اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازارهای نفت و طلا در شرایط ابهام



یكی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
غربالگری در بازار سهام
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 330 واحدی (معادل 48/ 0 درصدی) به 68 هزار و 454 واحد رسید. باوجود اوج گرفتن امیدواری‌ها برای وقوع توافق هسته‌ای بعد از انتشار بیانیه لوزان، بار دیگر با فضای مبهم ایجاد شده (نحوه برداشته شدن تحریم‌ها مورد اختلاف نظر است) نزول شاخص را از ابتدای هفته شاهد هستیم.

 

بر این اساس، به دلیل رکود طولانی مدت بورس تهران (از دی 92 تا پایان سال 93)، همچنان هراس از نزول دوباره بازار سرمایه در بین فعالان مشاهده می‌شود. در این شرایط، باید به حجم زیاد خریداران حقیقی بعد از انتشار بیانیه لوزان نیز اشاره کرد و این موضوع را در نظر داشت که بخش زیادی از این خریداران به دنبال دستیابی به سودهای کوتاه‌مدت هستند و با مواجه شدن با جو منفی بازار به سرعت به دنبال فروش سهام خود بر آمده‌اند.
بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
کنترل هیجانات بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی 3 هزار و 360 تومان معامله شد. در این شرایط، بار دیگر با اعمال کنترل‌هایی بر بازار ارز از مقدار هیجانات این بازار کم شده است. از جمله مواردی که تا حدودی آرامش را به بازار برگردانده است، می‌توان به افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها اشاره کرد؛ این افزایش عرضه به خصوص برای «درهم» به میزان بیشتری مشاهده می‌شد. برخورد با چند تن از دلالان ارزی که تا حدودی جو بازار را متشنج کرده بودند نیز در کاهش این هیجانات بی‌تاثیر نبود. در این شرایط، در صورت ادامه اعمال کنترل بر بازار ارز انتظار نوسانات شدیدی در قیمت‌های ارز وجود ندارد، در غیر این صورت، همچنان انتظار برگشت قیمتی دلار به روی مدار صعودی در پی افزایش تقاضای واقعی و حتی غیرواقعی (ناشی از سفته‌بازی) وجود دارد.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
افت سکه همراه با دلار و اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت 969 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، کاهش قیمتی سکه همراه با افت دلار و اونس طلا مشاهده می‌شود. در این شرایط، باوجود افت قیمتی، همچنان حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) در مقادیری بیش از 10هزار تومان وجود دارد؛ این موضوع را می‌توان ناشی از خوشبینی‌ها نسبت به رشد قیمت اونس و دلار در روزهای آینده دانست. در این شرایط، با توجه به کنترل‌های اعمالی بر بازار ارز در شرایط کنونی انتظار نوسانات شدیدی وجود ندارد. از سوی دیگر، اونس باوجود فشار عوامل منفی همچنان در محدوده قیمتی 1200 دلاری از خود مقاومت نشان می‌دهد و باید منتظر شوک‌های احتمالی قیمتی ناشی از آمارهای اقتصادی (از دو اقتصاد بزرگ چین و آمریکا) که در این هفته منتشر می‌شود، بود.
بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
حرکت اونس روی سطح روانی
دیروز تا ساعت 16، با وجود فشار شاخص دلار آمریکا، اونس طلا نزدیک سطح روانی 1200 دلاری باقی ماند. کاهش قابل توجه 6/ 14 درصدی صادرات چین (بزرگ ترین مصرف‌کننده شمش) در ماه مارس عامل منفی دیگری برای طلا بود؛ در این رابطه، تقاضای فیزیکی شمش در بازار شانگهای همچنان ضعیف است که البته تقویت تقاضای هند با توجه به نزدیک شدن به جشن Akshaya Tritiya هندوها می‌تواند این کمبود تقاضا را جبران کند.

