اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار خودرو تحت تاثیر عوارض 5 درصدی؟


امسال خبرهایی که در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده منتشر می شود خبرهایی است که نمی توان به راحتی از آنهاگذشت. در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده به افزایش پنج درصدی عوارض واردات خودرو رأی دادند.





روزنامه هفت صبح: امسال خبرهایی که در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده منتشر می شود خبرهایی است که نمی توان به راحتی از آنهاگذشت. در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده به افزایش پنج درصدی عوارض واردات خودرو رأی دادند.

افزایش پنج درصدی که موافقان و مخالفان را هم دربر داشت. یکی از مهمترین دلایل این تصمیم افزایش درآمدهای دولت است. البته در این میان می توان دلایل دیگر را نیز زیرمجموعه آن دانست که یکی از آنها حمایت از تولید داخل است.

با منتشر شدن این خبر برای بسیاری از مردم این سوال به وجود آمد که این افزایش پنج درصدی عوارض واردات برای خودروهای لوکس چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی در سال آینده خواهد گذاشت؟ آیا این افزایش تعرفه ها به رشد تولید داخلی کمک بیشتری خواهد کرد؟

تنها با ابزار تعرفه ای می توان از تولید حمایت کرد


با تصویب نمایندگان مجلس، عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج درصد قیمت تحویل روی کشتی در مبدا (فوب) افزایش می یابد و درآمد آن به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود.

البته این در شرایطی است که در جریان بررسی این بخش از لایحه بودجه، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود پیشنهاد افزایش 10 درصدی عوارض واردات خودرو را مطرح کرد که این پیشنهاد با مخالفت مجلس روبرو شد.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس در این زمینه گفت: «در پیشنهاد لاهوتی که عنوان کرد تعرفه افزایش یابد تا صرف امور رفاهی کشور و رفع مشکلات شود، مسائل مردم در نظر گرفته شده بود. همچنین در پیشنهاد ندیمی نیز که عنوان کرد افزایش تعرفه خودرو باعث انحصارطلبی خودروسازان داخلی و عدم تلاش برای ارتقای کیفیت می شود نیز منافع مردم در نظر گرفته شده است.»

طی سال های اخیر به واسطه افزایش قیمت خودروهای داخلی، واردات خودرو با افزایش تقاضا مواجه شده و تجارت پرسودی را برای فعالان بازار خودروهای وارداتی رقم زده است. بر همین اساس معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات 79 هزار دستاه خودرو به کشور در 10 ماهه امسال خبر داد و گفته است هیچ خودروی بالای 2500 سی سی حتی دارای ثبت سفارش از گمرک ترخیص نشده و بخشی از آنها متروکه شده اند.

محمدرضا نادری در مورد خودروهای وارداتی به کشور نیز اعلام کرد؛ خودرو یکی از اقلامی است که براساس پیش بینی مجلس قرار بود معادل دو میلیارد دلار درآمد از محل واردات آن برای کشور ایجاد شود که میزان درآمد محقق شده از محل آن در 10 ماه اول امسال 88 درصد بوده است.

نادری تاکید کرد: «در ماده 103 قانون برنامه پنجم به دولت تکلیف شده است که تنها با ابزار تعرفه ای می تواند حمایت های خود از واحدهای تولیدی داشته باشد و نمی تواند مانع از ورود کالا به کشور شده و آن را ممنوع کند، بنابراین هرگونه تغییر در اصلاح سیاست ها منوط به اصلاح ماده 103 قانون برنامه پنجم توسعه است.»

سه نگاه به این افزایش پنج درصدی


افزایش پنج درصدی عوارض واردات خودرو در سال آینده این سوال را به وجود می آورد که دلایل این تصمیم چیست؟ به عنوان اولین دلیل گفته می شود که افزایش عوارض واردات خودرو به طور مستقیم موجب افزایش میزان درآمدهای دولت از واردات می شود.

به گزارش نامه نیوز براساس قانون نیز این افزایش قیمت باید به حساب خزانه داری کل کشور واریز شود. دومین نکته اما می تواند در این زمینه باشد که موجب حمایت از تولید داخل هم خواهد شد که ماده 103 قانون برنامه پنجم توسعه بر آن تاکید دارد.

