اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران چطور می تواند پول های بلوکه شده اش را از غرب بگیرد؟



اخبار,اخباراقتصادی,دارایی‌های بلوکه شده ایران


اخبار اقتصادی - ایران چطور می تواند پول های بلوکه شده اش را از غرب بگیرد؟

رئیس کمیته مطالبات عمومی مجلس گفت: در رابطه با اینکه چرا ایران نمی‌تواند به پول‌های واریز شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سوئیس و عمان دسترسی داشته باشد، سه فرضیه وجود دارد.

مهدی دواتگری نماینده مردم عجب‌شیر و مراغه درمجلس به پرداخت دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط غرب پس از توافق ژنو اشاره کرد و گفت: متاسفانه این مبالغ هرچند در حسابی به نام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سوئیس و عمان موجود است، ولی قابل برداشت نیست.


او گفت: درپی توافق ژنو مبلغی حدود یک و نیم میلیارد دلار از میزان 4.2 میلیارد دلار که قرار بود پرداخت شود به حساب بانک مرکزی در سوئیس و عمان واریز شده ولی مشکل اینجاست که این پول‌ها را نمی‌توانیم به داخل کشور منتقل کنیم.

رئیس کمیته مطالبات مجلس گفت: در این رابطه 3 فرضیه قابل تصور است که چرا نمی‌توانیم این مبالغ را به کشور منتقل کنیم.


او با اشاره به فرضیه اول گفت: شاید ناشی از اشتباهاتی است که بانک مرکزی مرتکب شده یعنی باید حسابی باز می‌کرد که امکان برداشت از آن‌ها وجود داشت ولی اینگونه نشده است.


دواتگری با اشاره به فرضیه دوم گفت:برخی از کشورهای غربی و خصوصا بانکهایی که در آن‌ها حساب باز کردیم متاسفانه استقلال ندارند و با فشار غرب به خصوص آمریکا و با تهدید به اعمال جرایم سنگین از پرداخت این وجوه به جمهوری اسلامی خودداری می‌کنند که به تبع این اعتبار و استقلال آن بانک‌ها در عرصه تجارت جهانی خدشه دار می‌شود.

او گفت: بانکی که استقلال ندارد، پرداختی که نیاز به مجوز آمریکا دارد قطعا اعتبار آن بانک خدشه دار شده و نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کارشکنی و شیطنت‌های آمریکا را فرضیه سوم دانست و گفت: کارشکنی و شیطنت‌های آمریکا در خصوص بانک‌های اروپایی و خارجی فرضیه دیگری است، به طوری که به جای پرداخت پول به ایران سعی می‌کنند در مقابل این وجوه ما را وادار به خرید سایر محصولات از جمله غذا و دارو کنند و این کارشکنی قابل قبول نیست.

دواتگری ادامه داد: پول‌های واریز شده به حساب ایران در عمان و سوئیس درست است و اینکه آن حساب به نام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده نیز درست است ولی مشکل اینجاست که این مبلغ قابل برداشت نیست.

رئیس کمیته مطالبات عمومی در پایان در مورد میزان دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید بانک مرکزی به صورت رسمی و شفاف اعلام کند.
اخبار اقتصادی - خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
روایت های مختلف از پول های بلوکه شده ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات توافق جدید ایران و شل/ پول نفت بلوکه شده ایران در اروپا آزاد شد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جزئیات توافق جدید ایران و شل/ پول نفت بلوکه شده ایران در اروپا آزاد شد

وزیر نفت با تشریح توافق جدید ایران با شرکت انگلیسی شل برای وصول مطالبات معوق نفتی از این شرکت اروپایی، اعلام کرد: با مجوز جدید اتحادیه اروپا و سازمان ملل به زودی بدهی چند میلیارد دلاری ایران از این شرکت انگلیسی اخذ می شود.

رستم قاسمی امروز در گفتگو با مهر، درباره افزایش بدهی های معوق شرکت انگلیسی شل به بیش از دو میلیارد دلار گفت: پس از تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، وزارت نفت هم شرکت شل را تحریم نفتی کرده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ گونه نفتی به شرکت انگلیسی شل فروخته نمی شود، تصریح کرد: بدهی های معوق نفتی این شرکت اروپایی هم افزایش نیافته است.

این عضو کابینه دولت دهم در پاسخ به این سئوال مهر که آیا فروش نفت به شرکت شل انگلیس از طریق واسطه ها انجام می شود؟ اظهار داشت: در حال حاضر هیچگونه نفتی به صورت واسطه ای به این شرکت نفتی اروپایی فروخته نمی شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر چگونگی وصول مطالبات نفتی از شرکت شل توضیح داد: پس از تحریم اتحادیه اروپا کلیه منابع مالی حاصل از فر وش نفت ایران به شرکت شل بلوکه شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اخیراً که توافق بین ایران و شرکت انگلیسی شل برای وصول مطالبات نفتی معوق انجام گرفته است، بیان کرد: بر این اساس، مجوزهای لازم از اتحادیه اروپا و سازمان برای وصول این مطالبات اخذ شده است.

قاسمی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود به زودی بدهی های معوق شرکت شل به وزارت نفت ایران پرداخت شود./مهر