اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این فیلم ها برای اکران مشکل دارند


کمتر از چهار ماه دیگر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر برپا می‌شود اما هنوز هم پس از 8 ماه وضعیت نمایش برخی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره سال قبل مشخص نیست یا پشت در شورای صنفی نمایش مانده‌اند یا پشت در سازمان سینمایی و یا پشت در شورای بازبینی حوزه هنری!

خبرگزاری ایسنا: کمتر از چهار ماه دیگر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر برپا می‌شود اما هنوز هم پس از 8 ماه وضعیت نمایش برخی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره سال قبل مشخص نیست یا پشت در شورای صنفی نمایش مانده‌اند یا پشت در سازمان سینمایی و یا پشت در شورای بازبینی حوزه هنری!

 سال قبل و در آستانه جشنواره فیلم فجر مسوولان معاونت سینماییِ وقت اعلام کردند که امسال قبل از حضور فیلم‌ها در جشنواره وضعیت ممیزی آن‌ها را بررسی کرده و برای‌شان پروانه ساخت دائم و موقت صادر خواهند کرد تا فیلم‌ها در هنگام اکران با مشکلات کمتری روبرو باشند.

اگرچه این اتفاق افتاد و تعدادی از فیلم‌ها پروانه نمایش دائم و موقت گرفتند اما حواشی اکران فیلم‌ها ادامه داشت؛ حواشی که حوزه هنری با اکران عید نوروز جرقه‌اش را زد و به نظر می‌رسد فعلا ادامه داشته باشد، در کنار این موضوع تعدادی از فیلم‌ها هم به رسم هر ساله مهلتی برای اکران در اندک سینماهای ایران پیدا نمی‌کنند.

در هر صورت اکنون و در فاصله کمتر از چهارماه تا آغاز سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر هنوز تکلیف تعدادی از فیلم‌ها مشخص نیست. برخی از این فیلم‌ها با مشکل تحریم حوزه هنری روبرو‌ هستند، بعضی‌هایشان نوبت اکران ندارد و خبری از بعضی‌های دیگر نیست!

«خرس»:«خرس» یکی از جالب‌ترین ماجراها (والبته خاص‌ترین ماجرا) را در بین فیلم‌های جشنواره فجر سال قبل دارد. نکته جالبش هم اینجاست که این فیلم پروانه نمایش خارجی دارد و نامزد دریافت جایزه آسیاپاسفیک (اسکار آسیایی) شده است اما طبق اعلام تهیه‌کننده آن، پروانه نمایش داخلی آن تحت بررسی است.



«آمین خواهیم گفت»: «آمین خواهیم گفت» آخرین اثر سینمایی سامان سالور است که در ایام جشنواره فیلم فجر پروانه نمایش موقت دریافت کرده بود.

این فیلم اکنون پس از 8 ماه هنوز وضعیت روشنی ندارد. فعلا سالور به عنوان کارگردان فیلم همه تقصیر‌ها را به گردن سازمان سینمایی انداخته و گفته است:‌ «وضعیت پروانه نمایش آمین خواهیم گفت همچنان نامشخص است.»

البته با توجه به اینکه پروانه نمایش فیلم صادر نشده، باید گفت احتمالا فیلم هنوز از فیلتر شورای بازبینی حوزه هنری هم رد نشده است.



«برف روی کاج‌ها»: اولین فیلم پیمان معادی به عنوان کارگردان است. معادی بلافاصله پس از نمایش فیلمش در جشنواره فجر، درباره سوژه آن مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین از همان روز‌های اول که رییس حوزه هنری اعلام کرد حوزه 15 فیلم را در سینماهایش نمایش نمی‌دهد، اکثر افراد «برف روی کاج‌ها» را یکی از گزینه‌های قطعی این لیست تحریمی می‌دانستند و همینطور هم شد.

فعلا حاشیه‌های پیرامونی این فیلم تا آنجا پیش رفته که گفته می‌شود اکران «برف روی کاج‌ها» که برای آبان‌ماه قطعی شده بود به تعویق افتاده است، اما هنوز هیچ اعلام نظر رسمی در این زمینه نشده است.

