اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار مسکن؛ چهار سال بعد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,اطلس بازار مسكن در 4 سال آینده

 

اخبار اقتصادی - ریز برنامه‌های دولت یازدهم منتشر شد

بازار مسکن؛ چهار سال بعد

پیش‌نویس سندی كه وزارت راه‌وشهرسازی بنا دارد پس از تصویب ‌نهایی، همه برنامه‌ها در دو حوزه «ساخت» و «تامین‌ مسكن» گروه‌های هدف را از روی آن اجرا كند، آماده شد.

 در این سند كه فعلا غیرقابل استناد عنوان‌شده، پنج برنامه كلیدی برای سال‌های 93 تا 97، شامل راه‌اندازی صندوق ‌ملی توسعه مسكن، مسكن ‌اجتماعی، مسكن ‌حمایتی، راه‌اندازی بازار ثانویه رهن و بهسازی سكونت‌گاه‌ها طراحی شده است.

صندوق‌ملی با اعتباری معادل 9 هزار و 530 میلیارد تومان برای سال اول قرار است منابع اجرای چهار برنامه دیگر را تامین كند.150 هزار خانوار كم‌درآمد اجاره‌نشین و 250 هزار خانوار متوسط متقاضی خرید، مخاطب هر سال این برنامه‌ها هستند.

 

اطلس بازار مسكن 93

 برآورد خانوارهای مشمول مسكن‌اجتماعی و مسكن‌حمایتی؛ یارانه‌اجاره‌بها برای 70 هزار اجاره‌نشین، وام 95 میلیونی خرید برای 250 هزار خانوار

 

 جزئیات تشكیل صندوق ملی توسعه مسكن؛ نیاز به 9530 میلیاردتومان منابع اولیه از سوی دولت

 

وزارت راه و شهرسازی «اطلس بازار مسكن در 4 سال آینده» را در قالب پیش‌نویس برنامه‌های مدنظر دولت یازدهم برای اجرا در دو حوزه «ساخت و تامین مسكن گروه‌های هدف» تهیه كرد.

 

آنچه توسط این وزارتخانه تهیه شده، نسخه جدیدی از طرح جامع مسكن مصوب سال83 است كه از همان سال قرار بود تك‌تك برنامه‌های قیدشده در این طرح توسط دولت به اجرا دربیاید.

 

از محتوای طرح جامع مسكن سال83 طی این سال‌ها، فقط یك برنامه، آن هم با نام «مسكن‌مهر» اجرا شد. وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم از همان اولین روز استقرار خود، دستور بازنگری و به‌روزرسانی طرح جامع مسكن را صادر كرد و حالا پیش‌نویس نسخه جدید -كه به گفته عباس آخوندی بعد از تصویب نهایی، به سند بالادست دولت برای هر نوع حركت یا اقدام در بخش مسكن تبدیل خواهد شد- آماده شده است.

 

پیش‌نویس نسخه جدید طرح جامع مسكن در 41 صفحه، برای ارزیابی كارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی منتشر شده تا بعد از دریافت نظرات و انجام یكسری اصلاح احتمالی، متن ویرایش‌شده آن برای تصویب نهایی در اختیار هیات‌دولت قرار بگیرد.

 

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات پیش‌نویس برنامه‌های حمایتی تدارك دیده شده توسط وزارت راه‌وشهرسازی که فعلا غیرقابل استناد است، حاكی است: دولت برای سال‌های 93 تا پایان 96، پنج برنامه محوری برای ساخت و تامین مسكن دو دسته از خانوارهای هدف - شامل دهك‌های كم‌درآمد اول و دوم و دهك‌های میان‌درآمد جامعه- در نظر دارد اجرایی كند.

 

اولین برنامه اساسی وزارت راه‌وشهرسازی در قالب این پیش‌نویس، «تاسیس و راه‌اندازی صندوق ملی توسعه مسكن» است. این صندوق به نوعی پیش‌نیاز سایر برنامه‌های قیدشده به حساب می‌آید و بار اصلی تامین‌مالی چهار برنامه‌ دیگر را برعهده دارد.

 

وزارت راه‌وشهرسازی در نیازسنجی‌هایی كه از میزان تقاضای مسكن در دهك‌های مختلف طی 4سال آینده انجام داده، معتقد است: از سال93 باید سالانه یك میلیون واحدمسكونی برای پوشش و پاسخگویی به نیاز بازار ساخته شود. در این هدف‌گذاری، تقاضای انباشت موجود در بازار تا پایان سال92 نیز محاسبه شده كه نشان می‌دهد در ابتدای سال آینده، یك میلیون و 200 هزار نفر متقاضی انباشته‌شده از سال‌های قبل در بازار مسكن وجود دارد.

