اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران مطلقا درباره حق غنی سازی خود مذاكره نمی كند



 

ایران مطلقا درباره حق غنی سازی خود مذاكره نمی كند


ایران مطلقا درباره حق غنی سازی خود مذاكره نمی كند

شبكه تلویزیونی خبر آسیا روز شنبه در گزارشی از دور جدید مذاكرات ایران و غرب در استانبول، نوشت: ایران مطلقا درباره حق غنی سازی خود مذاكره نمی كند.

این شبكه تلویزیونی نوشت: مقامات ایران بارها اعلام كرده اند كه مطلقا اجازه نمی دهند در مورد مسائلی كه حقوق مسلم این كشور است از جمله غنی سازی اورانیوم گفت و گو صورت گیرد.

این شبكه خبری همچنین به نقل از مقامات ایرانی نتایج روز اول مذاكرات را مثبت عنوان كرد و نوشت: ایران در مذاكرات خود دو پیش شرط به رسمیت شناختن حقوق هسته ای این كشور و لغو تحریمهای اعمال شده بر این كشور را مطرح كرده است.

خبرگزاری غیرمتعهدها نیز در خبری نوشت: پس از مذاكرات ماه گذشته در ژنو مذاكره كنندگان ایرانی و غربی توافق كردند كه مذاكرات خود را در استانبول به نتیجه برسانند.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: منابع سیاسی اعلام كردند كه این دور از مذاكرات در مورد مسائلی از جمله نحوه همكاریهای دو طرف و یافتن نقاط مشترك متمركز است.

خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، نیز نوشت: كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از قدرتهای غربی و سعید جلیلی به نمایندگی از ایران این مذاكرات را رهبری كردند. با توجه به مذاكراتی كه پیش از این بین دو طرف انجام شده است، قدرتهای غربی خواستار توقف برنامه هسته ای ایران هستند.

برخی از سیاستمداران اظهار امیدواری كردند كه مذاكرات استانبول نسبت به مذاكرات ژنو نتایج مثبت تری در پی خواهد داشت.

روزنامه استار مالزی نیز با پوشش این اخبار نوشت: ایران پس از اتمام یك روز از مذاكرات استانبول نتایج روز اول مذاكرات را مثبت ارزیابی كرد.

بر اساس گزارش روزنامه استار، در حالی كه قدرتهای غربی در این مذاكرات دوروزه خواستار تمركز بر برنامه هسته ای ایران هستند اما مقامات ایرانی بارها اعلام كرده اند كه بحث هسته ای ایران جای مذاكره ندارد....../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
ایران مطلقا نمی تواند با اسرائیل کنار بیاید !!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران آماده توقف مشروط غنی سازی...



 

 

ایران آماده توقف مشروط غنی سازی...

 

ترکیه: ایران آماده توقف مشروط غنی سازی 20 درصد است

باید اختلافات را به کناری نهاد و فورا مذاکراتی میان گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه) و ایران آغاز شود. با بروز پیشرفت در این مذاکرات فنی، اعتماد متقابل میان دو طرف تقویت می شود.

ترکیه اعلام کرد ضمانت هایی از ایران برای توقف مشروط غنی سازی 20 درصد دریافت کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی اش "گیدو وستروله" در شهر استانبول اعلام کرد: ایران ضمانت هایی را برای توقف مشروط غنی سازی 20 درصدی ارائه کرده است.

به گفته وزیر خارجه ترکیه، ایران در صورتی که کشورهای 1+5 ، بیانیه تهران درباره مبادله سوخت اتمی را بپذیرند، حاضر است غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند.

کشورهای 1+5 متشکل پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به علاوه آلمان هستند.

بیانیه تهران درباره مبادله سوخت هسته ای اوایل سال جاری با حضور سران ایران ، برزیل و ترکیه در تهران امضا شد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین "کاترین آشتون" مسول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به ازسرگیری مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو 1+5  در سریع ترین زمان ممکن فراخواند.

وزیران خارجه سه کشور ایران، برزیل و ترکیه نیز روز یکشنبه گذشته در شهر استانبول ترکیه باهم دیدار کرده بودند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد در دیدار اخیر با همتای ایرانی اش در استانبول، پیام مهمی را دریافت کرده است مبنی بر اینکه اگر توافق تهران درباره تبادل سوخت، اجرایی شود و به راکتور تحقیقاتی تهران سوخت مناسب داده شود، ایران غنی سازی 20 درصدی را متوقف خواهد کرد.

وی افزود: باید اختلافات را به کناری نهاد و فورا مذاکراتی میان گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه) و ایران آغاز شود. با بروز پیشرفت در این مذاکرات فنی، اعتماد متقابل میان دو طرف تقویت می شود.

داوود اوغلو ادامه داد: ایران تاکید کرده است که سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی ) با مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از ماه رمضان آینده مذاکره خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان نیز اعلام آمادگی ایران برای انجام مذاکرات "بدون پیش شرط" درباره توافق مبادله سوخت را نشانه بسیار خوبی قبل از ازسرگیری مذاکرات دانست.

وی گفت: معتقدیم می بایست همکاری همه جانبه ای صورت بگیرد و نامه ای را که ایران روز دوشنبه گذشته به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کرد نیز نشانه ای است که چنین همکاری امکان پذیر است...../تحلیل:عصرایرن