اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایستادگی در برابر ردصلاحیت ناحق



اخبار,اخبارسیاسی, وزیر  کشور

اختلاف احتمالی را از راه مذاكره با مقام‌های عالی نظام حل خواهیم كرد

  عبدالرضا رحمانی فضلی بازهم دو وعده مهم داد؛ وعده‌هایی برای دلگرمی بسیاری از آنهایی كه زمستان امسال به قصد نشستن بر صندلی‌های سبز رنگ بهارستان می‌خواهند برای نام نویسی روانه وزارت كشور شوند. دلگرمی عبدالرضا رحمانی فضلی در قامت وزیر كشور، ایستادگی بر سر حقوق كاندیداها است.

 

كاندیداهایی كه او می‌گوید اگر از چهار مرجع ذی صلاح قانونی، گواهی سلامت داشته باشند وزیر بر سر حقوق آنها می‌ایستد. از اصولش هم می‌گوید، تاكید می‌كند كه برای ایستادگی بر سر حقوق كاندیداها اهل جنجال رسانه‌ای و جیغ و داد نیست بلكه می‌خواهد در آرامش و مذاكره منطقی كار را جلو ببرد. وزیر اصولگرای دولت حرف‌های مهم‌تری هم دارد. از «عدم احراز صلاحیت» برخی كاندیداها به دلیل كمبود وقت هم گلایه می‌كند و از تمهیدات وزارتخانه‌اش برای افزایش گروه‌های بررسی‌كننده صلاحیت كاندیداها خبر می‌دهد.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی یك دلهره اساسی دارد و آن هم «ضایع شدن حق كاندیداها » است. كاندیداهایی كه او می‌گوید اگر حق‌شان ضایع شود او باید در قیامت پاسخگو باشد. درست چند روز پس از هشدارهای انتخاباتی رییس‌جمهور، وزیر كشور كابینه نیز اظهارات تكمیل‌كننده‌ای داشت. دلگرمی‌های وزیر كشور بیش از هر چیز نشان می‌دهد كه این انتخابات یك انتخابات متفاوت خواهد بود و شاید رایزنی‌های وزارت كشور و شورای نگهبان بر سر چهار هزار كاندیدای احتمالی ورود به مجلس بیش از هر دوره دیگری باشد تا مجلسی با تنوع سلایق تشكیل شود.

ایستادگی بر حقوق كاندیداها
مهم‌ترین محور گفت‌وگویی كه عبدالرضا رحمانی‌فضلی با خبرآنلاین داشته است به بحث بررسی صلاحیت‌ها برمی‌گردد. جایی كه وزیر وعده‌های دلگرم‌كننده بسیاری داده است. او در همین مورد اشاره كرده است كه « در قوانین انتخاباتی ما هیچ بن بستی وجود ندارد. مثلا در بحث بررسی صلاحیت‌ها، باید روی حقوق كسانی كه از چهار مرجع ذی‌صلاح قانونی، گواهی سلامت دارند، ایستادگی كرد. من حتما در این زمینه ایستادگی خواهم كرد. اما اگر كسانی صلاحیت‌شان به شكل مستدل از سوی این مراجع رد شود، اگر زمین و زمان را به هم بدوزند نیز نمی‌توان قانونا برای آنها كاری كرد.

 

من نمی‌توانم از كسانی كه سوابق حقوقی و قضایی داشته و حكمی برای آنها صادر شده، دفاع كنم. اما اگر كسانی بی‌جهت و برخلاف حق رد صلاحیت شوند، یقین بدانید كه وزارت كشور از حقوق آنها حمایت خواهد كرد و شخص بنده پیگیر موضوع خواهم بود. » وی در ادامه از روش خود برای ایستادگی در مقابل حق كاندیداها نیز پرده‌برداری كرده و گفته است كه«روال بنده این است كه با آرامش، منطقی، با مذاكره و پیگیری مداوم و ارجاع موارد به كانون‌های حكمیت، كارم را پیش ببرم. نه اینكه در فضای رسانه‌ای جیغ و داد و جنجال راه بیندازم!

 

من اهل این كارها نیستم و سعی می‌كنم از مسیرهای قانونی كار را پیش ببرم. الحمدلله نظام ما هم هیچ بن بستی ندارد و ان‌شاءالله همه‌چیز قابل حل خواهد بود. » این دومین بار است كه رحمانی فضلی وعده ایستادن پای حقوق كاندیداهایی را می‌دهد كه احتمال می‌دهند نتوانند از مرحله بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بگذرند.

تلاش می‌كنیم «عدم احراز صلاحیت» نداشته باشیم
دومین محور اظهارات رحمانی فضلی اما به بحث عدم احراز صلاحیت‌ها بازمی‌گشت. آنجایی كه شاید برای نخستین بار وزیر كشور از عدم احراز صلاحیت كاندیداها به دلیل كمبود وقت گلایه كرد و گفت: «این ایراد هم به هیات‌های اجرایی و هم به هیات‌های نظارت وارد است كه به دلیل عدم فرصت بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌كردند كه صلاحیت برخی نامزدها احراز نشده است.

 

اما كمبود وقت نباید منجر به عدم احراز صلاحیت افراد شود، چرا كه در اسلام اصل بر برائت است. اگر لازم است باید تعداد كارگروه‌های بررسی‌كننده صلاحیت نامزدها را افزایش دهیم تا فرصت كافی را برای بررسی صلاحیت در اختیار داشته باشند. از نظر من فرضا اگر فرصت بررسی صلاحیت شما دست نداد، نباید به شما بگوییم به دلیل عدم احراز صلاحیت نمی‌توانید در انتخابات نامزد شوید!»

