اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران گران‌ترین پول دنیا را دارد



اخبار,اخبار اقتصادی ,اقتصاد ایران

 

اخبار اقتصادی - ایران گران‌ترین پول دنیا را دارد

وی گفت: باید در اقتصاد عراق نفوذ کنیم و این موضوع باید مدنظر تجار و کارخانه داران و صنعت گران ایرانی به خصوص خوزستانی که در کنار عراق هستند، قرار بگیرد.

دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق یکی از موانع در فضای اقتصادی را مشکل پول دانشت و گفت: ایران گران‌ترین پول دنیا را دارد و با این پول در خارج کشور نمی توان کار کرد اما رقبای ما پول های ارزان قیمت را در اختیار سرمایه گذاران و صادرات کنندگان خود قرار می دهد.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی در همایش راهکارهای روان سازی تجارت با عراق که امروز - چهارشنبه - در اهواز برگزار شد، با گلایه از اینکه مرزهای کشور مدیریت واحدی نداشته و ندارند، گفت: 10 تا 12 ارگان در مرزها وجود دارد که هیچ کدام حرف همدیگر را گوش نمی‌دهند و مدیریت واحدی وجود ندارد.

وی افزود: برای صادرات پایدار به عراق باید یک سری اقدامات انجام دهیم که مهم ترین این اقدامات نفوذ در بازار عراق است که در حال حاضر نفوذ اقتصادی ما در عراق کافی نیست.

قاسمی افزود: می‌توانیم بسیاری از خطوط مونتاژ و خط تولید خود را به عراق ببریم و بسیاری از کارخانه‌های ما در ایران به ویژه در خوزستان می‌توانند این اقدام را انجام دهند تا به عنوان صادرات پایدار در عراق بمانند و این موضوع باید در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

وی گفت: باید در اقتصاد عراق نفوذ کنیم و این موضوع باید مدنظر تجار و کارخانه داران و صنعت گران ایرانی به خصوص خوزستانی که در کنار عراق هستند، قرار بگیرد.

قاسمی تصریح کرد: باید در صادرات سه مولفه مورد توجه قرار گیرد، یعنی علاوه بر این‌که به صادرات پایدار فکر می کنیم باید شاخص هایی مانند کیفیت، سرعت و قیمت را مورد توجه قرار دهیم؛ به عبارت دیگر خوب، سریع و ارزان بسازیم؛ در غیر این صورت اصلا نمی توانیم رقابت کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش جنوبی عراق که عموما شیعه نشین هستند، امنیت و مصرف خوبی وجود دارد. با توجه به وضعیت اخیر در عراق، کشورهای اروپایی و سایر کشورها به دلیل نبود امنیت، وارد عراق نمی شوند یا کمتر وارد می شوند و این مسئله فرصت خوبی برای ما است زیرا ما در جنوب عراق مشکل امنیتی نداریم.

دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق گفت: باید بازرگانان و تجار خوزستانی فرصت عراق را غنیمت بشمارند و با برنامه ریزی وارد عراق شویم. صادرات به ویژه به عراق در حال حاضر مهم ترین کمک به دولت و نظام جمهوری اسلامی می تواند باشد. هم اکنون مشکلات و موانع صادراتی در کشور شناسایی و این موانع تقدیم دولت شده است و نگاه دولت هم خروج از رکورد و هم تولید اقتصادی است.

قاسمی عنوان کرد: منابع عظیم بالقوه ای در کشور وجود دارد که تاکنون بخش کمی از آن‌ها بالفعل شده است و ما باید با پرهیز از مسایل حاشیه ای و با استفاده از نیروهای انسانی باهوش و متخصص این منابع را بالفعل کنیم. می توانیم با این منابع عظیم بالقوه و بالفعل کشور دگرگونی اقتصادی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این ساختار ادارات و دستگاه های اجرایی براساس واردات بود اما باید این ساختار را تغییر دهیم و از ساختار وارداتی به ساختار صادراتی تغییر جهت دهیم. باید اهمیت سرمایه‌گذاری را خوب بدانیم زیرا سرمایه‌گذاران و پولداران به عنوان سربازان خط مقدم هستند و دولت باید کمک کند تا سرمایه گذاران و پیمانکاران ما سرمایه بیشتری داشته باشند.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
گران ترین هتل دنیا(شبی 47500 دلار)-تاپ تن هتل های گران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صندوق بین‌المللی پول:ایران هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا شد



