اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار پس از آلماتی



بازار پس از آلماتی

افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در این روزها اتفاق غیرقابل انتظاری نیست و در شرایطی که فضای عمومی بازار و اقتصاد کشور منتظر پاسخ غربی‌ها نشسته‌اند، برخی نگرانی‌های مقطعی در پی نشست‌های آلماتی 2 بر نوسان قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. در جایی که تقاضای چندانی متوجه بازار ارز نبوده و قیمت آن از اوج قیمت ثبت شده بر تابلوها، بازگشته است، باید نتیجه گرفت که به بازار فرصت داد تا طی روزهای آینده ازاین فشار مقطعی بیرون آید.

این شرایط در حالی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که در واکاوی روند مذاکرات آلماتی 2 اهتمام بیشتر طرفین برای چانه‌زنی‌های بیشتر و اختصاص زمان بیشتر را به عنوان دو فاکتور مهم که می‌توان ازآنها به یک روند مثبت در فضای به ظاهر مبهم تعبیر کرد، توجه ویژه شود.

بازار عجولانه تعبیری منفی از نتایج مذاکرات داشته اما با توجه به آنچه گفته شد باید منتظر پیگیری ابعاد تازه‌تری از مذاکرات از سوی غربی‌ها باشیم. ازاین رو بازار نیز نقدینگی زیادی در این روزها به خود نمی‌گیرد. در واقع گام‌های پراحتیاط‌تر برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز مد نظر است.

 

با گذشت تقریبا بیش از 24 ساعت از پایان مذاکرات مخالفان جدی این سلسله نشست‌ها در منطقه هنوز سخن چندانی در بی‌نتیجه بودن این دوره بر زبان نرانده‌اند. ازاین رو می‌توان این امیدواری را داشت که آثار مثبت حداقلی آن نیز به مرور پدیدار شده و بازار داخلی را به مسیر آرامش دوباره بازگرداند. 

در این میان البته وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ترکیه تاکید کرد که باب مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز باز است اما این یک فرآیند بی‌پایان نیست. این اتفاق البته اظهار نظرهای متداولی است که برای اعمال فشار بیشتر مطرح می‌شود که البته تمایل به حل دیپلماتیک این مساله را نمی‌تواند کم‌رنگ کند.

همچنین در تازه‌ترین اظهار نظر یک مقام داخلی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنها گفته‌اند که در این رابطه فکر می‌کنند. قرار است دور بعد مذاکرات نیز ظرف مدت کوتاهی توسط خانم اشتون در تماس تلفنی با دکتر جلیلی مشخص شود. در این تماس خانم اشتون نتیجه تصمیم آنها را اعلام می‌کند و زمان و مکان مذاکرات نیز مشخص می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که آنها امیدوارند به نقطه‌ روشنی برسند. در واکنش به این اظهارنظرها، قیمت انواع ارز و سکه در بازار داخلی مرتبا نوسان داشت.

 

روند نوسانی قیمت‌های داخلی 

روز گذشته در این راستا قیمت دلار که تا 3640 تومان بر تابلوها نقش بسته بود تا بعدازظهر ساعت 15 تقریبا 40 تومان ارزان تر شد. فاصله قیمت خرید و فروش آن تقریبا 60 تومان بود که انتظار برای کاهش بیشتر قیمت فروش را نیز در پی داشت. در اوج قیمت‌ها نرخ یورو در بازار داخلی نیز تا 4730 تومان بالارفت که البته قدری تعدیل شد. در این میان قیمت درهم امارات به 985 تومان رسید. قیمت لیر ترکیه بنا به برخی مناسبات فصلی در این فضا تا 2020 تومان افزایش یافت.

در بازار سکه و طلا نیز برخی قیمت‌ها با افزایش مواجه شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی دیروزابتدا با 40 هزار تومان افزایش تا 1 میلیون و 440 هزار تومان افزایش یافت؛ اما در ادامه بازار تا بعد از ظهر 20 هزار تومان ازاین سطح افت کرد.

نیم سکه نیز که تا 750 هزار تومان بالارفته بود در ادامه تا 740 هزار تومان نیز افت کرد.ربع سکه نیز که 460 هزار تومان نیز اعلام شده بود به 445 هزار تومان بازگشت.

