اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار داغ خدمات بین بانكی در موسسات غیرمجاز



اخبار,اخبار اقتصادی,موسسات غیرمجاز

درحالی كه بانك مركزی با بخشنامه‌ها و دستورات متعدد ارایه خدمات بین بانكی را به موسسات غیرمجاز ممنوع كرده و با استفاده از اهرم‌های فشار مانند اخذ مالیات، عرصه فعالیت بدون مجوزها را تنگ‌تر می‌كند اما هنوز خدمات مورد درخواست این موسسات از طریق سایر بانك‌ها ارایه می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های كارت خوان در شعب موسسات غیرمجاز عملی مرسوم است؛ خدماتی كه از سوی شركت‌های دارنده دستگاه پوز به این موسسات ارایه شده و امكان نقل و انتقال وجوه از حساب‌های اقماری این موسسات در بانك‌های رسمی كشور انجام می‌شود.

موسسات غیرمجاز تحت نظارت بانک مرکزی نیستند، به همین دلیل از مزایای سایر بانک‌ها و موسسات مجاز در شبکه شتاب بهره‌مند نبوده و از خدمات دهی در بسیاری از بخش‌ها از جمله تبادلات حساب‌های بین بانكی از طریق چک و یا کارتخوان باز می‌مانند اما همواره سیستم بانكی كار را برای غیرمجازها راحت كرده است و به رغم دستورات اكید بانك مركزی این گونه خدمات را از طریق بانک‌ها به مشتریان این موسسات ارائه می‌شود به طوری که به مانند مشتریان حقوقی برای بانکها عمل کرده و با باز کردن حساب جاری و یا استفاده از دستگاه‌های کارتخوان آنها به مشتریانشان خدمات می‌دهند.

آخرین بخشنامه بانك مركزی خرداد ماه صادر و طی آن مقرر شد هرگونه خدمات بانکی به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را متوقف كرده و تا تاریخ 20 خرداد ماه تمامی پایانه های فروشگاهی نصب شده در موسسات پولی غیرمجاز احصاء و جمع آوری شود، همچنین تا اول تیرماه باجه‌ها و واحدهای بانکی که به هر شکل و با هر عنوان به موسسات غیرمجاز خدمت رسانی می‌کنند تعطیل شوند.


با این حال بیش از یك ماه از ابلاغ این بخشنامه گذشته و هنوز ارایه خدمات به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ادامه دارد.

الله وردی رجایی سلماسی كارشناس بانكی در گفتگو با تابناک اقتصادی با تاكید بر متخلف بودن بانك‌هایی كه با موسسات غیرمجاز همكاری می‌كنند، توضیح داد: بانك مركزی در صورت شناسایی و احراز این تخلفات می تواند هم بانك ارایه كننده خدمات و هم شركت PSP یا دارنده دستگاه كارت خوان را جریمه كند.

او تاكید كرد: به نظر می‌رسد با توافقاتی كه اخیرا بانك مركزی با نیروی انتظامی جهت شناسایی متخلفان بانكی داشته است، برخورد با افرادی كه از بخشنامه بانك مركزی سرپیچی می كنند نیز در زمانی نزدیك انجام پذیرد.

اخبار اقتصادی - تابناک


ویدیو مرتبط :
نقدینگی خود را به موسسات غیرمجاز نسپارید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار کارگاه‌های غیرمجاز CNG داغ شد



 

 

cng

 

 

 

با آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی یارانه بنزین و احتمال حذف سهمیه بندی از آذرماه، مراجعه به کارگاه‌های غیر مجاز برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز افزایش قابل توجه‌ای یافته است.

به گزارش مهر، از ابتدای سالجاری با کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی، احتمال آزادسازی تدریجی یارانه ها و حذف نظام سهمیه بندی این فرآورده استراتژیک نفتی، استقبال عمومی برای استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین در سطح کشور افزایش یافته است.

از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف گاز در جایگاه‌های CNG با افزایشی حدود 10 درصدی به بیش از 14 میلیون متر مکعب در روز (معادل 12 میلیون لیتر بنزین) رسیده است که پیش بینی می شود با ساخت و توسعه جایگاه‌های جدید مصرف گاز در این بخش به 30 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

در کنار هدف گذاریهای انجام شده برای ساخت و توسعه صنعت CNG در ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان، اما در شرایط فعلی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی توسعه سهم CNG در سبد سوخت، نامشخص بودن تعداد خودروهای غیرمجاز و غیراستاندارد است.

در کنار سوخت گیری بیش از دو میلیون دستگاه خودروی گازسوز مجاز، تعداد خودروهای غیر استاندارد و غیر مجاز دوگانه سوز 150 تا 200 هزار دستگاه برآورد شده است.

در این میان، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای آزاد سازی یارانه بنزین در هفته های اخیر مراجعه به کارگاه‌های غیر مجاز و غیر استاندارد برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز افزایش قابل توجه ای یافته است.

