اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران 2 روز بعد از افزایش قیمت بنزین !



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت بنزین

 

اخبار اقتصادی -  2روز بعد از افزایش قیمت بنزین
آرامش در جایگاه‌ها نگرانی از قیمت‌ها

بالاخره با اعلام قیمت جدید بنزین ماراتن تكراری سوختگیری‌های روزانه و شبانه دارندگان خودرو در جایگاه‌های سوختگیری پایان یافت و پمپ‌بنزین‌ها شرایط عادی را تجربه كردند.

 به گزارش خبرنگار قانون از ابتدای هفته گذشته اخباری درباره اعلام نرخ جدید بنزین منتشر شد. همین موضوع سبب شد از ساعات پایانی روز شنبه شمار مشتریان جایگاه‌های سوختگیری افزایش یافت و این وضعیت تا پایان هفته تداوم داشت.  به طوری كه در ساعات پایانی پنجشنبه شب صفی طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها شكل گرفته بود.


 دولت نرخ بنزین آزاد را از 700 تومان به هزار تومان و نرخ بنزین یارانه‌ای را به 700 تومان افزایش داد.  به این ترتیب دولت قیمت بنزین آزاد را 43 درصد افزایش داده است. هر چند میزان افزایش قیمت بنزین از برخی اخبار مطرح شده در این زمینه كمتر بود اما باز هم نگرانی‌هایی را میان مردم ایجاد كرده است و انتظار افزایش زنجیره‌ای قیمت‌ها در اثر این تصمیم دولت ایجاد شده است.  بر اساس تصمیمات اتخاذ شده آن دسته از خودروسوارانی که هنوز بنزین 400 تومانی در کارت‌ها ذخیره دارند می‌توانند تا اطلاع ثانوی از‌این ذخیره بنزین استفاده کنند.


آمارهای رسمی‌منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی‌ایران حاکی از آن است که با فروکش کردن مسافرت‌های نوروزی بیش از دو‌میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین با قیمت‌400 تومان در کارت‌های سوخت ذخیره‌سازی شده است.


هر چند سهمیه بنزین خودروهای شخصی با قیمت 700 تومان برای اردیبهشت ماه به كارت‌های سوخت دارندگان خودرو واریز شده است، اما نگرانی‌ها از افزایش دوباره قیمت كرایه تاكسی‌ها و همچنین افزایش بهای كالاهای مصرفی به بهانه رشد قیمت حمل و نقل در میان مردم افزایش یافته است .

 

صف‌های طولانی پمپ‌بنزین‌ها نشان دهنده نگرانی مردم از تاثیرات گرانی قیمت سوخت است . دولت معتقد است تورم ناشی از گرانی بنزین اندك است اما با توجه به انتظارات شدید تورمی‌احتمال رشد بیش از انتظار قیمت‌ها نیز وجود دارد . با توجه به اینكه 73 میلیون نفر خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند ، مشكلات معیشتی با افزایش قیمت بنزین یم تواند افزایش یابد اما كارشناسان در گفت‌و‌گو با «قانون» راهكارهایی را برای كاهش تاثیرات تورمی‌افزایش قیمت بنزین ارائه كردند .


سید حمید حسینی كارشناس اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است باید اقداماتی از سوی دولت صورت گیرد تا افزایش قیمت‌ها تاثیر واقعی خود را به جا بگذارد نه اینكه در اثر انتظارات تورمی‌و جو روانی موجود در جامعه حجم افزایش قیمت‌ها بالاتر از میزان واقعی اتفاق بیفتد. 


 وی در توضیح این مطلب افزود: به نظر من دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین نداشت و در این حد هم به حداقل اكتفا كرد تا بتواند بخشی از كسری درآمدهای خود را كه در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها رخ داده بود، جبران كند اما باید توجه داشت كه برنامه‌های دولت و رفتارها و سیاست‌های بعدی تصمیم‌گیران است كه تعیین می‌كند تاثیر افزایش قیمت بنزین چقدر باشد.

 
 وی با اشاره به اینكه باید به فكر معیشت مردم نیز بود،گفت: به هر حال رشد قیمت بنزین سبب افزایش قیمت بسیاری از كالاها خواهد شد اما اگر فضا به درستی مدیریت شود، این افزایش قیمت تاثیری روی قیمت كالاهای غیر مرتبط مثلا اجاره خانه نخواهد گذاشت.   وی گفت: البته می‌بینیم كه روز چهارشنبه عده‌ای در میدان فردوسی می‌گویند دلار به دلیل تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین گران شده است و این‌ها همه نشان می‌دهد دولت برنامه سختی برای مدیریت آثار روانی رشد قیمت‌ها در پیش دارد. 


 وی با اشاره به نقش بانك مركزی در كنترل مدیریت بازارهای پولی و مالی كشور گفت: باید بانك مركزی با دقت بیشتری وضعیت كنونی بازار را رصد كند. 


وی همچنین خواستار نظارت دقیق دولت بر نرخ‌ها شد و گفت: ضرورتی ندارد با این افزایش قیمت كرایه تاكسی‌ها و آژانس‌ها و.. . چند برابر شود.  لازم است دولت نظارت دقیقی را بر بازار داشته باشد. 


 وی گفت: من معتقدم جامعه كشش افزایش بیش از این حد قیمت انرژی را نداشت چون آمار ثبت نام‌ها نشان داد كه حداقل 73 میلیون نفر به یارانه احساس نیاز می‌كنند.  به این ترتیب با رشد قیمت بنزین و گازوئیل دولت بخشی از كسری بودجه اش را جبران می‌كند و می‌تواند با بهبود اوضاع اقتصادی ظرف 4 تا 5 سال قیمت بنزین در ایران را به قیمت‌های جهانی نزدیك كند. 


  برنامه‌ای برای اقدامات جبرانی
دولت باید اقدامات جبرانی را برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جامعه تدارك ببیند تا تاثیرات تورمی‌افزایش قیمت‌ها كاهش یابد.  


 علی قنبری، استاد دانشگاه و كارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون درباره تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر زندگی مردم و شرایط اقتصادی كشور گفت: اگر برنامه دولت تعریف شده باشد و اولویت‌ها به درستی مشخص شود، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تاثیرات تورمی‌اندكی خواهند داشت. 


 وی در توضیح این مطلب افزود: شیب افزایش قیمت بنزین تند نبود و اگر اولویت دولت هم بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی‌شهری و برون شهری باشد، تاثیرات تورمی‌اندك خواهد بود اما اگر فضا به درستی مدیریت نشود تاثیر این افزایش قیمت بیش از انتظار خواهد بود. 

 

وی گفت: بهتر است بعد از حمل و نقل دولت به حوزه بهداشت و درمان توجه كند و در مرحله سوم توجه به بخش آموزش را در دستور كار خود قرار دهد.  قنبری همچنین با اشاره به تاثیر اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی بر كاهش نرخ تورم گفت: نرخ تورم در ایران نزولی شده است و دولت برای حفظ وضعیت كنونی باید تصمیمات مناسبی را در این حوزه اتخاذ كند.  وی با اشاره به اینكه این اقدامات می‌تواند سبب جلب اعتماد مردم شود، گفت: اگر مردم به سیاست‌های دولت اعتماد كنند، تاثیرات تورمی‌ناشی از اتخاذ این تصمیمات كاهش می‌یابد و دولت می‌تواند با فراغ بال بیشتری برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال كند.


وی گفت: هدف دولت از اجرای هر برنامه‌ای افزایش رفاه اجتماعی است اما این مهم وقتی محقق می‌شود كه مردم به سیاست‌های دولت اعتماد داشته باشند.
اخبار اقتصادی - قانون

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش کرایه تاکسی ها به دلیل افزایش قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت بنزین در مرز ایران و عراق به 3500 تومان



اخبار,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت بنزین

 

اخبار اقتصادی - در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت صورت گرفت
افزایش قیمت بنزین در مرز ایران و عراق به 3500 تومان

فرماندار قصرشیرین گفت: قیمت بنزین در مرزهای استان کرمانشاه با عراق برای جلوگیری از قاچاق آن، سه هزار و 500 تومان تعیین شده است.

افشین رضایی امروز در گفت‌وگو با فارس در کرمانشاه اظهار داشت: در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت، در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم بر تعیین قیمت سوخت با یک فرمول خاص برای مبادی خروجی استان به کشور عراق گرفته شد.

وی با اشاره به تعیین قیمت فوق در هر 10 روز، بیان داشت: در حال حاضر قیمت بنزین در مرزهای استان کرمانشاه سه هزار و 500 تومان تعیین شده است.

فرماندار قصرشیرین به فرمول تعیین قیمت تعادلی بنزین در مرز پرویزخان اشاره کرد و افزود: این قیمت بر اساس قیمت بنزین در نخستین جایگاه سوخت در عراق و کسر آن از قیمت سوخت یارانه‌ای و در بنزین موجود در باک خودرو و ضریب ثابت 95 درصد ضرب شده که قیمت نهایی سه هزار و 500 تومان را به نشان می‌دهد.

رضایی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر برای خودروهای سواری در حال انجام است، خاطرنشان کرد: غیراستاندارد بودن باک خودروهای سنگین موجب ایجاد مشکلاتی برای اجرایی کردن این طرح در مورد تریلی‌ها و خودروهای سنگین شده است.

به گفته وی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی موظف به جمع‌آوری کارت‌های سوخت اضافی از جایگاه‌های عرضه بنزین است و تنها به جایگاه سوختی که در نزدیک مرز قرار گرفته کارت‌های اضافی داده می‌شود.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه برای ده روز دوم نیز قیمت سه هزار و 500 تومان را برقرار کرده‌ایم، گفت: تعدیل ضرایب فرمول تعیین قیمت به‌دلیل ثابت بودن قیمت بنزین یارانه‌ای در ایران تا پایان سال تنها به قیمت نخستین جایگاه سوخت در عراق بعد از مرز ایران بستگی دارد و با تغییرات آن تغییر می‌یابد.

اخبار اقتصادی - فارس