 

 

اقتصادی,اقتصادایران

 

 

       

صندوق بین المللی پول، ایران را هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا معرفی نمود و اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب برابری قدرت خرید به رقم ۹۳۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

صندوق بین المللی پول، ایران را هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا معرفی نمود و اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب برابری قدرت خرید به رقم ۹۳۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : به دلیل شرایط ویژه ای که کشور ایران از نقطه نظر اقتصادی در سطوح مختلف منطقه ای وبین المللی دارد بررسی و ارزیابی عملکرد اقتصاد ایران معمولاً در برنامه های آماری سازمانهای بین المللی مورد توجه قرار می گیرد.

در این راستا، معمولاً از شاخصهای اقتصادی و مالی متنوعی که نشان دهنده تحولات و ساختار اقتصاد کشورها هستند استفاده می شود. شاخص تولید ناخالص داخلی بر حسب برابری قدرت خرید، از جمله شاخص های اقتصادی مهمی است که به منظور مقایسه عملکرد اقتصادی کشورها برآورد می شود. مطابق با روشهای مورد استفاده جهت برآورد این شاخص، ارزش تولید ناخالص داخلی کشور که بر حسب واحد پولی آنها بیان می شود با استفاده از عوامل تبدیل کننده ای که منعکس کننده قدرت خرید واحدهای پولی کشورها هستند و تحت عنوان برابری قدرت خرید مطرح می شوند بر حسب یک واحد پولی مشترک (معمولاً دلار بین المللی) ارزش گذاری می شوند.

بررسی رقابت پذیری کشورها، مقایسه درآمد ملی و سرانه کشورها، ارزیابی استاندارد زندگی جوامع و برآورد سایر شاخص های اقتصادی از جمله دیگر موارد کاربردی شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) بر حسب برابری قدرت خرید (PPP) محسوب می شود.

براساس آمارارائه شده توسط صندوق بین المللی پول در سپتامبر ۲۰۱۱ ، تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب برابری قدرت خرید به رقم ۹۳۰ میلیارد دلار بین المللی افزایش یافته و بدین ترتیب رتبه هفدهم را بین ۱۸۳ کشور به خود اختصاص داده است.

کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، چین، هند و ژاپن در این رتبه بندی به ترتیب با ۱۵۰۶۵، ۱۱۳۱۶، ۴۴۷۰و ۴۳۹۶ میلیارد دلار بین المللی در رتبه های اول تا چهارم قرار گرفته اند. برآوردهای به عمل آمده حاکی از آن است که استرالیا، تایوان، لهستان و آرژانتین نیز به ترتیب با ۹۱۹، ۸۸۶، ۷۶۷ و ۷۱۱ میلیارد دلار بین المللی؛ رتبه های ۱۸ تا ۲۱ را پس از ایران کسب نموده اند.

براساس آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۱ نسبت به رقم مذکور در سال ۱۹۸۰ (۱۱۴ میلیارد دلار بین المللی) حدوداً ۸ برابر افزایش یافته است.

از سوی دیگر علیرغم افزایش جمعیت طی سه دهه گذشته، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران بر حسب شاخص PPP در سال ۲۰۱۱ به ۱۲۲۵۸ دلار بین المللی رسیده است که نشان دهنده افزایش ۴ برابری عملکرد اقتصاد نسبت به رقم مذکور در سال ۱۹۸۰ است.

رتبه بندی حاصل از ۱۸۳ کشور دلالت بر آن دارد که در سال ۲۰۱۱ اقتصاد ایران از نقطه نظر شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه بر حسب برابری قدرت خرید رتبه ۷۳ را به خود اختصاص داده است..... /   خبرگزارى مهر