اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار داغ دکان‌ های غیرمجاز انتخاب رشته کنکور


انتخاب رشته کنکور سراسری سال 93 امروز چهارشنبه 15 مردادماه در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور آغاز می شود و بازهم آموزشگاه های معروف و دفاتری که به فعالیت های آموزشی و غیر آموزشی می پردازند، به صورت غیرمجاز با دریافت مبالغ زیاد با وعده 100 درصد تضمینی به انتخاب رشته برای داوطلبان اقدام می کنند.

خبرگزاری مهر: انتخاب رشته آزمون سراسری سال 93 در سامانه سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org انجام می شود و داوطلبان تا 22 مردادماه ادامه دارد.

دکانهای انتخاب رشته باز شدند

اما به همین راحتی ها هم نیست! انتخاب رشته که شروع می شود ناگهان برخی مراکز هم در میدان انقلاب و سایر مناطق شهری فعال می شوند و انتخاب رشته انجام می دهند. برخی داوطلبان هم که نگران نحوه انتخاب رشته خود هستند به مراکز متعددی که باز شده اند اعتماد کرده و آینده خود را در ازای پرداخت مبلغی، در دستان این افراد قرار می دهند.

جالب اینجاست که هر کدام از این مراکز هم خود را در انجام انتخاب رشته بهترین می دانند. خبرنگار مهر، با مراجعه به برخی از این مراکز، شیوه های انتخاب رشته را در آنجا جویا شد.

100 درصد تضمینی با 50 هزار تومان!

بازارچه های زیر پله ای خیابان انقلاب امسال هم برای انتخاب رشته دکان خود را باز گذاشته اند! عبارت "انتخاب رشته 100 درصد تضمینی"روی کاغذ که به دیوار یکی از این بازارچه ها چسبانده شده هر داوطلبی را به زیر پله ها می کشاند.

اما برای اینکه به سمت مرکز انتخاب رشته راهنمایی شوید، فردی بالای پله ها نشسته و وقتی مطمئن می شود شما مشتری انتخاب رشته هستید باید پشت سرش حرکت کنید تا به سمت دفتر اصلی راهنمایی شوید.

یک دفتر کوچک که ظاهراً کار پایان نامه نویسی هم انجام می دهد و این روزها به خاطر انتخاب رشته، دیگر دست به پایان نامه ها نمی زند! آماده خدمت دهی به شماست. در این دفتر چهار صندلی و دو کامپیوتر قرار دارد و فردی که مسئول اصلی انتخاب رشته است، با دریافت 50 هزار تومان برای شما انتخاب رشته تضمینی انجام می دهد. کار سختی هم نیست، فقط کارنامه داوطلب را می گیرد و با همکاری و هماهنگی داوطلب، انتخاب رشته انجام می شود!

نرم افزار انتخاب رشته؛ 27 هزار تومان

حال بهتر است با نوع دیگری از انتخاب رشته آشنا شوید که سازمان سنجش هم اصلاً آن را توصیه و حتی تایید نمی کند. در میان فروشگاههای فروشنده نرم افزارهای کامپیوتر، یک تبلیغ دیگر با نام " فروش نرم افزار انتخاب رشته " دیده می شود.

یک نرم افزار 27 هزار تومانی که "رایان رشته " آن را آماده کرده این روزها در بازار انقلاب زیاده دیده می شود. بر اساس اطلاعاتی که روی این بسته درج شده، این نرم افزار دارای ویژگیهایی از جمله انتخاب رشته بر اساس رشته شهر، اعلام احتمال قبولی در هر رشته و معرفی رشته های جدید است و قابل نصب بر انواع ویندوزهاست. جالبتر آنکه وقتی نرم افزار رتبه داوطلب را دریافت می کند، به داوطلب می گوید که احتمال قبولی اش در دانشگاههای کشور زیاد، متوسط یا کم است!

