اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار ارز و سکه متعادل شد



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار طلا,قیمت سکه ,قیمت ارز


اخبار اقتصادی - بازار ارز و سکه متعادل شد


افت دلار آمریکا در بازار تهران متوقف شد. قیمت فروش هر دلار آمریکا دیروز در بازار داخلی 2950 تومان بود. در ابتدای كار بازار عمده صرافان خرید و فروش دلار را متوقف کرده بودند تا دلار به قیمت تعادلی‌اش باز گردد. در روزهای گذشته قیمت دلار با کاهش چشمگیرش قدم بزرگی به سوی کانال 2800 برداشت، رقمی که برخی آن را قیمت تعادلی برای دلار می‌دانستند.

صرافانی که به این اعتقاد پایبندند کمتر به خرید وفروش دلار دست می‌زدند و منتظر حصول اطمینان شدند. در مقابل این گروه دسته دیگری قرار داشتند که قیمت‌ها را بازگشت‌پذیر و تحت‌تاثیر اخبار ژنو می‌دانستند. ادامه كار بازار نشان داد افت روزهای گذشته تا حدودی جبران شد. روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی نیز با 14 هزار تومان افزایش به 860 هزار تومان رسید و سکه پس از چند روز تجربه کاهش قیمت تغییر جهت داد.

 اخبار و تحلیل‌های مربوط به بازار جهانی نیز حکایت از افت بهای اونس دارد. پایگاه اینترنتی «بیزینس لاین» گزارش داد، قیمت جهانی طلا پایین‌ترین سطوح خود را تجربه می‌کند. البته برخی خبرها از رشد فزاینده تقاضای این فلز گرانبها در بازار چین خبر می‌دهد. میزان خرید طلا در بورس شانگهای روز گذشته به بالاترین حد خود در 2 هفته اخیر رسیده بود. بر اساس پیش‌بینی شورای جهانی طلا، چین امسال با پشت سر گذاشتن هند به بزرگ‌ترین بازار طلای جهان تبدیل شده و تقاضای طلای این کشور به بیش از 1000 تن خواهد رسید.

البته این افزایش تقاضا منجر به تغییر روند قیمتی نشد. بر اساس گزارش‌ها، به‌رغم افزایش تقاضای طلا در بازار چین کاهش ذخایر طلا در صندوق «اس‌پی‌دی‌آر» فشار زیادی را بر قیمت این فلز گرانبها وارد کرد و مانع از صعودی شدن بهای اونس شد. در واقع عرضه این صندوق تقاضای طلا در چین را خنثی کرده است.

میزان ذخایر طلای این صندوق روز گذشته به کمتر از 848 تن رسیده است که پایین‌ترین رقم از فوریه 2009 میلادی به شمار می‌رود.

تپش قیمت در بازار تهران
هفته جاری همراه با افت قیمت‌ها بوده است، این روند گرچه دیروز تا حدودی تعدیل شد، اما تفاسیر این روند متفاوت است. برخی کاهش نرخ ارز در بلند مدت را برای اقتصاد ایران مفید می‌دانند، اما برخی کاهش هیجانی نرخ ارز را برای اقتصاد و تجارت کشور دارای پیامد‌های منفی می‌بینند. البته نگاه بازار نیز به آینده متفاوت است. برخی از تداوم کاهش سخن می‌گویند، اما برخی از بازگشت به نقطه اولیه پس از تخلیه هیجان خبر می‌دهند.

تعدیل تحریم‌ها و بازار
ناظران بازار نیز جهت‌گیری بازار را در گرو عملی شدن توافق‌های اخیر و راهبرد بانک مرکزی می‌دانند. از قرار برخی از منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشورها آزاد می‌شود با این حساب منابع در دست بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل طراحی بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز بیش از گذشته اهمیت پیدا خواهد کرد.

 

بر اساس شنیده‌ها در حداقل 100 روز گذشته بانک مرکزی دخالت مستقیمی در بازار ارز نداشته است و این انتظارات بوده که جهت بازار را تعیین می‌کرده است، اما اکنون با تعدیل تحریم برخی از اتفاقات واقعی نیز می‌تواند سهم تعیین‌کننده‌ای در بازار داشته باشد. به عنوان مثال آزاد شدن هشت میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران کمک بزرگی به واردات پیش از عید نوروزخواهد کرد و از دید بعضی کارشناسان به گشایشی در اقتصاد ایران تعبیر می‌شود.

اتفاق‌های دیگر به برداشتن محدودیت‌های ایران برای واردات فلزات گرانبها از جمله طلا مربوط می‌شود. بر اساس اعلام دبیر کل اتاق تهران، ایران خواهد توانست دارایی‌های بلوکه شده خود را از طریق طلا باز پس گیرد از این رو بازار داخلی از مذاکرات ژنو به طور کلی تاثیر مثبتی گرفته است. چنانچه این وعده‌ها عملی شود بازار طلای تهران روزهای خوشی نیز بعد از این همه تنش به خود خواهد دید.

