اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و آمریکا در آستانه توافق هسته‌ای!


کانال ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد مذاکرات محرمانه تهران-واشنگتن پیشرفتی فراتر از آنچه عموما تصور می‌شود داشته و دو کشور به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند.

خبرگزاری فارس: کانال ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد مذاکرات محرمانه تهران-واشنگتن پیشرفتی فراتر از آنچه عموما تصور می‌شود داشته و دو کشور به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند.

تلویزیون اسرائیل در گزارشی مدعی شد ایران و آمریکا در مذاکرات محرمانه به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند. در صورت دستیابی به توافق در این مذاکرات، فاصله ایران تا دستیابی به توان تولید بمب اتم به 2 یا 3 سال می‌رسد و در مقابل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کاهش می‌یابد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود ایران در حال حاضر یک سال یا بیشتر با دستیابی به توان بمب اتم فاصله دارد. این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای خود را تنها با مقاصد صلح‌آمیز دنبال می‌کند و اساسا به دنبال بمب اتم نیست.

کانال 2 تلویزیون اسرائیل مدعی شده است که مذاکرات پشت پرده بسیار فراتر از تصور عموم پیشرفت کرده است. این ادعا را «ایهود یعاری» گزارشگر امور خاورمیانه این شبکه مطرح کرده و گفته است «اسرائیل از این موضوع مطلع است».

«بنیامین نتانیاهو» دیروز به آمریکا نسبت به «توافقی بد» هشدار داده و در توضیح آن گفته بود نباید توافقی صورت گیرد که بر اساس آن تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد، اما در مقابل ایران همچنان توان غنی‌سازی اورانیوم یا پلوتونیوم را داشته باشد.

ایران و گروه 1+5 هفته آینده دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را در ژنو برگزار می‌کنند. دور پیشین این مذاکرات در سطح وزرای خارجه و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکت‌کنندگان در آن نشست مذاکرات را مثبت و متفاوت از گذشته ارزیابی کردند.


ویدیو مرتبط :
نظر یکی دیگر از وحوش آمریکا درباره توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق/روحانی و اوباما در آستانه ی عقد توافق هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - روزنامه روسی گازتا مدعی شد:
آغاز همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق/روحانی و اوباما در آستانه ی عقد توافق هسته ای

برنامه هسته ای ایران به طور بی سابقه ای به پایان کار خود نزدیک شده است.

به گزارش تیک، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از دستیابی حتمی به توافق با کشورهای غربی، چین و روسیه در رابطه با برنامه هسته ای این کشور سخن گفت. احتمال دارد که این توافق تا اواخر ماه نوامبر حاصل شود.

این سخنان، پیش از دیدار وزیران امور خارجه ایران، امریکا و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه، ایراد شد.

شب دوشنبه، روحانی در پیام تلویزیونی خود خطاب به ملت ایران، به دستیابی به توافق اشاره کرد و گفت: «در مجموع، ما به توافق مورد نظر دست یافته ایم و فقط باید جزئیات اندکی حل و فصل شوند».

به گفته وی، توافق نهائی تا قبل از 24 ماه نوامبر حاصل خواهد شد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد که «کمترین تردیدی در این ندارد که بازگشت ایران به موقعیت سال گذشته اش غیر ممکن است».

در حال حاضر، ایران با محدود ساختن برنامه هسته ای خود در ازای لغو بخشی از تحریم های اعمالی علیه خود موافقت کرده است. کاخ سفید با ارسال قطعات یدکی هواپیماهای امریکایی به این کشور، بخشی از تحریم های تجاری اعمالی علیه این کشور را لغو کرده و از این طریق، برای احیای هواپیمایی داخلی کشور شانسی فراهم کرد.

اکنون، طرفین باید به توافق نهائی دست یابند که می بایست برای ایران، امکان غنی سازی اورانیوم تا سطح امن 5 درصد را فراهم کند. در طول سال های متمادی تهران تصریح می کرد که برنامه هسته ای اش فقط ماهیت صلح آمیز دارد، اما امریکا و کشورهای اروپا سوء ظن داشتند که این کشور به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.

در این میان، احتمال دارد که لغو تحریم های اعمالی علیه ایران که یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت و گاز در جهان به شمار می آید، باعث تغییر توازن قدرت در خاورمیانه و کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به منابع انرژی زای روسیه شود.

ناگفته نماند که روحانی در مصاحبه ای با یک شبکه روسی اطمینان داد که کشورش حاضر نیست جای روسیه را در بازار صادرات جهانی گاز بگیرد، زیرا فعلا میزان استخراج خود را تغییر نخواهد داد.

این در حالی است که امریکا، ایران را متحد بالقوه خود در مبارزه علیه «داعش» به شمار می آورد.

این نشریه روسی در ادامه ادعا کرد: نظامیان ایرانی در عراق علیه «داعش» مبارزه می کنند و اگرچه، امریکا و ایران در این زمینه رسما همکاری نمی کنند، اما اطلاعات کارشناسی نشان می دهد که همکاری «زمینی» برقرار شده است.

با این حال، رقیبان قدیمی ایران از جمله کشورهای عرب خلیج فارس در عرصه نفوذ بر جهان اسلام و همچنین اسرائیل که قاطعانه با هرگونه توافق با این کشور در رابطه با برنامه هسته ای مخالفت می کند، از تقویت تهران بیم دارند.
اخبار سیاست خارجی - تیک