«پذیرایی ساده»: «پذیرایی ساده» هم مانند «برف روی کاج‌ها» از جمله فیلم‌های تحریمی حوزه هنری است و همچنان دست‌اندرکاران آن امیدوار هستند، این فیلم را در فصل پاییز اکران کنند.



«بی‌خود و بی‌جهت»: «بی‌خود و بی‌جهت» یکی از فیلم‌های دیگری است که حوزه هنری با اکرانش مشکل دارد. در این شرایط به نظر می‌رسید عبدالرضا کاهانی به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، آن را در سینماهایی به جز سینماهای حوزه هنری اکران کند اما وی با بیان اینکه «در این سینما یا باید متعلق به حوزه هنری باشی یا وزارت ارشاد یا یک جای دیگر!» از اکران عمومی فیلمش فعلا انصراف داده است.

کاهانی فعلا خودش تکلیف فیلمش را مشخص کرده است و قصد ندارد آن را اکران کند مگر آنکه شرایط جدیدی پیش بیاید.

«بیداری»: به نظر می‌رسد «بیداری» فرزاد موتمن از آن جمله فیلم‌هایی است که در یک اکران مرده روی پرده برود. این فیلم که داستانی از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند، در کنفرانس خبری پس از نمایش در سالن برج میلاد در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با اعتراض‌های زیادی روبرو شد، تاجایی که کار به درگیری لفظی بین تهیه‌کننده این فیلم و چند خبرنگار کشید.

با توجه به اینکه «بیداری» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است، طبیعتا در پروانه نمایش مشکلی ندارد اما باید دید آیا فارابی این فیلم را اصلا اکران می‌کند یا نه!

«پرواز بادبادک‌ها»: «پرواز بادبادک‌ها» یکی از فیلم‌های علی‌قوی‌تن است که احتمالا مانند سایر فیلم‌هایش مجال مناسبی برای اکران پیدا نمی‌کند.

این فیلم بر خلاف برخی از فیلم‌های دیگر جشنواره فجر، هیچ مشکلی برای پروانه نمایش و ... ندارد اما باید دید می‌تواند در سینما اکران شود یا مانند بسیاری از فیلم‌های قوی‌تن مهلتی برای نمایش مناسب عمومی پیدا نمی‌کند، فعلا که خبری از اکران این فیلم نیست.



«پل چوبی»: «پل چوبی» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که حوزه هنری با اکران آن در سینماهایش مشکل دارد. این فیلم که به نظر می‌رسید به واسطه چهره‌ بودن تعداد زیادی از بازیگرانش، فروش خوبی داشته باشد فعلا با سد حوزه هنری مواجه شده است و علی سرتیپی تهیه‌کننده آن هم می‌گوید: «هیچ تصمیم قطعی برای اکران فیلم نگرفته است».

با این حساب باید احتمال داد اکران «پل چوبی» حداقل تا اواخر آذرماه منتفی است مگر آنکه سرتیپی به عنوان تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم بتواند زمان خوبی برای نمایش فیلم از شورای صنفی نمایش بگیرد.



«تلفن همراه رییس جمهور»: «تلفن همراه رییس جمهور» که تهیه‌کننده‌اش محسن علی‌اکبری عضو شورای عالی سینماست و فیلمش پروانه نمایش دارد اما هنگامی که می‌خواست خردادماه فیلم را اکران کند، از سوی مسوولان سینمایی اعلام شد که فعلا اکرانش به تعویق افتاده است.

در میان سایر فیلم‌های سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از وضعیت نمایش عمومی فیلم‌های «یه عاشقانه ساده»، «من و زیبا»، «یک روز دیگر»، «یک سطر واقعیت»، «محرمانه تهران»، «سلام بر فرشتگان»، «تهران 1500»، «روییدن در باد»، «در انتظار معجزه»، «پله آخر» و چند فیلم دیگر جشنواره فیلم فجرهم فعلا خبری نیست.

