اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران صادرکننده بنزین می‌شود


رئیس‌جمهور گفت:‌ با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی واحدهای موجود تولید بنزین و همچنین بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شود.

خبرگزاری فارس: از جزیره لاوان واقع در آب‌های خلیج‌ فارس، محمود احمدی‌نژاد دقایقی پیش در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های چهارده گانه شرکت نفت لاوان، ضمن تشریح دستاوردهای صنعت نفت اظهار داشت: اتفاقاتی که در این سال‌ها در حوزه صنعت نفت و گاز واقع شده در گذشته تصور آن نیز برای خیلی‌ها غیر ممکن بود.

وی بیان داشت: در یک دوره زمانی صنعت نفت صد در صد وابسته بود و تمامی تجهیزات باید از خارج وارد می‌شد به نحوی که حتی مطالعه، اکتشاف، توسعه و امور مرتبط با این صنعت دست خارجی‌ها بود.

به گفته رئیس جمهور آنها با منت‌گذاری و گرفتن امتیازات سیاسی و با استفاده از ابزار سرمایه‌گذاری به صنعت نفت خدمات و از آن به عنوان فشار سیاسی در رابطه با ما استفاده می‌کردند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: به لطف خدا و همت خانواده بزرگ صنعت نفت و پشتوانه ملت بزرگ ایران، این صنعت در کشور به جایی رسیده است که با اتکا به توان مهندسی داخلی، از یک وابسته صد در صدی به صادر کننده خدمات مهندسی نفت تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  به اهمیت فرآورده بنزین اشاره و گفت: بنزین آنقدر مهم است که بدخواهان ملت ایران بعد از جنگ که نتیجه‌ای نگرفتند، به فکر تحریم آن افتادند.

احمدی نژاد در ادامه برشمردن اهمیت بنزین اضافه کرد: این فرآورده آنقدر مهم است که اداره کشور یک ساعت بدون بنزین غیرممکن است.

وی در همین راستا بیان داشت: در سال 75، متوسط مصرف بنزین در ایران برابر با 73 میلیون لیتر در سال بوده است که این رقم به طور معمول طی هرسال 15 درصد با توجه به توسعه کشور اضافه می‌شد.

رئیس جمهور یادآور شد: در سال 85 واردات بنزین از خارج برابر با 27 میلیون لیتر در سال بود که اگر این روند کنترل نمی‌شد در حال حاضر این رقم برابر با 80 میلیون لیتر در سال می‌شد که بابت خرید آن باید سالانه 30 میلیارد دلار هزینه می‌کردیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: حال باید حساب کرد که اگر طرح‌های اجرا شده در مصرف سوخت در کشور اجرایی نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد.

به گفته وی 25 سال روی طرح‌های توسعه و بهینه سازی تولید بنزین در کشور سرمایه‌گذاری نشده بود و زمانی که ما با شعار خودکفایی در بنزین آمدیم برخی‌ها ما را مسخره کردند.

احمدی‌نژاد افزود: اما ما مایوس نشدیم و با توان داخلی و با کیفیت هر چه بهتر طرح‌های توسعه و بهینه سازی در بخش بنزین را اجرا کردیم به نحوی که امروز نیازی به واردات هیچ فرآورده‌ای برای تولید بنزین نداریم.

وی اضافه کرد: اگر طرح‌های توسعه در حال اجرا و پالایشگاه خلیج فارس نیز وارد مدار تولید شوند، ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور بیان داشت: علاوه بر این دستاورد مهم، خودباوری و اتحاد ملت ایران برای غلبه بر مشکلات دو اتفاق مهم در اینگونه پروسه‌ها است که نمی‌شود روی آن قیمتی گذاشت.

وی در این بخش از سخنان خود افزود: اگر به این روند پیش برویم، به قطب و مرجع دانش فنی و مهندسی در همه زمینه‌ها تبدیل می‌شویم.


ویدیو مرتبط :
ایران هشتمین صادرکننده نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران در سال 94 صادرکننده بنزین می شود



اخبار,اخبار اقتصادی ,بنزین

 

اخبار اقتصادی - ایران در سال 94 صادرکننده بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه سال 1394 ایران ضمن تامین بنزین داخل قادر به صادرات بنزین خواهد شد.

عباس کاظمی روز پنج شنبه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تولید می کند که قراراست همه بنزین تولیدی آن به مصرف داخلی اختصاص پیدا کند و حدود 3 میلیون لیتر بنزین مازاد پالایشگاه های آبادان و بندرعباس صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به طرح های دردست اجرا برای ارتقای وضعیت پالایشگاه هااظهارداشت:باتوسعه طرح کیفی سازی پالایشگاه آبادان، همه محصولات این پالایشگاه با استاندارد یورو 5 تولید خواهد شد.

کاظمی درخصوص توزیع بنزین استاندارددرکلانشهرها گفت: بنزین سه کلانشهر تهران، کرج و اراک با کیفیت یورو ٤ توزیع می شود که باعث بهبود کیفیت هوای در 50 روز اخیر شده است.

وی اضافه کرد:به زودی باارتقای وضعیت پالایشگاه تبریز، توزیع بنزین بااستاندارد یورو 4 در کلانشهر تبریز نیز آغاز می شود.

وی درخصوص میزان واردات بنزین نیزاظهار داشت:درسال 1385روزانه 30 میلیون لیتر بنزین وارد می شد که با توسعه ظرفیت های تولیدی در داخلی و توسعه صنعت سی ان جی، میزان واردات در سال گذشته به 10 میلیون لیتر کاهش یافت و پیش بینی می شود که در سال 93 نیز 7 میلیون لیتر وارد شده و سال آینده واردات متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: تولید بنزین درسال 1393روزانه به 64 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت که توسط 9 پالایشگاه داخلی تامین می شود.

کاظمی بابیان اینکه بنزین پتروشیمی هابه صورت مستقیم واردبازارمصرف نشده است، گفت:بنزین سه مجتمع پتروشیمی مذکور با بنزین وارداتی و بنزین تولیدی پالایشگاه های بندرعباس و آبادان در جنوب کشور ترکیب شده و به خط لوله سراسری ارسال می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر سه شهر کشور از سوخت کاملا پاک بهره می برند، اضافه کرد: بنزن موجود در بنزین این کلانشهرها زیر ١ درصد، گوگرد آن ٣٠ هزارم درصد و اکتان آن ٩١ است.

وی با بیان اینکه سال آینده حجم قابل توجهی نفت گاز صادر خواهد شد، افزود: با توجه به توسعه شبکه گاز رسانی و کاهش مصرف داخلی نفت سفید و گاز ال پی جی این محصولات نیز صادر خواهند شد.

اخبار اقتصادی - ایرنا