براساس ماده فوق، دولت می تواند با ابزارهای تعرفه ای از تولید داخل حمایت کند و با توجه به مشکلات متعدد خودروسازان داخلی، حمایت دولت در این شرایط از این صنعت ضروری است اما در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند در این شرایط افزایش پنج درصدی عوارض واردات خودرو به تنهایی نمی تواند عاملی برای حمایت از تولید داخل باشد و خودروسازان داخلی باید با ایجاد تنوع در محصولات خود و ارتقای سطح کیفی آنها مشتری جذب کنند.

به گزارش نامه نیوز موضوع سومی ه در این شرایط مطرح می شود سودجویی دلالان بازار خودروهای وارداتی است. در سال های اخیر همواره به دلایل مختلف قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافته و هم اکنون نیز که مجلس به افزایش پنج درصدی عوارض واردات خودرو رأی داده به نظر می رسد بهانه مناسبی برای دلالان بازار فراهم شده تا قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دهند.

بی تاثیری افزایش 5 درصدی بر قیمت داخلی ها


این در حالی است که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی گفت: «دولت و مجلس زمانی که تصمیم به افزایش پنج درصدی عوارض واردات خودرو در سال آینده می گیجرند به دنبال افزایش درآمد هستند و این تصمیم هیچ تاثیری روی قیمت تولید و قیمت تمام شده خودروهای داخلی ندارد. ما به عنوان انجمن خودروسازان هیچ وقت تقاضای افزایش تعرفه نداشتیم و در حال حاضر نیز دولت با این تصور که خریداران خودروهای وارداتی افراد متولی هستند، پس می توانند پنج درصد اضافه تر را هم پرداخت کنند این تصمیم را گرفته اند، در حالی که چنین اتفاقی هیچ تاثیر مثبت و منفی روی قیمت و تولید خودروهای داخلی ندارد.»

* داود میرخانی یکی از اعضای انجمن خودروسازان نیز در گفتگو با هفت صبح گفت: «افزایش این عوارض خودروهای وارداتی منفعتی برای خودروسازی داخلی ندارد چون قرار است درآمد دولت را بالا ببرد و گویا قرار نیست این افزایش درآمد، صرف خودروسازی داخلی شود؛ در صورتی که در کشورهای دیگر از چنین درآمدهایی برای جاده سازی، هزینه سوخت، محیط زیست و بالا بردن کیفیت تولیدات استفاده می کنند اما مثل اینکه هنوز مشخص نیست چنین درآمدی که قرار است وارد خزانه دولت شود، آن را صرف چه کاری می کنند.»

یک دستورالعمل برای تعیین فرمول فروش خودروهای وارداتی


در همین رابطه مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک با بیان اینکه تعیین تعرفه در کشور ما متاسفانه تا حدودی به چانه زنی برمی گردد، گفت: «در دنیا تعیین تعرفه تعارف خاصی دارد. برای مثال در WTO می گویند مذاکرات طفینی است، چون می گویند برای مثال اگر یک امتیازاتی را دادیم، یک مقدار از رقابت کم می کنیم. در کشورها هم حتی برای خودشان در جدول داده - ستانده می گویند X مقدار ارزش افزوده ایجاد کردیم و از این ارزش افزوده می خواهیم X درصد حمایت کنیم.»

البته این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط چهارده گانه ای را برای تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی تعیین و به نمایندگی ها و واردکنندگان خودرو ابلاغ کرده است و این دستورالعمل از اول اسفند ماه جاری لازم الاجرا خواهد بود و قیمت خودروهای وارداتی بر مبنای آن تعیین می شود.

بر همین اساس ارزش CIS خودرو، حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی، هزینه بیمه شخص ثالث و هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر از جمله مواد لحاظ شده در تعیین قیمتتمام شده خودروهای وارداتی برای فروش به مردم است که می تواند در کاهش واسطه گری در بازار نقش قابل توجهی داشته باشد.

نکته

تعرفه واردات خودرو در سال 93

* زیر 2000 سی سی برابر با 40 درصسد
* 2 هزار تا 2500 سی سی برابر با 55 درصد
* بالای 2500 سی سی برابر با 75 درصد

توضیح: تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی سی در حالی مشخص شده بود که واردات این نوع خودروها ممنوع است و تنها واردات آن با مجوزهای خاص (معروف به مجوز ورزشکاران) صورت می گیرد.


