اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این مرد قاتل سریالی است یا قاتل بالفطره؟!


تحقیقات جنایی نشان می‌دهد مردی که ٢ جنایت در پرونده‌اش دارد، پرده از قتل سوم برداشته است. حمید پسر ٢٤ساله گوش‌های قربانی‌اش را برید تا وفاداری‌اش را به همسرش اثبات کند. او حالا به جرم ٢ قتل پشت میله‌های زندان است درحالی‌که به گفته همسرش او جنایت دیگری را هم مرتکب شده است.

روزنامه شهروند: تحقیقات جنایی نشان می‌دهد مردی که ٢ جنایت در پرونده‌اش دارد، پرده از قتل سوم برداشته است. حمید پسر ٢٤ساله گوش‌های قربانی‌اش را برید تا وفاداری‌اش را به همسرش اثبات کند. او حالا به جرم ٢ قتل پشت میله‌های زندان است درحالی‌که به گفته همسرش او جنایت دیگری را هم مرتکب شده است.

کشتن و بریدن گوش دختر جوان برای آشتی با همسر!

همسر این مرد وقتی در مقابل قاضی بستان‌زاده بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی تهران قرار گرفت، گفت: «همسرم از مدت‌ها پیش با یک دختر جوان در ارتباط بود، وقتی این موضوع را فهمیدم خیلی ابراز پشیمانی کرد و قول داد که رابطه‌اش را با او قطع کند. تا این‌که یک شب وقتی به خانه آمد یک بطری دستش بود. سپس برایم توضیح داد که معصومه را کشته و برای اثبات وفاداری‌اش به من گوش‌هایش را در شیشه حاوی الکل ریخته تا بفهمم برای من حاضر است چه کارهایی بکند. اما این همه شخصیت حمید نبود، اوایل مردادماه هم یک راننده آژانس را به خاطر اختلاف مالی به قتل رساند. او حتی گاهی من را هم به مرگ تهدید کرده بود. چند ماه پیش وقتی دعوایمان شد او یک قمه زیر گلویم گذاشت که با وساطت پدرم آرام گرفت.»

 این زن که به علت مخفی نگه داشتن و پنهان‌کاری جنایت همسرش به دستور بازپرس پرونده بازداشت شد در ادامه صحبت‌هایش پرده از جنایت سومی برداشت: «حمید دوستش را هم به قتل رسانده است. چند ماه پیش متوجه این موضوع شدم اما از جزییات آن خبر ندارم.» با دستور بازپرس بستان‌زاده تحقیقات برای روشن شدن زوایای مبهم این پرونده و دیگر جنایت‌های احتمالی این مرد مرموز ادامه دارد.

آیا او قاتل سریالی است؟

از آنجایی که قاتل زنجیره‌ای یا سریالی فردی است که به تنهایی ٣ یا بیشتر از ٣ نفر را در یک دوره زمانی (بیشتر از یک ماه) و تحت‌تأثیر انگیزه‌های روانی به قتل برساند، این سوال مطرح می‌شود که آیا حمید هم یک قاتل سریالی است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت قاتل سریالی عمدتاً به‌دلیل بیماری‌های روانی اقدام به کشتن عمدی بیش از یک نفر در زمان‌ها و شرایط مختلف می‌کند. قاتل زنجیره‌ای معمولاً افراد مورد نظر خود را تعقیب می‌کند و در فرصت مناسب آنها را به قتل می‌رساند.

الگو و نحوه ارتکاب قتل‌ها مشابه یکدیگر و قربانیان معمولاً دارای نقاط مشترک مانند شغل، نژاد، ویژگی‌های ظاهری، جنسیت یا گروه سنی خاص هستند. در نحوه انجام این نوع قتل‌ها غالباً مسائل و تمایلات جنسی خودنمایی می‌کنند. با این توضیح و درحالی‌که هنوز تحقیقات جنایی برای کشف جنایت سوم این مظنون ادامه دارد نمی‌توان حمید را در گروه قاتلان سریالی قرار داد، زیرا به نظر می‌رسد او برای هر یک از جنایت‌هایش انگیزه‌های متفاوتی داشته است و درواقع دلیل اصلی ارتکاب قتل‌هایش حل مشکلات با استفاده از شیوه ارتکاب به جرم بوده است.

