اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این روزهای عراق برای ایرانیان یادآور 8 سال جنگ با صدام است/مردم می گویند، صبر بس است



اخبار,اخبار سیاست خارجی, بحران عراق


 اخبار سیاست خارجی - گاردین:
این روزهای عراق برای ایرانیان یادآور 8 سال جنگ با صدام است/مردم می گویند، صبر بس است، ایران باید وارد گود شود

حتی اگر داعش به ایران حمله نکند، درصورت سقوط نوری المالکی، و یا در صورت تجزیه عراق به سه قسمت، ایران یک «متحد مهم در منطقه » را ازدست بدهد. او نگران است که این امر نوعی پیروزی برای عربستان سعودی تعبیر شود. دولتی سنی که ایران را، اگر نه تهدید، که رقیبی استراتژیک برای خود می داند. به عقیده کیومرث ایران باید: «وارد گود شود...این در حال حاضر استراتژیک ترین حرکت است.»

روزنامه گاردین نوشت: خشونت گروه تروریستی داعش در عراق و نفرتی که به شیعیان می ورزد، ایرانیان را چنان خشمگین که خواستار دخالت نظامی ایران در عراق هستند.

به گزارش «تیک»  ، مریلا ۳۰ ساله چنان از گروه داعش و پیشرفت هایش در عراق همسایه به خشم آمده  که می خواهد نظامیان کشورش وارد جنگ با آنان شوند.

مریلا که در  مهد کودکی در سعادت آباد، در غرب تهران، به بچه ها انگلیسی یاد می دهد، اکنون آرامش خاطرش را از دست داده است:« داعش واقعا دارد می جنگد و من خیلی از آنها متنفرم. احساس می کنم که  می توانند برای ما خطری جدی باشند.»

در حالی که داعش در تمهید رفتن به بغداد است، دولت عراق که به دست حزب های شیعی اداره می شود، دست کمک  به سوی ایران، و البته آمریکا، دراز کرده است.

برای بسیاری از ایرانیان این رویدادها یادآور خاطرات آنان از «جنگ تحمیلی» سال های ۱۹۸۰-۱۹۸۸ است که ارتش نیرومند صدام حسین  به  ایران لشکر کشید. حتی نسل هایی که بمباران های هوایی و تلفات جمعی در جبهه ها و شهرهارا به یاد ندارند، در جامعه ای زخمی از تازیانه جنگ بزرگ شده اند.

مریلا تردیدی ندارد که ایران باید به جای آن که صبر کند پیشاپیش برای جنگ با داعش به عراق برود.

احسان، ۵۰ ساله، و عضو هیئت امنای  مسجدی مهم در خیابان کریم خان در تهران گفت: رفتار این گروه انسان را درمورد اعتقادهای انسانی شان به تردید می اندازد.

او می گوید: «باور نمی کنم که داعش ها مسلمان باشند. حتی برادران و خواهران یهودی و مسیحی ما هم هرگز به حرم های ما بی احترامی نکرده اند، چه رسد به مسلمانان. این نمونه کامل توحش است. من مطمئنم که اعضای مسجد ما در دفاع از حرم های مقدس مان در عراق به پا خواهند خاست. پسرهایی بین ۱۵ تا ۲۰ ساله از مسجد ما بودند که برای جنگ با ارتش صدام دست به اسلحه برندد».

با این همه صداهای معتدل تر هم شنیده می شود. کیومرث که اخیرا خدمت نظام وظیفه اجباری خود را به عنوان داروساز در بیمارستانی ارتشی به پایان رسانده ،دخالت  حساب شده ایران در عراق را مفید می داند. «به نظرمن اگر داعش در عراق موفق شود- که به نظر من شانس زیادی هم دارد- به ایران حمله خواهد کرد. به همین دلیل ایران باید در عراق حضور داشته باشد. البته  امیدوارم که این حضور طوری نباشد که مردم عراق را از به دست گرفتن سرنوشت کشورشان بازدارد.»

با وجود این کیومرث می ترسد که حتی اگر داعش به ایران حمله نکند، درصورت سقوط نوری المالکی، و یا در صورت تجزیه عراق به سه قسمت، ایران یک «متحد مهم در منطقه » را ازدست بدهد. او نگران است که این امر نوعی پیروزی برای عربستان سعودی تعبیر شود. دولتی سنی که ایران را، اگر نه تهدید، که رقیبی استراتژیک برای خود می داند. به عقیده کیومرث ایران باید: «وارد گود شود...این در حال حاضر استراتژیک ترین حرکت است.»

اما یوسف، مهندس ساختمان، می گوید تجربه جنگ هشت ساله با عراق باید اعتماد به نفس ایرانیان را درمورد قدرت کشورشان برانگیزد: «حتی اگر دولت عراق سقوط کند و اتحاد نامقدس میان داعش و حزب بعث صدام صورت بگیرد، امنیت ملی ما به خطر نمی افتد. صدام با همه قدرتش، با مشت آهنینش و با ارتش رعب آور و همه کشورهایی که پشت سرش بودند نتوانست به ما خراشی وارد آورد.»
اخبار سیاست خار جی - تیک


ویدیو مرتبط :
تخریب قبر صدام ملعون در اثر جنگ در عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حق‌شناس: روحانی وارث یک دولت ورشکسته بود/ برجام نتیجه منطقی‌تری از ملی‌شدن صنعت‌نفت و آتش‌بس جنگ ایران و عراق داشت



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,محمدجواد حق‌شناس

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است که دولت یازدهم در زمینه مسائل اقتصادی با نجابت به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه پرداخت و این نکته نباید فراموش شود که روحانی وارث یک دولت ورشکسته بود.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با نامه نیوز، با اشاره به اینکه سال 95، آخرین سال فعالیت دولت یازدهم خواهد بود و چه انتظاراتی باید از دولت تدبیر و امید داشت؛ بیان کرد: به طور کلی دولت یازدهم توانست با اجرایی کردن برجام در سال گذشته، تحولات عظیمی را در حوزه های اجتماعی، سیاست خارجی و اقتصادی ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: اجرای برجام و پایان دادن به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در مقایسه با پرونده های بزرگی همچون " ملی شدن صنعت نفت در ایران " و " آتش بس جنگ ایران و عراق " از نتیجه منطقی و مطلوب تری برخوردار بود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که رییس جمهور تا چه اندازه در تحقق وعده های انتخاباتی خود در زمینه اقتصاد موفق بود؟ گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم حسن روحانی با توجه به فسادهای اقتصادی که در دولت قبل به وجود آمده بود و رشد اقتصادی که در زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید منفی شش بود، در زمینه مسائل اقتصادی با نجابت به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه پرداخت و این نکته نباید فراموش شود که روحانی وارث یک دولت ورشکسته بود.


حق شناس در خصوص رای آوردن مجدد روحانی در انتخابات سال 96؛ اظهار کرد: روحانی برای کسب اقبال مجدد مردم در سال 96 راه بسیار سختی دارد و باید در یک سال آینده تمام تلاش خود را برای تحقق وعده های انتخاباتی اش انجام دهد.

 

 اخبار  سیاسی  - نامه  نیوز