در بازار طلا قیمت هرگرم طلای 18 عیار بین 133 تا 140 هزار تومان در نوسان بود که تا ساعت 15 به 139 هزار تومان رسید. گرم طلای 18 عیار نسبت به روز شنبه تقریبا بیش از 4000 تومان افزایش ثبت کرد. این افزایش‌ها که همچنان سوار بر موج تلاطم قیمت دلار تغییر می‌کنند، روز گذشته نیز به این روند ادامه دادند.

 

طلا در بازارهای جهانی ثابت بود

این در حالی است که روز گذشته در تعطیلی آخر هفته، قیمت جهانی طلا بر روی نرخ 1582 دلار بسته مانده بود. بر اساس برخی نظر سنجی‌ها انتظار می‌رود که قیمت طلا قدری افزایشی باشد. گزارش اشتغال به کار در ماه مارس در آمریکا چندان مطلوب نبود و ازاین رو انتظار برای می‌رود که برخی مباحث ماه‌های گذشته مبنی بر لزوم به راه افتادن دور تازه تسهیل مقداری توسط فدرال رزرو مجددا بر روی میز بازگردد. جلسات کمیته بازار باز دوباره بر گزار می‌شود و این نکته باردیگر در آستانه اعلام و انتشار برخی از آمارهای اقتصادی آمریکا در راستای تحت فشار قرار دادن قیمت طلا رسانه‌ای خواهد شد.

دیروز قیمت طلا در سطح 1582 دلار در روز تعطیلی پایان هفته کاری 1582 دلار مانده بود.

 

ثبات بهای ارزها در مرکز مبادلات

دیروز همزمان با تعطیلی بازارهای ارزی جهان قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز ثابت ماند. نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی برای روز یکشنبه اعلام شد که بر این اساس نرخ تمامی ارز‌ها نسبت به روز قبل ازآن تغییری نداشت.نرخ هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی 24 هزار و 595 ریال و هر یورو نیز31 هزار و 950 ریال اعلام شده است. نرخ هر پوند انگلیس نیز دیروز 37 هزار و 723 ریال بود.

همچنین روز گذشته هر فرانک سوئیس 26 هزار و 310 ریال، کرون سوئد سه هزار و 812 ریال، روپیه هند 449 ریال، درهم امارات متحده عربی شش هزارو 696 ریال و یکصد ین ژاپن 25 هزار و 200 ریال نرخ‌گذاری شده بود.

نرخ هر لیر ترکیه نیز در این مرکز 13 هزار و 713 ریال، روبل روسیه 781، ریال قطر 6 هزار و 737 ریال، یوآن چین سه هزار و 966 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال اعلام شد.

پرداخت یارانه به جای ارز دولتی 

دیروز در بازار خبر حذف ارز مرجع و مبادله‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده بود نیز توجه بازار را به خود جلب کرد. این سخنان که ابهاماتی را به همراه داشت نیز خود در هیاهوی نوسان قیمت‌ها سوال برانگیز بود.

این اظهار نظر که از سوی یک مقام دولتی رسمی بیان شده البته موید این مطلب بوده که در نظر است از این پس به جای پرداخت ارز مرجع برای واردات کالاهای اولویت اول و دوم که بعضا موجب رانت خواری شده، یارانه مناسب دولتی اختصاص می‌یابد.

رحیم ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: در لایحه بودجه 92 حداقل در جاهایی که دولت حضور دارد، برنامه این است که یک نرخ داشته باشیم و نرخ‌هایی با عنوان مرجع و مرکز مبادلات وجود نداشته باشد.

ممبینی با تاکید بر اینکه یارانه‌ها با ساز و کار مشخصی به این کالاها اختصاص داده می‌شود، ادامه داد: با این روش دسترسی مردم به این کالاها مناسب‌تر می‌شود، زیرا در شرایطی که به برخی کالاها ارز مرجع اختصاص داده می‌شود آن کالاها با ارز به نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد و عده خاصی از رانت بهره می‌برند. این البته در حالی است که برخی از فعالان بازار زمزمه‌های ایجاد شده در این زمینه را به نوعی پیش خبری برای برداشته شدن رسمی ارز مرجع می‌دانند.