البته «یکی‌ می‌خواد باهات حرف بزنه» برای اکران پس از فیلم سینمایی «بغض»، «ملکه» برای اکران پس از «بوسیدن روی ماه» و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»‌ برای اکران پس از «اختاپوس: آهوی پیشونی سفید» آماده می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
دانلود کارتون دخترانه دوبله فارسی قسمت - اکران آنلاین فیلم کشتارگاه اکران آنل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حوزه هنری با اکران کدام فیلمها مشکل دارد؟+ داستان فیلم ها و تصاویر



حوزه هنری با اکران کدام فیلمها مشکل دارد؟+عکس

هرچند مدیران حوزه هنری هیچ گاه به صراحت درباره فهرست فیلمهای مشکل دار خود سخن نگفته اند اما پیش بینی های صورت گرفته در این باره را هم نمی توان جدی نگرفت.

به گزارش شبکه ایران در حالی که طبق گفته رییس شورای صنفی نمایش مدیران حوزه هنری هنوز لیست فیلمهایی که اکران آنها را در سینماهای زیرمجموعه خود مجاز نمی شمرند اعلان نکرده اند اما بنا بر گفته مدیران ارشد این نهاد که فیلمهای با محوریت خیانتهای زناشویی را غیراخلاقی دانسته و بر این مبنا به چنین آثاری اجازه اکران در سینماهای خود نمی دهند می توان درباره فهرست سیاه حوزه هنری پش بینی هایی کرد. در زیر مروری داشته ایم بر آثاری که به دلایل مختلف که اصلی ترین آنها بحث خیانتهای زن و شوهران است احتمالا امکان اکران در سینماهای حوزه را نمی یابند.

 

برف روی کاجها ساخته پیمان معادی

این فیلم که صراحتا اعلام شده در لیست سیاه حوزه قرار دارد و تهیه کننده اش هم در هفته های اخیر بارها نقد صریح خود درباره عملکرد حوزه را ابراز کرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

داستان فیلم درباره زنی (با بازی مهناز افشار) است که بعد از اینکه شوهرش(با بازی حسین پاکدل) او را رها می کند از او جدا شده و با پسری جوان (با بازی صابر ابر) زندگی جدیدی را پی می گیرد.فضای تلخ و تیره فیلم و به خصوص فیلمبرداری سیاه و سفید آن از جمله ویژگیهای اثری است که بسیاری آن را در امتداد آثار اصغر فرهادی می دانند.

پل چوبی ساخته مهدی کرم پور

 

داستان «پل چوبی» هم دقیقا شبیه است به داستان «برف روی کاجها»؛ در این فیلم هم مردی(با بازی بهرام رادان) بعد از آن که همسرش(با بازی مهناز افشار) به بهانه گرفتن ویزای کانادا به دوبی می رود شایعاتی درباره ارتباط همسرش با استاد سابق دانشگاه شان(با بازی مهران مدیری) شنیده و همین عاملی می شود تا مرد جوان هم با یکی از همکلاسیهای سابق خود (با بازی هدیه تهرانی) رابطه ای جدید را آغاز کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«پل چوبی» به لحاظ ساختاری اثر خوش ساختی است ضمن اینکه بازیهای خوبی از بازیگرانی همچون مهران مدیری در آن می بینیم. فرهاد اصلانی که یکی از نقشهای مکمل فیلم را بازی می کند هم یکی از بهترین بازیگران فیلم است.

من همسرش هستم

ساخته مرتضی شایستهداستان فیلم درباره زنی(با بازی نیکی کریمی) است که بعد از مشکوک شدن به شوهرش(با بازی مصطفی زمانی) بازی خطرناکی را با وی آغاز می کند یعنی تظاهر به خیانت بلکه به این طریق شوهر را به زندگی بازگرداند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

از نام کارگردان فیلم و سوابقش در عرضه تهیه و تولید فیلم پیداست که با اثر درجه یکی روبرو نیستیم. اگر «برف روی کاجها» را کُپی دست اول آثار فرهادی و مثلا فیلمی مثل «چهارشنبه سوری» بدانیم «من همسرش هستم» کپی درجه سومی است که نه تعلیقهای داستانی لازم را دارد نه به لحاظ اخلاقی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد و نه حتی بازیهای خوبی دارد.