به گفته فروشنده این نرم افزار 100 درصد مورد تایید سازمان سنجش است در حالیکه حسین توکلی - مشاور عالی سازمان سنجش این روزها بارها و بارها تاکید کرده که نرم افزار هیچ مرکزی برای انتخاب رشته مورد تایید این سازمان نیست. ضمن آنکه سازمان سنجش برای جلوگیری از مراجعه داوطلبان به مراکز غیرمجاز، نرم افزار مجازی انتخاب رشته را در سامانه این سازمان برای داوطلبان فعال کرده و که مبلغ آن 15 هزار تومان است.

انتخاب رشته موسسات کنکوری مشهور

اما یک موسسه آموزش کنکور مشهور هم شیوه دیگری برای انتخاب رشته دارد. خبرنگار مهر با مراجعه به این موسسه نحوه و شهریه انتخاب رشته را جویا شد. در بدو ورود به موسسه، ابتدا جنسیت داوطلب پرسیده می شود. سپس به محل دیگری که برای انتخاب رشته در نظر گرفته شده راهنمایی خواهید شد.

پشت چندین میز موقت که ظاهراً فقط برای انتخاب رشته تعبیه شده کارشناسانی نشسته اند که ابتدا درباره رتبه داوطلبان سوال می پرسند و بعد شیوه های مشاوره و انتخاب رشته را به اطلاع داوطلبان می رسانند.

به گفته یکی از این کارشناسان، یک پکیج 60 هزار تومانی که شامل نرم افزار انتخاب رشته است از سوی موسسه به فروش می رسد. راه دیگر این است که این پکیج به همراه مشاور در موسسه در اختیار داوطلب قرار می گیرد و در ازای آن 150 هزار تومان دریافت می شود.

موسسه آموزش کنکور مشهور دیگری که در همان منطقه خیابان انقلاب واقع شده، انتخاب رشته خود را دقیق ترین انتخاب رشته می داند. این موسسه در ازای انتخاب رشته برای داوطلبان 190 هزار تومان دریافت می کند و یادآوری می کند احتمال رد شدن داوطلب خیلی خیلی کم است،

رزرو نکنید جا می مانید!

علاوه بر این مراکز، باید سری هم به سایتهای انتخاب رشته بزنید تا به جزئیات انتخاب رشته توسط متخصصان امر پی ببرید.

بازار داغ دکان‌ های انتخاب رشته کنکور

بازار داغ دکان‌ های انتخاب رشته کنکور

بازار داغ دکان‌ های انتخاب رشته کنکور

 تمام این مراکز و سایتها در حالی به صورت غیرمجاز و زیرزمینی اقدام به انتخاب رشته برای داوطلبان می کنند که سازمان سنجش بارها تاکید کرده تنها افراد واجد صلاحیت برای انتخاب رشته داوطلبان و خانواده هایشان هستند. اما متاسفانه خود داوطلبان هم به گستردگی این کاسبی ها تن می دهند و بدون توجه به توصیه های سازمان سنجش آگاهانه و ناآگاهانه به سراغ این مراکز می روند.

در حالیکه هر لحظه به زمان آغاز انتخاب رشته داوطلبان در سامانه سازمان سنجش نزدیک می شویم تب و تاب داوطلبان برای انجام یک انتخاب رشته صحیح و تضمینی بیشتر می شود. در حالیکه می توانند با مطالعه کامل و دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، خودشان به همراه خانواده ها بر اساس اولویت علاقه، بهترین انتخاب را داشته باشند اما به مراکزی مراجعه می کنند که صرفاً برای سواستفاده از خانواده هایی کم اطلاع فعال شده اند! خانواده های که تصور می کنند با پرداخت این مبالغ، پر کردن جیب این مراکز و افزایش انگیزه برای گسترده تر شدنشان، در صدد تضمین آینده فرزندانشان هستند.