ویدیو مرتبط :
افزایش 5 درصدی عوارض واردات خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر تعطیلات دو روزه بر بازار خودرو



 

 

بازار خودرو

 

 

تعطیلات ابتدای هفته جاری، صدای نمایشگاهداران خودرو پایتخت را نیز درآورد و به گفته خود آنها، کسب و کارشان را تحت تاثیر قرار داد.

آن طور که این نمایشگاهداران عنوان می کنند، تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، تاثیری قابل توجه بر خرید و فروش خودرو گذاشت و اجازه نداد، بازار حتی شرایط عادی رکود را نیز به خود ببیند.

فعالان بازار معتقدند این تعطیلات، تقریبا مانع کسب و کار هفته جاری آنها شده و اجازه نداده همین اندک مشتریان فعلی نیز، قدم به نمایشگاه های خودرو بگذارند. بازار خودرو ایران نزدیک به چهار ماه است به رکود رفته و مشتریان تمایل چندانی به خرید خودرو

نشان نمی دهند.

آن طور كه نمایشگاهداران خودرو پایتخت عنوان می كنند، این هفته نمودار کلی قیمت ها تغییر و تحول خاصی را تجربه نکرد؛ اما خودروهایی مانند تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ صندوق دار، همچنان در همان قیمت های بالای خود، ثابت ماندند.

تندر -۹۰ و پژو ۲۰۶ صندوق دار، هر دو به دلیل کمبود عرضه به بازار، رشد قیمت را در هفته های گذشته تجربه کردند و هنوز هم نرخ آنها پایین نیامده است.

اوضاع فعلی بازار خودرو و رکود حاکم بر آن در شرایطی است که فعالان بازار منتظر بودند با پایان امتحانات و فرا رسیدن تابستان، مشتریان برای خرید خودرو قدم به نمایشگاه ها گذاشته و خرید و فروش رونقی بگیرد؛ اما تا به امروز كه بیش از سه هفته از تابستان می گذرد، مشتریان هنوز روی خوش به بازار نشان نداده اند.

● تندر و پژو ۲۰۶ گران ماندند

رکود بازار نیز نتوانست کمبود عرضه تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ صندوق دار را جبران كند و قیمت آنها را کاهش دهد.

آن طور که خبر می رسد در حال حاضر این دو هنوز هم نرخ بالایی در بازار دارند و تا اوضاع تولید آنها رو به راه نشود، نمی توان افت قیمت آنها را به چشم دید.

در حال حاضر تندر-۹۰ در مدل E۱ با توجه به رشد قیمت ۳۰۰ هزار تومانی در هفته گذشته، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل E۲ آن نیز با نرخ ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

مدل E۰ نیز كه ظاهرا دیگر به تولید نمی رسد، هم اكنون ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. در بین مدل های پژو ۲۰۶ صندوق دار نیز، V۸ در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد كه این موضوع از افزایش نرخ ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو حكایت می كند. هم اكنون ۲۰۶ صندوق دار V۹ نیز ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و V۲۰ هم با نرخ ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. در بین مدل های هاچ بك پژو ۲۰۶ نیز، تیپ ۲ آن، نرخی برابر با ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۶ این محصول هم ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

● سمند و ۴۰۵، بدون تغییر

آن طور كه فعالان بازار می گویند، پژو ۴۰۵ پرتیراژترین محصول ایران خودرو هم اكنون ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد كه این موضوع از ثبات قیمت ۴۰۵ حكایت می كند.

سمند نیز كه معمولا بازار با ثباتی دارد، هم اكنون در مدل LX بنزینی، قیمتی برابر با ۱۵ میلیون تومان دارد و مدل سورن آن نیز با نرخ ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

● سایپایی ها هم تغییر نکردند

نگاهی نیز به قیمت سایپایی ها بیندازیم. محصولات سایپا فعلا روزهای با ثباتی را پشت سر می گذارند، به نحوی كه هم اكنون پراید بنزین سوز با قیمت هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و ریو نیز ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. زانتیا نیز ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد..../تحلیل:جام جم