اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار شب عید روی موج گرانی


بازار شب عید برای خرج کردن است. خرج‌هایی که پایانی ندارند. لباس می‌خرید، کفش می‌ماند. کفش می‌خرید، میوه و آجیل باقی می‌ماند. تازه هنوز تزئینات سفره هفت‌سین را نخریده‌اید. با یک کارت عابربانک پر به بازار می‌روی و وقتی به خانه برمی‌گردی چیزی ته جیب‌تان باقی نمی‌ماند. این خاصیت بازارگردی‌های شب عید است.

روزنامه آرمان: بازار شب عید برای خرج کردن است. خرج‌هایی که پایانی ندارند. لباس می‌خرید، کفش می‌ماند. کفش می‌خرید، میوه و آجیل باقی می‌ماند. تازه هنوز تزئینات سفره هفت‌سین را نخریده‌اید. با یک کارت عابربانک پر به بازار می‌روی و وقتی به خانه برمی‌گردی چیزی ته جیب‌تان باقی نمی‌ماند. این خاصیت بازارگردی‌های شب عید است.

یکی دو قلم هم نیست. لباس و کفش و مواد غذایی و آجیل و میوه و آخر از همه، ماهی قرمز شب عید. برای همین آخری باید تا 5 هزار تومان هم خرج کنید تا یک ماهی قرمز در تنگ سفره هفت‌سین داشته باشید. یک ماهی‌پلو برای عید با برنج و مخلفات برای چهار نفر خانواده، 50 هزار تومانی هزینه کنید. میوه هم که در میادین رسمی میوه و تره‌بار شهرداری با قیمت 2 هزار و 700 تومان ولی در بازار، با همان قیمت‌های 6-7 هزار تومانی مرسوم فروخته می‌شود.

آجیل‌‎های گران‌قیمتی که نمی‌شود از خیرشان گذشت

هر چقدر هم که در این سال‌ها آجیل گران شده باشد، بازهم خانواده‌های ایرانی هرطور که باشد آجیل سفره عید خود را جور می‌کنند. پسته‌ها و بادام هندی‌های گران‌قیمت 60-70 هزار تومانی مانع نمی‌شوند تا خانم‌های خانه از همسران‌شان انتظار خرید آجیل نداشته باشند. رسم است دیگر. قیمت هرکیلوگرم بادام نسبت به یک ماه قبل ۵ تا ۶ هزار تومان گران شده، بادام زمینی هم از یک ماه پیش افزایش قیمت داشته، مغز فندق تقریبا در هرکیلوگرم ۱۰ هزار تومان گران شده و فندق با پوست نیز در هرکیلوگرم بین ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

این روزها هر کیلوگرم بادام زمینی غلاف‌دار کیلویی 12 هزار تومان، بادام هندی خام 42 هزار تومان و بادام هندی شور 43 هزار تومان است. در بازار برای هر کیلوگرم پسته اکبری 52 هزار تومان، پسته فندقی 38 هزار تومان، پسته کله‌قوچی 45 هزار تومان باید خرج کنید. هر کیلوگرم تخمه کدو درشت مرمری خام 19 هزار و 500 تومان، تخمه کدو درشت مرمری شور 18 هزار و 500 تومان، توت خشک سفید 17 هزار تومان، سنجد 12 هزار تومان و سویا آجیلی 5 هزار و 900 تومان فروخته می‌شود.

مغز فندق ۶۵ هزار تومان، مغز فندق شور ۶۷ هزار تومان، فندق ایرانی ۴۸ هزار تومان، فندق با پوست ۴۰ هزار تومان قیمت دارد. در بازار آجیل برای خرید یک کیلوگرم مغزگردوی اعلا ۵۰ هزار تومان، کشمش سبز ۱۴ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۷ هزار تومان، مویز ملایر ۱۲ هزار تومان، توت ۲۸ هزار تومان، نخودچی و کشمش مخلوط ۱۰ هزار تومان باید هزینه کنید.

