اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران سفیر جدیدی در لندن معرفی نمی کند



 

 

ایران سفیر جدیدی در لندن معرفی نمی کند

 

ایران سفیر جدیدی در لندن معرفی نمی کند.

روزنامه گاردین چاپ لندن نوشت:  ایران از اعزام سفیر جدیدی به لندن امتناع کرده است و این موضوع از بروز بحران جدید دیپلماتیک میان دو کشور خبر می دهد.

ایران با اعزام نکردن سفیر جدیدی به لندن، سطح روابط دیپلماتیک خود را با انگلیس کاهش می دهد.

این درحالی است که مدت زمان فعالیت سفیر فعلی ایران در لندن یعنی"رسول موحدیان عطار" به پایان رسیده و در چند هفته آتی، وی لندن را ترک خواهد کرد.

ایران در سال گذشته میلادی قرار بود مهدی صفری را برای تصدی سمت سفیر ایران در لندن معرفی کند اما با تغییر نظر در بهار امسال، وی به عنوان سفیر ایران به پکن رفت.

چین از حامیان جدی ایران در صحنه بین الملل به شمار می رود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد: این وزارتخانه از پایان ماموریت سفیر فعلی ایران اطلاع دارد اما هیچ اطلاعی درباره جایگزین وی ندارد.

گاردین اضافه می کند: این تصمیم ایران در پایان یک سال از روابط تنش آلود میان تهران و لندن اتخاذ می شود.

ایران بارها انگلیس را به حمایت از مخالفان داخلی خود  متهم کرده است.

سفارت ایران در لندن در این باره نیز اظهار نظر نکرده است.

وزارت خارجه ایران هم تاکنون اظهار نظر رسمی درباره آینده روابط با انگلیس نداشته است.

سفرای ایران و انگلیس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و قطع روابط دیپلماتیك توسط انگلیس در آذرماه 1359، روابط دیپلماتیك با ایران بار دیگر در اواخر سال 1367 ازسرگرفته شد.

پس از ارتقای روابط درسال 1378 ، نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس كاردار وقت ایران در لندن بود.

- اسامی سفرای ایران در لندن:

1- غلامرضا انصاری ، نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت 1378 – شهریور 1380

2- مرتضی سرمدی ، از شهریور 1380 تا  آبان 1383.

3- دكتر محمد حسین عادلی ، از آبان1383 تا آبان 1384.

4- رسول موحدیان عطار ، از تیر ماه 1385 تا كنون.

- اسامی سفرای انگلیس در تهران:

1-  نیك براون -  از سال 1999 تا نوامبر 2002 ( نخستین سفیر انگلیس نیز كاردار وقت این كشور درتهران بود.)

2- ریچارد دالتون - از نوامبر 2002 تا مارس 2006

3-  جفری آدامز - از آوریل 2006 تا مارس 2009.

4- سایمون گس - از آوریل 2009 تاکنون..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
معرفی خودرو تاکتیکی سفیر جمهوری اسلامی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر روسیه: استاکس نت می توانست چرنوبیل جدیدی در ایران ایجاد کند



 

 

 

سفیر روسیه: استاکس نت می توانست چرنوبیل جدیدی در ایران ایجاد کند

 

نماینده روسیه در ناتو خواستار بررسی حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران شده و هشدار داده است کرم رایانه ای استاکس نت ممکن بود فاجعه ای هسته ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه اندازد.

به گزارش بی بی سی، دمیتری روگوزن سفیر روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز چهارشنبه گفت که ویروس موسوم به استاکس نت که گفته می شود تاسیسات اتمی بوشهر را آلوده کرده، موجب تخریب سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم شد.

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش گزارش کردند که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بطور مشترک استاکس نت را ساخته اند تا با آلوده کردن سیستم کامپیوتری تاسیسات اتمی ایران، روند غنی سازی اورانیوم را مختل کنند.

از سوی دیگر شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران هفته پیش به نقل از یکی از مسئولان شرکت روس اتم، سازنده روسی نیروگاه اتمی بوشهر، ادعای نفوذ استاکس نت به سیستم های رایانه ای نیروگاه اتمی بوشهر را رد کرده است.

اما برخی رسانه های غربی گزارش کردند که به دلیل نفوذ استاکس نت به سیستم کامپیوتری نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه با مشکلات عمده فنی مواجه شده و به همین دلیل هم کارشناسان روسی از دولت خود خواسته اند تا رفع این مشکلات، از راه اندازی نیروگاه جلوگیری کنند.

آقای روگوزن پس از نشست سفرای 28 کشور عضو ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: "این ویروس که بسیار سمی و بسیار خطرناک است، می تواند تبعاتی بسیار جدی به همراه داشته باشد."

او استاکس نت را به "مین" تشبیه کرد و گفت: "این مین ها می تواند به چرنوبیل جدیدی منتهی شود."

اشاره سفیر روسیه به فاجعه سال 1986 نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین است که در آن زمان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

اواخر ماه نوامبر سال گذشته، رئیس جمهوری ایران خرابکاری در برخی تاسیسات اتمی این کشور را تایید کرد اما افزود که این مشکلات برطرف و راه خرابکاری در آینده بسته شده است.

در مقابل، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی که اخیرا سرپرستی وزارت خارجه را هم برعهده گرفته، آسیب رسانی ویروس استاکس نت به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت که متخصصان ایرانی توانستند مانع از نفود آن به تاسیسات اتمی کشور شوند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی رسما گزارش های مربوط به آلودگی عمدی تاسیسات اتمی ایران به ویروس استاکس نت را تایید نکرده اند.

دمیتری روگوزن گفت: "این موضوعی امنیتی است. ... ما مصرانه خواهان بررسی آن در شورای ناتو-روسیه هستیم."....../تحلیل:عصرایران