در ماه‌های گذشته نیز مسوولان اقتصادی دولت با توجه بیشتر به رفع احتیاجات اولویت‌های مختلف کالایی با دلار مرکز مبادلات، ارز مرجع را تلویحا ارزی اسمی می‌دانستند که تنها برای تخصیص به برخی کالاهای ضروری و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال سال گذشته پس از ماه مبارک رمضان واردات برخی کالاهای ضروری از جمله گوشت قرمز نیز با ارز مرجع حذف شده بود. 

 

نرخ مرجع فعلا می‌ماند

روز گذشته و پس از اتمام مذاکرات ایران و غرب روند بازار نیز پر نوسان و با فاصله زیاد میان خرید و فروش کار خود را آغاز کرد. قیمت خرید و فروش در ساعت آغازین فاصله قابل‌توجهی داشت که حاکی از انتظار کاهش قیمت بود، اما در مجموع روند نسبت به اولین روز ابتدای هفته افزایشی بود. 

در کنار مباحث مربوط به مسائل سیاست خارجی احتمال حذف ارز مرجع در سال‌جاری نیز موضوعی بود که بازار را درگیر صحت و سقم آن کرده بود. خبر حذف ارز مرجع را معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی منتشر کرده است. او این خبر را به استناد یکی از مواد برنامه پنجم و لایحه بودجه سال‌جاری داده است.

این در حالی است که پیش از اختلال در نظام یکسان سازی نرخ ارز نیز نرخ مرجع وجود داشته است و حتی در کنار این نرخ، نرخ صرافی‌های مجاز و بازار فرعی هم فعال بوده است؛ بنابراین به استناد این ماده نمی‌توان نرخ ارز مرجع را حذف کرد.

به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر آنچه دغدغه نظام ارزی کشور است جلوگیری از نوسان و ثبات قیمت در بازار به‌جای تکیه بر قیمت‌ها است. به همین دلیل بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نظام ارزی کشور اقدام به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کرده است.

این مرکز در حال حاضر از 7200 قلم کالای مجاز به کشور بخش عمده‌ای را پوشش می‌دهد. نرخ مرجع نیز برای برخی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. هر چند که پس از راه‌اندازی مرکز مبادلات به تدریج از واردات کالا با ارز مرجع كاسته شده است. در آخرین تصمیم برنج نیز مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاستگذار انتقال آرام پوشش کالا‌ها از ارز مرجع به نرخ مبادله‌ای است.

بر این اساس به نظر نمی‌رسد حذف زود هنگام ارز مرجع با قیمت 1226 تومانی در دستور کار باشد. بازار ارز کشور در یک دوران گذار قرار دارد و باید پس از تثبیت شرایط وارد مرحله یکسان سازی نرخ ارز شد.

در لایحه بودجه سال92 نیز تصمیم‌هایی در خصوص تقویت سمت عرضه اتخاذ شده است تا عمده تقاضا به سوی مرکز مبادله رود. از شواهد نیز چنین بر می‌آید که نرخ مبادله‌ای در ادامه به عنوان نرخ متعادل‌کننده بازار در دستور کار سیاست‌گذاران باشد./دنیای اقتصاد

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آلماتی تور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار وکیل یکی ازبازار های سنتی و تاریخی



بازار وکیل شهر شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است.

این بازار که به فرمان کریم خان زند (۱۱۷۲- ۱۱۹۳ ه.ق) ساخته شده اکنون در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است. مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند.

بازار وکیل

معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لا رو همچون بازارچه بلند اصفهان ساخته شده در دوره شاه عباس است، اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست هم چنین ۷۴ دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از ۱۱ متر مرتفع تر از طاق سایر بازارهاست.

این بازار که از نظر معماری دارای سه فضای عبور و مرور (فضایی برای گذر مشتریان) حریم مغازه (به ارتفاع تقریبی ۲پله بالا تر از سطح زمین) فضای مغازه (محل فروش) است دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن قرار گرفته است.

هم چنین شامل دو رشته شمالی- جنوبی و شرقی - غربی است که چون صلیبی یکدیگر را قطع می کنند در تقاطع این دو رشته چهارسوق قرار گرفته است که بر روی یک هشتی قرار دارد این چهار سوق دارای طاق بزرگ ضربی محکمی است و در پای طاق نیز چند ترنج آجر کاری شده است.

بازار وکیل

ضلع شمالی -جنوبی بازار از دروازه اصفهان شروع می شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می یابد. در دو طرف این راسته هر قسمت ۴۱ جفت (۸۲ باب) مغازه وجود دارد که درجلوی هر یک سکویی از قطعات سنگی بزرگ که بر روی آن ترنجهایی برجسته حجاری شده است.

