اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران خواهان دسترسی به 'مختصات تاسیسات اتمی اسرائیل' شد



ایران خواهان دسترسی به 'مختصات تاسیسات اتمی اسرائیل' شد

شفقنا:بی بی سی - فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش به سر می برد، خواهان دسترسی کشورش به "مختصات تاسیسات اتمی اسرائیل" شده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره جزئیات گفت و گو‌های انجام شده با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس گفته است که از او خواسته "مختصات جغرافیایی و تعداد تاسیسات غنی‌سازی رژیم صهیونیستی را که دشمن ایران است، متقابلا در اختیار ما بگذارد تا شرایط طرفین برای ضربه زدن مساوی باشد."

ایران می‌گوید انتشار گزارش‌های آژانس درباره فعالیت‌های اتمی این کشور، امکان استفاده "خرابکاران و تروریست‌ها" را از آن فراهم می‌کند.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، او در این دیدار با مدیر کل آژانس گفته است که "با توجه به شرایط منطقه و خطری که برای ایران وجود دارد، اجازه بدهد در شرایط مساوی از دستاوردهای خود دفاع کنیم."

اسرائیل که ایران خواهان دسترسی به مختصات جغرافیایی و تعداد تاسیسات اتمی آن شده، گرچه از سال ۱۹۵۷ عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نهاد ناظر بر فعالیت اتمی سازمان ملل است اما معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا نکرده است.

اسرائیل به دلیل نپیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های اتمی و بسته بودن درهای تاسیاست اتمی آن به روی بازرسان آژانس با انتقاد برخی از اعضای آژانس از جمله ایران رو به رو است.

بر این اساس آژانس به طور رسمی از فعالیت‌های اتمی اسرائیل که تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی باید از آن آگاه باشد، اطلاع ندارد.

ایران  معتقد است اسرائیل در "خرابکاری" در تاسیسات اتمی اش و در ترور دانشمندان اتمی ایران نقش دارد. آقای عباسی دوانی پیش از انتصاب به ریاست سازمان انرژی اتمی کشورش، در یکی از خیابان های شمالی تهران، هدف یک سو قصد نافرجام قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی رسمی خود در اجلاس سالانه آژانس، این نهاد را متهم کرده بود که "تروریست‌ها و خرابکارها در آن نفوذ کرده اند."

ایران می‌گوید مطابق مقررات، آژانس باید از اطلاعات محرمانه کشورهای عضو حفاظت کند.

آقای عباسی دوانی گفته است "همان‌طور که در ملاقات تهران به آقای آمانو تذکر دادم و درخواست کردم که از این‌گونه گزارش دادن به شورای حکام و قرار دادن اطلاعات آن در اینترنت خودداری کند، امروزنیز همین تذکر را تکرار کردم."

دو طرف روز دوشنبه بیست و هفتم شهریور (هفدهم سپتامبر) در وین با یکدیگر دیدار کرده بود.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر برای رفع اختلافات و یافتن راه حلی برای پرونده اتمی ایران، جلساتی میان نماینده دائم ایران در آژانس و مدیران ارشد این نهاد برگزار کرده‌اند که بدون نتیجه مشخصی پایان یافته است.

آژانس خواهان بازرسی از برخی از مراکزی در ایران است. از جمله این موارد دسترسی به تاسیسات پارچین است که ایران می‌گوید یک مجتمع نظامی است و مطابق معاده منع گسترش سلاح‌های اتمی، تاسیسات اتمی محسوب نمی‌شود و تهران ملزم به صدور مجوز ورود بازرسان آژانس به آن نیست.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که نمایندگان ایران و آژانس حدود یک ماه دیگر در اواسط اکتبر، نشست دیگری برگزار خواهند کرد.

این در حالی است که کاترین اشتون نماینده شش قدرت جهانی امروز با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران در استانبول ترکیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ایران می‌گوید فعالیت های اتمی‌اش صلح آمیز است و حاضر و به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست./شفقنا

 


ویدیو مرتبط :
بازرسی از تاسیسات اتمی ایران با متخصصان ایرانی