اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بادكنك دولت بزرگ‌تر می‌شود.



 

بادکنک دولت بزرگتر می شود

 

 

مقایسه قوانین بودجه سال‌های ۸۶ و ۸۷ نشان می‌دهد كه بودجه عمرانی نهاد ریاست جمهوری از ۶/۱۴۸ میلیارد ریال به ۴/۳۵۷ میلیارد ریال افزایش یافته كه این گزارش مقایسه‌ای حاكی از رشد ۵/۱۴۰ درصدی تنها برای نهاد ریاست جمهوری دارد.

 

 

بخش‌خصوصی هر روز كوچك‌تر و اقتصاد دولتی روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود ‎؛ این موضوع را می‌توان به راحتی در بررسی‌های آماری و گزارش‌های رسمی دولت دید.

 


به گزارش ایلنا، بزرگ شدن حجم دولت طی چهار سال گذشته اگر چه بر خلاف نص صریح قانون است، اما چشم پوشی براین ماده قانونی كه دو مجلس ششم و هفتم آن را به تصویب رسانده‌اند، امروز موضوعی پیش پا افتاده است. دركنار سازمان‌ها و نهادهایی كه دولت به بهانه‌های مختلف اقدام به تاسیس آنها كرده، حجم استخدام‌های دولتی نیز افزایش یافته است، این درحالی است كه قانون برنامه چهارم توسعه تاكید كرده كه بار مالی استخدام‌های دولتی كه تعهد دولت را برای سال‌های آینده افزایش خواهد داد، باید در پایان برنامه چهارم به كمترین میزان می‌رسید. از سوی دیگر بزرگ شدن حجم فیزیكی دولت در بودجه‌های سنواتی اكنون به موضوعی قانونی تبدیل شده و نكته جالب آنجاست كه دولت در مواجه با اعتراض‌های كارشناسی به ادامه انجام این كار مبادرت می‌ورزد.

 


مقایسه دو بودجه ۸۶ و ۸۷ خود گویای این موضوع است كه علاوه بر افزایش حجم عمومی دولت، ساختمان‌سازی و توسعه فضاهای فیزیكی تحت عنوان مجموعه دولت در دو سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.

 


براساس این گزارش، مقایسه قوانین بودجه سال‌های ۸۶ و ۸۷ نشان می‌دهد كه بودجه عمرانی نهاد ریاست جمهوری از ۶/۱۴۸ میلیارد ریال به ۴/۳۵۷ میلیارد ریال افزایش یافته كه این گزارش مقایسه‌ای حاكی از رشد ۵/۱۴۰ درصدی تنها برای مجموعه نهاد ریاست جمهوری دارد. این درحالی است كه مجموعه كاركنان ریاست جمهوری قاعدتا نباید طی چهارسال گذشته افزایش یافته باشند و مجموعه دولت نیازی به ساختمان‌های جدید نداشته است.

 


براساس گزارش رسمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، بودجه عمرانی برخی از نهادها نیز افزایش بی‌سابقه‌ای داشته، به طوری كه بودجه عمرانی شورای نگهبان در بودجه سال ۸۶ كه ۸۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده در بودجه ۸۷ ناگهان با رشد۸۲۷ درصدی مواجه می‌شود كه نشانه بزرگ‌تر شدن فضای فیزیكی این مجموعه‌ها دارد.

 


در گزارش یاد شده همچنین مجلس شورای اسلامی در دوره بررسی شده با رشد ۷/۱۸۹ درصدی در بودجه عمرانی و وزارتخانه های دادگستری با رشد ۹/۵۰۱ درصد، وزارت كشور با رشد بودجه عمرانی به میزان ۷/۱۸۹ درصد همگی نشان از توسعه فضاهای فیزیكی دستگاه‌های دولتی دارند. این موضوع تاكید دارد كه حجم دولت به تدریج در اقتصاد ایران بزرگ‌تر شده و طی سال‌های آینده بخش‌خصوصی گمرنگ‌تر خواهد شد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دروغ بزرگ در دولت روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از تریبون مجلس اعلام شد: درود به دولت​های خاتمی عزیز و هاشمی بزرگ



 نماینده اصلاح طلب,محسن نریمان,سخنرانی محسن نریمان,اخبار سیاشی,اخبار مجلس,

 

نطق نماینده اصلاح طلب: درود به دولت​های خاتمی عزیز و هاشمی بزرگ!

مجلس - نماینده اصلاح​طلب بابل با انتقاد به عملکرد اقتصادی دولت​های نهم و دهم از دولت​های پیشین به نیکی یاد کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، محسن نریمان که در انتخابات مجلس نهم حضور نیافت، برای منتخبین شهر بابل آرزوی توفیق کرد و با اشاره به بررسی لایحه بودجه 91 در کمیسیون​های مجلس گفت: آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها و حمایت از تولید باید در این لایحه مورد توجه باشد. چرا که در این لایحه متاسفانه با حذف بند مربوط به درآمدهای هدفمند کردن یارانه​ها روبروییم که امکان نظارت بر آن را از بین می​برد.

 

وی با بیان اینکه «نمی دانم چرا دولت در این زمینه شفاف عمل نمی​کند؟»، ادامه داد: بر اساس قیمت​های موجود حداکثر 30 هزار میلیارد تومان درآمد یارانه​ای داریم که حتی کفاف یارانه​های نقدی به مردم را هم نمی دهد. دولت چگونه یارانه بیشتری را پرداخت می​کند؟ حتی با احتساب سهم دولت و بخش تولید هم نمی​توان به چنین رقمی دست یافت. مگر اینکه دولت نرخ حامل​های انرژی را تا 200 درصد افزایش دهد که یک شوک تورمیو گرانی لجام گسیخته را در ادامه خواهد داشت.

 

این نماینده اصلاح طلب، از برخی رویکردهای خلاف قانون دولت در این زمینه یاد کرد و افزود: دولت از محل تنخواه بانک مرکزی، اعتبارات عمرانی، فروش اوراق مشارکت و برداشت​های غیرقانونی از دیگر بانک​ها این منایع را تامین کرده و یارانه نقدی به مردم داده که غیر قابل اغماض است.

 

نریمان این رفتارها را نشانه عدم کفایت دولت و عدم کفایت برنامه​های اقتصادی آن دانست و با تاکید بر لزوم چاره​اندیشی در مقابل آن، خاطرنشان کرد: نه فقط رئیس​جمهور بلکه کلیه نهادهای نظام باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. باید منصفانه به ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت​های پیشین که فاقد درآمدهای رویایی نفت بودند بپردازیم که چگونه منجر به کاهش تورم و عزت بین المللی و مدارا با مسئولین ارشد نظام می شد. اما این دولت علی​رغم حمایت​های بی شائبه و درآمدهای بالای نفت، نتوانست حتی در همکاری با دیگر قوا و مسئولان ارشد نظام موفق باشد.

عضو فراکسیون اقلیت نطقش را اینگونه پایان داد: درود به دولت​های خاتمی عزیز و هاشمی بزرگ!/خبرآنلاین