اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران شناور نفتی نروژی را توقیف می‌کند


یک مقام مسئول با اشاره به خسارت وارد شده به یکی از سکوهای نفتی پارس جنوبی توسط یک شناور نروژی و خسارت ۳۰۰ میلیون دلاری این حادثه، گفت: توقیف این شناور خارجی در دستور کار ایران قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول با اشاره به خسارت وارد شده به یکی از سکوهای نفتی پارس جنوبی توسط یک شناور نروژی و خسارت ۳۰۰ میلیون دلاری این حادثه، گفت: توقیف این شناور خارجی در دستور کار ایران قرار گرفته است.

حبیب جدیدی با اشاره به خسارت وارد شده به یکی از سکوهای پارس جنوبی توسط یک شناور نروژی، گفت: شناور سنگاپوری آلپاین اترنیتی متعلق به شرکت نروژی ترنس پترول پیش از پرداخت خسارت، قصد خروج از آبهای منطقه را داشته است.

مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس جنوبی از کشورهای همسایه منطقه می خواهیم با توجه به توافقنامه Rompi نسبت به توقیف و تحویل شناور یاد شده، همکاری لازم را انجام دهند، تصریح کرد: شرکت نروژی به جای کمک به جلوگیری از خطرهای زیست محیطی ناشی از حادثه برخورد شناور سنگاپوری با جکت مستقر روی سکوی ١٣A، زمان را از دست داده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه از طریق محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت وارده، اقدام کرده ایم، بیان کرد: شناور این شرکت نروژی با پرچم سنگاپور حامل سوخت که از بندر بحرین حرکت کرده بود، ساعت سه بامداد روز دوم فروردین ماه، با انحراف ٢٥ تا ٣٠ مایلی از مسیر خود به سکوی ١٣A پارس جنوبی برخورد کرد.

جدیدی با بیان اینکه موقعیت این سکو به مبادی زیربط اعلام و در نقشه های بین الملل ثبت شده است و در طول چهار سال گذشته هشت حلقه چاه توسط آن حفاری شده بود، افزود: علاوه بر آن، تأسیسات این سکو ١٠ متر بالاتر از سطح آب قرار داشته و چراغها و علائم هشدار دهنده آن هم فعال بوده است.

به گفته این مقام مسئول، به اذعان وکیل شرکت نروژی، هدایت کنندگان شناور خطر برخورد با سکوی نفتی را به کاپیتان اعلام کرده بودند، اما سهل انگاری و بی توجهی کاپیتان سبب بروز این حادثه شده است.

مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس جنوبی با بیان این که در این حادثه مبلغ ٣٠٠ میلیون دلار خسارت به سکوی ١٣A وارد شده که پس از پیگیریها و مذاکرات انجام شده با وکیل شرکت نروژی موارد به بیمه کشتی نمایندگان و مالک آن اعلام شده است، اما تا کنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت وارده صورت نگرفته است.

جدیدی یادآور شد: این تصادف وضع خطرناکی را برای چاه های این سکو که به مخزن گاز رسیده اند، فراهم آورده است که چنانچه به سرعت اصلاح نشود تأسیسات سرچاهی آسیب می بینند و اگر به هر علتی گاز از چاه ها خارج نشود، سبب خطرهای ناگوار و آلودگی دریا می شود.


ویدیو مرتبط :
نخستین شناور آلودگی نفتی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقیف شناور عربستانی در آب های ایران


در عملیات مشترك دریایی یك فروند شناور عربستانی در آب های نیلگون خلیج فارس شناسایی، توقیف و 4 نفر متجاوز مرزی دستگیر شدند.

کیهان: در عملیات مشترك دریایی یك فروند شناور عربستانی در آب های نیلگون خلیج فارس شناسایی، توقیف و 4 نفر متجاوز مرزی دستگیر شدند.

پاسگاه مرزی دریایی دلوار پایگاه دریابانی بوشهر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات مشترك دریایی در آب های نیلگون خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران موفق به شناسایی و توقیف یك فروند شناور عربستانی به همراه 4 نفر خدمه هندی آن در 18 مایلی خورخان شدند.

در تحقیقات به عمل آمده توسط ماموران دریابانی مشخص شد شناور مذكور به قصد صید وارد آب های ایران شده است.