اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و اتحادیه عرب خواهند توانست رژیم اسرائیل را خلع سلاح کنند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رژیم اسرائیل

 

اخبار سیاست خارجی - ایران و اتحادیه عرب خواهند توانست رژیم اسرائیل را خلع سلاح کنند؟

در سال‌های اخیر، در حالی نقطه تمرکز مسائل بین‌المللی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای بر برنامه هسته‌ای ایران تمرکز یافته که در گوشه دیگری از منطقه خاورمیانه، رژیم اسرائیل بر حفظ زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای خود اصرار دارد. در شرایطی که جدید‌ترین تلاش‌ها نیز برای خلع سلاح هسته‌ای این رژیم ‌ناکام‌ شده، ضرورت ‌داشتن موضعی فعال‌تر در این زمینه از سوی ایران برجسته‌تر شده است.

به گزارش «تابناک»، در بیش از یک دهه گذشته، فضاسازی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گونه‌ای بوده که هرگاه نامی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موارد مرتبط با این نهاد به میان می‌آید، ناخودگاه نام ایران در ذهن افکار عمومی بین‌المللی نقش می‌بندد. این در حالی است که رژیم اسرائیل بدون امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) بر حفظ و گسترش تسلیحات هسته‌ای خود پافشاری می‌کند.

اما همین دو روز پیش و در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در جریان بود، تحول مهمی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وقوع پیوست که البته اخبار آن در میان خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و نیز اقدامات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به حاشیه رفت.

این تحول مهم، مربوط به قطعنامه‌ای بود که قرار بود در آژانس مطرح شده و در صورت تصویب، رژیم اسرائیل را ملزم به پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌کرد. این قطعنامه البته همچون همیشه به دلیل فشارهای وارده از سوی اسرائیلی‌ها و با توجه به رویکرد همیشه سیاسی آژانس در این گونه موارد، فرصت طرح برای تصویب نیافته و رد شد.

گفتنی است، متن این قطعنامه از سوی کشورهای عربی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه شده بود. این کشور‌ها پیش از این نیز چند بار به اشکال گوناگون، ضرورت پیوستن رژیم اسرائیل به ان‌پی‌تی را مطرح کرده بودند.

اما اکنون بحث اصلی ‌اینجاست که کشورهای عربی در حالی پیشگامی تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل را به دست گرفته‌اند که با توجه به دشمنی‌های همیشگی این رژیم علیه ایران و تلاش‌های بی‌وقفه آن برای از میان بردن برنامه هسته‌ای کشور، این جمهوری اسلامی است که طبیعتاً باید در این زمینه نقش اصلی را بازی کند.

این مسأله مهم، موضوعی است که در نامه دو ماه پیش محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به حسن روحانی، رئیس جمهور نیز ‌اشاره شده بود. رضایی در نامه خود ـ که در دهم مرداد سال جاری منتشر شد ـ با اشاره به جنایات‌‌ رژیم اسرائیل در غزه نوشته بود: «امروزه بر همگان ثابت شده که انبارهای سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای دژخیمان اشغالگر فلسطین ـ که صلاحیت ‌داشتن سلاح متعارف را هم ندارند ـ به تهدید منطقه و حتی جهان تبدیل شده و لذا مهار و کنترل اسرائیل غاصب، صرفا با خلع سلاح هسته‌ای و شیمیایی این رژیم سفاک‌ امکان‌پذیر است».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت پیگیری موضوع خلع سلاح رژیم اسرائیل، خطاب به رئیس‌جمهور افزوده بود: «در صورت آغاز شدن یک حرکت جدی و مستمر در خلع سلاح هسته‌ای شیمیایی اشغالگران فلسطین، حمایت‌های اولیه غرب هم، از آنان منقطع و بناچار با ابتکار ایران همراهی خواهند کرد. بدیهی است استقبال مناسب بین‌المللی از دولت جناب‌عالی، فرصت ارزشمندی برای یک اقدام جهانی را فراهم ساخته و مناسب‌ترین اقدام بین‌المللی در شرایط فعلی جهان، خلع سلاح هسته‌ای و شیمیایی اسرائیل جنایتکار است که این مهم، می‌تواند از طریق صدور قطعنامه توسط شورای امنیت یا سازمان ملل و یا از طریق اقدامات قانونی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، اجلاسیه غیر متعهد‌ها و سایر مجامع بین‌المللی عملی گردد».

وی با اشاره به اینکه کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان می‌توانند نخستین امضاکنندگان منشوری بین‌المللی باشند که با هدف مقابله با تروریسم (از جمله خلع سلاح هسته‌ای و شیمیایی رژیم اسرائیل) تدوین می‌شود، اقدامات در این راستا را سازگار با ارزش‌های انقلاب اسلامی و نیز عاملی برای وحدت جهان اسلام برشمرد.

بنابراین با توجه به موارد مطرح، به نظر می‌رسد شایسته‌تر بود ‌ایران ضمن موقعیت‌سنجی و همراه کردن کشورهای عربی مخالف تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل، نقش هدایت‌گری را در تلاش‌های بین‌المللی برای خلع سلاح این رژیم ایفا کند.

