اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این عکس در 22 بهمن؛ خوراک تازه رسانه‌هـای خارجی



این روزها تناقض بین نوشته روی لباس یک جوان ایرانی که در راهپیمایی 22 بهمن امسال شرکت کرده بود با شعاری که در دست دارد، خوراک رسانه‌های خارجی شده است، اتفاقی که به گفته یک کارشناس فرهنگی، ناشی از ناآگاهی جوانی است که عکس آن منتشر شده است؛ نه یک موضوع عمومی.

 اخباراجتماعی   ,خبرهای اجتماعی , راهپیمایی 22 بهمن

دو نوجوان ایرانی که در راهپیمایی با شکوه 22 بهمن شرکت کرده‌اند، تصویر شعار (مرگ بر آمریکا) را در دست دارند، در حالی که یکی از آنها لباسی را که روی آن به انگلیسی نوشته شده (من عاشق نیوورک هستم) بر تن دارد.

عضو ارشد کارگروه فرهنگ و هنر در این باره به ایسنا، می‌گوید: وقتی عکس شهدا را روی لباس‌ها چاپ می‌کنند، برای مثال عکس شهید همت روی لباس می‌تواند یک الگو باشد. ما می‌توانیم در تولید لباس‌هایی که الگو هستند طوری تبلیغ کنیم که جوانان برای پوشیدن آن اشتیاق داشته باشند؛ نه اینکه به آن‌ها بقبولانیم که باید فلان لباس را بپوشید.

محسن کلانتری سپهر ادامه می‌دهد: در زمان قدیم عکس هنرمندان روی لباس یا کلاسورها چاپ می‌شد و همه هم برای استفاده از آن اشتیاق نشان می‌دادند. از طرفی چون ما نتوانستیم چرخه تولید پارچه (نساجی)، طراحی، دوخت و دوز و توزیع را در جامعه جا بیندازیم برخی نوجوانان و جوانان هم بدون آگاهی لباسی را انتخاب می‌کنند و می‌پوشند. من به شما قول می‌دهم جوانی که رسانه‌های غربی از عکس آن سوء استفاده می‌کنند مفهوم انگلیسی لباسی را که تنش کرده است، هم نمی‌داند آن‌را پوشیده و شعاری را هم درست گرفته که نسبت به هم مغایرت داشته‌اند.

او می‌افزاید: ما نمی‌توانیم بگوییم در این زمینه تولیدکنندگان یا طراحان مقصر هستند، چرخه‌ی تولید ما باید درست شود و برای اصلاح آن نقش تبلیغاتی صداوسیما موثر است. از طرفی اگر صداوسیما هر چه تبلغ کند اما تولید نباشد، چه فایده‌ای دارد؟! باید هنگامی که تبلیغ می‌شود، جایگزین آن هم نشان داده شود. وقتی به شما می‌گویند فلان کتاب را نخوان، قطعا کتاب دیگری را جایگزین می‌کنند. لباس هم به این شکل است، اگر ما به مردم می‌گوییم فلان لباس را نپوش، باید جایگزینی هم برای آن داشته باشیم.

عضو ارشد کارگروه فرهنگ و هنر اضافه می‌کند: اگر پوشش دیگری را جایگزین لباسی که تن این برادرمان است می‌کردیم قطعا او این لباس را نمی‌پوشید، چون اعتقادش شعاری است که در دستش گرفته نه آن لباسی که پوشیده است. دشمن هم از ناآگاهی آدم‌ها سوءاستفاده می‌کند و این طور برداشت می‌کند که قطعا کسی این برگه را دست جوان داده و گفته حالا برو عکس بگیر.

کلانتری سپهر می‌گوید: در این زمینه نمی‌توانیم بگوییم چه کسی مقصر است. به عقیده من هنرمندان تئاتر و خبرنگاران بهترین تصیحیح کننده نظام رفتاری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه هستند و آنها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، بنیاد ملی مد و لباس ایرانی - اسلامی در سال 91 به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی ، ارج نهادن، تبیین، تئبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرح ها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی تشکیل شد. با آنکه این بنیاد نو پا تلاش می‌کند فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی را در زمینه پوشش تقویت کند اما به نظر می‌رسد بدون کمک ارگان‌های دیگر نمی‌تواند این امر را محقق کند.