 

پیش فروش سکه بهار آزادی دارایی‌های طلای ایران را تضعیف کرد و نگرانی‌ها و اظهار نظرهای متنوعی را موجب شد. آزاد شدن دارای‌های بلوکه شده ایران در همین سطح از نظر کارشناسان می‌تواند به گشایشی برای اقتصاد ایران بدل شود. برخی اخبار نیز از آزاد شدن منابع حاصل از فروش نفت ایران در هند خبر می‌دهد. این خبر به اضافه ثابت ماندن فروش نفت ایران می‌تواند، به دولت امکان دهد برای مصارف ارزی برنامه‌ریزی میان‌مدت داشته باشد.

سایت طلا نیز به نقل از پایگاه اینترنتی «شارپس پیکسلی» گزارش داد: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی نگرانی نسبت به متوقف‌شدن سیاست‌های محرک پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا است. بر اساس این گزارش نگرانی‌ها نسبت به متوقف شدن محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. تحلیل تکنیکال شارپس پیکسلی نشان می‌دهد

 

که ناکامی طلا در رسیدن به سطح قیمتی 1251 دلاری موجب می‌شود، تا قیمت این فلز گرانبها طی هفته جاری نیز کاهش یابد. احتمال متوقف شدن سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو نیز تاثیر زیادی بر افزایش فروش طلا در بازارهای جهانی داشته است. اگر قیمت طلا نتواند سطح حمایتی 1220 دلاری را حفظ کند به زودی قیمت طلا به کمتر از 1100 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. قیمت جهانی طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون بیش از 26 درصد کاهش یافته است.

یک پیش‌بینی درباره طلا
بیش از 74 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر سی‌ان‌بی‌سی اعلام کردند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

بر اساس این گزارش 15 درصد تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار طلا نیز پیش‌بینی کردند که قیمت طلا در سطح کنونی باقی خواهد ماند و تغییر چندانی نخواهد داشت و 11 درصد کارشناسان اقتصادی نیز به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده‌اند. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 25 درصد کاهش داشته است. نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است.

 تام اسای کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد، اگر فدرال رزرو آمریکا اجرای محرک پولی را متوقف کند، قیمت طلا به زیر 1200 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی سوئیس نیز پیش‌بینی کرد ، در صورت ادامه روند نزولی قیمت طلا میزان ذخایر صندوق اس‌پی‌دی‌آر طی 12 ماه آینده بیش از 300 تن دیگر کاهش خواهد یافت.

 کارمزد تسهیلات طلای بانک کارگشایی 6 درصد افزایش یافت
خبرهای دیگر نیز حکایت از افزایش کارمزد تسهیلات طلای بانک کارگشایی دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، براساس بخشنامه جدید بانک کارگشایی، در مجموع سقف کارمزد تسهیلات اعطایی این بانک در قبال طلا آلات از ابتدای آذر ماه سال‌جاری به 13 درصد افزایش یافته، این در حالی است

 

که پیش از این مبلغ این کارمزد 7 درصد بوده و با افزایش 6 درصدی مواجه شده است. کارمندان بانک کارگشایی به مشتریانی که برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند، اعلام می‌کند که این نرخ افزایش یافته است.

این بانک براساس خدماتی که در بخش اعطای تسهیلات تا سقف 20 میلیون ریال به هر متقاضی در قبال سپرده‌گذاری طلا می‌پردازد، کارمزدی شامل کارمزد تسهیلات پرداختی و حق‌الحفاظه دریافت می‌کند. بر اساس آخرین تعرفه خدمات تسهیلات و کارمزدهای این بانک، هر گرم طلای 17 و 18 عیار، مبلغ 300 هزار ریال ارزیابی شده و یک سوم آن؛ یعنی 100 هزار ریال تسهیلات پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات فردی قرض‌الحسنه 20 میلیون ریال در قالب حداقل دو فقره قرارداد و در ازای 200 گرم طلای 17 یا 18 عیار است،

 

همچنین مدت قرارداد یک سال و یک بار نیز قابل‌تجدید است، تعرفه کارمزدها نیز پیش از این شامل کارمزد تسهیلات پرداختی چهار درصد و حق‌الحفاظه دریافتی نیز معادل سه درصد کل مبلغ ارزیابی بوده است. تسهیلات پرداختی بعد از انقضای قرارداد در صورت عدم تسویه، ماهانه مشمول یک درصد به‌عنوان خسارت تاخیر تادیه نیز می‌گردد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
سیف: بازار ارز متعادل می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه


با توجه به نوسان قیمت دلار در صرافی های مجاز میدان فردوسی که مرکز خرید و فروش ارز در پایتخت است، این بازار هنوز به ثبات نرسیده است.

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه

عکس: بازار خرید و فروش ارز و سکه