هم اکنون نزدیک به 280 کارگاه و پیمانکار مجاز در 29 استان کشور مسئولیت دوگانه سوز کردن خودروهای بنزین سوز را برعهده دارند اما آمارهای غیر رسمی از فعالیت نزدیک به دو برابری کارگاه‌های غیر مجاز حکایت دارد.

در همین حال، با توجه به افزایش تعداد خودروهای غیرمجاز گازسوز و به تبع آن رشد حوادث جانی و مالی این نوع خودروهای در جایگاه‌های CNG تاکنون مکانیزم مشخصی برای شناسایی و توقف خودروها و کارگاه‌های غیر مجاز گاز سوز در سطح کشور تعریف نشده است.

اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG با اشاره به ممنوعیت عرضه CNG به خودروهای غیر استاندارد و غیرمجاز در جایگاه‌ها به خبرنگار مهر، گفت: هم اکنون سازکار سیستماتیکی برای شناسایی و جلوگیری از سوخت گیری خودروهای غیرمجاز گاز سوز در جایگاه‌های CNG وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با تاکید بر اینکه باید با همکاری برخی از دستگاه‌های ذیصلاح همچون راهور ناجا امکان شناسایی خودروهای غیر مجاز CNG در سطح کشور فراهم شود، تصریح کرد: پیشنهاد می شود براساس بر چسب انرژی گواهینامه تست مخازن CNG خودروها انجام و خودروهای غیر مجاز CNG سوز شناسایی شوند.

بیژن حاج محمدرضا رئیس سندیکای جایگاه داران سراسر کشور هم پیشتر از سوخت گیری و تردد خودروهای گازسوز غیر استاندارد به عنوان یکی از مشکلات پیش روی توسعه صنعت CNG در کشور یاد کرده و به مهر گفته بود: بر اساس برنامه‌ جدید این دسته از خودروها CNG عرضه نخواهد شد.

وزارت نفت: قیمت CNG و بنزین باید متعادل شود

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط ماهانه یک حادثه در جایگاه‌ها به دلیل سوخت گیری خودروهای غیر مجاز CNG به وقوع می پیوندد، گفت: با توجه به ارزان بودن قیمت گاز نسبت به بنزین، میزان تبدیل غیر مجاز و خارج از استاندارد خودروهای بنزینی به گازسوز افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی یکی از راهکارهای مقابه با این پدیده را متعادل سازی قیمت بنزین و CNG عنوان کرد و افزود: در کنار ایجاد تعادل قیمتی، باید سبد سوخت خودروهای ایرانی متنوع تر شود.

وی همچنین از هماهنگی وزارت نفت، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و شهرداری برای برخورد با کارگاه‌های غیر مجاز تبدیل خودروها خبر داد و افزود: باید نظارت برای مقابله با اقدامات غیر قانونی در این بخش توسط تمامی دستگاهها افزایش یابد.

فرید عامری مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم پیشتر با تاکید بر پرهیز کردن مردم از تبدیل غیرمجاز خودروها، گفته بود: هم اکنون بیش از 95 درصد از حوادث در خودروهای دوگانه سوز مربوط به تبدیلهای غیر استاندارد است.

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت هم خطاب به افرادی که درصدد هستند خودروهای خود را گاز سوز کنند، گفته است:‌‌ فعلا از گاز سوز کردن خودروهای خود منصرف شوید چرا که تعدادی افراد سودجو وارد شده اند که عملکردشان قابل اعتماد نیست.

توقف تردد 800 هزار خودروی گاز سوز در ایران

اما در کنار توسعه فعالیتهای کارگاه‌های غیر مجاز CNG، یکی دیگر از مشکلات پیش روی در این بخش عدم انجام بازرسیهای دوره ای خودروهای گازسوز در ایران است.

"شان بلیس" دبیر انجمن بین المللی خودروهای گاز سوز اخیرا در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم انجام تست ادواری خودروهای دوگانه سوز در ایران، گفته است: بر این اساس تردد 800 هزار دستگاه خودروی گاز سوز باید متوقف شود.

وی با اعلام اینکه هم اکنون 800 هزارخودروی گاز سوز به بازرسی فنی نیاز دارند، تاکید کرده است: بر اساس قانون خودروهای گازسوز باید در مقاطع زمانی مختلف مورد بازرسی ادواری قرار گیرند.

"لی جیوک" رئیس انجمن خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه هم اظهار کرده است: هم اکنون بازرسی ادواری از سیلندرها در ایران انجام نمی شود، این در حالی است که ایران با در اختیار داشتن 1.9 میلیون خودرو گازسوز هنوز نمی تواند تست سیلندر را انجام دهد.

در حال حاضر 11 میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز در کشورهای مختلف جهان تردد می کند که پیش بینی می شود تعداد این خودروها تا سال 2020 میلادی به 65 میلیون دستگاه افزایش یابد.

ایران هم اکنون علاوه بر در اختیار داشتن دومین ذخایر گاز جهان، شبکه گسترده انتقال گاز شهری و روستایی، دومین ناوگان خودروهای گاز سوز جهان را نیز در اختیار دارد..../تحلیل:مهر