 

در پیش‌نویس مجموعه برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی، برای خانوارهایی كه از سال آینده به عنوان متقاضی مسكن وارد بازار می‌شوند اما توان لازم را برای خرید یا اجاره ندارند، طرح‌ریزی‌های مبسوطی صورت گرفته است.

 

صندوق ملی توسعه مسكن

عباس آخوندی در نظر دارد برای اولین بار در ایران، بازار مالی مسكن را با تقبل مسوولیت از سوی دولت راه‌اندازی كند. 

 

این بازار در قالب تاسیس صندوق ملی توسعه مسكن تشكیل خواهد شد و توسط هیات‌امنایی مركب از وزرای اقتصاد، راه‌وشهرسازی و معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری اداره می‌شود.

 

ماموریتی كه برای این صندوق تعریف شده، تامین منابع اعتباری لازم برای اجرای 4 دسته برنامه به ترتیب شامل «مسكن‌اجتماعی»، «مسكن‌حمایتی»، «بازار ثانویه رهن» و «بهسازی سكونت‌گاه‌های غیررسمی» است.

 

اعتبار صندوق ملی توسعه مسكن به دو طریق توسط دولت باید تامین شود؛ به این صورت كه دولت «بخشی از بودجه سالانه كشور» و همچنین «مبالغ بازپرداخت اقساط تسهیلات مسكن‌مهر» را به‌صورت وجوه‌ اداره شده نزد صندوق قرار دهد تا زمینه شكل‌دهی بازار مالی كارآمد مسكن فراهم شود. 

 

محاسباتی كه وزارت راه‌‌وشهرسازی درباره میزان اعتبار لازم برای راه‌اندازی این صندوق انجام داده، نشان می‌دهد: صندوق توسعه ملی در سال اول تاسیس به رقمی معادل 9 هزار و 530 میلیارد تومان اعتبار و بودجه نیازمند است تا بتواند 4 برنامه مدنظر در بخش مسكن را پشتیبانی كند.

 

مسكن‌اجتماعی؛ مسكن برای پایین‌ترین‌ها

وزارت را‌ه‌وشهرسازی كه در ماه‌های اخیر مرتب از مسكن‌اجتماعی سخن می‌گفت و كمتر به تشریح معانی این طرح پرداخته بود، در پیش‌نویس طرح جامع مسكن، مسكن‌اجتماعی را این‌گونه معرفی كرده است: مسكن‌اجتماعی با استاندارد حداقلی برای پایین‌ترین دهك جامعه كه توان پس‌‌انداز كردن یا پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند، در نظر گرفته می‌شود و در قالب این طرح، بخشی از بار تامین مالی اجاره‌نشین‌های مخاطب، توسط دولت و بخشی توسط شهرداری‌ها و نهادهای خیریه برعهده گرفته می‌شود.

 

در این پیش‌نویس، با تاكید براینكه هم‌اكنون طیف وسیعی از جوانان هیچ شانسی برای خانه‌دار شدن از طریق پس‌انداز ندارند، عنوان شده است: اولویت حمایت از این خانوارها در قالب طرح مسكن‌‌اجتماعی عبارت خواهد بود از معلولان، سالمندان، خانواده‌های بدون سرپرست و زوج‌های جوان كه خانه‌اولی محسوب می‌شوند.

 

برای تعیین كمی جامعه هدف در طرح مسكن‌اجتماعی، به نتایج آمارهای رسمی درباره سهم دهك‌های مختلف در جامعه اجاره‌نشین‌ها استناد شده و با تاكید براینكه 5/14درصد كل اجاره‌نشین‌های ایران جزو دهك اول و 7/13 درصد جزو دهك دوم هستند و در مجموع 28درصد جمعیت مستاجر، در طبقه كم‌درآمدترین‌ها قرار دارند، نتیجه‌گیری شده است: برای آنكه در 4 سال آینده، سالانه 20 تا 25 درصد از مستاجر‌های كم‌درآمد نیازمند، حمایت صورت بگیرد، باید سالی 150 هزار خانوار تحت حمایت تسهیلات مسكن‌اجتماعی قرار بگیرند.

 

این جزئیات نشان می‌دهد: منظور دولت از مسكن‌اجتماعی، صرفا ساخت یكسری واحد مسكونی در نقطه‌‌‌ای از كشور نیست، بلكه وزارت راه‌وشهرسازی در نظر دارد سالانه به 70 هزار اجاره‌نشین كم‌درآمد، یارانه اجاره‌بها (كمك‌‌اجاره) پرداخت كند و برای 80 هزار خانوار دیگر توسط شهرداری‌ها و بخش‌خصوصی واحدهای اجاره‌ای ساخته شود.

 

وزارت راه‌وشهرسازی برای تامین یارانه‌ اجاره‌بها برای 70 هزار اجاره‌نشین كم‌درآمد در هر سال، پیشنهاد برداشتی معادل یك هزار و 486 میلیارد تومان از منابع صندوق ملی توسعه مسكن برای سال 93 و دو برابر شدن این رقم در سال‌های بعد را در پیش‌نویس نسخه جدید طرح جامع‌مسكن مطرح كرده است. وزارت راه‌‌وشهرسازی در عین حال، تاكید كرده است برای سال دوم –سال94- و سال‌های بعد لازم است وزارت رفاه در قضیه مسكن‌اجتماعی، نقش موثری بگیرد.

 

مسكن‌حمایتی و وام 95 میلیونی

برنامه سوم در پیش‌نویس تهیه شده، «مسكن‌حمایتی» است. 

وزارت راه‌وشهرسازی با تاكید براینكه خانوارهای مستاجر موجود در دهك‌های میان‌درآمد جامعه، برعكس كم‌درآمدها، امكان پس‌انداز برای خرید مسكن را دارند، اما قدرت آنها برای بازپرداخت اقساط و تحمل نرخ بهره تسهیلات ناچیز است، در تعریف «مسكن‌حمایتی» اعلام كرد: دولت باید از این گروه، به شیوه «تقبل پرداخت بخشی از اقساط وام خرید مسكن از طریق تامین یارانه نرخ بهره برای بانك‌های پرداخت‌‌كننده تسهیلات» حمایت كند.

 

«مسكن‌حمایتی» در راه‌اندازی «بازار‌ رهن» خلاصه می‌شود و وزارت راه‌وشهرسازی معتقد است: توسعه بازار رهن علاوه‌بر اینكه به انضباط بودجه خانوارها منجر می‌شود، در بلندمدت آثار ضدتورمی برای اقتصاد به همراه دارد.

 

تیم مسوول تهیه پیش‌نویس نسخه جدید طرح جامع مسكن در وزارت راه‌وشهرسازی، برای جامعه هدف مسكن‌‌حمایتی، ظرفیتی معادل 250 هزار خانوار در هر سال را تعیین كرده است، با این منطق كه 250 هزار خانوار اجاره‌نشین با درآمد متوسط، باید معادل 50 درصد كل تسهیلات، در صندوق‌های وابسته به بانك‌های تجاری، به مدت یكسال سپرده‌گذاری كند تا در پایان این مدت، 95 میلیون تومان تسهیلات خرید معادل نصف قیمت مسكن دریافت كند.

 

نقش دولت در این پروسه، تعهد پرداخت 35 درصد اقساط تسهیلات است كه برای این تعهد، باید ماهانه 190 میلیارد تومان از محل صندوق ملی توسعه مسكن، تامین منابع صورت بگیرد كه نیاز یكسال آن، معادل 2 هزار و 280 میلیارد تومان خواهد شد.

 

بازار ثانویه رهن

وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به اینكه منابع بانك‌ها برای تامین مالی بخش مسكن محدود است و باید از ظرفیت‌ بازار سرمایه و ابزارهای نوین استفاده كرد، برنامه چهارم كه متمركز بر تامین مالی است را بر محور «راه‌اندازی بازار ثانویه رهن» تعریف كرده است.

 

این بازار در پی راه‌اندازی بازار رهن‌اولیه –سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات خرید- تشكیل می‌شود. به این صورت كه نهادی مالی، تسهیلاتی را كه صندوق‌های سپرده‌گذاری مسكن بانك‌ها به خریداران مسكن پرداخت كرده‌اند را خریداری ‌می‌کند تا آنها نقدینگی لازم را برای انتشار تسهیلات بیشتر به‌دست آورند. سپس نهاد خریدار به پشتوانه تسهیلات خریداری‌شده، اوراق بهادار منتشر کرده و این اوراق بهادار را در بازار سرمایه مجددا می‌فروشد.

 

وزارت راه‌وشهرسازی معتقد است: در سال‌های آغازین فعالیت بازار ثانویه لازم است سرمایه در گردشی برای این فعالیت در نظر گرفته شود تا اوراق بهادار برای بازار قابل‌هضم و خریداری شود. صندوق ملی توسعه مسکن این سرمایه در گردش را برای یک بار پرداخت خواهد کرد. رقم پیش‌بینی‌شده برای این منظور برابر 5 هزار میلیارد تومان است. آخرین برنامه قید شده در پیش‌نویس طرح جامع جدید مسكن، بهسازی سكونتگاه‌های غیررسمی است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,اطلس بازار مسكن در 4 سال آینده

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رونق بازار مسکن در ماههای پایانی سال/قیمت برخی از آپارتمان‌ها در تهران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رونق بازار مسکن در ماههای پایانی سال/قیمت برخی از آپارتمان‌ها در تهران

اخبار اقتصادی: در روزهای پایانی سال کمی رونق به بازار مسکن بازگشته است و متقاضیان بیشتری برای یافتن مسکن مناسب به بنگاهها مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال، بازار مسکن با تب و تاب بیشتری همراه می‌شود و متقاضیان خرید خانه با جنب و جوش بیشتری در بازار مسکن به دنبال مسکن مناسب هستند که این امر با وجود رکود بی‌سابقه مسکن در سال جاری، رونق بیشتری را در این بازار ایجاد کرده است.

البته قیمت مسکن منجر به این شده است که تقاضای خرید نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد و خریداران فعلی بازار هم برای یافتن خانه‌ای با قیمت مناسب، زمان بیشتری را اختصاص دهند. به همین جهت اغلب آنها سعی دارند تا به دنبال خانه‌های نوساز باشند که می‌توان از وام 20 میلیون تومانی مسکن در آن استفاده کرد.

در واقع این دسته از خریداران با استفاده از وام 20 میلیونی و رهن قصد دارند تا توان خرید خود را افزایش دهند تا اگر با پول کمتری هم وارد بازار می‌شوند، توانایی خرید داشته باشند.

یکی از فعالان بازار مسکن در این باره به خبرنگار مهر، گفت: در روزهای اخیر تعداد مراجعه به بنگاه و بازدید از واحدها بیشتر شده و مردم تمایل دارند که واحدهایی با متراژ کوچکتر و قیمت ارزان‌تر تهیه کنند که پول کمتری هم نیاز دارد.

وی افزود: همه ساله با نزدیک شدن به عید با رونق بازار مسکن روبرو هستیم؛ اما امسال نسبت به سال‌های گذشته خریداران کمتری به بنگاهها مراجعه می‌کنند.

قیمت آپارتمان در برخی محله های تهران

براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، واحدی 30 متری زیرهمکف با 31 میلیون تومان نقد، 20 میلیون تومان وام و 14 میلیون تومان رهن به فروش می‌رسد. برای واحد دیگری به مساحت 35 متر در میدان تسلیحات و یک خوابه با 16 میلیون تومان وام، 76 میلیون تومان نقد تعیین شده است.

همچنین یک سوئیت 32.5 متری در خیابان 17 شهریور، طبقه سوم، بدون پارکینگ و انباری با 12 میلیون تومان وام، 18 میلیون تومان رهن و 52 میلیون تومان نقد به فروش می‌رسد و آپارتمانی در خیابان آزادی بین خوش و بهبودی نیز به مساحت 38 متر بالای همکف، 125 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

واحدی 45 متری در سبلان شمالی، نوساز با انباری هر مترمربع 3 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد و یک دستگاه آپارتمان به مساحت 45 متر، یک خوابه با پارکینگ و انباری در دروس 310 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

یک مالک در خیابان دولت واحدی 50 متری و نوساز را بدون پارکینگ و انباری با 200 میلیون تومان نقد و 45 میلیون تومان رهن به فروش می‌رساند و مالک دیگری در سبلان جنوبی، یک واحدی 46 متری را با انباری و وام 20 میلیون تومانی، متری 2 میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

همچنین یک واحد 47 متری در خیابان وحدت اسلامی با عمر 7 ساله متری یک میلیون و 900 هزار تومان به فروش می رسد و در خیابان قصرالدشت واحدی به مساحت 50 متر با 85 میلیون تومان نقد، 30  میلیون تومان رهن و 20 میلیون تومان وام به فروش می‌رسد./مهر