اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باران، نفس خوزستان را تازه کرد


پس از چندین روز انتشار گرد و خاک در فضای شهر اهواز، باران رحمت الهی از بامداد چهارشنبه در این شهر و برخی دیگر از نقاط استان خوزستان آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا: پس از چندین روز انتشار گرد و خاک در فضای شهر اهواز، باران رحمت الهی از بامداد چهارشنبه در این شهر و برخی دیگر از نقاط استان خوزستان آغاز شد.

بارش باران که در اهواز آغاز شده و بصورت پراکنده ادامه دارد باعث تلطیف هوا و پاکی فضای این شهر از گرد و خاک روزهای اخیر شده است.

آسمان شهرستان اهواز بعد از چندین روز آلودگی که نفس کشیدن را برای مردم منطقه سخت کرده بود به لطف الهی و با نزول باران رحمتش اکنون کاملا پاک و پر از اکسیژن شده است.

مدیر کل سازمان هواشناسی خوزستان گفت: بارندگی خوبی که از سه شنبه شب در اکثر نقاط استان آغاز شده به صورت بارش های پراکنده تا روز جمعه ادامه دارد.

'کوروش بهادری' چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان بارش باران از شب گذشته تا کنون در اهواز 9 میلی متر، بستان 14 میلی متر، مسجدسلیمان 18 میلی متر، ایذه 38 میلی متر بوده است.

وی افزود: در شهرستان ایذه به علت میزان بالای بارندگی آبگرفتگی در معابر آن ایجاد شده است.

بهادری ادامه داد: بارندگیهای امروز به دلیل ورود سامانه بارشی از جنوب دریای سرخ به خوزستان می باشد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان خاطرنشان کرد: بارش باران باعث پاکی و تلطیف هوا شده و از میزان گرد و غبار محلی کاسته است.

استان خوزستان و شهرستان اهواز امسال سال خشکی را از لحاظ نزولات جوی سپری کرده بطوریکه طی 20 روز گذشته پدیده ریزگردهای ناشی از گرد و خاک استان را فرا گرفت.

آخرین بارندگی در شهرستان اهواز به تاریخ پنج آذر ماه سالجاری مربوط می شود و پس از آن ( حدود دو ماه) هیچگونه بارشی در این شهرستان رخ نداده است.

در روزهای اخیر در برخی شهرهای استان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز میزان غلظت گرد و خاک از 66 برابر حد مجاز هم عبور کرده و باعث مختل شدن زندگی مردم شد.


ویدیو مرتبط :
شرکت بذر باران خوزستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تنگی‌ نفس به دلیل باران در خوزستان


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در 5 روز گذیشته 17 هزار و 76 بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان خوزستان پذیرش شدند که خوشبختانه 98 درصد آنها به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

خبرآنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در 5 روز گذیشته 17 هزار و 76 بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان خوزستان پذیرش شدند که خوشبختانه 98 درصد آنها به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

 دکتر ایدنی در نشست خبری ارائه آخرین آمار، وضعیت و آخرین اقدامات انجام شده برای مراجعین دچار اختلال تنفسی پس از بارش باران که در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه بر گزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اصحاب رسانه و تشکر از آنان به جهت همراهی با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اطلاع رسانی توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه به مردم و ارائه آخرین وضعیت بیماران به افکار عمومی، توضیحاتی ارائه داد.

وی اظهار داشت: از سال 92 و به دنبال اولین بارش پاییزی، با مشکلی به نام مراجعات حاد اورژانس‌های بیمارستانی در استان خوزستان به ویژه در شهر اهواز مواجه هستیم که در سال 92، دو بار این پدیده اتفاق افتاد به گونه‌ای که در آن سال و با نخستین بارش‌ها نزدیک به 23 هزار مراجعه‌کننده با مشکلات تنفسی و در سال 93 نزدیک به 16 هزار مراجعه‌کننده در این زمینه به بیمارستان های استان داشته‌ایم.

