اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق نهایی هسته‌ای



اخبار ,اخبار سیاست خارجی,توافق نهایی هسته‌ای

 
 اخبار سیاست خارجی - بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق نهایی هسته‌ای

وعده ایران برای کمک به عراق در مقابل گروه های تروریستی، اعلام مخالفت ایران با هرگونه مداخله خارجی در عراق، تأکید رئیس جمهور ایران بر دستیابی به توافق هسته ای تا بازه زمانی تعیین شده و عزم ایران برای افزایش تولید نفت پس از برداشته شدن تحریم ها، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بحث درباره مواضع ایران در قبال تحولات جاری عراق، امروز نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار داشته است. در این زمینه، روزنامه «عرب نیوز» با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از وعده ایران برای حمایت کامل از عراق در مقابل تروریسم خبر داده است. این روزنامه می نویسد روحانی در گفت و گوی تلفنی با نوری مالکی، نخست وزیر عراق، گفته ایران حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با کشتار و جنایات صورت گرفته از سوی تروریست ها انجام می دهد. وی همچنین تأکید کرده ایران اجازه نخواهد داد که حامیان ترویست ها عراق را بی ثبات سازند.

در عین حال، خبرگزاری «ترند» موضع گیری رسمی وزارت خارجه ایران در قبال بحران عراق را بازتاب داده و می نویسد ایران با هرگونه مداخله خارجی در عراق مخالف است. این خبرگزاری می نویسد مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بر مخالفت ایران با هرگونه مداخله خارجی در عراق تأکید کرده و گفته: «دولت عراق از آمادگی جنگی و ظرفیت و حمایت مردمی لازم برای مقابله با عناصر تروریست و افراط گرا برخوردار است». وی همچنین با تکذیب این شایعه که ایران نیروی نظامی به عراق اعزام کرده، اظهار داشته هرگونه اقدام که سبب پیچیده شدن اواضع شود، به نفع مردم عراق نخواهد بود. 


اما سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران که در آن، مطالبی را درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بیان کرده بود، از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به گفته حسن روحانی، با وجود اختلافات دیرپا میان ایران و گروه 1+5، ایران در تلاش خود برای یافتن یک راه حل جامع جدی است. وی همچنین تأکید کرده که امکان موفقیت و به نتیجه رسیدن مذاکرات تا پیش از ضرب الاجل اولیه تعیین شده (20 ژوئیه) وجود دارد. در غیر این صورت، روند مذاکرات تا حل کامل همه اختلافات ادامه پیدا خواهد کرد.

روزنامه «گاردین» نیز همین موضوع را با تیتر تعیین ضرب الاجل از سوی ایران برای دستیابی به توافق هسته ای مورد توجه قرار داده است. این روزنامه با اشاره به سخنان روحانی می نویسد ایران در تلاش برای دستیابی به توافقی با قدرت های جهانی ظرف چند هفته آینده است که بتواند به چندین سال کشمکش بر سر برنامه هسته ای این کشور پایان داده و سبب برداشته شدن تحریم های بین المللی وضع شده علیه این کشور شود. گاردین می نویسد روحانی ضمن اشاره به اینکه ایران خواستار رسیدن به توافق تا 20 ژوئیه است، گفته رژیم تحریم های وضع شده علیه ایران ترک برداشته و دیگر به وضع سابق باز نخواهد گشت.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «تایمز عمان» از عزم ایران برای افزایش تولید نفت خود پس از برداشته شدن تحریم ها خبر داده است. این روزنامه به نقل از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می نویسد ایران هم اکنون در حال افزایش میزان تولید نفت خود می باشد و در صورتب برداشته شدن تحریم ها، قادر است ظرف مدت دو ماه، میزان تولید خود را 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد. تایمز عمان اشاره می کند که از زمان تشدید تحریم ها علیه صنعت نفت ایران در سال 2012، میزان صادرات نفت کشور به نصف کاهش یافته است. در عین حال و با وجود تحریم ها، انتظار می رود افزایش تولید نفت ایران در ماه آینده نیز اتفاق بیفتد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
بازتاب و حاشیه سخنان رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق نهایی هسته ای

 

