اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این 15 فناوری خاطره می شوند!


با گذشت زمان و پیشرفت روز‌افزون علوم و فناوری جدید، هر لحظه یك دستاورد جدید به دنیا معرفی شده و در همین راستا، فناوری‌های قدیمی به مرور به فراموشی سپرده می‌شوند.

 خبرگزاری ایسنا: با گذشت زمان و پیشرفت روز‌افزون علوم و فناوری جدید، هر لحظه یك دستاورد جدید به دنیا معرفی شده و در همین راستا، فناوری‌های قدیمی به مرور به فراموشی سپرده می‌شوند.

سایت لایوساینس در گزارشی به معرفی 15 فناوری امروزی پرداخته كه كودكان امروز تا 15 یا 20 سال آینده، هرگز از آنها استفاده نكرده و حتی آنها را به یاد نخواهند آورد.

- اینترنت خانگی سیمی

برخی جوانان 20 ساله كنونی چیزی از دوران پیش از اینترنت پهن باند به یاد ندارند. اینترنت بی‌سیم پهنای باند، حدود 15 سال پیش به رندگی روزمره وارد شد و مسلما در 15 تا 20 سال آینده، دیگر جوانان از دوره ارتباطات اینترنت سیمی خاطره‌ای نخواهند داشت.

حتی امروزه پروژه نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) به ارائه سرعت دانلود قابل مقایسه و سرعت بهتر آپلود نسبت به اینترنت كابلی می‌پردازد.

در سالهای آینده ارائه‌دهندگان پهنای باند درك خواهند كرد كه ارائه آنتن خانگی به همه، بسیار مقیاس‌پذیرتر از سیم‌كشی و حفظ و نگهداری شبكه كابل‌های فیبر نوری در هر خیابان است. در آن زمان این الگو تغییر كرده و خرید اینترنت بی‌سیم بسیار ارزان‌تر از سیمی خواهد بود.

- دوربین‌های دیجیتال و فیلمبرداری اختصاصی

دوربین‌های گوشی همراه هوشمند اكنون در حال حذف دوربین‌های تصویربرداری و دیجیتال هستند. برخلاف این دوربین‌ها كه افراد تنها در زمان نیاز به ثبت یك صحنه به حمل آنها می‌پردازند، گوشی‌های هوشمند همیشه همراه فرد هستند. آنها قادر به ارائه انواع برنامه‌ها برای تطبیق تصویر بوده و به فرد اجازه می‌دهند تا به اشتراك تصاویر و فیلمها به محض ثبت آنها بپردازند.

دوربین‌های دیجیتال SLR و میكرو چهار سوم، اكنون كاربری داشته اما در چند سال آینده، افراد، دیگر از دوربین اختصاصی استفاده نخواهند كرد.

- تلفن ثابت

در سال 2010 آمریكا گزارش كرد كه 26 درصد از خانه‌های این كشور تنها از تلفنهای بی‌سیم برخوردارند. حال آن كه در سال 2017 تنها تعداد انگشت‌شماری از كهنسالان و مخالفان فناوری‌های جدید، از تلفن‌های ثابت استفاده خواهند كرد؛ زیرا همه از تلفن همراه برخوردار خواهند بود. در 10 سال آینده، بیشتر مشاغل، تلفن ثابت را حذف كرده و طی این فرایند هزینه بسیاری را كم خواهند كرد.

- رایانه‌های دارای سرعت پایین بوت

انتظار كشیدن برای بوت شدن رایانه، یكی از بزرگ‌ترین ناكامی‌های فناوری عصر رایانه شخصی است؛ اما آیندگان با این مشكل روبه‌رو نخواهند شد. با حركت رو به جلوی محاسبات همیشه باز، كاربران آینده هیچ گاه رایانه خود را خاموش نكرده و به جای آن از گزینه زمان‌بندی شده «خواب» استفاده خواهند كرد.

سیستم عاملهای جدید قادر به نصب آپدیت‌ها بدون نیاز به ریبوت شدن خواهند بود. با این حال اگر به هر دلیل نیاز به شروع مجدد رایانه باشد، بوت با دیسك الكترونیكیو سیستم عامل‌های سریع مانند ویندوز هشت، تنها چند ثانیه به طول خواهد انجامید.

- سیستم عامل‌های ویندوزی

در سال‌های آینده دیگر نیازی به ویندوز نخواهد بود. سیستم عامل رایانه مایكروسافت مانند Mac OS X هنوز وجود داشته؛ اما در چند سال آینده با مفهوم ویندوز كه در آن تمام برنامه‌ها در یك جعبه مجزا با نوار عنوان و ویجت باز شود، حذف خواهد شد.

