اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و گروه ۱+۵ در آستانه دستیابی به «توافق سیاسی» هستند



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - منابع آگاه نزدیک به مذاکرات؛
ایران و گروه ۱+۵ در آستانه دستیابی به «توافق سیاسی» هستند

آنها متعهد خواهند شد که اختلافات باقی مانده را که اغلب در دو موضوع غنی‌سازی و جدول زمانی تحریم‌هاست، از طریق مذاکره حل کنند. پیش بینی شده است که زمان ازسرگیری این مذاکرات، هفته نخست دسامبر و زمانی باشد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا طبق برنامه از قبل تعیین شده برای شرکت در اجلاس ناتو به بروکسل و برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به لندن خواهد رفت.

در حالی که طی روزهای اخیر چنین بیان می‌شد ‌با توجه به زمان اندک باقی مانده برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، محتمل‌ترین گزینه مطرح در حال حاضر، تمدید دوره زمانی مذاکرات است، اکنون خبر می‌رسد که طرفین بر سر یک «توافق سیاسی» به اشتراک نظر رسیده و قصد دارند ادامه مسیر را بر اساس آن طی کنند.

به گزارش «تابناک»، منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین می‌گویند، در حال حاضر، امکان حصول توافق جامع هسته‌ای تا زمان ضرب‌الاجل از پیش نعیین شده (۲۴ نوامبر؛ فردا) وجود ندارد و طرفین در حال حاضر بر سر کلیات یک «توافق سیاسی» به اشتراک نظر رسیده‌اند. گفته می‌شود، قرار است فردا مفاد این توافق سیاسی در صورت نهایی شدن اعلام شود.

به گفته این منابع آگاه، به دلیل گستردگی مباحث موجود و زمان اندک باقی مانده، در عمل زمانی بر بررسی جزئیات مربوط به همه موضوعات و رسیدن به توافق بر سر آن‌ها وجود نداشته ‌و به همین دلیل است که با در نظر داشتن ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر، طرفین در حال حاضر یک توافق سیاسی را مدنظر قرار داده‌اند.

این منابع می‌افزایند، ایران به طور جدی تلاش داشته تا در مدت زمان مشخص شده از قبل، توافق جامع و نهایی حاصل شود، اما طرف غربی در عمل از این روند خودداری کرده و دیگر زمانی نیز برای این کار وجود ندارد.

هرچند هنوز هیچ گونه جزئیاتی درباره محتوای این توافق سیاسی منتشر نشده، ‌به طور کلی چنین گفته می‌شود که این مرحله، در سطحی بالا‌تر از تمدید مذاکرات و پایین‌تر از تفاهم بر سر چهارچوب توافق نهایی یا خود توافق نهایی است. بر این اساس و به ترتیب اولویت، از توافق نهایی و جامع، توافق بر سر چهارچوب‌ها، توافق سیاسی، تمدید و در پایین‌ترین سطح، شکست مذاکرات یاد می‌شود.

در همین حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز اعلام کرده در صورت رسیدن طرفین به یک توافق سیاسی کلی، آن‌ها متعهد خواهند شد که اختلافات باقی مانده را که اغلب در دو موضوع غنی‌سازی و جدول زمانی تحریم‌هاست، از طریق مذاکره حل کنند. پیش بینی شده ‌که زمان ازسرگیری این مذاکرات، هفته نخست دسامبر و زمانی باشد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا طبق برنامه از قبل تعیین شده برای شرکت در اجلاس ناتو به بروکسل و برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به لندن خواهد رفت.

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی نیز امروز جلسه‌ای غیرعلنی با موضوع بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران در وین داشت که هنوز هیچ گونه جزئیاتی از مباحث مطرح در این جلسه منتشر و اعلام نشده است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
مردم ایران دستیابی به توافق مقدماتی در مورد برنامه هسته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در آستانه مذاکرات ژنو; ظریف خواستار حمایت همه گروه‌های سیاسی از تیم مذاکره کننده ایران شد



صفحه فیس بوک ظری

در آستانه مذاکرات ژنو
ظریف خواستار حمایت همه گروه‌های سیاسی از تیم مذاکره کننده ایران شد

وزیر خارجه کشورمان در تازه ترین مطلب در صفحه اجتماعی خود خواستار حمایت همه گروهها و جناح‌های سیاسی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات ژنو شد.

 محمد جواد ظریف در تازه‌ترین مطلب خود در فیس بوک نوشت؛
سلام دوستان
ساعت 9 و ربع شب یکشنبه است و فردا برای مذاکرات 1+5 عازم ژنو خواهم بود. انشاءالله در جلسه افتتاحیه این مذاکرات، چارچوب پیشنهادی ایران برای راه حل هسته ای را ارائه خواهم داد و سپس همکاران من مذاکرات را با اعضای 1+5 ادامه می دهند و در صورت ضرورت من هم مداخله خواهم کرد.

همانطور که قبلا هم گفته ام، فردا تازه شروع یک راه دشوار و نسبتا زمانبر است. امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم. ولی حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.

گرچه ما تلاش خواهیم کرد که در سریع ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم و اجازه ندهیم مذاکره خود به هدف تبدیل شود، ولی نباید فراموش کنیم که تیم مذاکره کننده جدید تلاش دارد روندی که 6 سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد.

 

بدون آنکه قصد قضاوت داشته باشم، معتقدم که حتماً مذاکره و تلاش برای رسیدن به تفاهم دشوارتر و پرمخاطره تر از اعلام مواضع صرف است. به همین دلیل نیاز به همراهی داخلی و خودداری از قضاوت های عجولانه و به ویژه اظهارنظرهای سیاسی و جناحی برای این مذاکرات بیشتر از هر زمان دیگری است.

قرار است تیم مذاکره کننده کشورمان و گروه کشورهای موسوم به 1+5 روز سه شنبه و چهارشنبه در ژنو جدیدترین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای را از سر بگیرند./فارس