 

وی در ادامه اما یك وعده مهم‌تر داده است؛ وعده‌ای كه شاید محقق شدنش سرنوشت انتخابات را از این رو به آن رو كند. رحمانی‌فضلی می‌گوید: «در هیات‌های اجرایی تصمیم گرفته‌ایم كه همه امكانات لازم را صرف تحقیقات مورد نیاز برای احراز صلاحیت‌ها كنیم و در واقع همه سعی‌مان را می‌كنیم تا در این دوره از انتخابات «عدم احراز صلاحیت» نداشته باشیم.» او در مقابل از نگاه شورای نگهبان در این مورد هم خبر می‌دهد و می‌گوید: « تاكنون با برخی اعضای شورای نگهبان كه دوستانه صحبت كرده‌ام، آنها هم معتقدند كه باید صلاحیت همه افراد با تحقیق و بررسی، احراز یا رد شود. اگر شورای نگهبان هم به قانون عمل كند، انتخابات در این بخش نیز كاملا شفاف خواهد بود.» وی در ادامه تاكید كرده است كه « هیچ شبهه‌ای نداشته باشید كه ما در اجرای وظایف قانونی‌مان كوتاه نمی‌آییم و انفعالی عمل نخواهیم كرد.

 

برای اجرای وظایف قانونی مان هم حتما مشورت‌ها، جلسات هماهنگی زیادی با شورای نگهبان داریم و خواهیم داشت. تا اینجای كار كه الحمدلله با هماهنگی و تعامل به خوبی پیش رفته‌ایم و امیدواریم انتخاباتی برگزار كنیم كه باعث سرافرازی كشور و ملت باشد، ما كه نیامده‌ایم «دعوا» در كشور راه بیندازیم!» رحمانی فضلی در ادامه تاكید كرده است: «معتقدم كه بحث «عدم احراز صلاحیت» ناشی از «عدم رسیدگی» اصلا خوب نیست و حقوق افراد ضایع می‌شود و مطابق با فرمایش آقا در صیانت از آرا هم نیست. منتها باید برای آن راهی پیدا كرد.

 

اگر همه اعتراضات در كل كشور جمع شود و به شورای نگهبان ارجاع شود، معلوم است كه این شورا نمی‌تواند به تمامی آنها رسیدگی كند. حتی اگر زمان بررسی در شورای نگهبان را به یك ماه هم افزایش دهیم. از این رو باید در مراكز استان در زمینه بررسی صلاحیت‌ها نهایت دقت صورت گیرد. هیات‌های اجرایی و نظارتی استانی باید دقیق و قانونی، درست و به موقع، مسائل را حل كنند تا كمتر موردی به شورای نگهبان ارجاع شود و آنها فرصت بررسی نداشته باشند. »

جمله‌های كلیدی
اگر كار اعتراض كاندیداها به شورای نگهبان رسید، برای اینكه به همه اعتراض‌ها رسیدگی شود، باید گروه‌های بررسی‌كننده را افزایش دهند. مثلا اگر در گذشته ١٠ گروه مسوول رسیدگی به این اعتراضات بودند، در این انتخابات ٢٠ گروه را مكلف به این كار كنند.

روال بنده این است كه با آرامش، منطقی، با مذاكره و پیگیری مداوم و ارجاع موارد به كانون‌های حكمیت، كارم را پیش ببرم. نه اینكه در فضای رسانه‌ای جیغ و داد و جنجال راه بیندازم.

در بحث بررسی صلاحیت‌ها، باید روی حقوق كسانی كه از چهار مرجع ذی صلاح قانونی، گواهی سلامت دارند، ایستادگی كرد. من حتما در این زمینه ایستادگی خواهم كرد.

ما حتما به دنبال اجرای قانون در انتخابات خواهیم بود و صد‌در‌صد بر اجرای وظایف‌مان در چارچوب تعریف شده در قانون ایستادگی خواهیم كرد.

اگر كسی صلاحیت لازم برای نامزدی را داشته باشد و ما نرسیم صلاحیت وی را بررسی كنیم، از آرایی كه ممكن بوده به سبد وی ریخته شود «صیانت» نكرده‌ایم و این آرا به سبد كس دیگری ریخته می‌شود.

این ایراد هم به هیات‌های اجرایی و هم به هیات‌های نظارت وارد است كه به دلیل عدم فرصت بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌كردند كه صلاحیت برخی نامزدها احراز نشده است.


 اخبار  سیاسی  - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
ویندوز هشت ردصلاحیت شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مختاباد هم ردصلاحیت می شود



 

مختاباد هم ردصلاحیت می شود

 

در ایامی که رهبر انقلاب مردم و مسئولان را بیش از هر زمان به وحدت فرا می خوانند، برخی جریان های تندرو ، برخی اشخاص با نسبت دادن تلقیات خود نسبت به عبدالحسین مختاباد، درصدد برآمده اند تا جایگاه او را نیز همچون برخی دیگر از خوانندگان شاخص سنتی خوان ایران تضعیف نمایند و در همین چهارچوب برای صداوسیما جریان سازی رسانه ای راه انداخته و خواستار حذف کرسی آموزشی موسیقی مختاباد در دانشکده صداوسیما شده اند.

این درخواست ها در حالی مطرح می شود که احتمال می رود در آینده شاهد توسعه درخواست های نامعقول این عده تا سرحد حذف چهره هایی همچون مجید مجیدی و کمال تبریزی به عنوان چهره های شاخص جریان هنری که با ایشان همراه نیستند، اما از چهره های ارزشمند سینمای ایران هستند باشیم ...../آینده نیوز