 

روز گذشته، گرچه رشد ارزش دلار را به علت برخی خوش‌بینی‌ها به افزایش نرخ بهره آمریکا پیش از ژوئن شاهد بودیم، اما بخش قابل توجهی از معامله‌گران طلا به افزایش زودهنگام نرخ بهره امیدوار نیستند (خوش بینی‌ها در بازار آتی). از امروز، آمار‌های اقتصادی مهمی منتشر می‌شوند که این دوگانگی درخصوص زمان افزایش نرخ بهره را کاهش داده و احتمالا قیمت طلا را دستخوش تغییراتی جدی کنند.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
تقویت عوامل مثبت در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد یک درصدی به قیمت 77 هزار و 713 تومان معامله شدند. به‌رغم رشد اندک قیمت پایانی اوراق مزبور، آخرین معاملات در بیشینه قیمت مجاز روزانه قرار داشت (مثبت 5 درصد). افت تدریجی اوراق مسکن تا مرزهای قیمتی 74 هزار تومان را در روزهای پس از انتشار بیانیه لوزان شاهد بودیم. انتظارات برای کاهش نرخ سود بانکی از دلایل افت قیمت «تسه»ها بود، با این حال به نظر می‌رسد کاهش نرخ سود بانکی به‌صورت تدریجی صورت گیرد. در نتیجه این عامل و همچنین افزایش تقاضای فصلی مسکن (عموما در نیمه نخست سال تقویت می‌شود) شاهد رشد «تسه»ها هستیم. از سوی دیگر، افزایش نرخ سود وام مسکن بر قیمت‌های بالای «تسه»ها فشار وارد می‌کند. در نتیجه انتظار می‌رود بار دیگر قیمت اوراق در نزدیکی محدوده 80 هزار تومانی پایدار بمانند.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
رشد قیمت نفت در شرایط مبهم
نفت خام آمریکا در آغاز هفته‌ای مثبت، دیروز ساعت 16 به قیمت2/ 52 دلار بر بشکه معامله می‌شد. به رغم وجود عوامل تقویت‌کننده قیمت نفت، نظیر کاهش احتمال ورود زودهنگام نفت کشورمان به بازارهای جهانی (فتیح بیرول، دبیر اقتصادی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) زمان لازم برای افزایش صادرات نفت کشورمان را 3 تا 5 سال عنوان کرده است)، رکوردزنی برای کاهش تعداد دکل‌های حفاری (پیش‌بینی گلدمن ساکس)، اتمام دوره نگهداری پالایشگاه‌های آمریکا (افزایش 500 هزار بشکه در روز تقاضای نفت تا جولای به پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)) همچنان ابهاماتی در بازار نفت وجود دارد. نخست بحث بالا بودن تولیدات فعلی است (گلدمن ساکس معتقد است این ماه تولیدات به بیشترین مقدار خود می‌رسند). همچنین به عقیده بانک جهانی رشد شاخص دلار آمریکا نگرانی جدی برای اقتصاد جهان با توجه به افزایش هزینه دریافت وام‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند کاهشی در بازارهای نفت و طلا



اخبار اقتصادی - روند کاهشی در بازارهای نفت و طلا

یكی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازارهای نفت و طلا

 
شاخص بار دیگر درجا زد
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بار دیگر افت ملایمی را تجربه کرد و با 46 واحد افت (معادل 06/0 درصد) در رقم 73 هزار و 907 واحد ایستاد. به این ترتیب، از ابتدای سال زیان 5/6 درصدی را به ثبت رساند. کاهش نسبی حجم معاملات به وضوح در بازار سهام مشاهده می‌شود که نشان از عدم تمایل معامله‌گران برای انجام معاملات جدید است. این امر منجر شده است تا نقدینگی جدیدی وارد بورس نشود؛ همچنین، سهامداران فعلی نیز با توجه به آنکه قیمت‌ها در سطح متعادلی قرار دارند، تمایلی برای تغییر سبد سهام خود ندارند. در این شرایط، گرچه برخی اخبار و رویدادها در سطح بنگاه‌های اقتصادی نوساناتی را به بازار اعمال می‌کنند، اما ثبات در وضعیت کلان اقتصادی اجازه نوسانات شدید در بلندمدت را نخواهد داد.

بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازارهای نفت و طلا

 
افت دلار؛ کاهش تقاضا یا سیاست دولت؟
دیروز، هر دلار آمریکا بار دیگر با افت قیمت مواجه شد و با 5 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 105 تومان معامله شد. به این ترتیب، روند رو به کاهش قیمت دلار با نزدیک شدن به کف حمایتی 3100 تومانی کُندتر شد و بازدهی آن از ابتدای سال به کمتر از 3درصد رسید. گرچه سیاست دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای همچنان پا‌بر‌جا است، اما آنچه منجر به افت قیمت دلار در شرایط فعلی شده است، کاهش تقاضا در بازار است. به‌عبارت دقیق‌تر، خوش‌بینی نسبت به توافقات هسته‌ای که کاهش قیمت دلار را در پی دارد، منجر به کاهش تقاضا و حالت انتظاری معامله‌گران شده است. با این حال، افت بیشتر قیمت دلار با توجه به نزدیک شدن به 3100 تومان دشوارتر خواهد بود.

بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازارهای نفت و طلا

 
سکه به کف حمایتی نزدیک‌تر شد
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 945 هزار تومان معامله شد. کاهش ملایم قیمت دلار و همچنین افت قیمت طلا در ساعات آغازین معاملات در آسیا عوامل اصلی کاهش قیمت سکه محسوب می‌شوند. در این شرایط، ادامه کاهش قیمت دلار با مقاومت جدی رو به رو است که نمی‌تواند اثر چندانی روی قیمت سکه داشته باشد. از سوی دیگر، وضعیت طلا در بازار جهانی غیرشفاف است و معامله‌گران آن دچار سردرگمی هستند؛ در یک طرف، عوامل ژئوپلیتیک حضور دارند که تشدید آنها شوک‌های مثبتی را به قیمت اونس وارد می‌کند، در حالی که آمارهای اقتصادی به ویژه در آمریکا که اخیرا مثبت هستند، طلا را وارد کانال نزولی می‌کنند. بنابراین، با توجه به ثبات نسبی دلار می‌توان انتظار داشت که تغییرات قیمت طلای جهانی بتواند نرخ سکه را در بازار داخل تغییر دهد.

بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازارهای نفت و طلا

 
اونس روی مرز 1300 دلار
در آغاز معاملات هفتگی، طلای جهانی با روند کاهشی معاملات خود را در آسیا آغاز کرد؛ به‌طوری که در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1301 دلار معامله می‌شد. در‌واقع، نبود اخبار جدید درخصوص تشدید ناآرامی‌های منطقه‌ای به‌ویژه در اوکراین و خاورمیانه منجر شد تا توجه معامله‌گران بیشتر به سمت عوامل بنیادی نظیر اقتصاد آمریکا و تقاضای فیزیکی شمش طلا جلب شود. بنابراین، رشد تولیدات در پی آخرین آمار اقتصادی آمریکا و همچنین کاهش شدید تقاضای فیزیکی از سوی چین و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده شمش طلا باعث افت قیمت طلا شد. با این حال، همچنان عوامل ژئوپلیتیک، کف حمایتی 1300 دلار را برای اونس قدرتمند نگه داشته است. روند متعادل قیمت اونس در حالی ادامه می‌یابد که ممکن است شروع معاملات در بازار نیویورک این روند را تغییر دهد.

بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازارهای نفت و طلا

 
تغییرات آرام اما صعودی «تسه»ها
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 6/0 درصدی به قیمت 94 هزار و 717 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 50 درصد رسید که در میان سایر بازارها بدون رقیب است. امیدواری درخصوص رونق بازار مسکن و همچنین افزایش تقاضا در فصل تابستان به‌صورت سنتی، مهم‌ترین عوامل افزایش تقاضا برای این اوراق محسوب می‌شوند. در این شرایط، وضع برخی قوانین محدودکننده و ایجاد امکاناتی جهت افزایش عرضه «تسه»ها گرچه نتوانسته‌اند از رشد قیمت آنها جلوگیری کنند، اما روند آنها را کُند کرده‌اند. رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن باعث افزایش سود واقعی این اوراق از میزان اسمی 14 درصد خواهد شد که معقول بودن دریافت وام از این طریق را زیر سوال می‌برد.]

بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازارهای نفت و طلا

 
نفت مجددا در کانال کاهشی
در آغاز معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا بار دیگر با افت قیمت مواجه شد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 2/96دلار معامله می‌شد. حمله هوایی نیروهای آمریکایی منجر شد تا سد بزرگ موصل عراق، از دست گروه تروریستی داعش خارج شود که این امر احتمال عدم تغییر میزان صادرات عراق را تقویت کرد. همچنین، بازگشایی پایانه نفتی اس سایدر (Es Sider) منجر شد تا میزان صادرات نفت لیبی نیز تقویت شود و به کاهش قیمت نفت برنت منجر شد. درخصوص اوکراین نیز، مقامات این کشور با همتایان روسی خود در حال مذاکره‌اند که اندکی فضا را آرام‌تر کرده است. بر این اساس، فروکش هیجانات مربوط به عوامل ژئوپلیتیک باعث توجه بیشتر به عوامل بنیادی شده است که در این رابطه مازاد عرضه بار دیگر نفت را در کانال کاهشی قرار داده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد