اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این سرزمین در حال ذوب است


گرینلند، سرزمینی یخی در اقیانوس منجمد شمالی در حال ذوب شدن است.

روزگار نو: گرینلند، سرزمینی یخی در اقیانوس منجمد شمالی در حال ذوب شدن است.

 بررسی ۳۰ ساله تغییرات گرینلند توسط سازمان فضایی ناسا نشان می‌دهد که سطح یخی این سرزمین از چند هفته گذشته با شتابی غیرمعمول در حال ذوب شدن است.


اطلاعات سازمان فضایی ناسا در مورد وضعیت گرینلند، توسط سه ماهواره جداگانه جمع‌آوری شد‌ند. این اطلاعات که توسط کارشناسان ناسا و پژوهشگران دانشگاهی بررسی شدند حاکی از آن هستند که صفحات یخی سطح گرینلند به سرعت در حال آب شدن هستند.

در یک تابستان معمولی تا حدود نیمی از سطح گرینلند به طور طبیعی ذوب می‌شود. بخش اعظم یخ آب شده درارتفاعات بالا به سرعت دوباره یخ می‌زند. در سواحل گرینلند این آب توسط سدهای یخی نگه داشته می‌شود و در نهایت تنها مقدار اندکی از یخ آب شده به اقیانوس راه پیدا می‌کند.

ذوب سطح گرینلند اما امسال سرعت پرشتابی داشته است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند یخ گرینلند در مدت چند روز تا حدود ۹۷ درصد سطح ‌آن ذوب شده است.



این تغییر برای کارشناسان ناسا به قدری غیرمنتظره بود که به نتیجه اطلاعات ثبت شده توسط ماهواره‌ها شک کردند.

کارشناسان سپس با کمک دستگاه‌های اندازه‌گیری دمای سطح توسط یک ماهواره دیگر به مقایسه اطلاعات جمع‌آوری شده پرداختند. این دستگاه‌ها دمای بالای سطح گرینلند را تأیید کردند.

پیامد ذوب سطح یخی بر طبیعت گرینلند

کارشناسان ناسا معتقدند که یک لایه هوای گرم پایدار ذوب شدن غیرمعمول صفحات یخی گرینلند را سرعت بخشیده است. از ماه مه (خرداد ماه) چندین موج گرما در گرینلند ثبت شده که هر کدام از قبلی پرقدرت‌تر بوده است. آخرین موج گرما حدود ده روز طول کشیده است.

آندرآس لورمن، پروفسور موسسه بررسی تغییرات هوایی پستدام آلمان در گفتگو با خبرگزاری آلمان تأکید کرد: «جای تعجب ندارد و حتی قابل پیش‌بینی است که ما دلیل چنین تغییرات شدیدی را در افزایش دمای  کره زمین ببینیم.»

موسسه بررسی تغییرات هوایی پستدام پیش‌تر اعلام کرده بود که تأثیر افزایش دمای زمین بر صفحات یخ گرینلند بیشتر از آن‌ خواهد بود که تاکنون تصور می‌شد. هنوز روشن نیست که تغییرات تازه در نهایت تا چه حد در کاهش صفحات یخی گرینلند موثر خواهند بود.

لورمن در این مورد افزود: «در حال حاضر نمی‌توانیم نتیجه این تغییر را پیش‌بینی کنیم. نمی‌توان گفت که ذوب شدن پرسرعت این صفحات یخی چه پیامدهایی خواهد داشت، غیر از این‌که بخش زیادی از یخ آب شده از دست می‌رود و سطح آب‌های آزاد افزایش پیدا می‌کند.»      


ویدیو مرتبط :
سرزمین شادی (با رنگو حال کن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قانون جامع انتخابات در حال بررسی است



 

 

وزیر کشور

 

وزیر كشور گفت: در بازنگری قانون احزاب، از نظر احزاب و نخبگان نیز استفاده خواهیم كرد.

محمد مصطفی‌نجار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) افزود: قانون فعلی احزاب در سال ۶۱ نوشته شده و ۲۶ سال از این تاریخ می‌گذرد، در حالی كه كشور ما یك كشور رو به جلوست و قطعا با توجه به شرایط و نیاز زمان، كمبودهایی در این قانون وجود دارد كه ما باید در آن بازنگری كنیم.

وی ادامه داد: در این بازنگری با متخصصان، نخبگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو خواهد شد تا نواقص را به طور كامل ببینیم. ان‌شاءالله با توجه به در نظر گرفتن این قوانین، قانون جدیدی را به عنوان لایحه به دولت و مجلس ارایه خواهیم داد، به نحوی كه نواقص كنونی برطرف شده باشد.

وی هم‌چنین در مورد قانون جامع انتخابات نیز گفت: در این مورد نیز در حال بررسی هستیم تا اگر نواقصی در كارانتخابات وجود داشته باشد، آن را بررسی كنیم و اگر نیاز باشد آن نواقص را به عنوان لایحه‌ای ارایه كنیم و فعلا در حال بررسی این موضوع و تكمیل بررسی‌های خود هستیم.