ویژگی های یک قاتل بالفطره

خیلی از جنایت‌ها که هر روز در گوشه و کنار شهر رخ می‌دهد قتل‌هایی است که با نقشه از پیش تعیین‌شده انجام نمی‌شود. قتل زمانی رخ می‌دهد که بحران روانی آغاز شود و فرآیند کنترل خشم به پایین‌ترین حد برسد. با این حال تاثیرگذاری شرایط اجتماعی در وقوع قتل فاکتوری قابل توجه است، به‌طوری که می‌توان گفت قاتل محصول جامعه است؛ محصولی که از پس نابهنجاری‌های ساختاری و کارکردی اجتماع فردی جانی تولید می‌کند.

دکتر سعید خراط‌ها مدرس دانشگاه و آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با این سوال که آیا کسی که مرتکب چند جنایت مختلف می‌شود، قاتل بالفطره است یا خیر گفت: «براساس «تئوری لومبروزو» ویژگی‌های ظاهری قاتلان بالفطره مشترک است. این افراد عمدتا دارای لب‌های نازک هستند، چشم‌هایشان درشت است و بینی‌های گوشتی دارند. آنها در مقابل درد توانایی بالایی دارند و عمدتا به جنس مخالف تمایل ندارند. خصوصیات اخلاقی این افراد مانند انسان‌های ابتدایی است و خویی حیوانی دارند، درواقع این افراد در تکامل متوقف نشده‌اند.

 كسانی كه مادرزادی مجرمان بالفطره هستند روحیه‌ای خشن دارند. اما در رابطه با این پرونده نمی‌توان گفت این فرد یک قاتل بالفطره است، البته با همین مقدار اطلاعات اندک در رابطه با شخصیت این فرد هرگز نمی‌توان نظر قطعی داد، اما همین که این فرد در یکی از جنایت‌هایش زنی را که با او در رابطه بوده است هم به قتل می‌رساند نمی‌توان در زیرمجموعه مجرمان بالفطره «تئوری لومبروزو» قرار داد. بلکه چیزی که در رابطه با شخصیت این متهم بیشتر جلب توجه می‌کند نحوه جنایت‌هایش است. درواقع به نظر می‌رسد این فرد تحت‌تأثیر آموزش‌هایی غلط قرار گرفته است. آموزش‌هایی که ممکن است ریشه در خانواده، رسانه، گروه‌های هم‌سن یا حتی بازی‌های کامپیوتری داشته باشد.

 در یک نگاه ظاهری به این رخداد ما شاهد این هستیم که فرد برای حل مسائل عادی و روزمره خودش مرتکب قتل می‌شود. او تصمیم می‌گیرد مشکل بدهکاری و ارتباط پنهانی‌اش را با پاک کردن صورت‌مسأله حل کند. این موضوع نشان می‌دهد او مهارت زندگی را آموزش ندیده است و تسلطی بر کنترل خشم و مهارت حل مسأله ندارد و به همین خاطر تصمیم می‌گیرد خودش دست به کار شود و به همین خاطر برای حل مشکل اشد مجازات را برای طعمه‌هایش انتخاب می‌کند.»

با تعریف دکتر خراط‌ها از فرآیند تشکیل یک شخصیت نابهنجار اجتماعی، که خودسرانه دست به قتل می‌زند می‌توان نتیجه گرفت که خانواده، عوامل اجتماعی، گروه‌های مرجع، بازی‌های کامپیوتری و آموزش‌های غیرمستقیم تبهكاری، همه و همه در مجرم شدن یك فرد تاثیرگذار خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
کلثوم اکبری، قاتل سریالی مازندران به کشتن 11 مرد اعتراف کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاتل سریالی ورامین امروز اعدام می‌شوند



 

 

صبح امروز ۳ تبهكار به اتهام قتل سریالی ۷ زن و آزار و اذیت ۱۲ زن و دختر در محوطه زندان خورین پای چوبه دار می‌روند.