توصیه میوه‌ای جالب رئیس اتحادیه میوه‌فروشان به مردم

از امروز توزیع میوه شب عید در میادین میوه و تره‌بار شروع می‌شود. رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان اعلام کرده که از امروز میوه‌های ذخیره شده برای ایام نوروز در 80 غرفه از سازمان میادین تهران و از دوشنبه 25 اسفندماه در 150 واحد خرده‌فروشی در سطح شهر توزیع می‌شود. حسین مهاجران در یک اقدام جالب به مردم توصیه می‌کند که مردم برای خرید میوه‌های نوروز اولویت را به سیب و کیوی دهند تا طرح دلالان برای سوءاستفاده از بازار میوه خنثی شود. او به ایسنا می‌گوید که در این طرح که تا 15 فروردین ماه ادامه دارد و احتمالا در دو مرحله اجرایی می‌شود سیب به قیمت 2 هزار و 700 تومان و پرتقال 2 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.

 او با اشاره به اینکه پرتقال کوهستان یا همان پرتقال جنوب با بهترین پرتقال‌های دنیا رقابت می‌کند به مهر توضیح می‌دهد که قیمت این نوع پرتقال‌ها در میادین میوه و تره‌بار 7 هزار تومان است و نوعی از پرتقال‌ها نیز وجود دارد که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و در میادین 5 هزار تومان و در مغازه‌ها 7 هزار تومان به فروش می‌رسد. مهاجران اضافه می‌کند که نارنگی پاکستان به قیمت 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان است. سیب سفید به قیمت 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 تومان، سیب قرمز 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان، خیار 2 هزار و 500 تومان، پرتقال شمال 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 400 تومان و پرتقال جنوب 4 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.

پرفروش ترین ماهی شب عید در بازار چند؟

آخر سال بازار خرید ماهی برای تهیه ماهی پلوی شب عید داغ‌داغ است. طبیعی است که وقتی تقاضا برای یک محصول زیاد می‌شود، قیمت‌ها بالا برود. برای همین اگر سری به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر بزنید نسبت به یک ماه پیش قیمت‌ها 2- 3 هزار تومان بیشتر شده‌اند. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلای زنده در مرکز احمدآباد مستوفی را به‌عنوان تنها مرکز زنده‌فروشی تحت نظر اتحادیه در تهران 14 هزار و 500 تومان اعلام کرد. قیمت عمده هر کیلو ماهی قزل‌آلا زنده در همین مرکز نیز 13 هزار تومان است.

 صحبت‌های این مسئول صنفی در حالی است که تا این ماهی به دست مشتری برسد قیمت آن به 20 هزار تومان می‌رسد. او اضافه می‌کند که فروشگاه‌های عرضه ماهی قزل‌آلا تحت‌نظر اتحادیه نیستند و مربوط به شهرداری است اما قطعا نباید قیمت‌های آنها با قیمت مرکز احمدآباد متفاوت باشد. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت ماهی زنده در مزارع تولید بین 14 تا 15 هزار تومان است، بیان می‌کند که مناطق هزار و دوهزار در استان‌های مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری از جمله مزارع تولید ماهیان سردآبی هستند.

بازار داغ ماهی قرمز در شب‌های عید

هر چقدر هم که توصیه بهداشتی بشود که ماهی قرمز ناقل بیماری است، باز هم کودکان خانواده‌ها تا از کنار یکی از ماهی قرمزفروشی‌ها می‌گذرند، از پدر و مادر خود می‌خواهند یکی از آنها را برایشان بخرند. تقاضای بالای ماهی قرمز در این روزها قیمت هر کدام از آنها را تا 5 هزار تومان هم بالا برده است. این درحالی است که به گفته مسئولان سازمان شیلات قیمت منطقی برای هر قطعه ماهی قرمز نهایتا 2 هزار تومان است.


ویدیو مرتبط :
مرغ پیش قدم گرانی های شب عید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه سیاه گرانی بر بازار شب عید



 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی,بازار عید

بازار شب عید شباهتی با چنین روزهای آخر سال ندارد و بسیاری از خریداران با دست خالی به خانه‌های‌شان بازمی‌گردند؛ٰ گویی گرانی سایه سیاه خود را بر بازار شب‌ عید پهن کرده است.

به گزارش ایلنا از شیراز، شاید انتظار می‌رفت بازار خرید شب عید امسال داغ باشد اما علی‌رغم هیاهوی بازار و جمعیت به هم فشرده، دخل فروشندگان آن‌طور که خود می‌گویند پر نمی‌شود.

قدرت خرید خانواده ها کاهش یافته است
حسینی از صنف خشکبار و آجیل فروشان شهر شیراز می گوید: قدرت خرید خانواده‌ها بسیار کاهش یافته و گاهی نمی‌دانیم با 50 هزار تومان چه مقدار آجیل روی تراوز بکشیم و تحویل مردم بدهیم او آهی از ته دل می‌کشد و می‌گوید، هر سال دریغ از پارسال!