یکی میخواد باهات حرف بزنه ساخته منوچهر هادی

در مرکزیت داستان زن مطلقه ای(با بازی آنا نعمتی) قرار دارد که به همراه دختر نوجوانش زندگی می کند. این زن در آستانه ازدواج با یک پزشک است که به ناگاه دخترکش به کُما رفته و تلاش او برای اهدای اعضای فرزندش، پای او را به زندگی شوهر سابقش(با بازی شهاب حسینی) و همسر جدید وی(با بازی یکتا ناصر) باز می کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

موضوع فیلم بیشتر از آن که راجع به خیانت باشد درباره اهمیت اهدای اعضا است اما از آنجا که در فیلم زن مطلقه ای را می بینیم که زودتر از رسمی شدن رابطه اش با همسر آینده با وی ارتباط نزدیک دارد احتمالا این فیلم هم باید در زمره آثار ممنوعه حوزه هنری جای گیرد.به لحاظ کیفی «یکی میخواد...» یکی از بهترین آثار کارگردانش است و بازیهای یکتا ناصر و شهاب حسینی در این فیلم نیز فوق العاده است به خصوص نفر اول که به واسطه این فیلم جایزه ای هم از جشنواره فجر دریافت کرد.

زندگی خصوصی آقا و خانم میم ساخته روح ا.. حجازی

داستان فیلم درباره یک زن و مرد شهرستانی (با بازی مهتاب کرامتی و حمید فرخ نژاد) که در پی ارتقای شغلی مرد به تهران می آیند. حضور این دو در تهران و دیدار آنها با مدیر شرکتی که شوهر در آن کار می کند موجب توجهات بی دلیل مدیر(با بازی ابراهیم حاتمی کیا) به زن داستان و سوء تفاهمات مابقی می شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

این فیلم حتی پیش تر از نمایش در جشنواره هم حاشیه ساز شده بود و از همان زمان پیش بینی می شد که اکران بدون دردسری نداشته باشد. به لحاظ فیلمبرداری و استفاده درست از دوربین دیجیتال یکی از مدرن ترین آثار سینمای نوین ایران را شاهد هستیم به خصوص که فیلمبرداری با دوربین red محصول کمپانی EPIC انجام شده یعنی همان دوربینی که فیلمبرداری تازه ترین قسمت «مرد عنکبوتی» هم با آن انجام شده بود!!!

من و زیبا ساخته فریدون حسن پور

 در بطن این فیلم یک مرد(با بازی پرویز پرستویی) قرار دارد که گذشته ای نابسامان دارد. ماجرا از این قرار بوده که وی در دوران طاغوت از اسبش «زیبا» برای سواری دادن به زنان برهنه استفاده می کرده و همین امر موجب شده بعد از پیروزی انقلاب زندگی نابسامانی داشته باشد تا اینکه بروز یک اتفاق سبب ساز آن میشود که از اسب وی به عنوان اسب مراسم تعزیه خوانی استفاده شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«من و زیبا» فیلم چندان باکیفیتی نیست و شاید اگر حضور پرویز پرستویی در راس فیلم نبود محال بود همان مخاطبان حداقلی که در جشنواره برای تماشای آن رفتند را هم داشته باشد. بسیاری از آنها که فیلم را دیدند هم «من و زیبا» را یک عقب گرد در کارنامه بازیگری پرستویی دانستند.

خرس ساخته خسرو معصومی

یک رزمنده سالهای دور( با بازی پرویز پرستویی) که پیش از این گفته می شد به شهادت رسیده بعد از بازگشت به روستای محل زندگیش متوجه این واقعیت می شود که همسرش(با بازی مریلا زارعی) با یک قاچاقچی چوب(با بازی فرهاد اصلانی) ازدواج کرده است. این امر اتفاقات عجیب و به شدت متاثر کننده ای را به دنبال دارد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فیلمی داستانگو که حداقل این مزیت را دارد که اتفاقی واقعی را دستمایه خلق درام کرده است. بازی فرهاد اصلانی در این فیلم عالی است اما بازی پرویز پرستویی زیر حد انتظار و کاملا کلیشه ای است! فیلم به واسطه تصاویری که از فضای بکر طبیعت شمال کشور ارائه می دهد فیلم متفاوتی است. تلخی فیلم آن قدر بوده که حتی اداره نظارت را هم در اعطای پروانه نمایش به آن به تردید انداخته!

