اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار مسکن همچنان در رکود مطلق است


هرچند بازارهای مالی کشور به مذاکرات مسقط چشم دوخته اند ولی انتشار برخی اطلاعات نشان می دهد که در کوتاه مدت تحولی در بازارهای کشور رخ نمی دهد.

خبرآنلاین: هرچند بازارهای مالی کشور به مذاکرات مسقط چشم دوخته اند ولی انتشار برخی اطلاعات نشان می دهد که در کوتاه مدت تحولی در بازارهای کشور رخ نمی دهد.

به گفته رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک در حال حاضر 115 هزار مشاور املاک در کشور به فعالیت مشغول هستند که بخشی از آنها طی ماه های گذشته به دلیل رکود حاکم بربازار وادار به تغییر شغل شده اند. این گفته های قلی خسروی در مقابل اظهانظرهای رئیس کنونی اتحادیه مشاوران املاک قرار می گیرد که طی هفته های گذشته سعی داشته وضعیت بازار را توام با رونق نشان دهد.

 بررسی ها نشان می دهد که بازارهای مانند مسکن، طلا و ارز به دلیل نوسان قیمت ها و عدم پیش بینی آینده معاملات جذابیتشان را برای سرمایه گذاران از دست داده اند.

گزارش های مرکز آمار ایران هم تایید می کند حداقل 40 درصد از پروانه های ساختمانی صادر شده طی یکسال گذشته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. برهمین اساس آینده درخشانی پیش روی بازار مسکن دیده نمی شود.

برهمین اساس فعالان بازار اعتقاد دارند که سرمایه گذاری مالکان خرد در بازارهای مانند مسکن کاهش یافته است. نزول قیمت اوراق حق تقدم خرید وام مسکن نیز نشان می دهد که این گمانه زنی صحت دارد.

بازار طلا نیز طی روزهای گذشته و به دنبال افت تاریخی قیمت دلار، جذابیتشان را برای سرمایه گذاران از دست داده اند. در همین حال برخی فعالان بازار به مردم توصیه می کنند که در دوره ارزانی اقدام به خرید طلا کنند ولی گزارش های بین المللی نشان می دهد با توجه به وضعیت اقتصادی امریکا و احتمال بهبود اقتصاد چین، احتمال رشد قیمت طلا در کوتاه مدت وجود ندارد و قیمت ها تا آستانه 1000 دلار برای هراونس نیز کاهش می یابند.

همچنین با توجه به روند مذاکرات هسته ای افق روشنی پیش روی رشد قیمت دلار نیز وجود ندارد. در صورتی که مذاکرات مسقط و پس از آن مذاکرات ژنو به نتیجه برسند، دلار با کاهش قیمت مواجه می شود.

در حال حاضر تنها بازاری که روند صعودی را ادامه می دهد، بورس است. طی دو روز گذشته هم شاخص کل بازار سرمایه بازهم افزایش یافته است. در همین حال امروز شاخص کل با 7 واحد افزایش (01 / 0 درصد) به رقم 76561 واحد رسید. شاخص بازار اول با 88 واحد کاهش به رقم 568264 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 634 واحد افزایش عدد 147783 واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را  صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سایپا، پتروشیمی خارک و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، گروه مپنا، بانک پاسارگاد، ملی صنایع مس ایران و مخابرات ایران به خود اختصاص دادند.

در ضمن بیشترین حجم معاملات را شرکت های سایپا، بانک کارآفرین، سرمایه گذاری سایپا، سرمایه گذاری رنا،  ایران خودرو دیزل، ایران خودرو، بانک تجارت و بانک صادرات به نام خود ثبت کردند.

 در بازار بدهی 166318 برگه از نمادهای اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر 9412)، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان 512) و اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 955)  به ارزش بیش از 166 میلیارد ریال معامله شد.

در این بازار تعداد 20905 اوراق اختیار فروش ارتباطات سیار ایران به ارزش 10 میلیون و 661 هزار ریال  مبادله شد.  این در حالی است که تعداد 100000 واحد از صندوق سرمایه گذاری صنوین (صنوین1) به ارزش بیش از یک میلیاردو 144 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

بورس نیز به نتیجه مذاکرات مسقط چشم دوخته است. نتیجه مثبت می تواند تکان اساسی در بازارهای کشور ایجاد کند.

حتی برخی فعالان بازار اعتقاد دارند، با رونق اقتصادی کشور و رسیدن رشد به 3 درصد، بازار مسکن نیز بهبود پیدا می کند. این اتفاق تنها در شرایطی رخ می دهد که قدرت خرید خانوارها افزایش یابد.


ویدیو مرتبط :
گزارشی در مورد رکود در بازار مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکود مطلق در بازار اجاره مسکن


در دی ماه امسال 9 هزار و 255 فقره اجاره‌نامه در بنگاه‌های املاك شهر تهران برای نقل و انتقالات جدید مستاجرها تنظیم شد كه این حجم معاملات اجاره حدود 2 درصد نسبت به آذر ماه افزایش پیدا كرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در دی ماه امسال 9 هزار و 255 فقره اجاره‌نامه در بنگاه‌های املاك شهر تهران برای نقل و انتقالات جدید مستاجرها تنظیم شد كه این حجم معاملات اجاره حدود 2 درصد نسبت به آذر ماه افزایش پیدا كرده است.

با این حال، حجم معاملات اجاره در دی‌ماه نسبت به بیشترین معاملات ماهانه سال93 كه در تیرماه و به اندازه 14 هزار و 600 فقره رقم خورد، 37 درصد كمتر شده است. بازار اجاره مسكن در تهران طی نیمه دوم امسال ماهانه به‌طور متوسط حدود 9 هزار فقره معامله به خود دیده است.

 كارشناسان این میزان انقباض معاملاتی را در انجماد اجاره‌بها موثر می‌دانند اما از آنجا كه كاهش نقل‌وانتقالات معمولا همه ساله در نیمه دوم اتفاق می‌افتد، باید عامل دیگری را برای نزول ممتد بهای اجاره در 5 ماه اخیر مطرح كرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از عرضه مازاد آپارتمان‌های نوساز در سال جاری، به دلیل فراهم نبودن شرایط فروش، به اجبار روانه بازار اجاره شد. با افزایش نسبی آپارتمان‌ اجاره‌ای كه عمدتا نوساز هستند، امكان تداوم افزایش اجاره‌بها از بازار گرفته شد. در حال حاضر، از بین مناطق تهران، رتبه گران‌ترین بازار اجاره به منطقه یك اختصاص دارد.

در منطقه یك، متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع واحدمسكونی در دی ماه به 33 هزار و 500 تومان یعنی 6/ 1 برابر میانگین 22منطقه رسید. اجاره‌بها در منطقه یك 8 درصد نسبت به آذرماه افزایش پیدا كرده است.

 منطقه19 نیز ارزان‌ترین جای بازار اجاره در تهران به حساب می‌آید طوری‌كه هم‌اكنون متوسط اجاره‌بها در این منطقه 8 هزار و 800 تومان یعنی كمتر از نصف میانگین رقم كل پایتخت است.