وی افزود: در سال 93، شدت بیماری افزایش پیدا کرد، اما شاهد کاهش گسترده آن بودیم، یعنی حجم مراجعان از نظر تعداد کمتر بود اما بیمارانی که نیاز به بستری در بخش‌های ویژه داشتند بیشتر شده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در سال 93 حدود 80 بیمار بستری در بخش‌های ویژه داشتیم و حدود 800 نفر در بخش‌های معمولی؛ در صورتی که در سال 92 تعداد بیماران بستری شده در بخش های ویژه در پی مشکلات تنفسی پس از بارندگی تقریبا 10 درصد این مقدار بود.

وی عنوان کرد: امسال علیرغم این که حجم مراجعات بالا است ولی تعداد بیمارانی که نیاز به بستری در بخش‌های ویژه و حتی معمولی دارند، خوشبختانه نسبت به سال 93 کمتر است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها، تشخیص بیماری و درمان بیماران مراجعه کننده است و تشخیص آلودگی هوا و نوع ذرات آلاینده در حیطه وظایف و عملکرد ما نیست. ما خوب می دانیم بیماران دچار چه اختلالی هستند، وضعیت ریه های آنان به چه صورت است، ریه ها به چه میزان و چگونه آسیب دیده اند اما وظیفه تشخیص آلاینده هایی که در هوا هستند و به دنبال بارش باران این وضعیت را ایجاد می کنند از حوزه اختیارات و توانایی های دانشگاه علوم پزشکی خارج است، با این حال می دانیم یک عامل به تنهایی سبب ساز این پدیده نشده است و عوامل متعددی در این باره درگیر هستند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در خصوص چگونگی درمان بیماران تنفسی گفت: در زمینه درمان بیماران تنفسی پروتکل های درمانی مشخصی را نوشته ایم و به بیمارستان ها ابلاغ کرده ایم که مشخص می کند گام به گام بسته به وضعیت بالینی بیمار چه مداخله ای صورت بگیرد.

دکتر ایدنی گفت: طبق آمار به دست آمده، هم بیمارستان های دانشگاهی از جمله بیمارستان امام خمینی(ره)، گلستان، ابوذر، رازی، طالقانی و هم بیمارستان های غیردانشگاهی از جمله بیمارستان امیرالمومنین سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان نفت، شهید بقائی، آیت الله کرمی، فاطمه زهرا(س) و نیز سایر بیمارستان های خصوصی و دولتی همه در کنار هم و با تلاش گسترده کادر درمانی به خوبی توانستند در ارائه خدمات به مراجعین دارای اختلال تنفسی نقش خود را ایفاء نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: در 5 روز گذیشته 17 هزار و 76 بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان خوزستان پذیرش شدند که خوشبختانه 98 درصد آنها به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند، 266 نفر در بخش معمولی و 22 نفر در بخش‌های ویژه بستری شدند تا تحت مراقبت های بیشتر قرار بگیرند.

ایدنی درباره اسیدی بودن یا نبودن بارش‌های اخیر گفت: شواهدی مبنی بر اسیدی بودن اولین بارش پاییزی در استان خوزستان وجود ندارد زیرا اسیدی بودن باران مستلزم تاثیر سوء بر بخش‌های مختلف بدن مانند چشم، پوست و اثر روی گیاهان و حتی مرگ و میر حیوانات هم می‌شود ولی چنین گزارشاتی وجود ندارد و مطابق گزارشات سازمان حفاظت از محیط زیست، نمیتوان باران مذکور را اسیدی تلقی نمود.

وی افزود: در حال حاضر مطالعات تحقیقاتی در زمینه آسم کودکان و بالغین در حال انجام است که نتایج آن در ماه های آینده اعلام می‌شود که مشخص کننده این موضوع است که آیا تعداد بیماران آسمی در این استان نسبت به استان های دیگر تفاوت معناداری دارد یا بدین صورت نیست.