اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران رژه می رود؛ روسیه حکمرانی می کند؛ اوباما تماشا می کند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, تحولات  سوریه

اسد به سوریه احضار شد تا به دنیا بگوید که مشکلات امروز خاورمیانه در مسکو حل و فصل می شود، نه در واشنگتن. 

بوستون هرالد در گزارشی با عنوان «ایران در سوریه رژه می رود؛ روسیه حکمرانی می کند، اما اوباما تماشا می کند» نوشت:حدس بزنید چه کسی اخیرا وارد کرملین شد؟ بله! بشار اسد. او این روزها به رفیق تازه ی ولادیمیر پوتین تبدیل شده است.

 اسد به سوریه احضار شد تا به دنیا بگوید که مشکلات امروز خاورمیانه در مسکو حل و فصل می شود، نه در واشنگتن.

آیا دولت اوباما سرانجام خواهد فهمید که روس ها به چه می اندیشند؟ پرزیدنت اوباما می گوید که روسیه محکوم به شکست در باتلاق سوریه است. با این حال روس ها سعی ندارند که مجددا سوریه را برای اسد فتح کنند. پوتین در واقع به دنبال تحکیم قدرت اسد بر قسمت هایی از کشور است که در کنترل دارد. هم کاکنون مناطق علوی نشین در شمال و غرب دمشق تا لاذقیه و طرطوس در دست دولت اسد است.

این یک تقسم بندی است که بموجب آن داعش شمال و شرق سوریه را همچنان در دست خواهد داشت. پس کجای این، شکست روسیه محسوب می شود؟

استراتژی اصلی پوتین مشخص است. او به دنبال بازسازی امپراتوری شوروی نیست، این کار دشواری است، اما پوتین اکنون در حال بازگرداندن توانایی سابق روسیه برای قدرت نمایی و اعمال نفوذ در خارج از مرزهایش است.

الحاق کریمه باعث دسترسی مستقیم روسیه به اب های دریای سیاه می شود که مسکو از زمان پتر کبیر در ارزوی آن بود.  حمایت از یک دولت علوی نیز باعث می شود که پایگاه های دریایی و هوایی روسیه در شرق مدیرترانه مستحکم تر شود.

در حالیکه اوباما در مورد مسائل جهانی به تقدیر معتقد است، پوتین عملگرایی از خود نشان می دهد. به محض اینکه جوهر توافق ایران خشک شد، سردار سلیمانی به مسکو رفت تا در مورد کمپین چند ملیتی در سوریه که او هم اکنون آن را رهبری می کند، مذاکره کند.

نیروهای زبده سلیمانی متشکل از نیروهای شیعه عراقی، حزب الله و خود سپاه است که تحت حمایت هوایی روس ها در سوریه مبارزه می کنند.

پس از امضای توافق هسته ای چه اتفاقی افتاده است؟ ایران خبرنگار امریکایی واشنگتن پست را دستگیر کرد و اشکارا موشکی با قابلیت حمل سلاح اتمی ازمایش کرد.

اما پاسخ اوباما به این اقدامات چه بود؟ هیچ. او دست از خاورمیانه شسته است. وقتی اوباما می گوید سوریه یک باتلاق است، یعنی او از انجا خارج شده و بیرون از معرکه ایستاده است. اما با این حال، ایران و روسیه به فعالیت خود همچنان ادامه می دهند.

به نظر هرکسی که به امریکا در مورد تحولات جهانی اعتماد کرده است، باید وسایل خود را جمع کند و دست به سوی آلمان ها دراز کند.

 

اخبار سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
آمادگی اوباما برای مذاکره با ایران و روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: همکاری با روسیه برای فشار بر ایران ضروری است



 

 

اوباما: همکاری با روسیه برای فشار بر ایران ضروری است

 

رئیس جمهور آمریکا گفت: همکاری با روسیه برای ادامه اعمال فشار بر ایران، ضروری است.

به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، باراک حسین اوباما در پایان نشست ناتو در کنفرانس مطبوعاتی در شهر لیسپون پرتغال اظهار داشت: همکاری با روسیه برای ادامه اعمال فشار بر ایران با هدف بازگشت این کشور به مذاکره درباره روند هسته ای اش، ضروری است.

وی اضافه کرد: زمان برای ارسال پیام دو دستگی کشورهای 5+1 مناسب نیست.

مجموعه 5+1 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان پیگیری پرونده هسته ای ایران را برعهده دارد.

اشاره اوباما به مخالفت برخی از اعضای کنگره آمریکا با تایید توافقنامه استارت -2 با روسیه برای کاهش حجم زرادخانه هسته ای دو کشور است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما باید فشارها را بر ایران ادامه دهیم. تحریم ها علیه ایران مجازات شدیدی است که می توان علیه ایران اعمال کرد.

اوباما پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قرارداد سپر موشکی امضا شده با چک درباره استقرار سامانه ضد موشکی علیه روسیه را لغو کرد.

اوباما پس از آن با همتای روسی خود قرارداد استارت -2 را برای کاهش زرادخانه های هسته ای آمریکا و روسیه را امضا کرد.

روسیه از ابتدای سال جاری ضمن نزدیکی به آمریکا، مواضع خصمانه ای را علیه ایران و پرونده هسته ای آن اتخاذ کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سران ایران و روسیه نیز چند روز پیش از این در باکو باهم دیدار کردند.

ایران و غرب اخیرا برای ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف به توافق رسیده بودند ولی درباره محل انجام مذاکرات هنوز رایزنی ها ادامه دارد.

قرار است از طرف ایران، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و از طرف 5+1 نیز کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مذاکره شوند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تصمیم اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره استراتژی خروج نیروهای این پیمان از افغانستان نیز گفت: آمریکا از ماه ژوئیه آینده، کاهش نظامیان خود در افغانستان را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مقامات ناتو با انتقال مسئولیت امنیتی افغانستان به مقامات محلی این کشور از سال 2011 تا 2014 موافقت کردند...../تحلیل:عصرایران