اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران کد و شبنم رفتنی شدند



اخبار,اخبار اقتصادی ,قاچاق کالا و ارز

 

اخبار اقتصادی - ایران کد و شبنم رفتنی شدند

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب که به دنبال جایگزینی مناسب برای ایران کد و شبنم هستیم گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲ به مجلس تصویب رسیده و در اسفند ۹۲ از طرف ریاست‌جمهوری ابلاغ شده است.

به گزارش فارس، حبیب‌الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری در حاشیه همایش تخصصی رؤسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در مورد طرح شبنم اظهار داشت: در طرح شبنم و ایران کد ما برای اینکه کالاهای عرضه‌شده را شناسایی کنیم که آیا از مبادی رسمی یا غیررسمی وارد می‌شوند، این کد رهگیری را تعریف کرده‌ایم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری تصریح کرد: کدهای شبنم و ایران‌کد جزو مواردی است که در راستای تفکیک کالای قاچاق و غیرقاچاق است و شبنم ایده ای بود که می‌توانست در این زمینه به ما کمک کند، اما چون در مرحله اجرا دچار مشکلات عمده شد و این مسئله مطرح شد که زمینه قاچاق از طریق کدهای جعلی شبنم و استفاده غیرمجاز از آن فراهم شده، طرح شبنم متوقف شد.

وی گفت: در مسیر جایگزینی برای کد رهگیری هستیم تا کدی تعریف شود که جامعیت داشته باشد و بتوان از سوءاستفاده توسط آن جلوگیری کرد و همچنین امکان جعل نداشته باشد.

این مقام مسئول به کاشفین قاچاق اشاره داشت و گفت: طبق قانون جدید علاوه بر ناجا و گمرک، دستگاه‌های دیگر نیز جزو کاشفین هستند و در شرایط جدید آن چیزی که توسط ناجا جزو کشفیات 9 ماهه بوده، ارزش آن 1200 میلیارد تومان است.

حقیقی به متمرکز شدن بر اقدامات پیشگیرانه اشاره داشت و گفت: در حوزه مقابله با برنامه‌ریزی با عناصر دانه درشت در شبکه‌ها به مقابله پرداختیم و اقدامات هم‌زمان پیشگیرانه و مقابله را در راستای کاهش قاچاق ادامه خواهیم داد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی در مورد بلوکه شدن 50 درصدی درآمد ناجا از کشفیات گفت: تا قبل از قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معادل 50 درصد آن در اختیار ناجا بود، اما قانون جدید این موضوع را متوقف کرد و ما به دنبال تعریف جدیدی هستیم که مبتنی بر جایگزینی موضوع شود و مسیر جدیدی را تعریف کند.

حقیقی در پاسخ به سؤال فارس در مورد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که سال گذشته به تصویب مجلس رسیده، گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 92 به مجلس تصویب رسیده و در اسفند 92 از طرف ریاست‌جمهوری ابلاغ شده و از مسیر اجرایش انجام می‌گیرد.

وی گفت: در رابطه با انجام بعضی از مواد قانونی آن نیاز به زیرساخت‌های اولیه بوده که از طریق دستگاه‌های متولی طرح موضوع شد و اشکالات به حوزه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارسال شده تا لایحه اصلاحی تهیه شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری تصریح کرد: این قانون از مرحله ابلاغ تاکنون در حوزه‌های متعدد در حال اجراست و توقفی در اجرای قانون آن وجود ندارد.

این مقام مسئول قاچاق را عملکرد عوامل متعددی عنوان کرد و افزود: فرضاً ما شاهد رشد حجم قاچاق بودیم، ولی این رشد به حوزه کارآمدی یا ناکارآمدی برمی‌گردد باید با برنامه‌ریزی تعریف‌شده با آن برخورد کنیم.

وی تصریح کرد: از برنامه‌های این ستاد، ابتدا توقف مسیر قاچاق و سپس کاهش آن است.

وی تعداد کوله‌برهای ثبت شده را 37 هزار نفر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این تعداد در چهار استان سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه فعالیت دارند.
اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
بازگشت دوباره طرح شبنم و ایران کد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران کد و شبنم از امروز حذف شدند



علت حذف الزام دریافت ایران کد و شبنم برای ثبت سفارش واردات کالا

ایران کد و شبنم از امروز حذف شدند

ساسان خدایی با بیان اینکه از امروز (22 مهرماه) الزام دریافت ایران کد و شبنم برای ثبت سفارش واردات کالا حذف شده است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت این اقدام را به منظور تسهیل واردات کالا و ترخیص آن از گمرک انجام داده است.

به گزارش مهر معاون دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: وزارت صنعت بسته ای را به منظور تسهیل تجارت تدارک دیده که یکی از بندهای آن حذف الزام دریافت ایران کد و شبنم از ثبت سفارش کالا بوده است.

وی با بیان اینکه هدف از این اقدام تسهیل ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک بوده است، خاطر نشان کرد: در نظرسنجی های صورت گرفته از فعالان اقتصادی مجموعه ای از مشکلات پیش روی واردات و صادرات استخراج شده است که الزام دریافت ایران کد و شبنم بیشترین مشکل واردکنندگان کالا بوده است که امیدواریم با این اقدامات دولت علاوه بر کاهش زمان ثبت سفارش و ترخیص کالا، هزینه ها نیز کاهش یابد.

خدایی اظهار داشت: ممکن است در روزهای اولیه اجرای این طرح سامانه با مشکلاتی مواجه باشد که به لحاظ فنی است و به طور قطع در روزهای آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دیشب در برنامه زنده تلویزیونی پایش از برنامه جمع آوری شبنم و ایران کد خبر داده و گفته است: طرح شبنم در مقابل قاچاق ضعیف بوده است. عملا به قاچاق رسمیت داده ایم. طرح شبنم عملا در همه کشوهای مغازه ها است.

وی افزوده است: ایران کد برای گمرک ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده است. باعث ایجاد بروکراسی در گمرکات شده است. تصمیم گرفتیم و در حال جمع کردن ایران کد هستیم. برای هر ایران کد باید یک برگه سبز صادر کنیم که این باعث بروکراسی شدیدی شده است./مهر