اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بارش باران پرنده های مرده در آمریکا !


در جشن‌های پایان سال میلادی گذشته هزاران پرنده به دلیل آتش‌بازی مردم تلف شده‌ بودند،‌ این‌بار نیز از پیدا كردن چندین لاشه پرنده خبر داد.

ساكنان ایالت «آرکانزاس» آمریكا برای بار دوم شاهد بارانی از پرنده‌های سیاه مرده در جشن‌های سال نو میلادی در مركز آركانساس بودند.

در جشن‌های پایان سال میلادی گذشته هزاران پرنده به دلیل آتش‌بازی مردم تلف شده‌ بودند،‌ این‌بار نیز از پیدا كردن چندین لاشه پرنده خبر داد.

پلیس اعتقاد دارد علت مرگ این پرنده‌ها نیز همانند سال گذشته به دلیل آتش‌بازی مردم بوده‌ است اما به طور قطع این گمان را تایید نكرده‌ است.

پیداشدن لاشه‌های این پرندگان پلیس را مجبور ساخت تا ساكنان این منطقه را از استفاده از وسایل آتش‌بازی منع كند.

پلیس به همراه مسئولان كنترل حیوانات در حال جمع‌آوری لاشه‌های این پرنده‌ها هستند.

 دانشمندان معتقدند كه صدای بلند ناشی از وسایل آتش‌بازی باعث گیج‌شدن پرندگان و برخورد آنان با ساختمان‌ها، خودروها و یكدیگر می‌شود.


منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
بارش شدید باران و تگرک در بوشهر قبل از باران 19/8/94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماز برای بارش باران



 

 

 

نماز برای بارش باران

 

 

یكی دیگر از نمازهای مستحبی، نماز استسقاء (نماز باران) است. استسقاء از باب استفعال به معنی طلب باران و آبیاری از خداوند است، و این نماز در وقت كم شدن آب چاهها و چشمه ها و نباریدن باران، مستحب است طلب باران از خدا از طریق دعا و نماز.


سبب نیامدن باران به خاطر گسترش گناهان، ناسپاسی نعمتها، نپرداختن حق مردم، كم فروشی، ظلم، نیرنگ، ترك امر به معروف و نهی از منكر، نپرداختن زكات، حكومت و قضاوت بر خلاف حكم خدا و... است كه موجب خشم پروردگار و نیامدن باران می شود.

 


كیفیت نماز استسقاء


این نماز دو ركعت است و آن مانند نماز عیدین است (عید فطر و عید قربان). در هر ركعت یك حمد و یك سوره توحید، و در ركعت اول، پنج تكبیر دارد و در ركعت دوم چهار تكبیر، پس از هر تكبیر در هر ركعت، یك قنوت است. بهتر است در قنوت، دعایی خوانده شود كه طلب باران در آن است.

 


مستحبات نماز استسقاء


1. بلند خواندن حمد و سوره


2. مستحب است سوره اعلی در ركعت اول و سوره الشمس در ركعت دوم.


3. و نیز مستحب است این كه نماز را بعد از گرفتن سه روز روزه بخوانند، یعنی امام امر كند مردم را كه سه روز روزه بگیرند وآنگاه به صحرا روند برای نماز ، به نحو سه روز روزه، روز اول روزه شنبه و آخرش دوشنبه باشد و یا روز اول چهارشنبه و آخرش جمعه باشد.


4. ونیز مستحب است این كه نماز باران پس از توبه ی مردم از گناهان به سوی خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفحات پست نفسانی باشد.


5. بیرون رفتن امام جماعت همراه با نماز گزار به صحرا، در نهایت وقار آرامش و خشوع و حالت نیاز و انتخاب جایی تمیز برای نماز، و داشتن حالتی نیازمندانه و ترحم انگیز، مثلاً پا برهنه بودن.


6. منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذنها همراه مردم باشند، پیران و كودكان و چهارپایان را هم با خود ببرند، و بچه ها را از مادرانشان جدا سازند تا گریه ها و ضجه ها زیاد شود و سبب نزول رحمت گردد.


7. پیشنماز، پس از نماز، ردای خود را دگرگون سازد، یعنی قسمت راست را به سمت چپ و سمت چپ را به سمت راست بگرداند و به صدای بلند صد مرتبه تكبیر به طرف راست و صد بار تسبیح به سمت چپ بگوید و صد بار حمد و شكر خدا بگوید، مردم هم همصدا با او ذكر بگویند و آنگاه دعا كند، مردم هم دعا كنند و آمین بگویند و بسیار تضرع و ناله نمایند.


8. بهتر است در دعاها، از آنچه از امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ نقل شده استفاده شود، از جمله دعای 19 در صحیفه سجادیه.


9. دعای حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در مورد نماز باران.


10. چنانچه بعد از خواندن نماز با آن همه مقدمات دعای ایشان مستجاب شد و باران بارید و سیراب شدند پس مطلوب حاصل است، و اگر استجابت دعا تأخیر افتاد و باران نبارید، دوباره و سه باره به صحرا برگردند و نماز بخوانند و از رحمت خداوند مأیوس نشوند چون برای پیغمبران گذشته هم چنین اتفاقی افتاده كه در بار اول باران نباریده و بار دوم یا سوم باریده.