اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره رویکرد غرب به مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق نهایی هسته ای

 
اخبارسیاست خارجی  - بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره رویکرد غرب به مذاکرات هسته‌ای

 بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره نیات کشورهای غربی در مذاکرات هسته ای، اظهارنظر رئیس جمهور درباره چشم انداز توافق نهایی هسته ای میان ایران و 1+5، ادامه تعلیق بخشی از تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران و پرداخت 500 میلیون دلار از بدهی های نفتی کره جنوبی به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با وجود پایان دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، همچنان بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات بین المللی، به این موضوع و جنبه های مختلف آن اختصاص دارد. در این زمینه، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «الجزیره» در این زمینه می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، تأکید کرده که قدرت های غربی نخواهند توانست این کشور را به زانو درآورند؛ اما در عین حال، حمایت غیرمستقیم خود را از ادامه مذاکرات اعلام کرده است. این سایت اشاره می کند که سخنرانی دیروز، نخستین اظهارنظر مقام معظم رهبری در موضوع هسته ای پس از تمدید دوباره مذاکرات بوده است.

روزنامه «نیشن» پاکستان سخنان رئیس جمهور ایران را درباره مذاکرات هسته ای ایران بازتاب داده و می نویسد به اعتقاد حسن روحانی، مواضع طرفین پس از این گفت و گوها به یکدیگر نزدیک تر شده است. این روزنامه به نقل از روحانی می نویسد از بسیاری از شکاف های موجود کاسته شده و مواضع ایران و طرف مقابل به یکدیگر نزدیک تر شده است. روحانی همچنین ابراز اطمینان کرده که توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل خواهد شد و اگر این اتفاق امروز نیفتاده، فردا خواهد افتاد. وی اشاره کرده که برخی توافقات میان طرفین انجام گرفته، اما هنوز به مرحله ای نرسیده که بر روی کاغذ بیاید.

اما خبرگزاری کویت، موضوع ادامه تعلیق بخشی از تحریم های ایران از سوی اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد اتحادیه اروپا روز گذشته در نشریه رسمی خود از تصمیم این اتحادیه برای تمدید زمان تعلیق تحریم های ایران تا تاریخ 30 ژوئن 2015 خبر داده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ می شود که ایران و کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای اخیر در وین توافق کردند گفت و گوها را تا 30 ژوئن ادامه دهند. در بیانیه اتحادیه اروپا اشاره شده که در توافق مقدماتی ژنو، بر ضرورت برداشتن گام هایی متقابل جهت تسهیل روند دستیابی به توافق نهایی تأکید شده بود که تعلیق تحریم ها نیز یکی از این گاه ها است.

در نهایت، در مطلبی مربوط به جنبه اقتصادی مذاکرات هسته ای، خبرگزاری «رویترز» از پرداخت 500 میلیون دلار بدهی معوقه نفتی کره جنوبی به ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد کره جنوبی مبلغ 500 میلیون دلار از بدهی های معوقه نفتی خود به ایران را در چارچوب مفاد توافق مقدماتی هسته ای ژنو به ایران انتقال داده است. به نوشته رویترز، کره جنوبی در سال جاری میلادی در مجموع 1.05 میلیارد دلار از بدهی های خود به ایران را پرداخت کرده است. در این مطلب اشاره شده که با تمدید مدت زمان مذاکرات، ایران ماهانه به 700 میلیون دلار از دارایی های مسدود شده خود دسترسی پیدا می کند.

 

 اخبار سیاست خا جی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
مشروح سخنان رهبر انقلاب پیرامون مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته‌ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - بازتاب سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور درباره موضوع مذاکرات هسته ای، ارزیابی سفیر پیشین فرانسه در ایران از دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، برنامه مقامات ایران و آژانس برای دیدار و گفت و گو درباره موضوعات مورد توجه در برنامه هسته ای ایران و بازتاب سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب و همچنین رئیس جمهور کشور درباره موضوع مذاکرات هسته ای، از جمله موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. خبرگزاری «رویترز» ضمن پرداختن به سخنان مقام معظم رهبری می نویسد رهبر ایران، انتظارات غرب برای محدود شدن برنامه موشکی ایران را «احمقانه و ابلهانه» خوانده است. این خبرگزاری همچنین می نویسد به عقیده آیت الله خامنه ای، مذاکرات هسته ای محل بحث درباره پیشرفت های دفاعی ایران نیست. رویترز همچنین اشاره می کند که رهبر انقلاب خواستار توسعه بیشتر برنامه های دفاعی ایران و محدود نماندن آن به سطح فعلی شده است.

از سوی دیگر، «واشنگتن اگزمینر» سخنان رئیس جمهور ایران را بازتاب داده که بر رعایت اصل شفافیت از سوی ایران در مذاکرات هسته ای تأکید کرده است. این سایت می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته کشورش درباره حق خود برای توسعه هسته ای تسلیم نخواهد شد؛ اما در مذاکرات هسته ای شفافیت را رعایت خواهد نمود. در این مطلب به نقل از روحانی آمده: «اگر جهان خواستار روابط خوب با ایران است، باید راه تسلیم در برابر حقوق ایران، احترام به ملت ایران و قدردانی از دانشمندان ایرانی را انتخاب کند». وی همچنین تأکید کرده ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده، زیرا آن را مشروع نمی داند.

اما در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» اقدام به انتشار گزارشی تحلیلی از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 کرده و می نویسد در شرایطی که کشورهای غربی طی ماه های اخیر درصدد توسعه روابط با ایران برآمده اند، روند تدوین توافقنامه نهایی هسته ای نیز از این دور از مذاکرات آغاز می شود. این سایت با بیان اینکه احتمالاً دور جدید مذاکرات، طولانی ترین دور از ماه نوامبر تاکنون باشد، به نقل از فرانسوا نیکلا، سفیر پیشین فرانسه در ایران می نویسد: «طرف های مذاکره به نحوی محکوم به موفقیت هستند...از جانب غرب، هیچ طرح جایگزینی (به جز موفقیت مذاکرات) وجود ندارد».

در همین زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان نیز از برنامه دیدار مقامات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی امروز (دوشنبه) خبر داده است. این روزنامه می نویسد آژانس اعلام کرده برای بحث درباره بازرسی ها از تأسیسات هسته ای ایران، گفت و گوهایی را با مقامات ایرانی برگزار می کند. بر اساس اعلام این نهاد، مقامات دو طرف امروز در وین برای گفت و گوی بیشتر درباره چارچوب همکاری ها، با یکدیگر دیدار می کنند. به نوشته این روزنامه، مهمترین هدف آژانس، بررسی ادعاهای موجود درباره وجود جنبه های نظامی در برنامه هسته ای ایران در دوره پیش از سال 2003 میلادی است.

در نهایت، باید اشاره کرد که همزمان با سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، بسیاری از مطبوعات بین المللی نیز به این موضوع توجه نشان داده اند. در همین زمینه، روزنامه «گالف تودی» دیدگاه نواز شریف درباره گشوده شدن فصلی جدید در روابط کشورش با ایران را بازتاب داده است. این روزنامه با اشاره به اینکه موضوع احداث خط لوله گازی ایران به پاکستان یکی از مهمترین دستور کارهای سفر نواز به ایران بوده، می نویسد رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان بر سر ادامه این پروژه به توافق رسیده و اظهار داشته اند که ساخت این خط لوله، به نفع مردم دو کشور است. نواز همچنین گفته سفرش به ایران با هدف گشایش فصلی نو در روابط دو کشور انجام گرفته است.
اخبار سیاست خارجی  - تابناک