در این بازار برای مصونیت از رطوبت، مغازه ها را در حدود یک متر فراتر از سطح زمین ساخته اند. مغازه ها اغلب دارای پستو بوده و در دو طبقه طراحی شده اند. قسمت شرق چهارسوق که آن را بازار علا قه بندان می نامند دارای ۱۹ جفت مغازه است که هم اینک مرکز فرش است و مغازه های عطاری نیز در این قسمت قرار دارد.

ضلع شمالی - جنوبی بازار از دروازه اصفهان شروع می شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می یابد. قسمت غربی چهار سوق که آن را بازار ترکش دوزها می نامند و دارای ۱۰ جفت مغازه است هم اینک مرکز فروش فرش های ایرانی است. با گردش در این بازار می توانید تعداد زیادی گردشگران خارجی را ببینید که از صنایع دستی ایران سوغات به کشور خود می برند.

بازار وکیل

در شمال شرقی این بازار چند کاروانسرای قدیمی به نام های روغنی، گمرک و احمدی ساخته شده است که بازار ترمه فروش هاست هر یک از این کاروانسرها دارای چندین حجره هستند. راسته شمالی - جنوبی را بازار بزازان نیز نامیده اند - سرای مشیر مجرای چارسوها سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است که در انتهای جنوبی بازار وکیل در گوشه شرقی آن قرار گرفته است این سرا که دارای طرح و نقشه ای دایره ای (هشت گوش) است توسط میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک احداث شده است.

سر در ورودی سرای مشیر دارای دو طبقه کاشی کاری شده است که در زیر آن کتیبه ای کاشی کاری شده با زمینه لا جوردی و خط نستعلیق عبارت سرای گلشن بنای مرحمت پناه حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی را نشان می دهد.

حجره های طبقه یا اشکوب اول تودرتو می باشد و به وسیله راهرویی به حیاط متصل می شوند. این حجره ها دارای درهای چوبی منبت و مشبکی هستند که از چوب ساج ساخته شده اند.

بازاروکیل

در وسط حیاط حوض بزرگ هشت ضلعی قرار دارد که لبه و پاشویه آن از سنگ های مختلف یکپارچه ساخته شده است و در آن سه فواره وجود دارد در چهار طرف این حوض باغچه هایی وجود دارد کف پوش سرای مشیر قطعات کوچک سنگ هستند در ضلع شرقی و غربی حیاط مغازه ها و راهروهایی وجود دارد که در مغازه ها همگی ارسی های چوبی است که با شیشه های رنگی تزئین شده است.

معماری این بنا بر گرفته از معماریکاروانسرای صفوی است. این بنا با رنگ زرد و طرح های گلدانی معرف سبک اختلاط است که در زمان قاجاریه رایج شده بود. درهشتی نیز مغازه هایی چهارگوش در دوطبقه وجود دارد در ضلع جنوبی چهار سوق در موازات با بازار ترکش دوزها بازار دیگری قرار دارد که مدخل آن در جلوی سر در مسجد وکیل است و به بازار شمشیرگرها معروف است.

این بازار نیز دارای ۱۱ جفت مغازه است در زیر چهار سوق حوض بزرگی از سنگ مرمر قرار داشته که آب آن از مجرایی که از زیر بازار ترکش دوزها می گذشته تامین می شده است. این مجرا به صورت طاق ضربی است و از آجر و ساروج ساخته شده است و هم اینک نیز وجود دارد اما حوض مرمری به علت بالا آمدن کف بازار از بین رفته است سیستم تهویه هوا به علت ارتفاع زیاد سقف طاق و تویزه ای بازار کامل بوده این امر به وسیله بادگیرهایی ساده انجام می گرفته همچنین دریچه ها و روزنه هایی به نام جامخانه یا هورنور در زیر سقف تعبیه شده بود.

هوا و نور کافی را به بازار می رسانند اما هم اینک پس از مرمت این روزنه ها بسته شده اند هم اینک در بالا ی مغازه ها مشبک هایی جهت تهویه هوا و روشنایی وجود دارد. سازمان میراث فرهنگی بازار وکیل را در تیر ماه ۱۳۱۵ با شماره ۹۲۴ به ثبت رسانده است.