برترین برندهای دنیا را ارائه می‌کند که در حوزه های مختلف کسب و کار، مشغول به فعالیت هستند. همانند چند سال قبل، برند شرکت اپل، با 246 میلیارد دلار ارزش بازاری، در صدر برترین برندهای جهان قرار دارد. میراث آقای استیو جابز فقید، امروزه بیش از کل اقتصاد قاره آفریقا، ارزش بازاری دارد.
 
100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس

این فهرست بر اساس میزان اهمیت و ارزش برند ها در شبکه های اجتماعی اندازه گیری شده است.
 
100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(فهرست 10 برند برتر دنیا در سال 2015 میلادی بر اساس گزارش سالانه موسسه میلوارد براون آمریکا)

به گزارش سرویس دیجیتال صبح بخیر، شرکت تحقیقاتی میلوارد براون، پس از بررسی های مختلف بر روی برترین شرکت های جهان، 100 برند اول دنیا را لیست کرده است که همچون فهرست فوربس 500، نام شرکت های فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی مانند فیس بوک، گوگل و مایکروسافت آمریکا، در فهرست 10 برند برتر جهان دیده می‌شود.

 آن چه که در این لیست، بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند، وجود برندهای مربوط به شرکت های صنعت آنلاین است که سبب شده است تا 7 برند از 10 برند اول دنیا، مربوط به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند و تنها کوکا کولا و ماربرو و مک دونالد، مرتبط با صنایع دیگر باشند. در صدر این فهرست، شرکت اپل قرار دارد که با 246 میلیارد دلار ارزش بازاری، در صدر این فهرست قرار گرفته است. پس از ان، برند مشهور گوگل با ارزش بازاری قریب به 173 میلیارد دلار، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

مایکروسافت بیل پیتس نیز با 115 میلیارد دلار، رتبه سوم را در اختیار دارد که پس از آن، شرکت آی بی ام، با 93 میلیارد دلار دیده می‌شود. پس از آن، شرکت پرداخت الکترونیکی ویزا و شرکت مخابراتی at&t به ترتیب با 91 و 89 میلیارد دلار ارزش بازاری، رتبه ششم و هفتم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه های هشتم تا دهم، به ترتیب متعلق به برند کوکاکولا، مک دونالد و سیگار ماربور هست که بین 83 تا 80 میلیارد دلار، تخمین زده شده‌اند.

100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(تصویر ایندکس سایت موسسه میلوارد براون)

در فهرست 10 تا 20، به نام های مشهوری چون facebook و amazon و Alibaba.com و برخورد می‌کنیم که در عالم فناوری، غول‌های صنعت هستند و به ترتیب با 71، 66 و 62 میلیارد دلار، رتبه 12، 13 و 14 برترین برندهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه، فهرست 100 برند مطرح دنیا و زمینه های کاریان ها را مشاهده می‌کنید. این لیست به ما کمک می‌کند تا دریابیم که کدام صنایع در دنیای امروز، بیش‌ترین میزان گردش مالی، مخاطب پذیری و توجه جهانی را به خود اختصاص داده است که توانسته است، ارزش بازاری بیش تری پیدا کند. این قضیه، برای کارآفرینان و فعالیان تحقیقات بازار، از جایگاه بالایی برخوردار است و ان ها را در سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای ورود به صنایع جدید، کمک می‌کند.
 
100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 11 تا 25 برترین برندهای دنیا بر اساس گزارش میلوارد براون)

 100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 26 تا 42 برترین برندهای دنیا بر اساس گزارش میلوارد براون)

 100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 43 تا 50 برترین برندهای دنیا بر اساس گزارش میلوارد براون)

100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 51 تا 66 برترین برندهای دنیا بر اساس گزارش میلوارد براون)
 
100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 67 تا 75 برترین برندهای جهان بر اساس گزارش میلوارد براون)

 100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 76 تا 91 برترین برندهای دنیا بر اساس گزارش میلوارد براون)
 
100 برند مطرح جهان در سال 2015 + عکس
(رده 92 تا 100 برترین برندهای جهان بر اساس گزارش میلوارد براون)

همان طور که در لیست مشاهده کردید، توییتر با 11 میلیارد دلار، از با ارزش‌ترین برندهای جهان است که چند سالی بیش تر از راه اندازی ان نمی‌گذرد. اما شرکت خودروسازی نیسان ژاپن، که دهه ها هست در عرصه صنعت خودروسازی فعالیت دارد، ارزش بازاری کم تری از توییتر در اختیار دارد. حتی پی پال و شبکه اجتماعی شغلی لینکدین هم با حدود 12 میلیارد دلار ارزش بازاری، ارزشی در حد شرکت خودروسازی هوندا ژاپن، فورد آمریکا و حتی شرکت پپسی دارند. همه این ها نشان دهنده جایگاه مؤثر و پر قدرت شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان دارد که آرام آرام، در حال گرفتن گوی سبقت، از برندهای مطرحی چون بنز و بی ام دابلیو و IKEA سوئد هستند که روزگاری، برای خود غول‌هایی بلامنازع بودند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بیشترین رشد در دههٔ آشفته تجاری گذشته مربوط به دسته‌بندی غذاهای فوری Fast Food با ۲۵۲ درصد رشد است. باارزش‌ترین برندها در شاخه تکنولوژی با ۴۴ درصد مجموع ارزش برندها جمع شده‌اند این در حالی است که ده سال پیش این عدد ۳۶ درصد بوده است. ۲۱ برند آسیایی توانسته‌اند ۱۷ درصد مجموع صد برند برتر دنیا را در بربگیرند. همچنین ۱۴ برند از مجموع ۱۵ برندهای فعال در حوزه بریک BRIC چینی هستند، این در حالی است که ده سال پیش تنها یک برند چینی در این حوزه وجود داشت که در فهرست جای داشت. ارزش برندهای ژاپنی حاضر در فهرست برابر با ۷۶ میلیارد دلار است، رزش برندهای بریتانیا ۱۱۱ میلیارد دلار، ارزش برندهای کشور هند در این فهرست ۱۴ میلیارد دلار و ارزش برندهای استرالیایی در فهرست ۷۵ میلیارد دلار است، اما ارزش برندهای ایالات متحد آمریکا چیزی برابر ۲٫۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

البته این فهرست، گزارشی است که میلوارد منتشر کرده است و شاید در واقعیت تفاوت‌هایی دیده شود، اما به نظر می‌رسد که استقبالی که از محصولات اپل و گوگل در دنیا می‌شود، از شرکت خودروسازی بنز و فورد، به مراتب بیش تر است. بازی در حال تغییر است و بازی گردانان جدید، به میدان آمده‌اند. تفاوت فقط همین است! میلوارد در نشانی millwardbrown.com ارائه‌شده است. این پرتال، به شما درباره توسعه یک برند، اهمیت برند در کسب و کار امروزی و شیوه های طراحی و مدیریت و راهبریان در سطح بین المللی موارد خوبی را ارائه می‌کند.