اخبار سیاست خارجی - بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره بخت موفقیت مذاکرات هسته ای، وعده چین برای کمک به پیشبرد روند مذاکرات ایران و گروه 1+5، تحلیل یک نشریه آمریکایی از شرایط لازم برای حصول توافق جامع هسته ای و واکنش وزارت خارجه افغانستان به برخی شایعات درباره استفاده ایران از اتباع این کشور در سوریه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران درباره چشم انداز رسیدن به توافق نهایی هسته ای، از جمله مهمترین موضوعات مربوط به ایران است که امروز مورد توجه مطبوعات جهان قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» لبنان ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته با وجود دشواری های موجود در مسیر مذاکرات هسته ای، نسبت به رسیدن به توافق جامع با قدرت های جهانی امیدوار است. این روزنامه اشاره می کند که به گفته روحانی، رسیدن به توافق به نفع هر دو طرف مذاکرات است. دیلی استار در ادامه گزارش مختصری از روند دور اخیر مذاکرات ایران و 1+5 منتشر کرده است.

خبرگزاری «رویترز» به سخنان روحانی توجه نشان داده و می نویسد رئیس جمهور ایران گفته کشورش متعهد به حل موضوع هسته ای از طریق مذاکرات با کشورهای عضو گروه 1+5 است. این خبرگزاری به نقل از روحانی می نویسد: «هدف جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای بوده و خواهد بود. ما این حق مردم خود را پیگیری خواهیم کرد. اما در عین حال، ما خواستار آن هستیم که از طریق گفت و گو به توافقی دست یابیم که در راستای منافع همه طرف ها باشد». روحانی همچنین گفته با وجود مشکلات موجود در مسیر مذاکرات، به خواست خدا این مذاکرات به نتیجه رسیده و به توافق جامع منجر خواهد شد.

در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری کویت از وعده چین برای کمک به پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دولت چین ابراز امیدواری کرده همه طرف های درگیر در مذاکرات هسته ای، بتوانند اراده سیاسی خود را در قالب یک توافق دارای منفعت دوجانبه تجلی بخشند که به کاهش تنش ها بر سر موضوع هسته ای ایران منجر شود. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن بیان این موضوع افزوده: «چین امیدوار است که آن ها بتوانند به مذاکرات خود بر اساس مبنایی مشترک ادامه داده و نگرانی های یکدیگر را درک کنند». وی همچنین گفته چین «انرژی مثبت» خود را صرف تسهیل روند مذاکرت خواهد کرد.

اما نشریه «نیشن»، گزارشی تحلیلی را از روند دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران منتشر کرده و از وارد شدن مذاکرات به مرحله دشوار سخن گفته است. این نشریه اشاره می کند که با نگاهی به موضع گیری ها و اظهارنظرهای مقامات ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات، جنبه ای از بدبینی نسبت به دور اخیر گفت و گوها به چشم می خورد؛ اما این موضوع نباید سبب این نتیجه گیری شود که مذاکرات، در نهایت – پس از دوره شش ماهه و یا پس از تمدید دوره شش ماهه توافق ژنو – به موفقیت نخواهد رسید. به عقیده این نشریه، مهمترین چیزی که برای موفقیت مذاکرات مورد نیاز است، بردباری و همچنین تلاش برای جلوگیری از اقدامات عناصر تندرو، به ویژه لابی صهیونیستی آمریکا و نیز سیاستمداران جنگ طلب کنگره آمریکا است.

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، باید اشاره کرد که انتشار برخی شایعات درباره استفاده ایران از اتباع افغانی برای نبرد در سوریه، توجه بسیاری از مطبوعات افغانستان را به خود جلب کرده است. اما در واکنش به این شایعات، روزنامه «افغانستان تایمز» بیانیه وزارت خارجه این کشور را مورد توجه قرار داده که در آن، این موضوع تکذیب شده است. به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده هیچ گونه شواهدی که ثابت کند ایران از مهاجرین افغان برای نبرد در سوریه استفاده می کند، وجود ندارد. در این بیاینه آمده که سفارت افغانستان در تهران این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به هیچ شواهدی برای اثبات آن دست نیافته است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک