اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان



بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

متن و حواشی نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در مرکز توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. تحلیل ها از فضای روز نخست مذاکرات، موضع اتحادیه اروپا و آمریکا درباره گفت و گوهای روز گذشته و همچنین دیدگاه ایران نسبت به این موضوع، مهمترین محورهای مطالب مطبوعات جهان را تشکیل می دهد.

متن و حواشی نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در مرکز توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. تحلیل ها از فضای روز نخست مذاکرات، موضع اتحادیه اروپا و آمریکا درباره گفت و گوهای روز گذشته و همچنین دیدگاه ایران نسبت به این موضوع، مهمترین محورهای مطالب مطبوعات جهان را تشکیل می دهد.

 

مذاکرات هسته ای ایران , گروه 1+5 ,  مذاکرات ایران و آمریکا

 

روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد مذاکره روز گذشته، نخستین گفت و گوی ایران و قدرت های جهانی طی سال های اخیر است که در آن، موضوعات با جزئیات کامل و به صورت دقیق مورد بحث قرار گرفته است. افزون بر این، به اعتقاد این روزنامه، طرفین گفت و گو در حالی وارد دومین روز مذاکرات می شوند که نخستین نشانه های پیشرفت واقعی در این زمینه خودنمایی کرده است. گاردین اشاره می کند که بر خلاف دوره های پیشین مذاکرات، گفت و گوها این بار به زبان انگلیسی برگزار شده؛ زیرا هم ظریف و هم عراقچی، کاملاً به این زبان مسلط هستند. به این ترتیب، با حذف زمان مورد نیاز برای ترجمه مکالمات، سرعت مذاکرات دستکم دو برابر شده است.

 

مذاکرات هسته ای ایران , گروه 1+5 ,  مذاکرات ایران و آمریکا

 

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نیز گزارشی از روز نخست مذاکرات را منتشر کرده و می نویسد همین که هنوز هیچ خبری از محتوای گفت و گوها به بیرون درز نکرده، خود خبر خوبی است. به اعتقاد این روزنامه، ملاقات صورت گرفته میان هیئت های ایرانی و آمریکایی و همچنین این موضوع که طرف غربی و یا ایرانی، هیچ یک اطلاعاتی از محتوای مذاکرات را در اختیار مطبوعات نگذاشته و صرفاً به بیانیه های کوتاه قناعت کرده اند، حاکی از آن است که احتمال حصول پیشرفت و توافق در گفت و گوها وجود دارد. مانیتور با اشاره به سخنان مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد که برای نخستین بار، گفت و گوهای طرفین وارد جزئیات و مسائل فنی و تخصصی شده است.

 

مذاکرات هسته ای ایران , گروه 1+5 ,  مذاکرات ایران و آمریکا

 

خبرگزاری «رویترز» موضوع دیدار دوجانبه معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت و گوی این دو دیپلمات را «مفید» توصیف کرده است. رویترز اشاره می کند که به گفته این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، دیدار وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود حدود یک ساعت به طول انجامیده است. وی افزوده: «گفت و گوها سازنده بود و ما قصد داریم مباحثات خود را در جلسه فردا که با حضور همه اعضای گروه 1+5 و ایران برگزار می شود، ادامه دهیم».

 

مذاکرات هسته ای ایران , گروه 1+5 ,  مذاکرات ایران و آمریکا

 

در همین رابطه، خبرگزاری کویت نیز موضع آمریکا را در قبال مذاکرات روز گذشته بازتاب داده و می نویسد «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید، ضمن استقبال از مذاکرات روز گذشته، آن را «امیدبخش» توصیف کرده است. در همین حال، «جن پساکی»، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز گفت و گوها را «مثبت» ارزیابی کرده است. به گفته کارنی، گروه 1+5 به دنبال رسیدن به توافقی است که در نهایت، همه نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را حل و فصل نماید. وی افزوده: «پس از روز نخست، ما نسبت به حصول پیشرفت در ژنو امیدواریم». با این حال، وی تأکید کرده نباید انتظار موفقیت یک شبه را داشت؛ زیرا این موضوع، بسیار پیچیده و در مواردی بسیار فنی و تخصصی است.

 

مذاکرات هسته ای ایران , گروه 1+5 ,  مذاکرات ایران و آمریکا

 

در نهایت، برخی منابع خبری نیز دیدگاه ایران نسبت به مذاکرات روز گذشته را مورد توجه قرار داده اند. از این جمله می توان به «یورو نیوز» اشاره کرد که با اشاره به سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می نویسد به عقیده طرف ایرانی، روز نخست مذاکرات «سازنده» بوده است. این سایت به نقل از عراقچی می نویسد: «طرف های دیگر از جدیت ایران در از سرگیری گفت و گوها و نیز از پیشنهاد ایران استقبال کردند. ما توافق کردیم که گفت و گوها ادامه پیدا کند». یورو نیوز اشاره می کند که به گفته عراقچی، متن پیشنهادات ایران محرمانه است و تا زمان رسیدن به توافق، فاش نخواهد شد.

منبع:tabnak.ir


ویدیو مرتبط :
مذاکرات سومین روز ایران در ژنو به روایت صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب روز نخست مذاکرات هسته‌ای ژنو در مطبوعات جهان



بازتاب روز نخست مذاکرات هسته‌ای ژنو در مطبوعات جهان

اخبار و تحلیل های مربوط به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، از روز گذشته تاکنون در صدر مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته و این مذاکرات با حساسیت ویژه ای دنبال شده است. در پایان روز نخست گفت و گوهای ژنو، خبر از پیشرفت مذاکرات و مثبت بودن فضای آن، فصل مشترک تمامی مطبوعاتی است که این موضوع را مورد توجه قرار داده اند.

 

مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «الجزیره» موضع اتحادیه اروپا را درباره مذاکرات روز گذشته بازتاب داده و به نقل از سخنگوی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه می نویسد قدرت های جهانی در گفت و گوهای هسته ای با ایران پیشرفت داشته اند. مایکل مان ضمن بیان این موضوع افزوده اشتون و ظریف روز جمعه با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا راجع به انجام اقدامات بیشتری درباره برخی از موضوعات به گفت و گو بپردازند. به گفته وی، پیش از این دیدار نیز دیپلمات های شش کشور طرف مذاکره ایران با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا مقدمات گفت و گوی اشتون با ظریف را تدوین نمایند.

 

مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

خبرگزاری «رویترز»، به موضع کاخ سفید در قبال مذاکرات هسته ای جاری پرداخته و از احتمال کاهش تحریم های ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته اعضای گروه 1+5، در ازای موافقت ایران با جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای خود، تخفیف محدود تحریم ها را مورد توجه قرار خواهند داد. به گفته جی کارنی، در مقابل اتخاذ ساز و کارهای «سفت و سخت و تأیید پذیر» برای بر طرف کردن نگرانی های جامعه بین المللی، شش قدرت جهانی «کاهش محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم ها را که به ساختار اصلی این تحریم ها لطمه نزند»، مورد توجه قرار خواهند داد. در عین حال، کلیت تحریم ها تا زمان رسیدن به یک توافق نهایی، جامع و مورد تأیید، بر جای خود باقی خواهد بود.

 

مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

اما برخی از مطبوعات و رسانه ها نیز مواضع طرف ایرانی را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به مصاحبه وزیر خارجه ایران با شبکه خبری «سی ان ان»، از احتمال رسیدن به تفاهم میان طرفین مذاکره کننده در روز جمعه خبر داده است. این روزنامه می نویسد به اعتقاد محمد جواد ظریف، احتمال رسیدن به یک تفاهم و یا توافق در مذاکرات ژنو وجود دارد. به اعتقاد ظریف، متن مورد توافق طرفین باید سه عنصر، یعنی هدف مشترک برای هر دو طرف، یک نقطه پایان مشخص که می تواند در کمتر از یک سال باشد و مجموعه ای از اقدامات که هر یک از طرفین باید انجام دهد را در بر بگیرد. وی همچنین تأکید کرده ایران به هیچ وجه با تعلیق غنی سازی اورانیوم موافقت نخواهد کرد.

 

مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

روزنامه «گاردین» نیز سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایرانی را بازتاب داده که ضمن اشاره به برداشته شدن گامی مهم در مذاکرات ژنو، از پذیرش طرح پیشنهادی ایران از سوی گروه 1+5 خبر داده است. وی نیز همچون ظریف اشاره کرده که هدف هر دو طرف، تدوین و امضای یک توافقنامه است. با این حال، عراقچی تأکید کرده که هنوز برای اظهار نظر درباره اینکه آیا در همین دور از مذاکرات می توان به یک متن توافقنامه مکتوب دست یافت و یا این امر به دور بعدی موکول می شود، خیلی زود است. گاردین در ادامه به گمانه زنی درباره طرح پیشنهادی ایران به گروه 1+5 پرداخته است.

 

مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

در نهایت، همه این تحولات در شرایطی در جریان است که رژیم اسرائیل به فضاسازی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای ادامه می دهد. به نوشته «دیلی استار» لبنان، رژیم اسرائیل به اخبار منتشره درباره احتمال کاهش تحریم ها در مقابل اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران واکنش نشان داده و چنین اقدامی را یک «اشتباه تاریخی» خوانده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در این زمینه گفته: «اسرائیل می داند که امروز پیشنهادهایی در ژنو بر روی قرار دارد که به ایران اجازه می دهد توانایی خود برای ساخت سلاح هسته ای را حفظ کند. اسرائیل به طور کامل با این پیشنهادها مخالفت است. من معتقدم که عملی ساختن این پیشنهادات یک اشتباه تاریخی خواهد بود».

/تابناک