مایكروسافت در حال حاضر از قصد خود برای كنار گذاشتن ویندوز با قرار دادن طراحی مترو UI به عنوان صفحه پیش فرض ویندوز هشت خبر داده است.

- دیسک‌های سخت

رایانه‌های اولیه از نوار كاست برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌كردند. پس از آن رایانه‌ها به فلاپی مجهز بوده و دستگاه‌های بعدی از تركیب یك فلاپی 3.5 اینچی و یك دیسک سخت IDE برخوردار بودند. نسل بعدی به دیسک فشرده و دستگاه پشتیبانى نوار مجهز شدند. با این حال، با وجود تفاوت میان این دیسك‌ها، همگی از یك فناوری گرامافون مغناطیسی مشابه استفاده می‌كردند كه از ابتدای نوارهای قرقره‌ای وجود داشت.

امروزه، درایوهای حالت جامد (SSD) به كاربران اجازه داده‌اند تا كار قدیمی ذخیره اطلاعات بر روی گرامافونهای مغناطیسی چرخان را به پایان برسانند و از آنجایی كه SSD از هیچ بخش متحركی برخوردار نبوده، بسیار سریع‌تر از هارد دیسكها بوده و بادوامتر هستند.

امروزه هزینه ذخیره حالت جامد بسیار بالاتر از رسانه مغناطیسی است اما انتظار می‌رود كه دلتا بتواند در سالهای آینده بطور چشمگیری كاهش یابد؛ در حالیكه كاربران انتظار دارند حتی رایانه‌های کم پایان نیز از سرعت SSD برخوردار باشند.

در آینده تمام رایانه‌ها به این سیستم مجهز شده و درایوهای سخت و ذخیره پایین آنها تنها در سرورها مورد استفاده قرار خواهند گرفت كه فضا بیشتر از سرعت مد نظر است.

- سینما

با ورود و فراگیر شدن تلویزیونها بزرگ اچ‌دی و مجموعه‌های سه‌بعدی، بیشتر سینماهای خانگی به خوبی مجموعه‌های سینمایی هستند. استودیوها و شركای كابلی آنها نیز با انتشار برخی فیلمها در روز اكران آنها در سینما به كمرنگ شدن سینما كمك می‌كنند.

همچنین هزینه سینما رفتن بسیار خارج از كنترل است. از سوی دیگر تماشای یك فیلم با هزینه ارزانتر در مكان خصوصی بسیار بهتر از هزینه بالا و محیط شلوغ سینماها است.

- ماوس

طی پنج سال، هزینه افزودن قابلیت لمسی خازنی به نمایشگرها به قدری كم خواهد شد كه تقریبا اكثر نمایشگرها از تلویزیونها گرفته تا لپ‌تاپ از آن برخوردارند. اشاره‌گرهای دقیق‌تر مانند ماوس و پد لمسی كاملا كنار گذاشته نشده، بلكه در آینده بسیار، كمرنگ شده یا به جایگاه دوم انتقال خواهند یافت.

در حال حاضر در ویندوز هشت، رابط کاربر از لمس پشتیبانی كرده حتی اگر نیازی به استفاده تمام مدت از آن نباشد.

- عینك سه بعدی

با آغاز اولین فیلم‌های سه‌بعدی در دهه 1950، بینندگان باید از عینك‌های خاص برای تجربه تاثیرات سه بعدی استفاده می‌كردند. با این حال در سال گذشته برخی راه‌حلهای بدون عینك به بازار عرضه شدند.

در سال 2009 شركت توشیبا به انتشار نوت‌بوك Qosmio F755 پرداخت كه از یك وب‌كم برای پیگیری حركات چشم كاربر و عرضه تصاویر سه‌بعدی قانع‌كننده برخوردار بود. البته این تصاویر تنها برای یك بیننده بهینه سازی شده بود.

سال گذشته شركتهای اچ‌تی‌سی و ال جی به معرفی هدستهایی با نمایشگرهای سه بعدی بدون عینك و برجسته‌بین پرداختند كه از كیفیت سینمای خانگی برخوردار نبوده اما به حد كافی برای یك تجربه سه بعدی مناسب بودند. در دهه آینده دستگاههای دارای نمایشگر بزرگ مانند تلویزیونها قادر به ارائه یك تجربه سه‌بعدی بدون نیاز به عینك متقاعد كننده به چندین بیننده در یك زمان خواهند بود.

- كنترل از راه دور

ابتدا برای تغییر شبكه‌های تلویزیونی باید به سمت آن رفته و از روی خود دستگاه این كار انجام می‌شد، اما امروزه می‌توان این كار را براحتی با كنترل از راه دور انجام داد. در سالهای آینده این امر حتی راحت‌تر شده و با استفاده از گوشی‌های هوشمند یا حركات دست و فرمانهای صوتی می‌توان براحتی به نمایش برنامه دلخواه پرداخت.