پذیرایی ساده ساخته مانی حقیقی

در محوریت فیلم خودِ مانی حقیقی قرار دارد که به عنوان بازیگر شخصیتی مرفه با فراهم کردن کیسه هایی انباشته از پول به سراغ آدمهایی فقیر و درمانده رفته و سعی می کند واکنش آنها در قبال دریافت پول را محک بزند. در این سیر و سفر، دختری(با بازی ترانه علیدوستی) که مشخص نیست چه نسبتی با شخصیت اصلی دارد هم در کنار اوست.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 

فیلم یک اثر تجربی است که احتمالا از همان ابتدای کار هم نه برای مخاطب عام بلکه برای آن دسته از مخاطبانی تولید شده که سالها پیش در برابر اثر ضدقصه «طبیعت بی جان» هم زبان به تحسین گشوده بودند. البته «پذیرایی ساده» به اندازه کافی داستان دارد و شخصیت پردازی کافی هم در فیلم انجام گرفته اما فیلم را می توان سیر منطقی سینمای انتلکتوئل مآبانه ای دانست که شاید عباس کیارستمی یکی از سردمداران آن باشد.

بیخود و بی جهت ساخته عبدالرضا کاهانی

داستان زوج جوانی (با بازی احمد مهرانفر و نگار جواهریان) که به دلیل بارداری زن(!!!) مجبور شده اند زودتر از موعد ازدواج کرده و به خانه خویش بروند. در این بین تعارضات مابین زن و مادرش که آدمی است سنت گرا مشکلاتی جدی را رقم می زند. مشکلاتی که با حضور یک زوج دیگر (با بازی پانته آ بهرام و رضا عطاران) رگه هایی کمیک به خود می گیرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فیلم آن قدر مشکل دار نیست که بتوان اکران آن را –حتی در سینماهای حوزه- زیرپا گذاشتن خط قرمزها دانست اما به هرحال کاهانی کارگردانی است که هیچ گاه از انتقادات صریح نسبت به عملکرد مدیران سینمایی ابایی نداشته و همین مساله اصلی ترین عامل ایجاد حرف و حدیث در اکران این فیلم است. همین مساله هم باعث شده مدیران حوزه به طور تلویحی این فیلم را هم در فهرست آثار مشکل دار خود قرار دهند.

آمین خواهیم گفت ساخته سامان سالور

داستان فیلم درباره مشکلاتی است که به علت عدم وجود پلی که دو روستا را به هم متصل می کند عارض مردمان این دو روستا می شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یک فیلم تجربی دیگر از سامان سالور که با «سیزده 59» نشان داده بود داستانگویی را هم بلد است. مشکل اصلی «آمین خواهیم گفت» سیاه نمایی آن درباره نحوه زندگی مردمان نقطه ای از ایران قلمداد شده و البته شرابخواری مداوم یکی از شخصیتهای فیلم که توسط فرزاد حسنی ایفا شده است!

میگرن ساخته مانلی شجاعی فر

فیلم روایتی متقاطع از زندگی آدمهای مختلف ارائه می دهد؛ آدمهایی که هر یک دردسرهای خاص خود را برای زندگی دارند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در همان نسخه ای از «میگرن» که در جشنواره به نمایش درآمده بود هم آن قدر حذف و تعدیل صورت گرفته بود که ارتباط منطقی لازم مابین اتفاقات مختلف فیلم وجود نداشت و اگر هم فیلم، قابل تحمل بود صرفا به واسطه بازی بازیگرانی نظیر گوهر خیراندیش بود یا افشین و هدایت هاشمی وگرنه فیلم آن قدر گنگ و الکن است که به نظر نمی رسد حتی اکران گسترده آن در سراسر کشور هم توجه مخاطبان را به خود جلب کند./شبکه ایران