اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب سخنان روحانی درباره روابط ایران و آمریکا/ چرا اردوغان موضعش درباره سوریه را تغییر داد؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, روابط ایران و آمریکا

بازتاب سخنان روحانی درباره روابط ایران و آمریکا، موضع یک مقام سابق صهیونیست درباره برجام، طرح جدید جان کری برای حل و فصل بحران سوریه، دلیل تغییر مواضع اردوغان در قبال سوریه و هشدار مقام اتریشی درباره ورود تروریست ها به خاک اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، سخنان رئیس جمهور ایران در جریان حضور در نیویورک، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اقدام به بازتاب این سخنان کرده و می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از احتمال بهبود روابط با آمریکا در صورت اجرای کامل توافق بین المللی به دست آمده درباره برنامه هسته ای کشورش سخن به میان آورد. وی همچنین تأکید کرد ایران می تواند در مقابله با تهدید داعش که بخش های زیادی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده، نقشی سازنده ایفا کند و قدرت های جهانی در تلاش برای دور نگه داشتن ایران از گفت و گوها درباره چگونگی مقابله با این تهدید، اشتباه می کنند. روحانی بر ضرورت تلاش برای ایجاد اعتماد میان ایران و آمریکا به منظور حل مشکلات، تأکید کرده است.

*****

این در حالی است که با وجود وارد شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به مرحله اجرایی، موضع گیری ها درباره آن همچنان ادامه دارد. روزنامه «جروزالم پست» اظهارات رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل را بازتاب داده که بر خلاف بسیاری از مقامات این رژیم، از توافق هسته ای حمایت کرده است. بنی گانتز با بیان اینکه برجام حاوی برخی مفاد مثبت است، حساسیت‌ها درباره آن را بی‌مورد دانسته است. جروزالم پست این اظهارات را «حمله‌ای زننده» به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل تعبیر کرده است. این اظهارات «گانتز»، نخستین اظهارنظر او درباره برجام بعد از کناره‌گیری از سمت ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل است.

*****

اما بخش عمده مطالب امروز مطبوعات و رسانه های جهان، به سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از طرح جدید وزیر خارجه آمریکا برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد مقامات آمریکایی و دیگر مقامات غربی اعلام کردند جان کری در نشست های هفته آینده خود در نیویورک، تلاش خواهد کرد ابتکار جدیدی را برای یک راه حل سیاسی در سوریه آغاز کند. وی تلاش در این زمینه را با مذاکرات روزشنبه با محمد جواد ظریف ،همتای ایرانی خود شروع خواهد کرد. این رویکرد جدید می تواند از یک سو روسیه و از سوی دیگر کشورهایی چون عربستان، ترکیه و قطر را که از مخالفان دولت سوریه دفاع می کنند، گرد هم آورد.

*****

این در حالی است که طی یکی دو روز اخیر، تغییر مواضع رئیس جمهور ترکیه درباره سوریه نیز به شدت مورد توجه ناظران و تحلیلگران قرار گرفته است. «فرانس 24» با تهیه گزارشی در این زمینه، نگرانی های امنیتی را مهمترین عامل تغییر رویکرد رجب طیب اردوغان در این موضوع دانسته است. بر اساس این گزارش، تغییر رویکرد اردوغان نسبت به بحران سوریه، حاکی از نگرانی های امنیتی است که ناامنی و فضای هرج و مرج در سوریه می تواند برای کشورش داشته باشد. در این میان، به نظر می رسد تهدید امنیتی کردها برای ترکیه نقش اصلی را در این تغییر موضع داشته باشد؛ زیرا ترکیه به تجربه دریافته که وجود بشار اسد در سوریه، تضمین کننده صلح و آرامش در مناطق کردنشین این کشور بوده و این گونه، امنیت ترکیه نیز به خطر نمی افتد.

*****

مواضع رئیس جمهور روسیه درباره سوریه نیز موضوعی است که «سی بی اس» به آن پرداخته است. ولادیمیر پوتین در گفت و گو با این شبکه خبری تأکید کرده فقط مردم سوریه هستند که می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند. وی گفته: «هرگونه اقدام برای نابود کردن دولت قانونی سوریه، سبب به وجود آمدن وضعی می شود که در دیگر کشورهای منطقه یا مناطق دیگر وجود دارد. وضع لیبی مصداق همین مسئله است. ما در عراق نیز شاهد وضعی مشابه هستیم. به غیر از تقویت ساختار دولت تأثیرگذار در سوریه و کمک به آن درمقابله با تروریسم، هیچ راه دیگری برای حل مشکل سوریه وجود ندارد. درعین حال باید آن ها (دولت سوریه) را تشویق کرد تا به گفت و گوی منطقی با مخالفان مبادرت کند و به اصلاحات بپردازد».

*****

در نهایت، هشدار برخی مقامات اروپا درباره ورود تروریست ها به خاک کشورهای این قاره در پوشش پناهجو، موضوع دیگری است که این روزها مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار می گیرد. به نوشته خبرگزاری «شین هوا»، گرت رنه پولی، مدیر سابق اداره فدرال محافظت از قانون اساسی و ضد تروریسم در اتریش هشدار داد ده ها تروریست داعش در میان موج مهاجران وارد اروپا شده اند. به عقیده وی، سیاست های امنیتی اروپا هم اکنون کورکورانه دنبال می شود؛ اوضاع امنیتی دیگر قابل کنترل نیست و نمی توان موج مهاجرانی را که از خاورمیانه به اروپا می آیند کنترل کرد. وی تصریح کرد مهاجرت غیر قابل کنترل گروه زیادی از مردم، یک خطر بزرگ است. کاملاً روشن است که تروریست های داعش نیز میان این مهاجران هستند و از این فرصت برای ورود به اروپا استفاده می کنند.


اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
روحانی : ایران به دنبال روابط بهتر با آمریکا بعد از اجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای اردوغان: ما باعث شدیم که ایران موضعش را در مورد سوریه تغییر دهد/به زودی به ایران می روم



 

 

ادعای اردوغان: ما باعث شدیم که ایران موضعش را در مورد سوریه تغییر دهد/به زودی به ایران می روم

 

نگران جنگ خیابانی علویان و سنی ها در سوریه هستم؛

ادعای اردوغان: ما باعث شدیم که ایران موضعش را در مورد سوریه تغییر دهد/به زودی به ایران می روم

اردوغان ، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با روزنامه الشروق گفت: ترکیه دیگر امیدی به وضعیت سوریه ندارد، زیرا بین قول ها و عمل این دولت اختلاف زیادی مشاهده می شود.

وی گفت: من نگران جنگ خیابانی علویان و سنی ها در سوریه هستم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه مدعی شد: ترکیه باعث شد که ایران موضع خود را در قبال اوضاع سوریه تغییر دهد.

وی اضافه کرد که روابط رسمی بین ایران و ترکیه با وجود برخی سوءتفاهم ها تغییری نکرده است.

اردوغان گفت: من و وزیر خارجه به زودی به ایران خواهیم رفت تا به مذاکرات در مورد وضعیت سوریه ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تصریح کرد که اسرائیل نسبت به حقیقت تغییراتی که در جهان عربی رخ داده، آگاهی پیدا نکرده است.

نخست‌وزیر ترکیه در مور تحولات لیبی نیز گفت: ما مخالف دخالت بین‌المللی در لیبی هستیم و هیچ کشور غربی از نفت این کشور حق ندارد و نفت متعلق به ملت لیبی است...../تحلیل:انتخاب