- رایانه‌های رومیزی

در آینده فروشنگان رایانه‌های شخصی دست از تولید رایانه‌های رومیزی برداشته، با اینحال دستگاههای دارای تركیب كلی همه اجزا در یك بسته با نمایشگرهای بزرگ، ایستگاه‌های کاری لوكس برای آن دسته از افرادی كه با محاسبات رده صنعتی كار می‌كنند و همچنین سرورها باقی خواهند ماند.

- شماره تلفن

دستگاههای تلفن قدیمی این امكان را فراهم می‌كردند تا شماره‌ها را بخاطر بسپاریم اما فناوری های جدید تنها نیاز به تایپ نام افراد برای برقرای تماس با آنها را ارائه می‌دهند. همچنین با قابلیتهای چت صوتی می‌توان به راحتی نام كاربری افراد را شماره‌گیری كرده و با آنها صحبت كرد. در آینده به جای گرفتن شماره تلفن از افراد، احتمالا نام كاربری اكتفا خواهد كرد.

- تلویزیون دارای زمان‌بندی اولیه

در روزگاران قدیم افراد خانواده باید راس یك ساعت مقرر برای مشاهده یك برنامه دور تلویزیون جمع می‌شدند. پس از آن با ورود دستگاههای ضبط و پخش ویدیو این اجبار از میان برداشته شد. این دستگاهها امروزه به كاربران اجازه ثبت برنامه‌ها را بدون نیاز به نوار كاست داده اما از آنجایی كه بیشتر شبكه‌های تلویزیون به ارائه رایگان برنامه‌ها و سریالهای خود از طریق پخش در وب‌سایت یا در تلویزیون می‌پردازند، دیگر حتی نیازی به ضبط برنامه‌ها نیست.

- دستگاه فكس

در عصر ایمیل، پیامك و ارتباطات نسل چهارم شبكه تلفن همراه دیگر تنها بجز نیاز به امضا در برخی موارد نیاز خاصی برای ادامه حضور دستگاه فكس كه از دهه 1970 تاكنون بوده، وجود ندارد. برخی شركتها و وكلای آنها تنها با وجود امضا به تائید قراردادها و فرمها می‌پردازند برای همین در صورت درخواست وام یا ارسال یك ادعای بیمه به محل مذكور،‌دستگاه فكس می‌تواند جوابگوی نیاز به امضا شدن مدارك باشد.

البته در آینده شركتهای بیشتر به تائید فرمها با امضای الكترونیك پرداخته از این رو امضای ناخوانای یك فرد بر روی نسخه اجرایی لازم نخواهد بود. همچنین برای آن دسته كه وجود امضا در پای برگه بسیار ضروری می‌نماید، دستگاههای لمسی اجازه خواهند داد تا امضای آنها به شكل دیجیتالی در پای برگه ثبت شود. از سوی دیگر پایان پذیرفتن خطوط ثابت به معنی پایان عمر فكس خواهد بود.

- دیسكهای نوری

در سالهای آینده شركتها به تولید برنامه‌ها بر روی دی‌وی‌دی پایان خواهند داد و دیسكهای نوری نهایتا تا دهه آتی باقی خواهند ماند و در مجموع، با رونق گرفتن سرویس‌های پخش ویدیو و قابل دانلود، رسانه‌های فیزیكی از دور كنار گذاشته خواهند شد.       


ویدیو مرتبط :
15 ثانیه خاطره ساز با NTC2015

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاطره آیت الله مهدوی کنی از 15 خرداد 42


فصل سوم از کتاب خاطرات آیت الله مهدوی کنی به بیان وقایع مهم زندگی وی در دهه های 40 و 50 هجری شمسی می پردازد. در بخشی از این فصل، آیت الله مهدوی کنی ماجرای قیام 15 خرداد 42 را روایت می کند.

مجله مهر: فصل سوم از کتاب خاطرات آیت الله مهدوی کنی به بیان وقایع مهم زندگی وی در دهه های 40 و 50 هجری شمسی می پردازد. در بخشی از این فصل، آیت الله مهدوی کنی ماجرای قیام 15 خرداد 42 را روایت می کند.

کتاب «خاطرات آیت الله مهدوی کنی» که در سال 1385 توسط غلامرضا خواجه سروی تدوین و منتشر شده است، در 6 فصل به بیان خاطرات و ناگفته های زندگی رئیس مجلس خبرگان پرداخته است. فصل سوم  این کتاب به بیان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آیت الله مهدوی کنی در سالهای پیش از انقلاب به ویژه دهه چهل و اوایل دهه پنجاه پرداخته است.

