اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب سخنرانی اوباما در دفاع از توافق هسته‌ای/ آمانو: اسناد محرمانه را به کنگره نمی‌دهم



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

بازتاب اظهارات روز گذشته اوباما در دفاع از توافق هسته ای و مشابهت سخنرانی وی با جان اف کندی، تأکید مدیرکل آژانس بر محرمانه بودن موضوع دسترسی به پارچین، ناامیدی نمایندگان کنگره از جلسه با آمانو و اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا درباره توافقات ایران و آژانس، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، سخنرانی روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در دفاع از توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد اوباما روز چهارشنبه با سرزنش مخالفان توافق هسته ای ایران گفت هیچکدام از این انتقادها پایه و اساس دقیقی ندارد و اگر کنگره مانع از این توافق شود، آمریکا در مسیر جنگ قرار خواهد گرفت. این خبرگزاری به نقل از رئیس جمهور آمریکا می افزاید: «انتخابی که ما در نهایت با آن روبرو هستیم، انتخاب بین دیپلماسی و شکلی از جنگ است. این مسئله ممکن است فردا یا سه ماه دیگر اتفاق نیفتد، اما به زودی رخ خواهد داد». آسوشیتدپرس اشاره می کند این سخنرانی اوباما بخشی از تلاش های وی برای جلب حمایت کنگره از موافقتنامه هسته ای با ایران به شمار می رود.

شبکه خبری «یورو نیوز»، نیز در گزارشی به سخنرانی اوباما پرداخته و اشاره می کند که از دید وی، استدلال جمهوری خواهان محافظه کار مخالف توافقنامه هسته ای ایران، همان استدلال جنگ طلبان دوره جرج بوش در به راه انداختن جنگ عراق است. در این گزارش همچنین اشاره شده که اوباما سخنرانی خود را در دانشگاه «امریکن» ایراد کرد؛ همان جایی که جان اف کندی 50 سال پیش سخنرانی را در دفاع از سیاست کاهش تنش با اتحاد جماهیر شوروی درست بعد از بحران استقرار موشک های روسیه در کوبا انجام داد. رئیس جمهور آمریکا در سخنان روز گذشته خود خاطر نشان کرد «اگر با ایران به توافق نمی رسیدیم توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای بیشتر می شد».

اما نشست مشترک نمایندگان کنگره آمریکا با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره توافق هسته ای ایران، موضوع دیگری است که امروز بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده گفت و گو درباره دسترسی بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچین در ایران، نقض اصل محرمانه بودن است و باعث تضعیف اعتبار آژانس می شود. وی گفته: «من نمی توانم در این خصوص حرفی بزنم؛ زیرا این یک بخش محرمانه است. اگر ما این اطلاعات محرمانه را در اختیار دیگران قرار دهیم، اعتبار آژانس به خطر خواهد افتاد». اسپوتنیک اشاره می کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده با ایران درمورد یک نقشه راه به توافق رسیده که هدف از آن، حل پرسش های مهم باقی مانده درمورد برنامه هسته ای تهران تا پایان امسال است.

خبرگزاری فرانسه نیز در مطلبی به جلسه نمایندگان کنگره با آمانو پرداخته و می نویسد اعضای کنگره، این جلسه را با ناامیدی ترک کردند. به نوشته این خبرگزاری، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پس از نشست قانونگزاران آمریکایی با آمانو که بیش از یک ساعت طول کشید، به خبرنگاران گفت نمایندگان کنگره این نشست را در حالی ترک می کنند که نتوانستند درمورد توافق هسته ای با ایران اطمینان خاطر پیدا کنند. وی افزود اکثر اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نشست با آمانو را با سوال هایی بسیار بیشتر از زمانی که چنین نشستی برگزار نشده بود، ترک کردند. نمایندگان کنگره درباره ظرفیت نظامی ایران و به ویژه درمورد اینکه آژانس چه نوع دسترسی به پارچین خواهد داشت، ابراز نگرانی کرده اند.

در همین حال، معاون وزارت خارجه آمریکا نیز تأکید کرده اسناد نهایی مربوط به توافق میان ایران و آژانس را ندیده و اسنادی که در اختیار داشته را به کنگره تحویل داده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، وندی شرمن که مذاکره کننده ارشد آمریکا در گروه 1+5 نیز بود، اظهار داشته: «من اسناد نهایی توافق حاشیه ای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را ندیده ام». وی در جلسه ای در کمیته بانکداری سنا گفته: «من اسناد نهایی را ندیدم. من و کارشناسانم تنها اسناد موقت را دیدیم. به ما تنها در میانه برگزاری مذاکرات و زمانی که آژانس از کارشناسانمان خواست که جزئیات فنی را مرور کنند، این اجازه داده شد که این توافقات محرمانه را ببینیم». وی اشاره کرده که توافقات مربوط به فعالیت های گذشته ایران و همچنین دسترسی به پارچین، محرمانه هستند و نمی توان آن ها را به کنگره ارائه داد.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
اوباما اسناد توافق محرمانه ایران و آژانس را ارائه دهد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنرانی‌های متقابل نتانیاهو اوباما در نقد و دفاع از توافق هسته‌ای/ چرا کری به سرزمین‌های اشغالی سفر نمی‌کند؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

دیدار مقامات دولت آمریکا با فعالین آیپک درباره موضوع هسته ای ایران، برنامه نتانیاهو برای سخنرانی علیه توافق هسته ای و برنامه اوباما برای سخنرانی در دفاع از آن، سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه با هدف گفت و گو درباره ایران و احیای فعالیت شرکت های نفتی چینی در ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز مباحث مربوط به بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا و اقدامات و موضع گیری های موافقان و مخالفان این توافق، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. «تایمز اسرائیل» می نویسد مقامات دولت آمریکا با حدود 600 فعال که در حال لابی با کنگره با هدف رد توافق نامه هسته ای ایران هستند دیدار کردند. به نوشته این روزنامه، لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک)، 600 تا 700 تن از نمایندگان خود را این هفته به سراسر آمریکا اعزام کرده تا علیه توافق هسته ای ایران که در روز 14 ژوئیه بین ایران و قدرت های جهان حاصل شد، لابی کنند. دنیس مک داناف، رئیس کارکنان کاخ سفید، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و آدام ژوبین، مدیر بخش کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا در نشست با این فعالان حضور پیدا کرده اند.

در همین راستا، برخی منابع خبری از تلاش های ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا برای متقاعد کردن گروه های یهودی آمریکایی به حمایت از توافق ایران نیز سخن می گویند. به نوشته «شیکاگو سان تایمز»، وزیر انرژی آمریکا به تازگی با سران سازمان‌های یهودی در آمریکا دیدار و با آن ها درباره نتایج نهای مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است. بر اساس این گزارش، مونیز قبل از حاضر شدن در نشست خبری کاخ سفید، با سران این سازمان‌ها دیدار کرده بود. او در نشست خبری کاخ سفید در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفت: «دیدار خوبی بود. من به آنها نشان دادم که علاقه بسیار زیادی برای بحث درباره این توافق وجود دارد».

در همین حال، نخست وزیر رژیم اسرائیل قصد دارد شخصاً وارد کارزار تلاش برای رد توافق هسته ای ایران شده و در این زمینه سخنرانی کند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو در تلاش برای ناکام گذاشتن توافق هسته ای تاریخی ایران با قدرت های بزرگ، این هفته به طور مستقیم با یهودیان آمریکا سخن می گوید. نمایندگان بیش از 100 گروه یهودی خبر دادند، بنیامین نتانیاهو که به شدت با توافق هسته ای مخالف است، روز سه شنبه در یک سخنرانی اینترنتی، خطاب به یهودیان آمریکا، در این باره سخن می گوید. نتانیاهو در این گفت و گوی اینترنتی تلاش خواهد کرد دیدگاه خود را درباره توافق هسته ای وین، که در آن به لغو تحریم ها علیه ایران در برابر ضمانت های تهران جهت اجتناب از دستیابی به سلاح هسته ای اشاره شده است، شرح دهد.


در مقابل، رئیس جمهور آمریکا نیز قصد دارد طی روزهای آتی در دفاع از توافق هسته ای به سخنرانی بپردازد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما در تاریخ پنجم ماه اوت، درباره توافق هسته ای ایران سخنرانی خواهد کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی خود که روز جمعه برگزار شد در این باره اعلام کرد اوباما این سخنرانی را به منظور حمایت از توافق هسته ای ایران، در «دانشگاه آمریکایی واشنگتن» انجام خواهد داد. سخنگوی کاخ سفید در این باره اعلام کرد این سخنرانی در راستای ادامه تلاش های اوباما در راستای «پرداختن به این موضوع است که چرا توافق ایران به شکلی قابل راستی آزمایی مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ای می شود».

در میان دیگر مطالب مربوط به این حوزه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارشی درباره سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه منتشر کرده که در جریان آن، وی از سفر به سرزمین های اشغالی خودداری کرده است. این خبرگزاری می نویسد جان کری برای مذاکرات امنیتی با مقامات دولت های عرب منطقه که کشورهایشان از توافق هسته ای ایران نگران هستند، به خاورمیانه سفر می کند. اما رژیم، اسرائیل یعنی اصلی ترین متحد امریکا در خاورمیانه و اصلی ترین مخالف خارجی توافق هسته ای ایران، در برنامه سفر وی جایی ندارد. مقامات امریکایی این گمانه را که حذف اسرائیل از برنامه سفر کری نشانه آن است که دولت اوباما از تلاش برای متقاعد کردن رهبران این رژیم درباره فواید توافق هسته ای ایران دست کشیده، رد می کنند. آن ها اشاره می کنند که اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در اواسط ماه ژوئیه از سرزمین های اشغالی دیدن کرد و اینکه تماس ها با مقامات اسرائیلی همچنان ادامه خواهد یافت.

در نهایت، در مطلبی مربوط به تغییر فضای اقتصادی ایران در دوره پس از تحریم ها، خبرگزاری «رویترز» از احیای فعالیت شرکت های دولتی چین در زمینه تولید نفت در ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد برخی منابع اعلام کردند شرکت های بزرگ دولتی نفت چین قصد دارند تولید روزانه 160 هزار بشکه نفت را در دو طرح نفتی در جنوب غربی ایران نزدیک ماه اکتبر آغاز کنند که در اجرای طرح ایران برای افزایش تولید خود پیش از لغو تحریم ها، تأثیر خواهد داشت. در همین راستا، منابعی در گروه «سینوپک» و شرکت ملی نفت چین اعلام کردند این دو شرکت از اواخر سال گذشته تاکنون، پس از تشویق همتایان ایرانی خود و با ادامه مذاکرات در خصوص کاهش تحریم های ایران، فعالیت خود را در طرح های اصلی موجود افزایش داده اند.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک