اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و 1+5 هنوز به مانع اصلی نرسیده اند/اوباما در صورت تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران باید استعفا کند



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - ایران و 1+5 هنوز به مانع اصلی نرسیده اند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به توافق ایران و 1+5 برای اجرای توافقنامه ژنو، این موضوع را دومین مانع موجود در مسیر حل نهایی موضوع هسته ای جمهوری اسلامی خواند و مدعی شد که طرف های مذاکره هنوز به مانع اصلی نرسیده اند.

"اسکات پترسون" یکی از قدیمی ترین روزنامه نگاران آمریکایی مستقر در خاورمیانه که تحولات هسته ای ایران را به صورت دقیق دنبال می کند در مطلبی در روزنامه کریستین ساینس مونیتور با تشبیه مسیر رسیدن به توافق هسته ای کامل به یک مسابقه دوی با مانع، می نویسد : آزمون فرضیات در مورد تیتر اخباری که در مورد صحبت های مذاکره کنندگان هسته ای ایران و کشورهای 1+5 منتشر شده نشان می دهد که دومین مانع در مسیر رسیدن به یک معاهده جامع هسته ای پشت سر گذاشه شد.

به اعتقاد پترسون اولین مانع رسیدن به توافق ژنو بود که در نوامبر سال گذشته میلادی محقق شد.

در ادامه مطلب واشنگتن پست آمده است : با اجرای این توافقنامه از تاریخ 20 ژانویه ایران و کشورهای 1+5 شش ماه فرصت خواهند داشت تا به توافق نهایی برسند و در اصل مهمترین مانع همین توافق نهایی است. مخالفت تندروهای حاضر در آمریکا، سرزمین های اشغالی و حتی ایران نیز به اعتقاد پترسون یکی دیگر از موانعی است که برای رسیدن به توافق نهایی باید از آن نیز گذر کرد.

پترسون در مطلب خود به نگرانی های بی دلیل برخی افراد در مورد پرونده هسته ای ایران اشاره کرده و می نویسد : شاید این پرسش مطرح شود که ایران هسته ای : تهران با چه سرعتی می تواند بمب هسته ای بسازد؟ توافق هسته ای که با ایران انجام شده این کشور را متعهد به پایین آوردن سطح غنی سازی و کاهش ظرفیت اورانیوم غنی شده 20 درصدی می کند.

در مقابل این کارها، ایران چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی مسدود شده خود در کشورهای غربی را دریافت می کند البته پرداخت این پول مرحله ای بوده و در مرحله اول در روزهای نخست ماه فوریه مبلغ 550 میلیون دلار به حساب ایران واریز می شود. هدف از این کار آن است که پیشرفت برنامه هسته ای ایران برای شش ماه متوقف شود سپس در توافق نهایی می توان توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای را به کلی از میان برد.

پترسون می نویسد : توافق نهایی ایران را از ساخت بمب هسته ای محروم خواهد کرد البته این موضوع را ایران بارها تکذیب کرده و تاکید می کند کند که برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.

در ادامه این مطلب به تلاش برخی سناتورهای آمریکایی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران اشاره شده و آمده است : در حالیکه 59 سناتور آمریکایی از اعمال تحریم های جدید بر بخش نفت ایران حمایت می کنند کاخ سفید به این اقدام هشدار داده و عنوان می کند که این اقدام سنا موجب خارج شدن مذاکرات از مسر اصلی می شود در همین رابطه "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز یکشنه شب بعد از اعلام زمان اجرای توافقنامه ژنو، تاکید کرد که در صورت تصویب تحریم های جدید، آن را وتو می کند .


پترسون در پایان می نویسد : توافق روز یکشنبه بین ایران و کشورهای 1+5 توافق ماه نوامبر در ژنو را رسمیت بخشید، اما نکته قابل توجه در این رابطه آن است که این توافق آن دسته از اعضای کنگره آمریکا را که برای وضع تحریم های جدید تلاش می کنند به مبارزه طلبیده است.

 

-------------------------------

 

خبرنگار باسابقه بی‌بی‌سی:

اوباما در صورت تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران باید استعفا کند

خبرنگار با سابقه بی‌بی‌سی و مجری پیشین برنامه «پانوراما» این شبکه گفت: در صورتی که لابی اسرائیل بتواند لایحه ضدایرانی را در سنای آمریکا به تصویب برساند، اوباما باید استعفا کند.