خاطره آیت الله مهدوی کنی از 15 خرداد 42

در بخشی از این کتاب، روایت آیت الله مهدوی کنی از رخدادهای پانزدهم خرداد سال 1342 این طور نقل شده است:

«بنده روز15 خرداد 42 در تهران بودم. البته ایامی بود که ما از قم مهاجرت کرده به تهران برگشته بودیم. در آن روز من خبر دستگیری حضرت امام را در مدرسه مروی دریافت کردم. یادم است در روز دوازدهم محرم 15 خرداد آن سال از منزل به مدرسه مروی آمدم. آن ایام معمولا در مدرسه درس داشتم که شنیدم امام را دستگیر کردند. به طور کلی جوّ تهران حتی در خیابان های بالای شهر متلاطم بود. مردم به خیابان ها ریخته بودند. غیر از آنچه که ما در اطراف ناصر خسرو و بازار می دیدیم و می شنیدیم تظاهرات گسترده وعمومی بود و ساعت 9 صبح بود که ما این خبر را شنیدیم.

 بلافاصله همین خبر که در بازار پخش شد، اول صبح بود که تازه بازاری ها شروع می کردند به کار، یک دفعه تمام مغازه ها بسته شد و همه به خیابان ها ریختند، من می دیدم از طرف بازار جمعیت به طرفمیدانارک و خیابان ناصر خسرو و خیابان بوذرجمهری سابق می آید که اکنون به همین مناسبت [اسم آن خیابان را] پانزده خرداد می گویند. من اوایل خیابان 15 خرداد فعلی بودم، داشتم تلفن می زدم که اولین حمله پلیس را مشاهده کردم.

دولت و پلیس همچنین حرکتی را قبل از آن انجام نداده بودند؛ یعنی آن حرکت عکس العملی در برابر حرکت عمومی مردم بود. بعد از آن من به توصیه دوستان و طلاب به مدرسه مروی رفتم. در آغاز حمله در مدرسه باز بود.یکی دو بار نیروهای پلیس به مدرسه حمله کردند؛ یعنی مردم را دنبال می کردند، داخل کوچه مروی می آمدند ومردم به طرف مدرسه می آمدند، پناه می گرفتند، آنها [پلیس ها هم] به مدرسه می آمدند، منتها داخل مدرسه نیامدند و متعرض کسی نشدند، ولی صدای تیراندازی ها مکرر همان طور می آمد تا ساعت پنج بعدازظهر مکرر به گوش می رسید.

 یادم است که سرو صدای تظاهرات و تیراندازی شنیده می شد، منتها صبح شدت بیشتری داشت. در آن هنگام من شعار "یا مرگ یا خمینی" را شنیدم که در کلمات مردم بود. ایشان در ادامه در خصوص دستاوردهای 15 خرداد اشاره می دارد که: بی تردید حرکت 15 خرداد دست آوردهایی برای نهضت امام به دنبال داشت. هر چنددر این حرکت گروهی از مردم شهید و گروهی دستگیر شدند و قیام عمومی ظاهراً سرکوب شد، ولی این گونه تحلیل چیزی بود که رژیم آن را تبلیغ می کرد و این حرکت راساخته و پرداخته گروهی خرابکار و کمونیست ها اعلام کرد.

 آتش زدن بعضی از کتابخانه های عمومی را با مواد آتش زا دلیل بر این ادعا عنوان می کرد. رژیم می گفت مردم ایران هیچ گاه دست به خرابکاری نمی زنند و مواد آتش زا در دسترس عامه مردم نیست، ولی طرفداران امام این گونه اعمال را کار خود رژیم می دانستند و می گفتند رژیم برای اینکه نهضت را مشوّه نشان دهد به این قبیل کارها متوسل میشود. تبلیغات رژیم در اذهان ساده اندیشان و رسانه های خارجی تا حدودی مؤثر بود و مورد قبول واقع شد.

 لکن نفوذ امام و روحانیت انقلابی در میان مردم جای خود را باز کرده بود و مسلمانان مبارز انقلابی- که در متن نهضت بودند- تحت تأثیر تبلیغات دولت واقع نمی شدند و مسئولان بلند پایه رژیم این مطلب را می دانستند که آنها با این ترفندها می خواهند چهره نهضت و رهبران آنها را مشوه و وابسته نشان دهند، ولی مردم به رهبران نهضت ایمان داشتند و این حرکت را یک حرکت خودجوش دینی و ملی دانسته تبلیغات رژیم آنها را درکار خود مصمم تر می کرد.»