ویدیو مرتبط :
انتخاب رشته کنکور 94 (ملاک انتخاب رشته)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز تکمیل ظرفیت کنکور ارشد از فردا/ بورسیه ها حق انتخاب رشته ندارند



 

آغاز تکمیل ظرفیت کنکور ارشد از فردا/ بورسیه ها حق انتخاب رشته ندارند

تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ از فردا یکشنبه ۱۱ مهر آغاز می شود و بر اساس اعلام سازمان سنجش پذیرفته شدگان نهایی در یکی از کد رشته محلهای تحصیلی بورسیه و یا دارای شرایط خاص ، حق انتخاب کد رشته محلهای مندرج در اطلاعیه تکمیل ظرفیت را ندارند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به اینکه برخی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور پس از اعلام نتایج، علاوه بر ظرفیتهای مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی برای پذیرش دانشجو اعلام ظرفیت کره اند، لذا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته (با توجه به کارنامه نهایی) براساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه ها و برگه های راهنمای آزمون مذکور و این اطلاعیه می توانند از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ مهرماه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و بر حسب مورد نسبت به انتخاب کد رشته محلهای رشته امتحانی خود که در این اطلاعیه درج شده و براساس کارنامه نتایج نهایی آزمون در رشته و گرایش مربوط که مجازشده اند اقدام کنند.

گـزینش نهـایی در هریک از کد رشته های تحصیلی اعلام شده در این اطلاعیه، مطابق شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه های راهنمای شماره ۱ و ۲ آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل ) سال ۱۳۸۹ انجام خواهد شد.

آن دسته از داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته شده نهایی در یکی از کد رشته محلهای تحصیلی بورسیه و یا دارای شرایط خاص اعلام شده است، حق انتخاب کد رشته محلهای مندرج دراین اطلاعیه را ندارند.

چنانچه هر یک از داوطلبان متقاضی که فهرست آنان به عنوان پذیرفته شده نهایی که از طریق پایگاه اینترنتی این سازمان اعلام شده (به غیر از کدرشته محلهای بورسیه وکد رشته محلهای دارای شرایط خاص که مطابق بند ۲ فوق حق شرکت ندارند) در ردیف پذیرفته شدگان هریک از کدرشته محلهای این اطلاعیه قرار گیرند ، قبولی قبلی آنان (قبولی اعلام شده از طریق پایگاه اینترنتی مذکور) کان لم یکن تلقی می شود و باید برای ادامه تحصیل به محل قبولی جدید مراجعه کنند.

ضمناً چنانچه قبولی قبلی آنان مربوط به دوره روزانه باشد حتی با دادن انصراف از تحصیل نیز حق شرکت در آزمون سال بعد را نخواهندداشت لذا به پذیرفته شدگان تاکید می شود در انتخاب کد رشته محلهای مندرج در این اطلاعیه دقت کافی مبذول دارند، در غیراینصورت هیچگونه اعتراضی قابل قبول نخواهد بود.

ضمناً نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کدرشته محلهای مندرج بسته به امکانات و نظر دانشگاه یا موسسه محل قبولی، نیمسال اول یا نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۰- ۱۳۸۹ خواهد بود.

در آن دسته از کد رشته های امتحانی که ظرفیت اعلام شده جدید بیش از یک محل تحصیل باشد، داوطلبان در صورت تمایل می توانند با توجه به مندرجات کارنامه، کلیه کد رشته محلهای مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت حداکثر تا ۶ کد رشته محل ، انتخاب کنند.

هر داوطلب منحصراً مجاز به انتخاب کد رشته تحصیلی خواهد بود که در رشته امتحانی مربوط شرکت کرده و بر اساس کارنامه نتایج نهایی درآن رشته و گرایش مربوط مجاز به انتخاب رشته شده باشد.

کد رشته محلهای مربوط به رشته های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی این اطلاعیه را منحصراً داوطلبانی که قبلاً در آزمونهای عملی و تشریحی شرکت کرده اند می توانند انتخاب کنند.

داوطلبانی که متقاضی ثبت نام و شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشدناپیوسته داخل ) سال ۱۳۸۹ هستند لازم است در زمان ورود به سایت اینترنتی سازمان و انتخاب رشته نسبت به واریز مبلغ هیجده هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی اقدام کنند..../تحلیل:مهر