اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران رکورددار افزایش تولید اوپک شد


آمارهای اوپک از منابع دسته دوم نشان می‌دهد که ایران توانسته با افزایش بیش از 140 هزار بشکه به تولید روزانه نفت خام خود در ماه گذشته میلادی تولید خود را به سه میلیون و 291 هزار بشکه در روز افزایش داده و برای چند ماه پیاپی در رتبه سوم تولید پس از عربستان و عراق قرار گیرد.

خبرگزاری ایسنا: آمارهای اوپک از منابع دسته دوم نشان می‌دهد که ایران توانسته با افزایش بیش از 140 هزار بشکه به تولید روزانه نفت خام خود در ماه گذشته میلادی تولید خود را به سه میلیون و 291 هزار بشکه در روز افزایش داده و برای چند ماه پیاپی در رتبه سوم تولید پس از عربستان و عراق قرار گیرد.

در حالی که بیژن زنگنه – وزیر نفت ایران – می‌گوید ایران توانسته صادرات نفت و میعانات گازی خود را به دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد، آمار از منابع دسته دوم اوپک حاکی از آن است که پس از ماه‌ها رشد متوالی در ماه مارس مجموع تولید نفت خام ایران به سه میلیون و 291 هزار بشکه در روز رسیده است.

طبق این آمارها ایران که در هفته گذشته به نشست دوحه برای فریز نفتی نپیوست تلاش می‌کند تولید خود را به سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهد و به این ترتیب افزایش تولید نفت خام این کشور در ماه مارس نسبت به ماه پیش از آن رکوردار بوده است، در حالی که آمارها از مقایسه‌ی تولید بین مارس و فوریه حاکی از توقف و یا حتی کاهش شدید تولید در بین کشورهای اوپکی است ایران در این ماه توانسته تولید خود را 140 هزار بشکه افزایش دهد.

با این حال آمارهایی که خود ایران مستقیما در اختیار اوپک قرار داده است حاکی از این میزان رشد نیست.

ایران در آمارهای خود اگرچه سطح تولید بالاتری را به اوپک اعلام کرده است، اما میزان رشد کمتری را در نظر گرفته به این ترتیب براساس آمارهای مستقیم این سازمان، ایران در ماه مارس توانسته به تولید سه میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام دست پیدا کند، در حالی که رشد تولید این کشور تنها 15 هزار بشکه در روز بوده است.


ویدیو مرتبط :
افزای تولید نفت اوپک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 38 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها/ اوپک سهم ایران را پس ندادند



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, تولید نفت ایران

اوپک در جدیدترین گزارش خود خبر داد: تولید نفت ایران در ژانویه، ماه لغو تحریم‌های نفتی، 38 هزار و 100 بشکه در روز افزایش یافت و به 2 میلیون و 925 هزار بشکه در روز رسید، اما افزایش تولید اعضای اوپک نشان از عدم تمایل به پس دادن سهم ایران دارد.

به گزارش فارس به نقل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تولید نفت 13 کشور عضو این سازمان در ماه ژانویه 2016 (دی 94) علی رغم اینکه بازارهای جهانی نفت با فزونی عرضه مواجه‌اند و این موضوع به شدت سبب کاهش قیمت نفت شده است، این سازمان 130 هزار و 700 بشکه نفت بر تولید خود افزوده و میزان تولید آن به روزانه 32 میلیون و 335 هزار بشکه رسیده است.

تحریم های ایران در 26 دی ماه برابر با 16 ژانویه لغو شد و در نتیجه ایران امکان افزایش صادرات نفت خود را دارد اما آمارهای گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد که کشورهای عضو به منظور باز پس دادن سهم ایران تولید خود را کاهش نداده‌اند و 6 عضو از این کشورها تولید خود را افزایش داده‌اند.

به این ترتیب در نخستین روزهای پس از لغو تحریم‌های نفتی، تولید نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه پیش از آن 38 هزار و 100 بشکه در روز افزایش یافته و به 2.925 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت عربستان نیز با 44 هزار و 200 بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 10.091 میلیون بشکه در روز رسید. عربستان در ماه دسامبر 10.047 میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، از 13 کشور عضو اوپک 7 کشور در این ماه بیش از 110 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده اند، این کشورها عبارتند الجزایر، آنگولا، اکوادر، اندونزی، قطر، امارات و ونزوئلا که تولید نفت آنگولا بیشترین میزان کاهش را داشته است.

همچنین تولید نفت ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه و عربستان در مجموع 241.6 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید نفت 13 کشور عضو اوپک در ماه ژانویه به این شرح است: الجزایر 1.084 میلیون بشکه در روز ، آنگولا 1.738، اکوادر 0.540، اندونزی 0.707، ‌ایران 2.925، عراق 2.384، کویت 2.745، لیبی 0.399، نیجریه 1.869،‌ قطر 0.655، عربستان 10.091، امارات 2.874 و ونزوئلا 2.324 میلیون بشکه در روز رسید.


  اخباراقتصادی -  فارس