 مجری پیشین برنامه «پانوراما» بی‌بی‌سی در گفتگو با پرس‌ تی وی گفت: در صورتی که لابی اسرائیل بتواند لایحه ضدایرانی را در سنای آمریکا به تصویب برساند، اوباما باید استعفا دهد.

 

آلان هارت گفت: اگر لابی اسرائیل قانون تحریمی جدید علیه ایران را پیش ببرد و آن را فعال کند و چشم‌انداز توافق با ایران را به خطر بیندازد، من صراحتا معتقدم که اوباما باید استعفا دهد و به مردم آمریکا این حقیقت را بگوید که چه کسی سیاست خارجی این کشور را در منطقه تعیین می‌کند. گروه‌های طرفدار رژیم صهیونیستی در آمریکا به دولت و سنای این کشور برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران فشار می‌آوردند؛

 

با این وجود رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که این لایحه بحث‌برانگیز را درصورت تصویب در سنا وتو خواهد کرد. اوباما در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد: اعمال تحریم‌های اضافی در حال حاضر، تنها تلاش‌های ما برای حل مسئله هسته‌ای ایران به صورت صلح‌آمیز را از مسیر خارج می‌کند و هر قانونی را که تحریم‌های جدیدی در جریان مذاکرات تصویب کند، وتو خواهم کرد.

 

هارت با پیش‌بینی وقوع یک تقابل بسیار بزرگ میان لابی صهیونیست‌ها و کاخ سفید، تصریح کرد: شک ندارم که اوباما خواهان پیش رفتن این توافق با ایران است.

 

ایران و گروه 1+5 در ماه نوامبر در ژنو به توافق دست یافتند و از آن زمان به بعد رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیست‌ها در آمریکا ضمن تقبیح این توافق، فشار می‌آورد تا تحریم‌های بیشتری علیه تهران تصویب شود و همچنین تلاش می‌کند تا ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه نشان دهد.

 

این خبرنگار باسابقه انگلیسی اضافه کرد: صهیونیست‌ها نیازمند این هستند تا تصور ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را به عنوان یک تهدید برای موجودیت اسرائیل حفظ کنند به همین دلیل این یک تبلیغ و پروپاگاندا است که صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته‌اند تا اقدامات و سیاست‌های اسرائیل یا به معنی دیگر جرایم آن را توجیه کنند.

اخبار سیاست خارجی - مهر, فارس

 


ویدیو مرتبط :
بزرگترین تحریم های تاریخ علیه ایران به تصویب مجلس آمریکارسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم‌های جدید اوباما علیه ایران و سوریه



تحریم‌های جدید اوباما علیه ایران و سوریه

به موجب این فرمان صادره باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دارایی و سپرده‌های بانکی این افراد و موسسات در آمریکا توقیف شده و خود آنها از ورود به این کشور ممنوع می‌شوند.

باراك اوباما روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را با ادعای آنچه «نقض حقوق بشر از طریق فن‌آوری اطلاعات» خوانده شده‌ است، علیه ایران و سوریه اعمال كرد.

 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی گزارش داد، آمریکا عده‌ای از افراد و موسساتی را که ادعا می‌شود با استفاده از فن‌آوری‌های مخابراتی به مقامات ایران و سوریه در امر مداخله در زندگی خصوصی مردم کمک می‌کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

 

به موجب این فرمان صادره باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دارایی و سپرده‌های بانکی این افراد و موسسات در آمریکا توقیف شده و خود آنها از ورود به این کشور ممنوع می‌شوند.

 

بنا بر این گزارش، کارکنان بعضی از موسسات و سازمان‌ها و نیز افراد خصوصی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به مقامات سوریه در شکستن شبکه‌های اینترنتی و بدین ترتیب، در تعقیب شهروندان این کشورها کمک کرده‌اند، مشمول این تحریم ها هستند.

 

در حال حاضر علی مملوک، رییس سازمان اطلاعات سوریه و تمامی این سازمان، موسسه "سیری تل"، سرویس دهنده عمده موبایل سوریه بزرگترین ارایه دهنده سرویس اینترنت این کشور در این فهرست قرار دارند.

این تحریم‌ها همچنین کسانی که هرگونه تجهیزات نظارتی، خدمات سرویس و فناوری برای ردیابی افراد، مراقبت و شنود از طریق کامپیوتر و اینترنت در اختیار ایران و سوریه قرار دهند، هدف قرار خواهد داد./عصرایران