 

اخبار  اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
22 بهمن در چشم رسانه های خارجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب گسترده بازداشت و آزادی 6 جوان ویدئو کلیپ هپی در رسانه های خارجی (+عکس)



اخبار, ویدئو کلیپ هپی,کلیپ هپی ها


اخبار سیاسی - بازتاب گسترده بازداشت و آزادی 6 جوان ویدئو کلیپ هپی در رسانه های خارجی (+عکس)

بخش عربی سایت یاهو نیز این تیتر را برای این حادثه انتخاب کرد: " یک دولت اسلامی 6 نفر بازداشتی به دلیل رقص به شیوه هپی را آزاد کرد". این رسانه سپس از مخاطباش پرسید: "این کشور اسلامی کدام است؟"

خبر بازداشت و آزادی 6 جوان دختر و پسر در ایران با بازتاب گسترده ای در روزنامه ها، سایت های خبری و شبکه های تلویزیونی خارجی روبه رو شد.

به گزارش عصر ایران، در هفته گذشته، پلیس در ایران 6 نفر را به دلیل انتشار ویدئو کلیپ تقلیدی از ترانه آمریکایی "هپی" بازداشت و اندکی بعد آزاد کرد اما خبر این حادثه به طور گسترده در رسانه های مختلف خارجی منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان " ایران 6 جوان بازداشتی به دلیل ترانه هپی را آزاد کرد" نوشت: "مقامات ایران 6 جوان را به اتهام آسیب زدن به عفت و اخلاق عمومی به دلیل ضبط کلیب هپی بازداشت کردند. منابع آگاه می گویند این افراد آزاد شدند."

هپی نام ویدئوکلیپی است که توسط خواننده آمریکایی "فاریل ویلیامز" تولید و منتشر شده بود. این ویدئوکلیپ در کشورهای مختلف تقلید شد. تعدادی از جوانان در ایران هم با تقلید، ویدئو کلیپ مشابهی را تولید و در اینترنت منتشر کرده بودند.

 

اخبار, ویدئو کلیپ هپی,کلیپ هپی ها

 

ویلیامز در واکنش به این بازداشت، در صفحه خود در توئیتر مطلبی را منتشر کرد و خواستار آزادی این 6 جوان ایرانی شد.
ویلیامز در سایت تویتر نوشت: این بسیار ناراحت کننده است که این جوانان زندانی شده اند.

نکته جالب اینجاست که بخش عربی سایت یاهو نیز این تیتر را برای این حادثه انتخاب کرد: " یک دولت اسلامی 6 نفر بازداشتی به دلیل رقص به شیوه هپی را آزاد کرد". این رسانه سپس از مخاطباش پرسید: "این کشور اسلامی کدام است؟"

 

اخبار, ویدئو کلیپ هپی,کلیپ هپی ها

 

برخی منابع نیز گفته اند کارگردان این ویدئو کلیپ همچنان در بازداشت است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: در این فیلم که در یوتیوپ منتشر شده سه جوان پسر و سه دختر غیرمحجبه دیده می شود که ترانه می خوانند و در پشت بام می رقصند.

 

اخبار, ویدئو کلیپ هپی,کلیپ هپی ها

 

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: پلیس در ایران واحد "اخلاقی" را ایجاد کرده است که ماموریت آن کسب اطمینان از التزام زنان به داشتن حجاب در خیابان ها و ارشاد و بازداشت آنهاست.

مقامات ایرانی همچنین اینترنت را تحت نظارت دارند و تعداد زیادی از سایت ها از جمله مهمترین سایت های شبکه اجتماعی را فیلتر کرده اند.

سایت شبکه یورونیوز هم در خبری با عنوان "بازداشت 6 جوان در ایران به دلیل ویدئو کلیپ هپی" نوشت:" پلیس ایران 6 ایرانی را به دلیل مشارکت در فیلمبرداری ویدئو کلیپ هپی ترانه سرای آمریکایی فاریل ویلیامز و آسیب زدن به عفت عمومی بازداشت کرد.

در این خبر به نقل از رئیس پلیس تهران آمده است: در مدت 2 ساعت آنها را شناسایی و در مدت 6 ساعت بازداشت کردیم.
 
روزنامه تایمز انگلیس هم در خبری با عنوان " شادی حرام است"(!) اضافه کرد:  6 نفر در ایران به دلیل انتشار ویدوئو کلیپ هپی بازداشت شدند. تندروها در ایران معتقدند شادی حرام است(!)

 

اخبار, ویدئو کلیپ هپی,کلیپ هپی ها

 

"هیو توملینسون" خبرنگار تایمز نوشت: رئیس جمهور ایران در این اختلاف نظر وارد شد و در توئیتر نوشت: شادی حق ملت ماست.
 
علاوه بر تایمز لندن، رسانه های گاردین، واشنگتن پست، نیویورک تایمز، بی بی سی، سی بی سی کانادا، اسکای نیوز، هاآرتص اسرائیل، ای بی سی نیوز، دیلی میرور، ژورزالم پست اسرائیل، تایمز اسرائیل نیز به طور گسترده این خبر را پوشش دادند.

 

اخبار, ویدئو کلیپ هپی,کلیپ هپی ها


اخبار سیاسی - عصر ایران