اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این روزها مرتضوی در تامین اجتماعی چه می کند؟



مرتضوی,قاضی مرتضوی,رئیس تامین اجتماعی,استیضاح وزیر تعاون,مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی,اخبار ,اخبار سیاسی,پرونده مرتضوی

 

این روزها مرتضوی در تامین اجتماعی چه می کند؟

قاضی مرتضوی سابق این روزها درمیان اعتراضات سیاسیون و افکار عمومی بر میز ریاست تامین اجتماعی، مهم ترین سازمان اقتصادی کشور تکیه زده و حکم انتصاب صادر می کند تا بهارستان نشین ها بر تصمیم خود برای استیضاح وزیر کار جدی تر شوند.

شفاف: قاضی مرتضوی سابق این روزها درمیان اعتراضات سیاسیون و افکار عمومی بر میز ریاست تامین اجتماعی، مهم ترین سازمان اقتصادی کشور  تکیه زده و حکم انتصاب صادر می کند تا بهارستان نشین ها بر تصمیم خود برای استیضاح وزیر کار جدی تر شوند.

در آخرین اخبار رسیده از سازمان جنجالی تامین اجتماعی، در حکمی از سوی سعید مرتضوی مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی، بهنام پرهیزکار به سمت مشاور اجرایی و بختیار ملکی به سمت مدیرکل دفتر مدیرعامل منصوب شدند تا رئیس جدید به حضور خود در سازمان تامین اجتماعی رسمیت دهد  و بر هر گونه شایعه پیرامون برکناری اش  خط بطلان بکشد .

اما ماجرا از آنجا آغاز شد که در آخرین روز های سال 90 با وجود مخالفتهای شدید سیاسیون و نمایندگان مجلس و حتی مسئولین قوه قضاییه ،  سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی شد تا این سازمان سال جدید را با مدیریتی جدید که هیچ گونه سابقه اقتصادی در کارنامه خود ندارد و در مواردی اتهاماتی نیز به وی وارد شده که به گفته مسولان قضایی هنوز از این اتهامات تبرئه نشده است، آغاز به کار کند.

در هر حال دولتی ها این بار نیز به نظر سایرین اهمیتی ندادند و مراسم معارفه سعید مرتضوی به مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی در آخرین روز سال 90 و در تعطیلی رسانه های مکتوب برگزار شد تا سعید مرتضوی مدیر عامل جدید سازمان تامین اجتماعی که علاوه بر دادستانی تهران و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب در حوزه قضایی را در سوابق خود دارد،بدون  هیچ سابقه مدیریتی و ریاستی در پست‌های اقتصادی، به میز ریاست تامین اجتماعی تکیه زند.

 

بهارستان نشین ها اما در واکنش به این اقدام دولتی ها در نخستین روزهای بهار 90 اعلام کردند که اگر سعید مرتضوی برکنار نشود ، وزیر کار را به مجلس می کشانند و استیضاح می کنند.حتی برخی از نمایندگان اعلام کردند که استیضاح وزیر 15 فروردین ماه عملی خواهد شد تا شاید دولتی ها کوتاه بیایند و حکم ریاست سعید مرتضوی را لغو  کنند اما این تهدید نیز کارساز نشده و حالا سعید مرتضوی حکم انتصای می دهد  و معاون انتخاب می کند.

پرویز سروری، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در واکنش به این انتصاب، موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیش کشیده و گفت:  توقع ما این بود که این کار صورت نمی گرفت زیرا آقای مرتضوی و سوابق او هیچ تناسبی با این مسئولیت ندارد.

سروری تاکید کرد: در صورت کنار گذاشته نشدن مرتضوی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را که متن آن تهیه شده و به امضای نمایندگان مجلس رسیده است قطعا پیگیری می کنیم.

 

فاطمه آجرلو، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هشتم نیز در واکنش به حکم مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی برای سعید مرتضوی، گفت:‌ وی سابقه درخشانی در سمتهای خود نداشته و همین امر منجر خواهد شد نمایندگان به انتصاب وی به عنوان مدیرعامل جدید تامین اجتماعی واکنش نشان دهند.

وی، تغییرات پی در پی مدیریت در این بخش را افت و خدمت‌ رسانی به بیمه‌ شدگان تامین اجتماعی دانست و تاکید کرد: بعد از تعطیلات نوروزی نمایندگان به طور جدی با این موضوع برخورد خواهند کرد.

سلیمان جعفرزاده نیز درباره مخالفت نمایندگان با این انتصاب گفت :مرتضوی در قوه قضاییه یک پرونده دارد و این کار سبب می شود تا سازمان تامین اجتماعی پس از این تبدیل به یک مکان سیاسی شود چون از آنجا که تکلیف نهایی پرونده مرتضوی مشخص نیست، بنابراین این انتصاب نیاز به تامل بیشتری داشت تا نتیجه آن به طور قطعی مشخص شود.

وی ادامه داد :مهمتر اینکه ایشان سابقه مدیریتی در این زمینه ندارند و سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان مهم اقتصادی است را به حاشیه می کشاند. جعفرزاده با طرح این سوال که چرا با توجه به سوابق و ابهامات و سوالاتی که وجود دارد، شیخ الاسلامی به این انتصاب اقدام کرده است؟

 

این نماینده مجلس تاکید کرد :بهتر است وزیر کار قبل از اینکه مجلس پیگیری‌های جدی خود را شروع کند با چاره اندیشی لازم این قضیه را مرتفع کنند .

