اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بارزترین علل طلاق در جامعه


دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: طبق آمار و تحقیقات انجام شده در ایران، بارزترین علل طلاق مربوط به خشونت خانوادگی، اعتیاد، فقر و مشکلات اقتصادی و مسایل جنسی است.

خبرگزاری ایسنا: دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: طبق آمار و تحقیقات انجام شده در ایران، بارزترین علل طلاق مربوط به خشونت خانوادگی، اعتیاد، فقر و مشکلات اقتصادی و مسایل جنسی است.

فرهاد افشارنیا در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی خوزستان اظهارکرد: باتوجه به این که 75 درصد از طلاق‌ها ناشی از فقدان یادگیری زوجین است، برای رفع هر یک از این علت‌ها تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی ضروری است.

وی افزود: فقر و مشکلات اقتصادی، به معنی ضعف و ناتوانی در تامین نیازهای اصلی زندگی مشترک، نیز منشا 25 درصد دیگر طلاق‌ها است.

افشارنیا بیان داشت: در تحقیق دیگری از یک جامعه آماری جوان، 40 درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که بیشترین مشکلات آن‌ها در مورد ازدواج و طلاق، نبود مراکز علمی و تخصصی است.

وی گفت: نرخ ازدواج در سال 90 نسبت به سال قبل از آن با رشد منفی 1.8 درصدی مواجه بود. همچنین در سال 89 به ازای هر 6.5 ازدواج، یک طلاق و در سال 88 به ازای هر 7.7 ازدواج یک مورد طلاق رخ داده است که نشان‌دهنده افزایش نرخ طلاق در دو سال گذشته است.

وی گفت: با پیگیری راهکارهای علمی و استفاده از ابزارهای فرهنگی می‌توان نسبت به کاهش پدیده طلاق اقدام کرد.  


ویدیو مرتبط :
علل گرایش جامعه به مصرف کالای خارجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل گسترش طلاق توافقی و علت آن در جامعه



طلاق توافقی,طلاق,ازدواج و طلاق

مهمترین دلایل طلاق توافقی :تفاوت دیدگاهها نسبت به یکدیگر

 علل گسترش طلاق توافقی و علت آن در جامعه

امروزه زندگی اجتماعی همه اتفاقاتش نسبت به گذشته متفاوت و گاه عجیب و غریب است؛ تولد، بزرگ شدن، تحصیل، ازدواج و طلاق به کلی با قدیم ها فرق دارد.

تا چند سال پیش طلاق پدیده ای مذموم به شمار می رفت و افراد در شرایط بسیار سخت به آن فکر می کردند یا گاه آنقدر در پیچ و خم مراحل قانونی دادگاه ها سردرگم می شدند که از طلاق گرفتن منصرف می شدند اما اکنون با گسترش نوعی از طلاق، دیگر نیاز نیست کفش آهنین برای جداشدن از هم بپوشند. آنها می توانند با گذشتن از حقوق خود از قبیل؛ مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به راحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به صورت توافقی از هم جدا شوند. طلاق توافقی یکی از بحران های تازه خانواده های ایرانی و از آسیب های اجتماعی رو به گسترش است. در حالی که در گذشته حساسیت های زیادی نسبت به طلاق وجود داشت که باعث می شد حکم طلاق صادر نشود اما امروز به راحتی حکم طلاق توافقی صادر می شود. به همین دلیل شاهد افزایش طلاق های توافقی هستیم. در طلاق توافقی زن و مرد توافق می کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می شود و از نظر قانونی ضمانت اجرایی پیدا می کند.


چندی پیش در رسانه ها آمده بود که روزانه ۵۰۰ زوج در کشور به صورت توافقی از یکدیگر طلاق می‌گیرند و ۸۰ درصد متقاضیان طلاق، زن هستند؛ بنابراین گزارش از هر چهار ازدواج در ایران یک مورد به طلاق منجر می‌شود به عبارتی در هر سه دقیقه و ۴۵ ثانیه دو نفر از یکدیگر جدا می‌شوند. تغییر شیوه های همسریابی در سال های اخیر، توقعات و خواسته های زوجین وتفاوت دیدگاه های آنها، نداشتن شناخت کافی و مناسب از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم ترین علل طلاق توافقی از سوی زوجین است.


با نگاهی گذرا به ارقام موجود درباره طلاق توافقی می توان دریافت نهاد خانواده به ویژه در میان جوانان از قداست پیشین برخوردار نیست. بر خلاف معیارهای گذشته در فرهنگ ایرانی که زندگی زیر یک سقف تحت هر شرایطی را تجویز می کرد، بسیاری از کسانی که در گیرودار مسائل و اختلافات زندگی مشترک قادر به ادامه زندگی نیستند با استفاده از شیوه طلاق توافقی به فسخ این قرارداد اقدام می کنند، به نظر می آید قداست زندگی مشترک و کراهت طلاق در میان جوانان رنگ باخته است.


بسیاری از طلاق ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارد که می توان با درمان آن را حل کرد. به عنوان مثال ناسازگاری نوعی اختلال رفتاری است که می تواند دوام زندگی را به مخاطره بیندازد. دیگر زوجین مثل گذشته صبر ندارند و حاضر به توافق نیستند لذا فکر می کنند با طلاق توافقی از خیلی از مشکلات رها می شوند غافل از اینکه این تازه آغاز بسیاری از مشکلات جدید در زندگی است. طلاق های توافقی زیر پوست شهر ها ریشه می دواند و هیچ مرجعی در این باره پاسخگو نیست. نه تنها پای پیشگیری می لنگد، بلکه حتی آمار دقیقی نیز از تعداد این طلاق ها ی توافقی در دست نیست تا بتوان برای بررسی عوامل و ارائه راهکار درباره اش اقدام کرد. چقدر زود خاطرات خوش فراموش می شود و به راحتی کانون گرم یک خانواده بر اثر طلاق توافقی از هم می پاشد!
منبع: روزنامه خراسان