گرانی حال مصرف کنندگان را دگرگون کرده اما ناچارند برای تامین نیاز و خواسته های خود، آن چه را که می خواهند یا در اندازه کم تر و یا با کیفیت پایین تر از بازار خریداری کنند.

مریم عسکری  زن جوانی است که برای خرید پوشاک به بوتیکی زنانه در یکی از خیابان های مرکزی شیراز آمده است. او با اشاره به نرخ بالای پوشاک معتقد است وضعیت بازار به گونه‌ای است که تنها با چانه‌زنی امکان پایین آوردن قیمت وجود دارد.

طرح تنظیم بازار
دولت در روزهای پایانی سال ١٣٨٣ طرحی را با هدف تعادل‌بخشی به قیمت میوه در ایام پایانی سال به تصویب رساند تا حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده دنبال شود. در این طرح دولت موظف به ذخیره‌سازی و اصلاح زیرساخت‌های مرتبط با ذخیره‌سازی میوه شد. به این ترتیب این طرح از سال ١٣٨٤ آغاز و تا سال جاری ادامه یافت. اما بررسی عملکرد این طرح در هر دو بخش تولیدکننده و مصرف‌کننده نشان می‌دهد نتایج از اهداف پیش بینی شده انحراف معناداری داشته است. بالاترین انحراف هم مربوط به سال ١٣٨٩ بوده که در حالی که قیمت مصرف‌کننده ١٢٢ درصد افزایش یافت اما شاخص قیمت تولیدکننده این بخش در همان ماه ٢٩ درصد کاهش نشان می‌داد.

بر این اساس یعنی طبق نتایجی که از عملکرد ١١ ساله اجرای طرح تنظیم بازار شب عید از سوی دولت به دست آمده مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد اجرای این طرح تاثیر معناداری در تنظیم بازار شب عید نداشته است با این وجود با توجه به اینکه دخالت دولت در مورد تنظیم بازار میوه شب عید لازم و ضروری است توصیه می‌شود در روش اجرای این طرح تجدید نظر صورت گیرد.

از سال ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ مسئولیت تنظیم بازار ایام پایانی سال برعهده وزارت بازرگانی و بعد از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و در سال ١٣٩٣ با اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی، مسئولیت تنظیم بازار میوه شب عید به وزارت جهادکشاورزی منتقل شد. در حالی که وظیفه تنظیم بازار بر اساس قانون فوق به وزارت جهادکشاورزی منتقل شد اما ابزارهای لازم برای نظارت بر قیمت در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفت ضمن اینکه از سال ١٣٩٢ ساختار موازی برای تنظیم بازار، تحت عنوان ستاد تنظیم بازار در معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری شکل گرفت.

در سال ١٣٩٣ سازمان تعاون روستایی مسوولیت اجرای برنامه تنظیم را از سوی وزارت جهادکشاورزی عهده‌دار شد اما دلالان پرنفوذ باز هم اجازه مانور دولت در بازار را ندادند. دلال‌ها پرتقال‌های خوش‌فرم را خریدند و با قیمت کیلویی ٦٥٠٠ به بازار عرضه کردند و در مقابل میوه‌ای که کیفیت نازلی داشت برای تعاونی روستایی باقی ماند که با مبلغ کیلویی ٢٩٠٠ تومان به بازار عرضه شد.

بنابراین امسال صحبت بر سر واگذاری مسئولیت به اتاق اصناف ایران شد. با این همه به نظر می‌رسد که تصمیم مسئولان برای واگذاری تنظیم بازار شب عید به اتاق اصناف ایران، به مرحله اجرا نرسیده است.

بازار کشش افزایش قیمت ندارد
درچنین شرایطی رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس می گوید: علاوه بر تشدید بازرسی‌ها توسط اتحادیه‌های صنفی شهرستان شیراز ، اکیپ‌های بازرسی اصناف و گشت مشترک با سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس ، تعزیرات حکومتی در طرح نظارتی ویژه ایام نوروز فعالیت دارند.

محمود هاشمی پیرامون افزایش اقلام شب عید می افزاید: بازار کشش افزایش قیمت را ندارد چرا که باعث می‌شود تقاضایی برای خرید اجناس نباشد و جنس روی دست کاسب بماند.

