اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران دارای بالاترین ریسک پولشویی در جهان است



  ، ریسک پولشویی,ریسک پولشویی در ایران,اخبار,اخبار اقتصادی

 

مؤسسه «باسل» سوئیس، به تازگی آماری درباره ریسک پولشویی در کشورهای گوناگون منتشر کرده که بنا بر آن، ایران دارای بالاترین ریسک پولشویی در جهان است.

به گزارش «تابناک»، بر پایه آمار منتشره در مؤسسه حکومتداری باسل در سوئیس، ایران و نروژ در دو سر متفاوت طیف پولشویی بوده و به ترتیب، دارای بالاترین و پایین ترین ریسک پولشویی در جهان هستند.

«سلوان لمن»، مدیر پروژه مؤسسه باسل درباره این آمار گفته است: هدف از این رتبه‌بندی، ایجاد یک استاندارد جهانی برای برآورد درست ریسک است که منحصراً به موضوع پولشویی اختصاص داشته باشد.

لمن با بیان اینکه ردیابی پولشویی دشوار است و این امر ریسک‌های قانونی و اعتباری فراوانی را متوجه مشاغل و نیز نهادهای مالی می‌کند، اظهار داشته که نیاز شدیدی به ارائه این آمار و رتبه‌بندی وجود داشته است

وی در این باره گفته است: «به طور کلی، برآورد ریسک کشوری، سنگ بنای هر سیاست ریسک و یک نیاز تنظیمی ضروری است».

 

امتیازات مربوط به هر کشور در این رتبه بندی، از پانزده شاخص در دسترس، از جمله ارزیابی چهارچوب ضد پولشویی آن کشور اقتباس شده است؛ از این جمله، می توان به گزارش‌های نظارتی منتشره از سوی «نیروی وظیفه عملیات مالی» اشاره کرد که یک کنسرسیوم جهانی از وزرای دولت‌هاست و وظیفه مبارزه با پولشویی و عملیات مالی گروه‌های تروریستی را بر عهده دارد.

به گفته لمن، تلاش دیگر این مؤسه این بوده که یک «تصویر کلی از ریسک کشوری» ارائه داده و استانداردهای مالی و شفافیت مالی هر کشور را هم‌راستا با ریسک سیاسی آن در نظر بگیرد.

 

از میان 144 کشور موجود در این فهرست، 32 کشور در «محدوده قرمز» هستند؛ به این معنا که کشورهای یادشده دارای بالاترین میزان ریسک هستند. پس از ایران که به عنوان دارنده بالاترین میزان ریسک شناخته شده، کنیا، کامبوج، هائیتی و تاجیکستان در این محدوده قرار دارند.

 

نروژ و استونی، تنها کشورهایی هستند که در این فهرست با نام کشورهای دارای «ریسک پایین» ارزیابی شده‌اند.

به این ترتیب، بیشتر کشورهای موجود در لیست نامبرده، در طبقه‌بندی «ریسک میانه» قرار دارند. در این میان، از نظر بالاترین میزان ریسک، آمریکا رتبه 98 و سوئیس رتبه 72 را از آن خود کرده‌اند؛ جالب اینکه وضعیت کشورهایی چون قزاقستان و مصر در این زمینه از سوئیس و آمریکا بهتر است./تابناک


ویدیو مرتبط :
امضای 6 سند همکاری مبارزه با پولشویی با کشورهای جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران سومین کشور آلوده هوا و پنجمین کشور دارای جاده‌های خطرناک در جهان



جاده‌های خطرناک در ایران,رتبه ایران دربین کشورهای آلوده,معاینه فنی خودروها

ایران سومین کشور آلوده هوا و پنجمین کشور دارای جاده‌های خطرناک در جهان

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو با اشاره به آمار های سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران در میان آلوده ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را داراست. همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می کند.

به گزارش  مهر، سید علی رضوی در نشستی خبری که پیش از ظهر روز دوشنبه برگزار شد با اشاره به افزایش آلودگی هوای پایتخت پس از 5 ساله شدن معاینه فنی گفت: پیش از این ایران هشتمین کشور جهان از لحاظ آلودگی هوا بود که در سال 2013 به رتبه سوم رسیده است.

ارسال پیامک به دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی
وی در ادامه با اشاره به شناسایی بیش از 2 میلیون خودرو فاقد معاینه فنی که از لحاظ قانون پنج ساله شدن خودرو ها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند گفت: پلیس برای این خودرو ها پیامک ارسال خواهد کرد و آن ها فرصت دارند طی 10 روز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند در غیر این صورت با آن ها برخورد های قانونی صورت می گیرد.
به گفته رضوی روزانه برای ده هزار خودرو پیامک ارسال می شود.

بیشتر تصادفات به دلیل نقص فنی
مدیر مرکز معاینه فنی مرکزی با اشاره به این که بیشتر تصادفات جاده به دلیل نقص فنی است تا عامل انسانی گفت: با آغاز سفرهای تابستانی ما آمادگی آن را داریم تا روزانه 5 هزار خودرو را در هر شیفت معاینه فنی کنیم و اگر شخصی مشاهده می شود به دلیل بی نظمی است نه نبود ظرفیت در مراکز ما.

وی با اشاره به ظرفیت شبانه روزی شدن مراکز معاینه فنی گفت: ما امکان فعالیت سه شیفت کاری را داریم اما این مستلزم آن است که خودرو ها به صورت مستمر به مراکز ما مراجعه کنند.

وی با اشاره به طرح کاهش معافیت معاینه فنی از 5 سال به دو سال گفت: امیدواریم این قانون هر چه زودتر در مجلس به تصویب برسد و پلیس نیز با تردد هر گونه خودرو فاقد برگه معاینه فنی برخورد کند.

برخورد با مراکز معاینه فنی متخلف
رضوی با بیان این که یکی از مشکلات برگه های فنی صدور برگه های معاینه فنی بدون مراجعه خودرو به این مراکز است گفت: بیشتر این برگه ها توسط مراکز حاشیه شهر صادر می شود که باید این مشکلات حل شود. در تمامی مراکز تهران دوربین های پلاک خوان نصب شده و عکس خودرو به همراه اطلاعات آن به پلیس داده می شود و ما هرچه به سمت مکانیزه شدن پیش رویم دست سودجویان قطع می شود.

رضوی اضافه کرد: پیش از این برای خودرو ها تنها برگه رد یا قبولی در معاینه فنی صادر می شد اما حالا به اضافه کارت و عکس خودرو جدولی که وضعیت تطبیق خودرو با استانداردهای ایمنی را نشان می دهد پیوست این کارت است.
وی تاکید کرد: تمامی مراکز معاینه فنی باید بر اساس استاندارد 9181 فعالیت کنند و تمامی مراجعات با این استاندارد سنجیده شود.

به گفته رضوی کشور هلند با شاخص کشته شدن تصادفات از هر 100 هزار نفر 4.8 نفر و آلایندگی 29 درصد خودروها هر ساله به مراکز فنی مراجعه می کنند یا در کشور آلمان که شاخص کشته شده ها 6 نفر است هر دو سال یک بار چگونه است در کشور ایران که شاخص کشته شدن از هر 100 هزار نفر 34.1 نفر است و شاخص آلودگی هوا 92 درصد ما باید هر 5 سال خودروهایمان به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند./مهر