پرونده اتهامی این سه متهم هنگامی در دستور كار ماموران پلیس آگاهی ورامین قرار گرفت كه در یكی از روزهای پاییز سال ۸۴ ماموران انتظامی ورامین از پیدا شدن جسد زن جوانی در كانال آب منطقه قیامدشت اطلاع یافتند.



چندماه پس از كشف این جسد، چند جسد دیگر از زنان و دختران نیز كه به یك شیوه به قتل رسیده بودند در كانال آب پیدا شد و فرضیه قتل‌های سریالی در این جنایت‌ها قوت گرفت و به دستور دادستان ورامین، یك تیم ویژه از ماموران پلیس آگاهی تحقیق در این زمینه را آغاز كردند.

 


● شكایت‌های متعدد


این گزارش حاكی است، نتایج بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان می‌داد قربانیان كه تعدادشان به ۱۲ نفر رسیده بود، پس از سوار شدن به خودروی مسافربر از سوی سرنشینان خودرو، اموالشان سرقت شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و پس از قتل، اجسادشان در اطراف ورامین رها شده است.



در حالی كه تحقیقات گسترده برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان جنایت ادامه داشت، چندین زن و دختر جوان با ارائه شكایتی در دادسرای ورامین عنوان كردند، پس از سوار شدن به یك خودروی عبوری از سوی سرنشینان خودرو مورد حمله قرار گرفته و با انتقال به یك دامداری در حاشیه شهر، در این محل توسط ۴ نفر از جمله نگهبان دامداری كه یك تبعه افغان است، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.



با جمع‌بندی اطلاعات ارائه شده از سوی شاكیان و چهره‌نگاری در پلیس آگاهی، ماموران ردپای یك متهم سابقه‌دار به نام علیرضا را در این جنایت‌ها شناسایی كردند و با تحقیقات نامحسوس به این نتیجه رسیدند كه علیرضا همراه ۲ برادر خود به نام‌های امیر و حمیدرضا پس از ربودن زنان و دختران، آنها را به یك دامداری منتقل می‌كنند.



با گزارش موضوع به دادستان ورامین، قاضی پرونده دستور قضایی در این ارتباط را صادر كرد و ۴ متهم پرونده در اقدامی ضربتی دستگیر شدند.



با تحقیق از متهمان و اعتراف آنها به ربودن زنان و دختران، مشخص شد علیرضا به عنوان برادر بزرگ‌تر در این جنایت‌ها نقش اصلی را به عهده داشته است كه پس از بازسازی صحنه جنایت‌ها و مواجهه حضوری، پرونده اتهامی ۴ متهم با صدور كیفرخواست به دادگاه كیفری استان تهران ارسال شد و قاضی شعبه ۷۱ دادگاه كیفری و ۴ مستشار، علیرضا متهم ردیف اول را به ۷ بار قصاص و یك بار اعدام، ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محكوم كردند و متهم ردیف دوم (امیر) نیز به یك بار اعدام و ۲۰ سال زندان، و متهم ردیف سوم به نام دولت‌خان كه تابعیت افغانی دارد نیز به مجازات اعدام محكوم و چهارمین عضو باند نیز به زندان محكوم شد.

 


● اجرای حكم، صبح امروز


با صدور این احكام و تایید آن در دیوان عالی كشور و ارسال پرونده به شعبه اجرای احكام دادسرای جنایی تهران، روز گذشته دادیار اجرای احكام دادسرای جنایی تهران با احضار ۲ محكوم به اعدام از زندان، آخرین مراحل مربوط به اجرای حكم را بررسی كرد.



فخرالدین جعفرزاده، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی در ارتباط با اجرای حكم محكومان به «جام‌جم» گفت: با توجه به محكومیت قطعی محكومان، حكم مجازات ۳ متهم در ساعات اولیه صبح دوشنبه در محوطه زندان خورین اجرا می‌شود تا مجازات آنها درس عبرتی برای متجاوزان به حقوق مردم باشد.