وی از توزیع میوه شب عید در شیراز خبر می دهد و می‌گوید: از 24 تا 29 اسفندماه جاری توزیع میوه توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود  که نظارت آن برعهده ناظران اتاق اصناف است.

شیرینی شب عید گران نمی شود
نایب رئیس اتاق اصناف مرکز فارس نیز با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه درصنف قنادی تصریح می‌کند: علی رغم اینکه مواد اولیه  مثل آرد، شکر و تخم مرغ افزایش قیمت داشته است اما امسال تمام تلاش‌مان را کردیم تا افزایش قیمت در شیرینی شب عید نداشته باشیم.

محمد خلیل ترابی می‌گوید: نرخ مصوبه شیرینی همان نرخ سال قبل است و بازرسان اتاق اصناف نظارت بر بازار را برعهده دارند.

رئیس اتحادیه قنادان و یوخه پزان می افزاید: مردم می‌توانند در صورت بروز تخلف با شماره 32224128 تماس بگیرند.

ترابی تصریح می کند: در بازار شب عید قیمت هر کیلو کیک فنجانی شش هزارو 600 تومان،کیک یزدی هفت هزار و 900 تومان، کلوچه مسقطی زعفرانی هشت هزار و 400 تومان و کلوچه مسقطی ساده هفت هزار و 200تومان به فروش می‌رسد.

وی در ادامه می افزاید: قیمت یک کیلو شیرینی کره ای طلایی و حروفی ده هزارو 200 تومان، دانمارکی ده هزارو 200 تومان،شیرینی تر و خامه ای دوازده هزار تومان،کره ای مارسیپان ده هزارو 800 تومان و کیک تولد یخچالی 14 هزارو 400 تومان مصوب شده است.

قیمت مواد غذایی در شب عید افزایش پیدا نمی‌کند
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی نیز حرف‌هایی شبیه به همکارش در صنف قنادان می زند و می گوید: تقریبأ در تمام انواع مواد غذایی و خشکبار کمبود نداریم و برای تأمین نیاز شب عید آماده ایم.

مجتبی نمازیان می‌گوید: قیمت‌های مواد غذایی در شب عید افزایش پیدا نمی‌أکند همچنین که کالا بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری می‌شود و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و نظارت بر بازار مواد غذایی از سوی ارگان‌های نظارتی وجود دارد.

اجناس زیر قیمت عرضه می شوند
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز نیز با اشاره به رکود موجود در بازار می گوید: در بازار پوشاک قیمت ها ثابت است حتی برخی از فروشندگان با پایین ترین سود جنس خود را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

محمداسماعیل ابراهیمی ادامه می دهد: بازار شب عید رونق چندانی ندارد کاسب بیکار است. بازار  آنقدر راکد است که مغازه دار حاضر است با پایین ترین سود اجناسش را بفروشد تا حداقل توان پرداخت اجاره مغازه را داشته باشد.

رئیس اتحادیه پوشاک شیراز دلیل راکدی بازار را  نبود درآمد کافی مردم میداند و می افزاید: 300 واحد در سطح شهر شیراز اعلام  آمادگی کردند که اجناس خود را  زیر قیمت سود تعیین شده در اختیار مشتری قرار دهند.

وی اضافه می کند: پاساژ شهر شب، پاساژ انتظاری، پاساژ طالقانی و سه راه احمدی مکان‌هایی هستند که با نصب تابلو مشخص کرده اند که اجناسشان را ارزانتر و زیر فی می فروشند.

اسماعیلی با اشاره به طرح نظارت بر بازار می گوید: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف به شماره 32312521 گزارش دهند تا با متخلف برخورد شود.

آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی هستیم
اما در شرایطی که برخی صنوف از رکود موجود در بازار گلایه می‌کنند، رئیس اتحادیه مهمان پذیران فارس می گوید: مهمان پذیرهای سطح شهر شیراز از آمادگی 85 درصدی برای پذیرش میهمانان نوروزی برخوردار هستند که 15 درصد دیگر نیز تا پایان اسفند ماه این آمادگی را  بدست می آورند.

هدایت فرهادی با اشاره به وجود  120 واحد میهمانپذیر در شیراز تصریح می کند: 17 واحد نیز در مناطق دیگر استان است که در مجموع 137 واحد میهمان پذیر در استان وجود دارد که اکثر آنها در مرکز شهر قرار دارند و آماده سرویس‌دهی به میهمانان هستند.

 

 اخبار اقتصادی  - ایلنا