به این ترتیب به نظر می رسد ماجرای استیضلح وزیر کار کاملا جدی است و دولتی ها بعد از آن جلسه پرسش و پاسخ جنجالی در مجلس باید منتظر حضور دوباره  در بهارستان هشتمی  باشند که قصد دارد در آخرین روزهای حیات، از خود قاطعیت نشان دهد./شفاف


ویدیو مرتبط :
بازرسی بیمه تامین اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قبل از اینکه مجلس پی گیر شود مرتضوی از تامین اجتماعی برود



  مرتضوی,تامین اجتماعی,ریاست مرتضوی بر تامین اجتماعی,انتصاب مرتضوی,استیضاح وزیر کار,اختلاس در تامین اجتماعی

 

قبل از اینکه مجلس پی گیر شود مرتضوی از تامین اجتماعی برود

شهری - آخرین روز های سال 90 برای تامین اجتماعی پرخبر بود.با وجود مخالفتها سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی شد تا این سازمان در سال جدید با مدیریتی جدید آغاز به کار کند.اما نمایندگان مجلس از قبل نسبت به این انتصاب موضع گیری کرده و اعلام کرده بودند که وزیر کار را استیضاح می کنند .

 

زهرا تالانی:سلیمان جعفرزاده درباره مخالفت نمایندگان با این انتصاب می گوید:وی در قوه قضاییه یک پرونده دارد و این کار سبب می شود تا سازمان تامین اجتماعی پس از این تبدیل به یک مکان سیاسی شود چون از آنجا که تکلیف نهایی پرونده مرتضوی مشخص نیست، بنابراین این انتصاب نیاز به تامل بیشتری داشت تا نتیجه آن به طور قطعی مشخص شود.

وی در گفت وگو با خبرآنلاین ادامه می دهد:مهمتر اینکه ایشان سابقه مدیریتی در این زمینه ندارند و سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان مهم اقتصادی است را به حاشیه می کشاند.

 

جعفرزاده با طرح این سوال که چرا با توجه به سوابق و ابهامات و سوالاتی که وجود دارد، شیخ الاسلامی به این انتصاب اقدام کرده است؟می افزاید:بهتر است وزیر کار قبل از اینکه مجلس پیگیری‌های جدی خود را شروع کند با چاره اندیشی لازم این قضیه را مرتفع کنند .

رئیس تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در ادامه افشاگری‌اش از اختلاس صورت گرفته در شرکت‌های زیرمجموعه شستا می گوید: این پرونده هنوز به مراجع قضایی ارجاع نشده است و نهایتا ما تمامی اسناد و مدارک خود را در صحن علنی مجلس قرائت می‌کنیم. اما آنچه باعث تاسف است اینکه اموال 30میلیون بازنشسته تامین‌اجتماعی را تبدیل به شرکت‌های خانوادگی کرده‌اند و تمامی قراردادهای کوچک و بزرگ به فرزندان مدیران و بستگان واگذار شده است.

 

به نظر می‌رسد تامین اجتماعی به این زودی‌ها قصد دیدن روی ثبات را ندارد درحالی که از رفتن مدیرعامل پیشین و آمدن سرپرست جدید 2 ماه هم نمی‌گذرد باز هم یک تغییر دیگر سرو صدای نمایندگان را درآورد.

 

همچنین پرویز سروری در گفتگو با مهر، درباره انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی می گوید: توقع ما این بود که این کار صورت نمی گرفت زیرا آقای مرتضوی و سوابق او هیچ تناسبی با این مسئولیت ندارد.

وی ادامه می دهد: سازمان تامین اجتماعی یک مرکز حساس و مهم و تاثیرگذار است که شاید بتوان گفت که یکی از قطب های بزرگ اقتصادی کشور در این سازمان قرار دارد. شریف ترین افراد زحمت کش کشور عضو این سازمان یا صندوق آن هستند و ارائه خدمات مناسب به آنها از ضروریات جامعه ماست.

 

نماینده تهران یادآورمی شود: متاسفانه با تغییرات پی درپی مدیریتی در چند سال اخیر شاهد کاهش بهره وری و استفاده بهینه از این سازمان هستیم و افرادی که تجربه لازم را ندارند برای تصدی این سازمان معرفی می شوند. احساس می شود که سازمان تامین اجتماعی به مانند کارگاه آموزش شده است که افراد با حضور در آن آموزش لازم را فرا می گیرند و در دستگاههای دیگری اعمال مدیریت می کنند.

 

سروری این نحوه مدیریت سازمان تامین اجتماعی را مختل کننده امور مربوطه می داند و می گوید: انتصاب مرتضوی به این سمت هم مناسب نیست . با توجه به اینکه موارد و موضوعات دیگری درباره آقای مرتضوی مطرح شده است، این موضوع می تواند در نگرانی اعضای صندوق تاثیر گذار باشد و صندوق وسازمان را به یک سازمان و صندوق سیاسی تبدیل کند و حاشیه سازی ها را افزایش دهد./خبرآنلاین