هرچند اکنون طبیعتاً دغدغه اصلی دستگاه دیپلماسی کشور موضوع مذاکرات هسته‌ای بوده و بخش عمده توان و تمرکز این دستگاه نیز بر همین موضوع معطوف شده، ‌نباید از نظر دور داشت که ایفای نقش برای مقابله با تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل نیز می‌تواند دقیقاً در همین راستا و به عنوان ابزاری برای پیشبرد بهتر موضوع هسته‌ای و ابزارسازی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
نقش ایران در جنگ 33روزه(سلاح ایرانی در اسرائیل)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«سلاح غیرهسته‌ای» ایران که رژیم اسرائیل از آن غافل بوده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی , رژیم اسرائیل

از سال ها پیش، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، موضوعی بوده که نخست وزیر رژیم اسرائیل مبنای توجیه سیاست های خود را بر آن قرار داده است. این در حالی است که انتقاد از رویکردهای نتانیاهو در داخل و خارج از رژیم اسرائیل رو به افزایش است. در همین زمینه، یک روزنامه اسرائیلی از مسلح بودن ایران به سلاحی جز هسته ای سخن گفته که اسرائیل از آن غافل بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در مطلبی به بررسی موضوع ادعاهای مطرح درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای پرداخته و می نویسد ایران هم اکنون نیز یک بمب مهم در اختیار دارد؛ اما این بمب هسته ای نیست. تحلیلگر این روزنامه، افزایش قابل توجه نفوذ منطقه ای ایران در پی تحولات اخیر در خاورمیانه را سلاحی می داند که ایران به آن تجهیز شده است.

این روزنامه ضمن اشاره به تحولات گوناگون رخ داده در منطقه می نویسد وقایع جاری، از جمله احیای القاعده، بی ثباتی در سوریه و لیبی، افزایش بی سابقه شمار آوارگان در منطقه و همچنین تحولات یمن، موضوعات چالش برانگیزی هستند که ذهن سیاستمداران را در سرتاسر جهان به خود مشغول کرده است. اما به موازت همه این تحولات، روند مهم دیگری در حال وقوع است که کمتر به آن توجه شده، اما می تواند تهدید بیشتری را متوجه کشورهای غربی کند.

در این مطلب اشاره شده که کشورهای غربی به رهبری آمریکا، همواره تلاش داشته اند منطق موجود در پس تلاش خود برای استمرار مذاکرات هسته ای با ایران را برای متحدان خود در خاورمیانه توجیه کنند. هرچند، موضع این متحدین نسبت به موضوع مذاکرات، همچنان بدبینانه باقی مانده است. در این میان، به عنوان مثال، نخست وزیر رژیم اسرائیل تا آن حد با سیاست های آمریکا در این زمینه مخالف است که حاضر است روابط خود با اوباما را فدای وضع تحریم های جدید علیه ایران کند.

با این وجود، به عقیده تحلیلگر جروزالم پست، همین الان هم برای مهار ایران دیر شده؛ زیرا ایران توانسته ابزار بسیاری مهمی را در اختیار خود درآورده و به طور همزمان، چالشی جدی را متوجه عربستان سعودی و همچنین رژیم اسرائیل کند. بر این اساس، ایران اصولاً برای تحت فشار قرار دادن دشمنان خود در منطقه و وادار کردن آن ها به پذیرش نفوذ روافزون منطقه ای خود، نیازی به سلاح هسته ای ندارد.

در این توضیح این مطلب اشاره شده که در پی تحولات هفته های اخیر، حوثی ها در یمن که با ایران متحد هستند، توانسته اند بخش های مهمی از یمن را تحت کنترل خود درآورند. به این ترتیب، برای نخستین بار مهمترین رقیب منطقه ای عربستان سعودی، توانایی کنترل تنگه «مندب» که دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس عند متصل می کند، به دست آورد. در شرایط کنونی، ایران بیش از هر زمان دیگری به کنترل گذرگاه استراتژیک میان دریای مدیترانه و اقیانوس هند – که روزانه سه میلیون بشکه نفت از طریق آن منتقل می شود – نزدیک شده است.

تنگه های دریایی در خاورمیانه، چیزی بیش از پدیده های جغرافیایی هستند و در واقع، شریان حیاتی کشورهای منطقه به شمار می روند. این اقدام مصر در بستن تنگه «تیران» بود که سبب وقوع جنگ سال 1967 میان اعراب و اسرائیل شد. ایران در گذشته، چندین بار تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده است. دسترسی متحدین ایران به دریای سرخ، سبب می شود تهدید استفاده موثر از تحریم ها علیه ایران تقریباً بلاموضوع شود. ایران در حال عقب راندن غرب در مذاکرات هسته ای است.

با طرح این مباحث، تحلیلگر این روزنامه اسرائیلی نتیجه می گیرد که راهبرد اوباما مبنی بر تمرکز بر موضوع هسته ای ایران، هدف کلی این کشور مبنی بر مطرح کردن خود به عنوان ابرقدرت منطقه را نادیده گرفته است. ناتوانی آمریکا در مواجهه با کنترل ایران بر یمن، سبب شده ایران اکنون کارت های بیشتری برای بازی کردن در اختیار داشته باشد و ادامه این روند در آینده، مواجهه با ایران را بیش از پیش نیز دشوار خواهد ساخت.
اخبار سیاست خارجی - تابناک